poster

Sound City (festivalový název)

  • USA

    Sound City

Dokumentární / Hudební

USA, 2013, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Zeck
    **

    Celý dokument by se dal shrnout jako nezdravě nostalgický vzlykot a nadávání na digitální dobu, která definitivně pohřbila jedno konkrétní neinovativní studio zamrzlé v čase, jež značnou část své existence živořilo a nenahrát v něm Nirvana jednu desku na začátku devadesátek, skončilo by mnohem dřív i bez nástupu digitálu. Úspěšní hudebníci a producenti napříč žánry zde sentimentálně hodnotí minulost i současnost a já jsem chvíli nevěřil svým uším. Pohrdavě popisovat, že dnes si může hudbu produkovat každý sám na domácím PC, je to kvantita a chybí tomu ta odbornost? Jistě, a to "zdarma" vyprodukované následně znovu téměř zadarmo vypustit a už se kvůli stejné věci nemuset (beznadějně) prodírat skrze striktně uzavřený hudební průmysl ovládaný pár korporátními prasaty, to je vskutku taky tvůrčí apokalypsa, souhlasím. O čem tedy podle zajištěných umělců v dokumentu hudba vlastně je? Aby se mohl každý hudebník vyjádřit a posluchač pak rozhodl o jeho úspěšnosti, nebo o tom, že fosilní analogová technologie z poloviny minulého století v jednom specifickém studiu nahraje lépe bubny díky odrazu zvuku od zaschlých blitek a chcanek na dekády nevyčištěném koberci a proto je všechno digitální na hovno? Můj kámoš si už na základce postavil studio u sebe doma v pokoji, začínal jen s PC a upirátěným Fruity Loopsem. Dnes má vlastní Label s plnohodnotným studiem, produkuje ostatní umělce a sám celou dobu tvoří rap, se kterým vystupuje po celé ČR. Bez digitálu by studio Sound City možná ještě existovalo, ale hudebníci jako on by zaručeně neměli šanci. Co je pro hudbu a tvorbu lepší asi chápe každý, až na pár zapomenutých dinosaurů v dokumentu, kterým digitální doba sebrala monopol a možná i nějaké ty úspěšné comebacky. Pohnutky Grohla jsem ale chápal. 40 %(31.1.2019)

  • drake31
    *****

    Dokument o štúdiu kde išlo predovšetkým o kvalitnú a poctivú hudbu. Žiadne honby za peniazmi, i keď aj tie hrali v tom úlohu, len byť najlepší a "stvoriť" tých najlepších umelcov. David Grohl vytvoril úžasnú sondu do štúdia, ktoré prakticky vytváralo tie najlepšie albumy histórie, sám som bol prekvapený koľko umelcov tam zakotvilo a čo všetko tam vzniklo. Je naozaj fajn, že ešte niekto má snahu zachovať to čo je dobré, a šíriť do ďalej. David Grohl je človek ktorému veľmi fandím a po pozretí Sound City mi je jasné, že on je hudobný Boh súčastnosti.(7.2.2013)

  • maseer2
    ***

    je moc fajn vidět, jak chce někdo v té záplavě digitálních popových sraček zdůraznit význam poctivě dělané muziky.. přesto mě většina dokumentu zabývající se historií studia až tak nebavila, pořádně mě chytl až závěr věnující se nahrávání alba Real To Reel, který je nabitý neskutečně pozitivní energií.. silné 3* ... P.S.: Dave Grohl je machr! :)(22.7.2013)

  • V.Silver
    *****

    Nejsem si zcela jistý, jestli běžný divák dokáže ocenit, co tento dokument zachycuje. Jako "muzikant" ale oceňuji každou minutu tohoto díla a musím uznat, že je to asi nejlepší dokument, který jsem v poslední době viděl. Tato případová studie má svoje případové studio, Sound City, ve kterém se utvářela nikoli nepodstatná část dějin moderní hudby. Dave Grohl citlivě zachycuje, co hudba znamená pro ty nejlepší muzikanty a skladatele na světě, co pro ně znamená nahrávání, co "muzikantské" štěstí a náhoda. Přesně popisuje to, co v lidech dokáže vyvolat takřka výhradně hudba - radost, štěstí, klid, melancholii i celé další spektrum emocí, které v člověku mimo hudbu dokáže "odblokovat" jen několik situací v jeho životě. "Just hit the record button and see what happens. [...] It's magical." Asi tak. Měl bych jen jednu drobnou opravu: tenhle film není o "fuck off digitál", ale o tom, že při honbě za dokonalostí se z vymožeností digitálního světa místo nástroje stává berlička k dosažení dokonalosti. Jenže na hudbě jsou dokonalé právě ty drobné nedokonalosti - to, že nota je zahraná o setinu sekundy později, že zpěv je o cent podlazený... to vytváří tu atmosféru neopakovatelného lidského díla. Atmosféru, kterou stroje vytvořit nikdy nedokážou. 95%(16.8.2013)

  • Ninkaa
    *****

    Jak shrnout tento dokument, o němž jsem před jeho shlédnutím věděla pouze to, že jej natočil Dave Grohl? Ačkoliv jsem do této doby o pultu Neve a studiu Sound City neslyšela, film jsem doslova zhltla jako malinu. To nadšení, muzikantské souznění a přátelská atmosféra z něj přímo čiší. Ne všechny kapely a hudebníky, kteří se v dokumentu objevili, jsem znala, což ale nebylo vůbec na škodu. Hlavní poselství, které se film snaží divákovi podat, by šlo parafrázovat na "Kdo umí, ten umí, kdo neumí, ten používá Pro Tools.":-) Zásadní věcí pro mě ale nebyl znatelný rozdíl mezi analogovými a digitálně upravenými nahrávkami, ale upřímný zápal pro hudbu, který z Davea Grohla přímo tryská, a kterým dokáže doslova nakazit všechny ostatní. Tímto se u mě zařadil po bok podobně pravověrného a svéhlavého muzikanta - Lemmyho z Motorhead - "I'm in love with rock 'n' roll, it satisfy my soul.That's how it has to be, I won't get mad."(10.7.2013)

  • - Film měl nesoutěžní premiéru na filmovém festivalu Sundance 2012. (Terva)

  • - CD a Itunes verze soundtracku k filmu mají omezen dynamický rozsah asi na 60 % originálu. Autoři se tak ironicky aktivně podílejí na nešvaru, který je ve filmu opakovaně kritizován. (Turtle)

  • - David Grohl (frontman skupiny Foo Fighters a bývalý bubeník skupiny Nirvana), ktorý si celý Sound City zrežíroval, naplánoval a vymyslel, striktne odmietol kohokoľvek z Hollywoodu, aby sa na filme podieľal. Zainteresovaní boli len ľudia z manažmentu Foo Fighters a zopár priateľov. (LolopelS)