Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Blízká budoucnost blíže neurčené země. Už třináct let pokračují teroristické pumové útoky. Lidé si už na ně zvykli, stejně tak jako na život v paranoiou prolezlém světě, vyznačujícím se depresivní architekturou, zdevastovanou krajinou a všudypřítomnými vykonavateli státní moci. Možná že si každý člověk našel nějaký svůj osobní únik. Tak jako nesmělý úředník Sam Lowry, který se ve svých snech pohybuje v idylické zemi, létá oblohou v andělském brnění a líbá nádhernou vílu. Probuzení je ovšem vždycky víc než tvrdé, návrat do reality přetěžký. Ale i v ní, byť je to neuvěřitelné, může člověka potkat kousíček naděje. Pro Sama je jí zjištění, že jeho vysněná víla skutečně existuje. Teď už jde jen o to ji znovu najít. Jenže to v hyperbyrokratizované společnosti nebude tak snadné... Černá komedie Brazil je po Žvahlavovi (1977) a Lupičích času (1981) třetím samostatným celovečerním filmem osobitého amerického výtvarníka a režiséra Terryho Gilliama. Deprimující a rafinovaně krutá podívaná se kvůli producentské opatrnosti společnosti Universal Pictures dočkala veřejné premiéry až téměř rok po svém dokončení. Snímek, inspirovaný Orwellovým románem "1984" (pracovní titul byl „1984 a 1/2"), v sobě kloubí satiru, parodii, fantaskní motivy i dadaisticky roztodivné citace, to vše dohromady je ovšem nesmírně působivým a bohužel až děsivě aktuálním zobrazením světa, kontrolovaného monolitickou organizací, a odlidštěné společnosti, žijící v permanentním strachu na pokraji apokalypsy. Film získal řadu mezinárodních cen, nominován byl i na dva Oscary (za nejlepší původní scénář, a nejlepší výpravu a dekorace). (Česká televize)

(více)

Recenze (558)

sumperacek 

všechny recenze uživatele

Ano. Orwell a Kafka v tomto filmu jde cítit, stejně jako spousta dalších motivů. Humorné motivy nechybí, ale přesto film v delších scénách trochu nudí. Prostředí filmu převážně v depresivním duchu, pro netrénovaného diváka zvyklého na americké limonády těžko zkousnutelný snímek ()

filhan 

všechny recenze uživatele

Film, který jako by mi z oka vypadl. Dokonalý humor, neskutečná satira na dnešní dobu - terorismus, informace, technika, systém, vztahy ve společnosti, práce, psychika .... Navíc parádní autíčko messerschmitt :-) Prostě nejlepší film !!!! ()

foundation 

všechny recenze uživatele

Keďže sa sa jedná o Gilliama, trochu som sa vopred pripravil ale výsledok bol tentoraz veľké sklamanie. Chaotický, absurdný film plný nezmyselných scén a nudných hercov. ( čo tu preboha hľadal De Niro.) Skrátka nezaujalo, neoslovilo, nepobavilo. Mal som veľké problémy to vôbec dopozerať. Za to že sa mi to podarilo sú tie, u mňa nadhodnotené, 2 hviezdy. Slabučký pokus od Terryho tentoraz. ()

Kingjiri 

všechny recenze uživatele

Terry Gilliam nezklamal a dokázal mě svym dalšim filmem, kterej se pohybuje v červenym hodnocení, spolehlivě nezabavit. Vzhledem ke stylu režiséra jsem moc neočekával, ale nenapadlo mě, že bych Brazil nepochopil. Takže jsem celou dobu sledoval jenom divnýho chlápka, u kterýho jsem netušil, o co mu vlastně jde a kterej se na svý cestě setkával s uchylnejma postavama (báby s plastikou, zpívající poslíček, rádoby terorista De Niro atd.). Pro mnoho lidí evidentně lahůdka, pro mě jenom nudná a ujetá fantasmagorie beze (mě známýho) smyslu, dvě slabší hvězdy. ()

kersten 

všechny recenze uživatele

Prvá polovica filmu bola fakt zaujímavá, zábavná , jedinečná a nadčasová. Ale potom to šlo dolu vodou. A to som bola, približne tak v 40 minúte filmu presvedčená, že ak to takto pôjde aj naďalej, dám tomu aj 5 hviezdičiek. Žiaľ nestalo sa tak. Večná škoda.lepší priemer, ale hore to už ozaj nepôjde. ()

candy_daze 

všechny recenze uživatele

Vizuálně velice zajímavé, pitoreskní, temné a každopádně pěkně ujeté, což mám ráda a všichni víme, že to Gilliam umí. Přiznávám, že jsem byla skoro celou dobu dějem pohlcena, ale ke konci se to už poměrně táhlo, což je velká škoda. ()

P. J. D. 

všechny recenze uživatele

První polovina filmu byla super. Měla zajímavou zápletku, pestrý dystopický svět i postavy, co měly šťávu. Scénář se zajímavým směrem vyvíjel a člověk měl pocit, že se možná dočká zajímavého světa po způsobu 1984 od Orwella. Jenže záhy přišlo jedno velké „ale“ a to „ale“ byla druhá polovina filmu. Místy jsem si říkal, co se sakra asi tak mohlo stát, že to režisér a potažmo scénárista mohl tak zpackat. Když jsem si odpověděl Terry Gilliam, na mysl mi vyvstal jednoduše Monty Python – a ona tomu ta druhá polovinu filmu fakt docela odpovídala. Bohužel ale právě kvůli tomu nemůžu hodnotit film lépe, jak na tři hvězdičky. Tvůrce se totiž rozhodl zkombinovat něco, co dohromady bohužel nevyšlo – vážnost a satirickou komedii. Škoda. ()

chlebos 

všechny recenze uživatele

Jsem rád, že jsou mezi tvůrci takové osobnosti jako je právě Terry Gilliam. Pro filmová studia je noční můrou, ale pro divaka je bůh a filmem Brazil to jenom dokazuje. Ještě teď mi běhá mráz po zádech. Pro mě to je filmový zážitech roku a děkuji lidem z projektu 100, že mi ho umožnili. ()

VerteX 

všechny recenze uživatele

Nemuzu rict, ze se mi Brazil nelibil. Dokonce ho muzu povazovat za jeden z vrcholu tvorby Terryho Gilliama. Velice pusobive zasazeni do "orwellovske byrokracie" (nebo jak to nazvat), zaroven skvele vizualne zpracovano. Herecke vykony zapadly do filmu jako ozubena kolecka. Ale Gilliam jiz mozna prekrocil onu pomyslnou hranici me fantazie a zdraveho rozumu, protoze sceny s robotem-samurajem a omlazovaci kurou na me pusobily spis desive. Mozna ze az si Brazil pustim znovu, ohodnotim lepe, ale zatim davam ***1/2. ()

m4xp4yn3 

všechny recenze uživatele

Nepřímá filmová adaptace Orwelovy knihy "1984", oproti originálu se zaměřující spíše na kritiku byrokracie než socialismu. Navíc má díky jemnému humoru a absenci knize vlastních sáhodlouhých popisných pasáží daleko větší spád. A to nemluvím o vizuální stránce, kterou je Gilliam pověstný, a která se i v Brazilu nadmíru povedla. ()

spacylemon 

všechny recenze uživatele

Brazil? To je Gilliamova bizarní fantaskní orwellovsko-kafkovská vize (hezké klišé)... prostředím volaké totality, kde vládne "Úřad pro získávání informací" (lepší možná nevědět, jak tam ty "informace" získávají), jsme provázeni s všudypřítomným hodně černo-hořkým humorem - např. postava hrdinného teroristy topenáře - to je absolutně v nejlepším monty-pythonovském duchu. Ještě víc mě ale dostala scéna, kdy se jeden ze zatčených pokouší utéct, jenže poslepu akorát neustále naráží do zdi - totálně groteskní situace - jako člověk se u toho prostě musí smát, i když s hodně silným mrazením v zádech... A v tom všem je tady jeden úřední omyl, jeden zamilovaný úředníček, jedna truckerka, která ho dostala do problémů a jeden z nejlepších konců, jaký jsem kdy viděl. ()

Arequipa 

všechny recenze uživatele

Bizarní a i přes množství skvělých humorných hlášek a scén pěkně depresivní. Od Terryho Gilliama snad ani nemůžeme čekat jiný než pořádně ulítlý film. Film není o 1984, ale orwellovská atmosféra je jasná a nepopiratelná už od začátku, kdy se na scéně objevuje nechvalně proslulé Ministerstvo informací. O věhlasu Gilliama svědčí i to, že v té době už slavný de Niro vzal mini roli Harryho Tuttla. Brazil se nemůže líbit každému, ale každému ho doporučím. ()

teyra 

všechny recenze uživatele

Podle mého názoru nejlepší film Terry Gilliama a zasloužený kult. Spojení orwellovské vize totalitní společnosti a dalších motivů z románu 1984, kafkovského smyslu pro vylíčení absurdity a grotesknosti byrokratického sevření (nejvíce nutí film myslet na jeho Proces) a specificky gilliamovského prostupujícího pohybu mezi sny, fantaziemi a realitou (s trikově zdařilým bojem s temným rytířem, něco podobného potkáváme i v Králi Rybářovi). Motiv všemocného ministerstva informací s jeho úředním ptydepe je doplněn o vtipné pasáže ukazující vzrůstající agresivitu zástupců „služeb“ (opraváři, číšník, plastický chirurg), které dokreslují všudypřítomnost společenského útlaku. Kapitolou samou pro sebe je to, jak si Gilliam vyhrál s doslovnou obludností techniky (jako by nám moderní nenápadnost a elegantní design technických vymožeností zakrývaly její podstatu). Při vykresení své kritické civilizační vize Gilliam vůbec hýří nápady a smyslem pro detail. ()

ljukyljuk 

všechny recenze uživatele

Tento film fakt považujem za skutočné umenie. Síce mi trvalo istú dobu zžiť sa s jeho svetom či symbolikou, ale potom som si už len užíval jedno z najlepších a zároveň aj najnepríjemnejších zobrazení absurdnosti systému a ľudských charakterov... A ak som na niečo momentálne zabudol, tak preto, že som ešte stále v miernom šoku z toho záveru. Jednoznačne odporúčam vidieť ()

mvukotic 

všechny recenze uživatele

Veľmi zaujímavá vec. Kdesi som sa dočítal, že Terry prenáša do snímky kafkovskú atmosféru a nádych absurdity, ja som však od spisovateľa toho veľa neprečítal, takže neviem posúdiť, snáď len z toho, čo som o jeho románoch počul. Byrokracia dotiahnutá do extrému, orwellovský chod spoločnosti, ľudia, ktorí sú iba čísla v tabuľkách a korporátnych procesoch, to všetko je silno cítiť v Terryho prvom scifičku. Oproti tomu láska ústrednej dvojce pôsobí v takto nastavenom svete ako perla medzi hovnami (čo môže byť ďalší orwellovský aspekt), hoci tu chémiu som až tak nepocítil. Pre mňa napriek výbornej atmosfére trošku prepálená stopáž a nudný vizuál. 7/10 ()

Související novinky

Ridley Scott se vrací ke kořenům

Ridley Scott se vrací ke kořenům

05.06.2008

Tedy ke sci-fi. Vetřelec a Blade Runner Ridleyho proslavili. A teď by se k rodnému žánru rád vrátil. Prý to plánoval už dobrých 20 let, ale nedařilo se mu získat práva na předlohu, kterou už dlouho… (více)

Reklama

Reklama