Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (35)

JFL 

všechny recenze uživatele

Ačkoli film náleží mezi blaxploitation, nelze k němu přistupovat jako k typické exploataci. Není to totiž žánrový film, nýbrž čirý underground. "Sweetback" je historicky druhý blaxploitation (po studiovém "Cotton Comes to Harlem") a zásadně ovlivnil podobu černošských hrdinů a konfliktů v černošských filmech nadcházející dekády (ostatně scénář "Detektiva Shafta" byl v reakci na enormní úspěch filmu na poslední chvíli přepsán). Dnes tato psychedelická imprese vyčerpávajícího útěku černého hrdiny před "spravedlností" představuje především historický dokument, pro jehož docenění je potřeba zohledňovat jeho kontext. Ve své době se jednalo o zásadní dílo, které svými tržbami náleží mezi pětici nejvýdělečnějších blaxploitation filmů a bylo vysoce ceněno militantními Černými pantery. [Fresh Film Fest 2009] ()

movie 

všechny recenze uživatele

Zaverecny Sweetbackuv utek je asi nejakcnejsi a nejlepsi pasaz filmu. Jinak trosku prihloupla blaxploitation nuda. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Abych pravdu řekla, na filmu mě nic nechytlo, ani hudební podkres mi nepřišel nějak mimořádný. Nuda a šeď, mlha v rezavé rýně. ()

Beckett51 odpad!

všechny recenze uživatele

Když Vám jednoho dne nadupe do domu sedm trpaslíků s mačetama, vodníma pistolema a s košíkem exotickýho ovoce a ve jménu Satana budou chtít análně zprznit vašeho psa ananasem, bude to pořád o něco přijatelnější než tenhle film, kterej si hraje na jakýsi umění, ale ve svém nitru je to silná...průjem (abych nebyl za rasistu). ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Experimentální divnost která krom dojmu z prvního "macho-negerského" filmu vůbec vpálí do mozku hlavně závěrečnou nekonečně dlouhou pasáž se Sweetbackovým úprkem za doprovodu šíleně vlezlého, šíleně repetivního a šíleně otextovaného zpěvu. Avantgarda, kterou je doporučeno sledovat pod vlivem velkého množství tvrdého alkoholu, nebo malého množství tvrdých drog. 5/10 ()

Katullka 

všechny recenze uživatele

To byla taková nálož, že jsem z tohoto filmu hrdě odešla si dát chlazené pivko bez černých skvrn. // 38. LFŠ UH 2012 ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

V rámci exploatace rozhodně zajímavý příspěvek a nezpochybnitelný kult. Celkově avantgardním pojetím a nekomediálním laděním se film ale vymezuje proti takřka všem svým nástupcům sub-žánru blaxploitation. Psychodelirická hudba a zběsilé střihy vytváří hutnou atmosféru, která vrcholí Sweetbackovým útěkem do pouště. Během této scény, kdy téměř uštvaný hlavní hrdina klopýtá pouští, se jako v ozvěně stále vrací hudební motiv zpívaný gospelem „Využívali tvého otce. Využívali tvoji matku.“[LFŠ 2012] ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Spíše jako avantgarda mi toto přišlo jako pokus o vytvoření černošské legendy, která se bude sama šířit tímto etnikem a bude natolik srozumitelná a jednoduchá, aby posloužila spíše jako nástroj pro podněcování uvědomení rasové nerovnosti někde na masových setkáních. Film je pozoruhodně nevyrovnaný ve výrazových prostředcích, snaží se šokovat, přičemž se mu to daří jen s obtížemi - je to taková kuriozitka, která napůl pobaví, napůl znudí a napůl fascinuje. A že ty počty nejdou moc dohromady? No a co. Až budu někdy v nesnázích, pro.ukám se až do Mexika, jako Sweetback... 4/10 [LFŠ 2012] ()

Hwaelos odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film se vyznačuje především třemi věcmi: 1) častýma nočníma záběrama bez umělého osvětlení, 2) zmateným, leč kulometným střihem, kterej by mu záviděli i Neveldine s Taylorem, 3) a především hlavním hrdinou, který málo mluví, ale zato hodně běhá. Utíká před někým dokonce tak často, že to nutí k zamyšlení, kde je ten BadAss. Sweet Sweetback jím rozhodně není. V rámci žánru je to určitě otec zakladatel, jemuž místo ve filmových čítankách nejspíš nikdo neupře, ale z dnešního pohledu postrádá z hlediska "campové" estetiky jakoukoli zábavnost. Ozvláštňující prvky, které někdo považuje za avantgardní znaky, jsou především dokladem naprostého neumětelství. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Kult, ktorý ale nedošiel ďalej, ako po svoju divácku obec, ktorej bol určený. Možno aj niektorí samotní ( hlavne dnešní ) diváci z The Black Community ( ako sú v titulkách označení ), to zrejme celé neprebrali. Totižto film samotný, obsahuje veľa scén a dialógov, ktoré novodobé afroamerické publikum neakceptuje ( alebo len neakceptuje od belochov ? ), tobôž ostatné komunity. Je to rarita, je to cielené, je to filmársky pokus o virtuozitu. Avšak nudný. ()

Cimr odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud si představíte, co všechno může být ve filmu špatně, najdete to zde. Film se proviňuje snad všemi hříchy proti dobrému vkusu. Otřesné herecké výkony, mizerný scénář, tristní kamera, nepříjemná vřískající hudba ve stylu "zotročili tvého bratrááááááá, zotročili tvojí mááámuuuuu" (často se dokonce míchají dvě vřískající skladby do sebe), nulová pointa, žádné dramatické napětí, příšerný střih... Ale co je snad nejhorší - velice pochybné morální vyznění, které přináší rasismus naruby (,,Věnováno bratrům a sestrám, kteří už mají dost bílých!" - první věta filmu). Všichni bílí ve filmu jsou agresivní hajzlové, pro něž je největší zábavou ustřelovat černochům uši. Samozřejmě že ve své podstatě jde o dost zábavný, bizarní film, ale problém je, že z černochů nevědomky dělá hovada (ujetý kněz s tygrovanou čepicí v leopardím kožichu, co se modlí "černé Ave Maria" nebo kámoš hlavního hrdiny, co před ním bez skrupulí koná velkou potřebu). Melvin Van Peebles prokázal černochům spíš medvědí službu. Já je měl až do zhlédnutí tohoto filmu rád... ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Vypadá to, jako kdyby Glaubera Rochu pokousali raní sovětští avantgardisté a navrch ho natřeli načerno... Film důležitý z historického hlediska s jasným politickým názorem, který už poněkud vyšel z módy. Samotné sledování se však s přibývajícími minutami stává záležitost téměř nesnesitelnou. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je rozhodně film, který není pro každého, ale musí se mu nechat, že v něm jsou scény, které si budete snadno pamatovat. Třeba hned tu v úvodu. Melvin Van Peebles však přišel i se zajímavým střihem a návazností scén, že jen ukazuje, že tohle opravdu není jen kontroverze a plivání ohně, ale je v tom vidět i filmařské umění. ()

Dexter1 

všechny recenze uživatele

Vlajková loď číreho blaxploitationu sa v dnešnej dobe dá oceniť len z historického hľadiska. Vo vtedajšej dobe muselo ísť rozhodne o kontroverznú pecku, no dnes keď sa pomery o niečo zmenili som mal z filmu zmiešané pocity. Oceňujem filmársky zápal, točenie v podmienkach v akých sa točilo a v podstate aj posolstvo filmu. Prvá polhodinka bola skvelá, Sweetbackov origin a aj "zmena" z poslušného černoška na baadasssss sa mi páčila. Potom sa celý film zvrtne do halucinogénneho behu o život a moja pozornosť začala pomaly ale isto upadať. Každopádne, ak sa zaujímate hlbšie o kinematografiu, rozhodne si treba pozrieť aj tento film, ktorý je jedným zo základných kameňov jedného (u nás až tak nie populárneho) exploitačného smeru. ()

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že tohle je dosti šílený film a to jsem viděl již mnoho materiálu. První film, který definoval blaxploitation a poté se začali točit ve velkém stylu až ty následující. Chápu, že si černoši natočili film, jako protest proti útlaku bílé společnosti. Je to takový černý výkřik do bílé mlhy nespravedlnosti. Film je ale natočen velice směšně a zaujatě. Hlavní hrdina, jménem Sweetback, je kanec a už ve věku 11-12 let svým velmi vyspělým penisem uspokojil zralou ženu. Právě proto se jmenuje Sweetback (slangově "velký penis"). Žádná žena mu neodolá a i na útěku musí stále nějakou ženu uspokojovat. Všichni bílí policisté okamžitě mlátí černochy a jsou primitivní a zlí. Jsou to hyeny vypuštěné ze řetězu a hledají Sweetbacka, aby ho mučili a zabili. Šéf celé policejní smečky je největší rasista a je podlý. Černí bratři si ale pomáhají i když se někdy najde krysa. Hudba je do první poloviny ještě poslouchatelná, ale od druhé poloviny tam nasadí hysterický gospel-cajdák o tom, jak musí Sweetback stále utíkat a že bílí vykořisťovali jeho dceru, matku, otce. Cenzura zde neexistuje a černý penis uvidíte vícekrát, než je zdrávo. Ze střihu bolí hlava a zoomování stále někam jinam než na hrdinu, je po čase otravné, slabé náznaky avantgardy. Mrtví psi, uříznutí hlavy živé ještěrce atd. Primitivní prezentace ustrkování podaná jako pro čtyřleté dítě. Shaft (1971) měl styl a lehkost, tohle je téměř humus, ale za průlomovost a dosti odvážné scény hodnotím lépe. ()

Lanark 

všechny recenze uživatele

Absolutní tripová jízda v níž nejdelší záběr trvá 15 vteřin a slovíčko zaostřeno je pro kameramana urážkou. K tomu hypnotický freejazzový soundtrack, který zní téměř po celou dobu dobu, jelikož černočerný hrdina nemluví, ale jedná! A jak: "Jste na cizím pozemku, za to vás trest nemine, hmmm jooo musíte se utkat se šééfem." (Jako šéf přichází severská valkýra s nesmlouvavým pohledem) "Tak jakou zbraň si vyberete...cooo?? Pěsti, nožééé..nebo coo?" "Šukání." Už je mi to jasné..dokud nebudu černochem s 40centimetrovym údem, nikdy se té pravé svobody nedočkám... WATCH OUT!! ()

Reklama

Reklama