Reklama

Reklama

Epizody(12)

Obsahy(1)

Dvanáctidílný seriál o principech a podmínkách tvorby v různých oblastech československé kinematografie v období tzv. normalizace (1969–1989) vám v prvním dílu připomene proměnu společenského a politického systému po příchodu okupačních vojsk v srpnu 1968. Jak souviselo natáčení snímku „Spalovač mrtvol“ se srpnovými dny nebo pohřbem Jana Palacha? A jak se husákovské vedení a filmoví konsolidátoři vyrovnali s kulminující érou Zlatých šedesátých? Jaká zkouška filmaře čekala při tzv. prověrkách? Vedoucí posty všech sfér kinematografie obsazují noví lidé. Jak filmaři reagovali? Kdo se přizpůsobil, kdo se vzepřel a kdo prokličkoval? Které filmy putovaly do temnoty trezoru a kterým byla naopak zcela uvolněna cesta do kin? Proč je dodnes považovaný za jeden z nejhorších československých filmů snímek „Hroch“? Nejen o tom bude první část cyklu Těžká léta československého filmu, kterou vás provede herec Tomáš Hanák. Jeho hostem ve studiu bude filmový historik Jan Bernard.
V druhé části se zaměříme na proměnu barrandovské dramaturgie a s ní související zpolitizování dramatické celovečerní tvorby. Jaké hrdiny filmů produkovali novou garniturou hýčkaní autoři? Kolikrát se na plátnech kin objevil Klement Gottwald a proč československý film přejímal poetiku i tendenčnost kinematografie 50. let? Z jakého důvodu musel Václav Vorlíček odložit scénář filmu „Což takhle dát si špenát?“ a natočil komedii „Bouřlivé víno“? Jak vzniklo volné pokračování trezorového filmu „Všichni dobří rodáci“? Proč měl Jan Kraus pocit, že odmítnout roli pohraničníka by mohlo mít zcela fatální důsledky? Druhou částí cyklu Těžká léta československého filmu vás provede herec Tomáš Hanák a jeho hostem ve studiu bude filmový lektor Aleš Říman. (Česká televize)

(více)

Recenze (36)

Matty 

všechny recenze uživatele

Marně jsem doufal, že alespoň povídání Blažejovského, který o normalizaci skutečně něco ví, nebude rozbito nešťastně zvolenou formou. Také jeho odpovědi jsou ale drasticky sestříhané a prokládáné pramálo přínosnými, nesystematicky hromaděnými historkami z natáčení, z nichž o vzpomínané době nechtíc nejlépe vypovídá Puršovo trapné kličkování. Hlavně aby se dívaci nenudili a moc nad řečeným nepřemýšleli. Méně, tedy například jenom připraveným tazatelem vedený rozhovor ve studiu (jakkoli by, podobně jako v Historii.cs, ty méně trpělivé uspával), by rozhodně bylo více. Celé období je navíc v rámci jednotlivých tématických bloků nesmyslně pojímáno jako jeden celek. Ať před Tomanem, nebo po něm, ať v první, nebo v druhé polovině 80. let, pro tvůrce seriálu existuje jenom jedna normalizace. Celý projekt působí, jako kdyby vzniknul jen kvůli tomu, aby si v ČT mohli odškrnout, že se "záslužně" věnovali normalizačnímu filmu. Přitom v žádném případě nejde o téma, které by si zasloužilo být takto rychle a nenápaditě odbyto. Ze strany televize promarněná příležitost, pro diváka ztráta času. UPDATE: za díl věnovaný filmového dovozu/vývozu a publicistice, v němž poprvé relevantní informace převážily nad osobním vzpomínáním, v němž slovo patřilo převážně osobám povolaným a v němž po každém vyjádření nenásledovala filmová ukázka, opatrně zvyšuji hodnocení. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Otakar Vávra o srpnu 1968: "Vy naděláte...kdyby přijeli Číňani, já si nechám zúžit oči a jedu dál!" ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Hm, tradičně šaškující Hanák dostal další trafiku a pánové (povětšinou, jen sem tam nějaká ta dáma, že...) na dobře prolepené penzi a všelijaká ta kumpačenka z pražských >kulturistů< si spolu pofňukávají nad starými časy. Škoda jen, že v těch >lehkých< letech poté tvořili už zcela svobodně povětšinou samé srajdy... Má to cenu? Nemá, je to jen snůška alibistických subjektivních plků, zbytečný pořad popisující dávno známé a stokrát omílané, bez kritického odstupu a zhodnocení, vlastně jak jinak než jen další dojná kráva za(vy)sloužilé gerontokracie na finance >televize čudlácké služby< . . . Pokračování příště? Díky Hanáku, stačilo. - - - - - (Poprvé a naposledy se zájmem a notným rozčarováním nahlédnuto 12.1.2013 na >těžkém prostoru< , hodnocení a komentář zde jako první - 12.1.2013) ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Je to fakt zábavné. Hanák: "A vy jste to fakt viděl?" Janeček: "Ano, několikrát." a o tom to celé je. Nejradši mám historku Vihanové, jak se musela legitimovat, jestli neukradla pětikilo. Protože ona, režisérka Krátkého filmu, by přece něco takového neměla zapotřebí. "Víte, to bylo těch pár desítek lidí...", kteří toto neměli zapotřebí. Ono když se člověk s některými těmi lidmi potkával a potkává na té akademické půdě i v praxi, tak mu po těchto fiascích přijdou jako ještě menší páni, než kdy byli. A to na to mají teoretické předpoklady. Ne, takhle země pořád ještě nenašla společnou řeč. ()

Véča 

všechny recenze uživatele

Hanák nějak zapomněl, že už nehraje v Mazaném Filipovi, ale uvádí dokumentární pořad. Informační hodnota diskutabilní, dotazy hostům kolikrát mimo mísu. TFUJ. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dost informací ze světa filmu podaných srozumitelnou formou. Ukázky z filmů, které nejspíš nikdy neuvidím (a často je to rozhodně dobře!), zajímaví hosté ve studiu a semtam i nějaký ten návazný film, který není notoricky známý a ohraný. Ideální pro diváky, kteří se o film zajímají, ale nehodlají ho rovnou studovat nebo rozpitvávat úplně do hloubky. ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Nic víc než střihový dokument, který bohužel opomíjí víc argumentů a vysvětlení. Navíc Hanáka od jisté doby vnímám jako herce jedné tváře... ()

Flakotaso

všechny recenze uživatele

Což o to, zajímavé informace se člověk doví, ale forma pořadu je poněkud hodně odfláklá. Výpovědi jednotlivých osob jsou pouštěny hned za sebou, žádná mezera není ani mezi řečí hosta ve studiu a předtočenou řečí s pamětníky - působí to nakonec hrozně neuspořádaně a zmatečně. Navíc u některých ukázek vůbec není jasné, jak souvisí s probíraným tématem (dnes například asi tři wtf ukázky ze Suchého Nevěsty). K tomu Hanák, proti kterému nic nemám, ale tady na každou větu z úst hosta hledí jako zjara. Dělat takové pořady je určitě věc záslužná a dobrá, ale je škoda, že si s tím nikdo nedá pořádnou práci. Přitom v tom není žádná věda, stačilo by doladit (i když spíš překopat) základní věci. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

(1-5. díl) Slibné téma, tragické zpracování. Narozdíl od vynikající dokumentární sérii o šedesátých a solidní o porevolučních letech je bohužel tohle naprostá tragédie. V každém díle je "odborník" na určené téma, kterého vyzpovídává nesnesitelný komediant Hanák, do toho se stříhají ukázky z filmů a střípky rozhovorů většinou s mnohem zajímavějšími lidmi než pozvaní hosté, přítomnost Blažejovského byla trestuhodně nevyužita. Ubíjející je styl divně sestříhané pseudotalkshow s fotkami umělců v pozadí, kdy Hanák šaškuje na hosta a snaží se ho pobavit, zatímco jakoby nezvaný divák udiveně zírá. V každém díle se objevují zajímavé historky a informace (většinou od pamětníků než hostů), stejně ale převažuje dojem, že jde spíš o jakousi misi nejen proti chvályhodně připomínaným hrůzám typu Hroch a plíživé skryté manipulaci, ale spíš proti všem filmům z normalizačních i perestrojkových let a kárání diváků, že se jim ještě pořád líbí filmy od Vorlíčka nebo Lipského, případně o příležitost některých lidí se předvádět. Ať už je to Jiří Purš, který si v podstatě na kameru dělá alibi a kecá, k čemuž nikdo nic nedodává nebo počestný Lábus, který nám sdělí, že hrál před revolucí kromě samých sraček snad jen v pěti kvalitních filmech (a člověk počítá, v kolika neskutečných sračkách po revoluci vzal dobrovolně roli), pachuť z podivného poslání místo kvalitní pitvy se šíří. Snad se to časem zlepší. ()

Rodriguez 

všechny recenze uživatele

Zajímavý a poučný filmový dokument, jenže pan Hanák mě jako průvodce vůbec nesedí a kolikrát mu nevěřím ani slovo. Daleko lepší dokumentární série vznikla před pár lety: "Rozmarná léta českého filmu". Každopádně nezapomínejme na lepší i horší snímky naší kinematografie. 55% ()

cariada 

všechny recenze uživatele

Podobný mapující dokumenty o našem filmu mám rád. Jediný mínus celého celku je moderátor Hanák , který mě poslední dobou s prominutím sere. Díky těm jeho rádoby uvědomělým postojům k politice. Jinak se rád dozvím zajímavé věci ze zákulisí filmování a pod. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Tvůrcům přes pazoury za hanákovskou úpornou hru s trapným výsledkem. Zbývá letmý a nepříliš přehledný nástin kinematografie jedné epochy v kvalitě Vorlíčkových vín. Nadějný koncept, mnoho nahozených zajímavostí, ukázky z filmů, zde 1-2* ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Viděny všechny díly. Z dokumentárního hlediska je to velký přínos pro všechny, kteří si chtějí prohloubit znalosti o československém filmu. Mínusem je pak moderování Tomáše Hanáka, který se pro takovéto dokumentární dílko nehodí... ()

PatoP 

všechny recenze uživatele

Tento dokument nebol zlý, iba mi vadilo, že to uvádzal práve Tomáš Hanák, ktorý s týmto obdobím mal vo filme pramálo spoločného. Ale to, čo ma najviac štve sú tie keci o trezorovaní filmov. O tých pár filmoch, ktoré boli v trezore sa bude kecať stále dookola, ale nech sa niekto pozrie na to, koľko filmov a seriálov (a to nemám na mysli ideologické záležitosti ako napr.seriál Gottwald) má dnes v trezore Slovenská televízia, ale hlavne Česká televize, ktorá mala tú drzosť a vyrobila tento dokument. Ja sám som niekoľkokrát prosil ČT o odvysielanie niektorých diel, no stále nič. Mám ich tu začať vypočítavať? Myslím, že by to bolo zbytočné. Tak nech sa už konečne niekto prestane hrať na demokratov a pozametá si pred vlastým prahom, pretože filmov a seriálov, ktoré dnes nemáme šancu vidieť je nepomerne viac. ()

Reklama

Reklama