poster

Nebe nad Berlínem

  • Západní Německo

    Der Himmel über Berlin

  • Francie

    Les Ailes du désir

  • Slovensko

    Nebo nad Berlínom

  • Velká Británie

    Wings of Desire

  • USA

    Wings of Desire

  • Austrálie

    Wings of Desire

Fantasy / Drama / Poetický / Romantický

Západní Německo / Francie, 1987, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kleopatra
    ***

    Jsou filmy, které se přes veškerou poetičnost, hloubavost, citlivost ....prostě přes všechno, co je vám blízké, nedostanou tam, kam by chtěly, měly a kam víte, že byste je i vy rádi nechali proniknout, to jest - do vašeho srdce. Andělé smutně bloumající po ulicích by rádi ochutnali nebo alespoň potěžkali jablko, cirkusová artistka, lidé, jejichž myšlenky slyšíme spolu s anděly, hudba Nicka Cavea ...... otázky bytí a nebytí, téma budící zvědavost, ale to nekonečné filosofování mě málem umořilo, přitom to bylo poctivé, já nevím, asi jsme si s tím filmem přiliš nesedli.(20.6.2005)

  • Ruprechtos
    *****

    Jeden z nejpoetičtějších, nejduchaplnějších a nejkrásnějších filmů, jaké jsem kdy v životě viděl. Ponoření do pochyb a strastí obyvatel Berlína, do jejich vnitřních hlasů, skrze jejich anděly strážné. A postupné odhalování krás života, které přeneseno do stylistické stránky filmu, toť v rovině barevnosti, potažmo černobílosti, diváka vrhá na nejunikátnější cestu za možným poznáním, kterou jsem kdy ve filmu viděl. Ona stylistická stránka ale není to jediné, ta jest pouze korelační k poznaní jednoho z andělů a možná i nás/vás, diváků. A druhý anděl raději shlíží dál, to rozhodnutí je na něm. Jsoucno zde není pouze předmětem k intelektuální debatě, ale k upřímné výpovědi, která ale není striktní. Jistě, dvouhodinový film se nemůže rovnat letům, rozjímajíc nad bytím či nebytím, nad smyslem života, ale takhle upřímnou a krásnou filmovou zkratku, která přímočaře sděluje myšlenku jednoduchou, a přesto obtížnou, jsem si ani představit nedokázal. A skvělá scéna na mostě, při které je zmíněn nejinspirativnější člověk všech dob, Albert Camus, pouze dotváří výjimečné dílo; Anděl Damiel, po vzoru Camuse, dochází k poznání, že život stojí za to žít. Pokud skutečně na začátku každého rozjímaní o bytí či nebytí mělo být uvažování o sebevraždě, na jejím konci by mělo být její zavrhnutí (Camusovo poznání v kostce). A nebo je poslání anděla strážného absurdnější, než lidský život? Představují lidé pro anděly onen Sisyfův balvan? V tomhle pojetí rozhodně ne, je to o pozitivním přístupu, o běžných radostech, kterých se těm, povznešeným nad smrtelný život, nedostává. To je právě ta myšlenka. Vnímám ji správně? Jistě ta analogie není zcela přesná, ale nabízí se, neboť pokud se někdo, povznesený nad život, rozhodne jej prožít, pak život nelze zcela zatracovat. Ovšem, nejde tu pouze o ono bytí/nebytí, vyskytují se zde i mnohem konkrétnější otázky, ale tuto vnímám, jako stěžejní. Wim Wenders navíc dokáže udržet pozornost parádním inscenováním scén, především pak v momentech, kdy se během dlouhých kamerových jízd objevují vnitřní monology cizích postav (tady vyloženě škodí fakt, že příliš dobře nerozumím německy a tyto monology zanikají, protože by se nestíhaly titulkovat...); Jo a taky je to trochu o lásce, která je tu zástupným argumentem pro život...no, je to hodně komplexní. Zajímavé je i to, že ačkoliv je to percepčně poměrně náročné, lze to sledovat jako celkem jednoduchý příběh o lásce. A Peter Falk hrající sám sebe nemá chybu, nejen proto, že se díky němu přepíná z němčiny do angličtiny.(8.12.2017)

  • eraserhead666
    *****

    "Nikdo ale zatím neuspěl zpíváním mírových eposů. Co je na míru tak špatné, že není tak inspirativní?" Existenciální mozkový červ. Manifest života ve vší jeho ponurosti a bezútěšnosti. Úchvatný hudební doprovod. Divácký a lidský zážitek. A ta "báseň" o dětech, respektive dětství... Jsem rád, že amíci ten remake pojali trochu jinak a nesnažili se o došlovnější převod, protože kdo ví, jak by to v jejich podání dopadlo. Takhle můžu mít skoro stejně rád oba filmy.(19.10.2016)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Veľmi kvalitný a príjemný poetický snímok, v ktorom všetky myšlienky a filozofické úvahy vejú jedným smerom a o to výstižnejšie celok ako taký funguje. Poteší anjelský vizuál rozdeleného Berlína, Ganzov presvedčivý (dvoj)výkon a uvedomelá práca Wima Wendersa. Neviem, čo sa tu niektorí diváci snažia oháňať nezrozumiteľnosťou, Tarkovskijho filmy sú štruktúrou podstatne zložitejšie a nie sú o láske medzi mužom a ženou. P.S. : Koniec ma zahrial pri srdci a potešil možno aj preto, že nebol navoňavkovaný hollywoodskou optikou ale veľmi úprimnou sentimentálnosťou.(31.7.2014)

  • Lynn
    ****

    Jeden z nejkrásnějších německých filmů, co jsem kdy viděla. Asi nejvíc se mi líbil kontrast snových pasáží s těmi dost krutě realistickými (těch bylo ale méně) nebo černobílých s barevnými (film začne být barevný vždy, když Damiel něco pocítí, a potom, když se stane člověkem). Někdy jsem sice měla problém plně pochopit hloubku filosofických úvah, které pronášeli anděl Damiel (Bruno Ganz) a jeho láska artistka Marion (Solveig Dommartin), ale to nic nemění na tom, že jsem si z kina odnesla nepopsatelně krásný melancholický pocit jakéhosi smíření se. Pěknou roli dostal i Peter Falk, který si zahrál bývalého anděla a také sám sebe, a který svádí ostatní anděly, aby se staly lidmi.(28.3.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace