Režie:
Wally PfisterScénář:
Jack PaglenKamera:
Jess HallHudba:
Mychael DannaHrají:
Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara, Cole Hauser, Cory Hardrict, Olivia Dudley, Clifton Collins Jr., Luce Rains (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pohledný a úspěšný vědec Will Caster (Johnny Depp) má velký celoživotní sen: vytvořit stroj obdařený umělou inteligencí i schopností vnímat emoce, který by dokázal soustředit kolektivní vědění a vědomí lidstva. Jeho kontroverzní experimenty z říše snů mu přináší slávu i nepřátele. Extremisté z řad odpůrců umělé inteligence se ho pokusí zastavit a spáchají na něj atentát ve chvíli, kdy je jeho dílo téměř u konce. Sami tím však „božský experiment" uspíší a Will osobně se v projektu transcendence stane hlavním hrdinou. Pro jeho ženu Evelyn (Rebecca Hall) a dalšího vědce Maxe (Paul Bettany) zde totiž neleží otázka, zda je to možné, ale zda je to správné. A co se vlastně stane. Willovo vědomí připojí k super počítači a obřímu vesmíru umělé mysli, kterou sám vytvořil. Důsledky záhy pocítí celý svět. Willova původní touha obsáhnout vědění celého světa se však rychle mění v jiný cíl: získat nad celým světem kontrolu. (Bontonfilm)
(více)Videa (9)
Recenze (859)
Příběh by snesl menší úpravy, závěrečná bitva vypadá docela i směšně. Lidský odboj proti megalomanskému počítači čítá zhruba jedno dělo. Takovou ofenzívu v ulicích městečka, které navíc ani léta nezajímá FBI, bych se zřejmě nedočkal ani ve filmu Uwe Bolla. Johnny Depp je v mých očích dávno odpískaným hercem. Tady nemá vlastně ani co nabídnout. Transcendence jasně ukazuje, že filmová režie talent jednoznačně vyžaduje. Hlavně prvních 40 minut jsem zděšeně koukal, jestli tohle nemá být náhodou nějaký špatný vtip. Nebudu psát, že by se jednalo o zklamání, film dodává dostatečný počet podnětů aby se na něj jen tak zapomnělo. Spíše jeho problém tkví jen v tom že je mizerně natočen a vyprávěn. Wallymu kdo svěřil takový balík do klína aby si vyzkoušel režisérskou židli v poměrně drahém filmu, ten člověk musel být trošku šílený. 40% ()
Místní odhalovači veškerého zla i zlého veškerenstva, všech konspiračních konspirací i nojeveltórdnungů dávno vědí, kdo stojí v pozadí. Je to světové Židovstvo, sjednocené v USA, představované pak svými výkonnými složkami, tedy FBI, CIA, Texas rangery a mariňáky. A je-li onomu zámořskému Satanu nejhůře, nasadí komplet, co má, v boji proti... kupříkladu hologramu. To se pak na scénu vyřítí omlácená dodávka, pár náklaďáků ze šedesátých, spolek nepřátel interfernetů, protitankový lauf, ulitý ještě za Eisenhowera, Frýmen ve výslužbě, minomet, zabavený před lety vietnamské mládeži a šest drsoňů s kalachy. No, s tím by nám obsadili přinejmenším polovinu Sudet. Než by jim místní Indiáni přes pauzičku na menáž odtahali vše kovové do výkupen. Docela pěkné scífko, rozpočet si zakulhal, romantiky přespříliš, logiky znatelně méně. Vhodné tedy i pro hezčí polovičky lidské prdele. ()
Paní učitelko, paní učitelko, Novák se hlásí. Asi má nějaký dotaz! Možná něčemu nerozumí! A sakra, odpověď nějak nepřichází. Johnny Depp mě bohužel za posledních pět let v žádném svém filmovém výletu (Cizinec, Alenka v říši divů, Rumový deník, Osamělý jezdec) nebavil. Po letech pitvoření se zřejmě vrací k civilnímu herectví. Bohužel je to sakra nudný projev. Své představy umělé inteligence nám filmaři předhazují poměrně často. Teď se (mnou úplně tak nemilovaný) Christopher Nolan rozhodl, že dá s předstihem pod stromeček možnost debutovat svému dvornímu kameramanovi Wallymu Pfisterovi. Geniální a nutno podotknout dosti kontroverzní vědec se tu znelíbí technoteroristům, ze škrábance po kulce je pořádný problém, a tak přichází na scénu možnost uchovat vědátora naživu. Velikášské s rádoby hlubokým přesahem. Výsledkem je prázdné tlachání, které naplno odkrývá tvůrčí impotenci. Bylo mi jedno, kdo dostane klávesnicí přes hubu, jednoduše jsem se ztrácel a troufám si tvrdit, že moje chyba to nebyla. Nezbývá mi, než se holt vrátit ke svému prachobyčejnému životu. ()
A budu zlej. Nebýt za kamerou tak uznávaný člověk jako Pfister a nepromenádovat se před kamerou početná sebranka jinak naplno zářících hereckých hvězd, snad bych hodnotil lépe. Ovšem když natolik ambiciózní a velkohubý příběh dobrovolně a opakovaně bije do mé omezené inteligence a ještě při tom říká "já tě stejně doběhnu, I'm made in Hollywood', opravdu nemám problém mu sám nastavit nohu a vymáchat mu hubu v odpadu. Není to samozřejmě tak zlé, abych v půlce otráveně odcházel, a pokud překousneme pár těžkých příběhových nesmyslů, tak první dvě třetiny se dají považovat i za celkem slušnou konverzační sci-fi s neokoukanou zápletkou. Avšak co se děje v závěru, to jest urážka všech, kteří se nedívají na film jen kvůli tomu, že Johnny i po padesátce vypadá tak švihácky. A právě Deppovi se skutečně divím, že do toho při svých zkušenostech šel - takhle ubohý charakter, který z pozice nejzáhadnější a nejdůležitější postavy ani pořádně neví, čeho chce dosáhnout, doposud neztvárnil. A takový je i celý zbytek filmu - nevypadá špatně a tváří se profesionálně, ale uvnitř je absolutně prázdný a těžce nezajímavý. Jaký to paradox, že pane Nolan? :-) 50% ()
Galerie (97)
Zajímavosti (20)
- Jedná se o režijní debut Wallyho Pfistera, který se dříve proslavil především jako dvorní kameraman režiséra Christophera Nolana. Na těchto filmech s ním průběžně spolupracovali mj. i Morgan Freeman (Joseph Tagger), Rebecca Hall (Evelyn Caster), Cillian Murphy (agent Buchanan), Josh Stewart (Paul) i castingový režisér John Papsidera. (Lucasion)
- Význam slova transcendencia by sa vo filozofii či teológii dal zhrnúť ako všetko to, čo presahuje zmyslovú skutočnosť, je teda mimo možného pochopenia človekom. V kresťanskej filozofii je transcendentný Boh, pretože nie je súčasťou sveta, ale jeho pôvodcom, ktorý každú skutočnosť presahuje. (Rorschach_SK)
- Natáčení probíhalo v amerických státech Nové Mexiko a Kalifornie. (Terva)
Následující komentář je zavirován SPOILERY. Nechtěl bych být v kůži těch, kdo vyrazí do kina na nový velkofilm s Johnnym Deppem, a pak se dočkají ukecaného low key sci-fi, v němž je jejich oblíbený herec víc slyšet než vidět (a podává podstatně méně přesvědčivý hlasový výkon než Scarlett Johansson v Her). Být hodně shovívavý, označím Transcendenci za mainstreamovou variaci na rané Cronenbergovy filmy, rovněž tematizující média coby extenze lidských smyslů. Film ale nemá jasno, z jaké pozice chce k prolínání virtuálních a reálných prostorů přistupovat, zda jej odmítá (protože mění lidi v roboty) nebo oslavuje (protože pomáhá k naplnění milostného vztahu). ___ Autor myšlenky všeobsáhlé umělé inteligence je během expozice představen jako vcelku sympatický vědátor, respektovaný kolegy, milovaný manželkou, obdivovaný laiky. V zásadě akceptovatelný protagonista. Jenomže když se jeho představy začnou naplňovat, přestává jednat „správně“ a také film ho – mj. za pomocí zlověstné hudby jako z noiru (jeden z důkazů zatvrzelé nehumornosti díla) – začíná ukazovat v méně příznivém světle. Měli bychom tedy začít stranit technofobní opozici? Tu však zastupují lidé, kteří jsou právem označeni za teroristy. Jediný spojovací článek mezi těmito dvěma krajními polohami, racionálně uvažující Paul Bettany, se ve druhé třetině filmu také, z málo jasných příčin, přidává k teroristům. Nejvíce prostoru dostává Rebecca Hall, která se ale nechává ovládat emocemi a po většinu času jen tupě plní příkazy svého manžela. Vlastní rozhodnutí začne činit až pod tlakem jiných postav. Nolanovi maskoti Freeman a Murphy se pak ve vyprávění objevují a mizí z něj víceméně náhodně a jejich ochota spolupracovat kdykoli s kýmkoli je přinejmenším zarážející. Divák respektující elementární mravní zákony v důsledku nemá, komu by věřil a přál úspěch, kým by se nechal vést příběhem (a tentýž divák si může v závěru filmu položit otázku, proč zůstali lidé, kteří na začátku zavraždí mnoho jiných lidí, nepotrestáni). ___ Možná lze učinit nositelem dramatu někoho/něco jiného než vícerozměrnou postavu s jasně definovanými cíli (taková v Transcendenci chybí), a film si s touhle alternativou pohrává (zájem o hrdiny je utlumen už tím, že díky prologu tušíme, jak to celé dopadne, kdo zemře a kdo přežije), funkční řešení ovšem Pfister nenabízí. ___ Dramatická podvýživenost koresponduje s despektem scénáře k logice a promyšlenější dějové výstavbě. Byť přijmeme svět, v němž existuje něco jako personifikovaný internet, množství dalších popření, která jsou od nás vyžadována, překračuje únosnou mez. Proč teroristé a FBI nechávají potenciálně hodně nebezpečný projekt dva roky nerušeně růst? Proč je k uvedení nového motivu (léčba) použito tak strašlivě samoúčelné situace (která se stane zničehonic jen pro to, aby mohl být příběh popostrčen dál)? Proč Caster ke své diseminaci potřebuje dešťovou vodu, když může použít internet, který již je rozšířený po celém světě? ___ Komu by to nestačilo, může si k amorálnosti, nelogičnosti a scenáristické vykonstruovanosti přidat žánrovou nesoudružnost (scifistická a melodramatická linie si dost překážejí), vizuální nenápaditost a tuctový soundtrack. Wally by se měl včas vrátit ke kameře. 40% () (méně) (více)