poster

12 opic

  • Česko

    Dvanáct opic

  • USA

    Twelve Monkeys

  • Slovensko

    Dvanásť opíc

Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller

USA, 1995, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    ****

    Kultovní sci-fi záležitost, ve které lidé věří v to, že lze vrátit čas a změnit vývoj, který je přivedl na pokraj zkázy. Gilliamův nesporný triumf zaujme zejména bravurní výpravou, kamerou Rogera Pratta a hereckými výkony, korunovanými potrhlým anarchistou Bradem Pittem (Zlatý glóbus, nominace na Oscara), který se v polovině 90. let nekonvenčními projekty bránil seč mohl škatulce romantického hezouna!!(29.1.2007)

  • woody
    *****

    Scénář tohoto filmu patří do Zlatého fondu světové kinematografie!Žádné hluché místo,zápletka vypointovaná.Ten kdo to chce pochopit musí také přemýšlet a ne jen jíst popcorn. Režie je vytříbená a vytváří atmosféru blížící se apokalypsy,prostě Gilliam.Výkony herců jsou také vynikající a hudba je nezapomenutelná.Prostě kult jaký se natočí jen málokdy(a někdy už vůbec).Doporučuji všemi dvanácti :-)(29.3.2003)

  • FlyBoy
    *****

    Gilliam s prehľadom na vrchole, prístupnejší než pri rovnako úchvatnom, ale obtiažnejšie pobratelnejšom "Brazil" a pritom stále aktívnu spoluprácu si vyžadujúci, nič zadarmo nedávajúci. Väčšinový úspech je ľahko vysvetliteľný, apokalyptická vízia má hlavu a pätu, Willis/Pitt podávajú (na svoju dobu) nekontrolovateľné herecké úlety, z polovice kyberpunková výprava bude navodzovať chvenie aj v roku 2035 a dvojitá pointa na záver posadí na zadok aj ostrieľaného fachmana. Ojedinelý artefakt z TM však robí predovšetkým jeho nekonečne flexibilný scenár, plynulá, neuveriteľne sebavedomá réžia a priliehavá parafráza egyptských mýtov. Rozhodne jedno z popredných sci-fi, what-so-ever. "Kathryn Railly is the Egyptian Isis-Hathor, whose womb the dying Osiris must impregnate in order to be reborn as the solar Horus. In Egyptian mythology, Isis is at the same time the sister-wife of Osiris and also his mother insofar as he is identical with his son Horus. The choice is between biological death and a mystical cycle of inner death and rebirth, that amounts to an immortality of sorts, for which the mediation of the eternal virgin-mother Isis is indispensable. Though Osiris must die, their reunion is assured in the 'next' life as it had been in the 'previous'. Depicted as a (celestial) cow or a human 'Aphrodite' bearing the sun-disk between her two cow-horns, Hathor has also been understood as meaning the 'House of Horus', i.e., as bearing the sun-child. Insofar as Railly gives (re-)birth to the new James, she is also the goddess of the Night Sky, Nut, mother of Osiris."(25.2.2013)

  • DaViD´82
    *****

    Dvanáct hvězdiček za dvanáct opic bohužel udělit nejde, ale (pozor, opice přejdou po oslím můstku amatérského slohu) nic to nemění na tom, že jsou nejen vrcholem Gilliamovi tvorby, ale zároveň i nejlepším sci-fi snímkem vůbec. Tím pádem i jedno z nejlepších děl světové kinematografie. Dokonalost scénáře nezná mezí a závěr, u kterého po několikátém zhlédnutí nakonec pochopíte jeho dokonalou a optimismem povznášející pointu (ne tu evidentní, ale tu ukrytou "v druhém plánu"), již tuplem ne. A to je vše co o tomto snímku napíšu - kdo viděl jistě chápe jakou sílu a genialitu v sobě "opičky" mají. A kdo neviděl, tak pochopí až uvidí.(24.5.2004)

  • Lynn
    *****

    Ponuré, temné, depresivní...Tak přesně tenhle typ filmů miluju. A Dvanáct opic patří k mojí osobní klasice. Bruce Willis dostal jednu z životních příležitostí (společně se Šestým smyslem a Vyvoleným) a využil jí dokonale. Jeho herecký koncert zdatně doprovází Brad Pitt v natolik úchylné roli, že ho musíte milovat. Jen skalní pubertální fanynky jeho hezčího já se asi zděsí. Kapitolou sama pro sebe je režie Terryho Gilliama (Brazil) - hlavně díky němu jsem měla hlavu plnou 12-ti opic ještě týden po zhlédnutí. K tomu vynikající scénář, depresoidní hudba... Prostě dílko na které zas jednou hodně dlouho nezapomenu.(18.3.2005)

  • - Bruce Willis tento snímek natočil za výrazně nižší honorář, než by si mohl normálně říct, a to z toho důvodu, že chtěl pracovat s Terry Gilliamem. Willis vlastně točil zadarmo, honorář dostal až po nasazení filmu do kin. (don corleone)

  • - Filmárov pri tvorbe niektorých pasáží inšpirovalo dielo slávneho českého fotografa Jana Saudka. (Jello Biafra)

  • - Snímek začíná i končí záběrem na oči malého Colea. Jde o trademark Terryho Gilliama. (3DD!3)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace