poster

Kandidát

  • anglický

    Candidate

    (festivalový název)

Thriller / Komedie

Česko / Slovensko, 2013, 106 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Othello
    ***

    Mám schízu a tedy jsem měl připravený v hlavě komentář, který bude film hejtovat navzdory, pokud tomu střelim čtyřhvězdí a komenář radostný, kontrastní k tomu, že švihnu trojhvězdu. Jestli se mi v zásadě Kandidát líbil, tak případnýmu napadení budu čelit, že "ano, stačí mi nesmyslná vizuální opulence, rozostřené postavy v extrémně zpomalených záběrech opouštějící scénu, zbytečné náklony kamery i infantilní přeostřování z makra na celek bez jakéhokoli narativního ukotvení" (aka to se nám to točí, když jsme ukořistili REDku, že). Jenomže marná sláva, když tohle v post ČSR nikdo jiný neumí (čest výjimkám), co mám asi tak dělat? Karáskův debut je reklamou prosáklý nejen námětem, ale zejména stylizací, která je odporně pročištěná, čvachtá se v jednoduchých tvarech, designových interiérech, perfektně nakomponovaných záběrech a v síle gesta oproti síle slov. Takže vlastně zamrzí, že bylo třeba jebat se s takovou lokální, neobjevnou a překombinovanou zápletkou, zahlcenou postavama, který mi byly ukradený více než jakákoli budoucí volba prezidenta. Zejména na Slovensku. Nemluvě o zrůdném (slovenském) postsynchronu, který kdykoli se člověk díky formě odpoutá od té zhoubné provinčnosti, ho vrátí brutálně zpátky na zem. A ještě ho kopne do hlavy.(9.7.2014)

  • Malarkey
    ***

    Tak nějak mám pocit, že se v posledních dvou letech Slovenská kinematografie začíná zvedat. A nestává se málokdy, že by v tom neměli prsty i Češi, kteří letošní rok pro změnu spíše odflákli. Každopádně klobouk dolů. Kandidát je dobrá satira na dnešní politično, až mi z toho bylo na blití. Jak jinak.(7.12.2014)

  • Havenohome
    *

    Človeka aj poteší, že na Slovensku začne točiť aj niekto iný ako utrpiteľskí elitárski umelci, čo dva krát za rok navštívia ústav pre problémovú mládež, potom sotia dvoch nehercov pred kameru, stlačia play a myslia si , že svojím "realistickým" pseudohumanizmom spasia svet. Bohužiaľ tento druhý protipól (filmy ako Kandidát) a ich snaha natočiť populárny žánrový film opäť raz nevyšla. Ešte by sa dalo prehltnúť, že je to celé jedno reklamné porno. Čaro réžie totižto spočíva v nastrihávaní makrodetailov ksichtov na fetišistické makrodetaily produktov prekladané nemotivovanými jazdami v celkoch zaberajúce kuchyne a kancelárie z dizajnových katalógov. Režisérovi, ktorý doteraz točil len krátke reklamy, však nepomáha ani scenár. Dialógy sú na pár miestach celkom dobre vygradované a sem-tam sa scenár snaží umne striedať dramatické pasáže s menej dramatickými, ale v celom príbehu je toľko logických lapsusov, toľko nedotiahnutej poučkovej strnulosti a remeselnej nedôslednosti, že je to až bolestivé. O prilepenom konci a zbytočnosti celej odpočúvacej línie ani nehovoriach. Najviac ma však otravuje vyznenie filmu. Pôsobí to, akoby to spískala partička frustrovaných "umelcov", ktorí si chcú ostro uťahovať z biedneho stavu súčasnej politickej kultúry. Narážky na sociálne istoty, na tendre a mediálne kauzy pôsobia však veľmi plytko a hlavne je ťažko určiť, kam mali byť smerované, keďže už samotné poňatie kandidáta je protirečivé. Na jednu stranu chce kritizovať súčasný spôsob vytvárania kandidátov populistickými politickými stranami za pomoci národniarskych symbolov, na druhú stranu však kandidáta heroizuje a chce, aby sme ho ako diváci milovali. Sú to teda len romantické bludy o skazenom politickom marketingu s konšpiračnou pointou o tom, že za všetkým sú zlí eštebáci. Film teda nie je ani len priemerná žánrová zábava, a už vôbec nie dielo s inšpiratívnym spoločenským presahom. Iba symptomaticky vypovedá o tom, ako sme všetci frustrovaní s Fica, ale nič proti tomu nevieme spraviť. Megaotravné sú aj inside jokes s populárnymi tvárami z kultúrnej brandže ako napríklad Baláž a Hubinák v televíznej ankete, ktoré nemajú absolútne žiadny zmysel a k smrti otravná je komická postava mladého afektované odpočúvača, ktorý akoby sem doplachtil z Krónerovho Lóve a jeho exploatačné rádobyvtipné jazykové okienka, ktorých motivácia je mi rovnakou záhadou ako plagát Liv Ullmann v jeho byte. Keď mi poskytne niekto rozumnú motiváciu, prečo má postava s mentalitou pubertálneho vtipálka v izbe megaplagát hereckej hviezdy autorského kina šesťdesiatych rokov, tak som ochotný pozrieť si Kandidáta znova a pohľadať v ňom ešte niečo na druhú hviezdičku, pretože ma mrzí, že sa ďalší slovenský film len mierne odliepa od spodnej hranice hodnotiacej škály.(13.10.2013)

  • kingik
    odpad!

    Dlouho trvající reklama s krátkou životností, respektive sračka na entou. Existence tohoto filmu je pro mě záhadou, asi jako jizva nad pravým okem postavy, kterou ztvárnil hláškující Michal Dlouhý. Byl z nemnoha atributů filmu, které byly snesitelné, zbytek byl protivný až do morku zkaženého politicko/mediálního zákulisí, které tento film ukazuje v jakési zkreslené až povrchně umělohmotné a především absolutně nehmotné "nahotě". Uvěřit tomu, co se pan Alfons Karásek, pardon, pan Jonáš Karásek snažil převést do 90.minut dlouhé reklamní kampaně natočené v reklamně klipovém stylu, je opravdu na pováženou. Nedovedu si představit, že by někdo tenhle film mohl brát vážně, a přitom to nevylučuji, přesto Karásek - politický poberta nevládne dostatečným nadhledem vyzrálého režiséra. Příběh neumí vyprávět jinak, než jen efektní cestou zpomalených a obsesivních záběrů, tolik podobným z reklam na luxusní výrobky, jen s tím rozdílem, že tento produkt tentokrát nelze pojmenovat, a neuměl to ani sám autor. Zvolený přístup k tématu je tedy takový, s jakým se v česko-slovenské kinematografii moc nesetkáte, o to horší, že už se ním ani jako divák setkat nechci. Bratislavská Petržalka, Tv Joj, mravně zkažený biskup, potetovaná "punk" asistentka ve firmě, Pavel Nový coby generál a pozůstatek "husácké" éry, kdy ve filmu je vidět fotka, na které stojí za Brežněvem a Husákem "zkopírovaný" snad z dob filmu "S tebou mě baví svět", nepostradatelný product placement (tam však bylo trochu ironického nadhledu) a mnoho dalších super hrůz, kterými je film doslova hloupým způsobem přehlcen. Adam Lambert, to není jen skutečně žijící zpěvák současnosti, to je také mocný šéf jisté reklamní agentury z Karáskova fiktivního světa, který dokáže na prezidentský post dotlačit i zcela bezvýznamného kandidáta. Krom toho, že je Lambert (Ivan Majeský) obklopen nevídaným luxusem, je to brilantní manipulátor, nechutný "lobbista" a od pohledu arogantní a nesympatický muž, se kterým byste nechtěli trávit jedinou minutu svého života. A vše, co ve filmu předvádí, je v globálu nabubřelý postoj a neodhaduji, komu by se taková postava, a to nebyl ve filmu jedinou postavou, co neměla divácké sympatie, mohla zamlouvat. A tenhle šéf jakéhosi efektního reklamního kolotoče, jinak nevidím jiný smysl, co jiného by tato ultrapíčovina mohla představovat, je mimoděk sledován a odposloucháván dvěma "špiony", kteří působí stylem "blbý a blbější". Jeden, ten starší, je Čech, co nic neumí a druhý je Slovák, co je technicky zdatný. Nevím, co tohle zvláštní spojení mělo představovat a vysvětlil jsem si to tak, že režisér chtěl ukázat, že vztahy mezi Čechy a Slováky ještě neochladly, proto tedy mezi dvojici "zvědů" panoval ryze kamarádský vztah, s celou řadou přátelsky popichovačných narážek, hlášek a jakýchsi zvláštních lingvistických přirovnání s ohledem na slovensko-českou kulturu jazyka. Netvrdím, že se zrovna nad tím dalo úspěšně bavit, ale vzhledem k příšernému pojetí celého filmu, tohle kabaretní spojení dvojice Dlouhý & Kubovčík představovalo pár scének, jež divák s úspěchem absorboval. Z diváckého hlediska bylo zajímavé i to, že do poslední chvíle se neví, kdo vlastně dvojici na sledování najal. Přetrapná pointa přijde v závěru. Možná na ni nepřijdete, jestli však čekáte něco převratného, tak raději si připravte bránici, abyste se nezakuckali, až tu vtipnost před vás tvůrci postaví. I když z nezbedné Bendice se může nejednomu diváku postavit. To ostatní snad raději ani nevidět. Adam Lambert vloží do kampaně příliš vysokou sázku (doloženo opět trapnou a málo pravděpodobnou scénou uzavření sázky o veškerý majetek s konkurentem), která by mu v případě neúspěchu mohla zlomit krk, z neznámého kandidáta na prezidenta Slovenské republiky se v šibeničním termínu stane idol voličů a vše dobré se obrátí ve špatné, když je na rázem favorizovaného kandidáta spáchán atentát(!). Ne, fakt nechápu, kde tvůrci berou inspiraci natočit za pěkné peníze něco tak příšerně divácky abstraktního a nezáživného. Režisér Karásek ve spojení s kvalitním kameramanem Juríčkem umí natočit technicky dokonalou reklamní koláž. Pro koho je však určena a kdo by byl ochoten uvěřit, že tohle je film, co nastaví politice mediální zrcadlo, to už jaksi neřeší. Nebudu blábolit, jestli máme na Hradě toho správného kandidáta, ale když Miloš Zeman ve filmu pronese svojí nezaměnitelnou dikcí větu ve smyslu "že takoví kandidáti by se měli střílet", je myslím každému jasné, že tenhle film je čistá fraška. A pro mě navíc sračka největšího (a)politického kalibru. Mé hodnocení: 0%(14.12.2014)

  • evulienka3
    ****

    Slovenskú filmovú tvorbu nevyhľadávam a asi by som na prstoch jednej ruky vedela zrátať filmy, čo sa mi páčili v posledných pár rokoch. Aj ku Kandidátovi som preto pristupovala veľmi skepticky. Musím však povedať, že v tomto prípade film výrazne prekonal maje očakávania a pri vyratúvaní slovenských filmov, ktoré za niečo stáli pridávam ďalší prst. Čo tam po nepodarenom zvuku a po zopár "vybraných slovách" tu ide o príbeh a ten je výborný. Satirická ukážka súčastného stavu našej politickej prítomnosti. Samotný pán kandidát je veľmi výstižne bez tváre....naozaj nie je podstatný. Dávno som nevidela slovenský film, ktorý by bol tak aktuálny, výstižný a ešte k tomu aj vtipný a s pointou. Malo to samozrejme nejaké tie muchy, ale tie rada prehliadnem. Tento film ma jednoducho potešil! 85% Videné v rámci Challange tour - 30 dní so svetovou kinematografiou.(9.10.2015)

  • - Keď sa Blonďáčik (Michal Kubovčík) stretne vo výťahu s Adamom Lambertom (Marek Majeský), predstaví sa ako Michal Dlouhý. To je meno herca, ktorý v tomto filme hrá Blonďáčikovho špiónskeho parťáka Jazvu. (kobylanpc)

  • - Záběry z vlaku jedoucího z Bratislavy do Prahy na konci filmu jdou po sobě tak, jak mají, ale směr jízdy je opačný, tedy zpět na Slovensko. (tomaschenko)

  • - Po atentáte si v grafike televíznych správ môžete jasne všimnúť dátum 20.9.2012. O niekoľko scén neskôr ale Alena (Monika Hilmerová) vraví Lambertovi (Marek Majeský), že je máj. A na náhrobku Potôňa je uvedený rok smrti 2013. (Johnny.ARN)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace