poster

Šamanka (festivalový název)

  • Polsko

    Szamanka

  • Francie

    Chamanka

  • USA

    Szamanka

  • USA

    She-Shaman

    (festivalový název)

Drama / Horor / Mysteriózní

Polsko / Francie / Švýcarsko, 1996, 110 min

  • Caelos
    ****

    Zezačátku působil film strašně blbě, ale postupem času jsem si už najel na jeho vlnu a fičel až do konce. Źulawski v dobré formě a jeho fanoušci by rozhodně neměli minout.(7.6.2011)

  • garmon
    ****

    Co se stane s chlapcem z Mandragory, když místo dealera potká na nádraží aspiranta antropologie? Poslední tango w Krakowie po dvaceti letech, aneb Šílená láska 2, či Kočičí Włośka, „Gorzki miensiac“ anebo prostě výslednice filmů morálního neklidu? Dvojnice Zulawského femme fatale sedmdesátek a první manželky, Malgorzaty Braunek, neherečka Iwona Petry je excelentní. Některé scény mají neuvěřitelnou sílu – prý se po natáčení nemohla zdržovat v místě svého bydliště, byla z nějaké vísky – ale nejen sex je tu snímán skvěle, silné je, když si Linda bere houbičky v kapli pod nápisem Bůh polituj a Włośka vzápětí na to nabírá holýma rukama pomleté maso v kombinátě – tak civilizace ničí sílu lidí. To, co do filmu Petri vložila je srovnatelné s výkony Huppert pro Godarda, Ferreriho, nebo Hanekeho. Z Włośky čiší nemytost, živočišná sexualita mladé holky, která nestíhá jíst a potřebuje ho tam kdykoliv. Zulawski ve svém živlu a v ohromné formě – to co předvádí v první půlce Szamanky je nesrovnatelné s jeho francouzskými filmovými odvary z osmdesátek (dobře, hudba je stejně bídná, co už!). A pak ke konci se to najednou zvrhne: šaman obživne, je z něj obstojný fešák, manželka se vrátí a protože je směšná, hrdinovi se nepostaví, protože tělo má paměť: ta věčná polská romantická měšťanskost – i když je žena dračice, stejně chce toho jediného, hlavního hrdinu; ale pozor – žena je nástroj ďábla a vědče, raději od ní rychle pryč, nebo ti vyjí lžičkou mozek… Když se k tomu pak přidal mafiánský uran, mé nadšení spadlo o dvě hvězdy dolů. Nehledě na to vše při zpětném pohledu skvěle dynamický film. Nedivím se, že Zulawského jeho druhá žena, ta herecká nána Marceau, ho po tomhle flámu pustila k vodě – jestli měl totiž čich na Herečky typu Braunek a zakládal s nimi rodiny, snadno se dohadovat, proč a kdo mu byla Włośka…(10.2.2011)

  • pm
    ****

    "Šamanka": nedokonalý kruh plný symboliky živlů a smrti, křesťanských motivů, podzemí, pseudofilosofie a vyšinutých. Ráda bych napsala, že byli oba herecky skvělí, protože byli, ale její zběsilost ani hysterii nedokážu brát vážně. Nevím, čeho konkrétně je film metaforou, snad moderní civilizace, věřím ovšem, že alespoň Żulawski to ví. Nějakým způsobem na mne jeho esteticky hnusný film naplněný vnitřní energií udělal dojem.(8.2.2012)

  • WillBlake
    *****

    Pozn.: Nikdo nezachází s herečkama jako Żuławski. Isabelle Adjani se ze své role v Posedlosti vzpamatovávala několik let, Iwona Petry se po natáčení Szamanky zase nemohla zdržovat v místě svého bydliště. Proč? Dívej.(12.11.2014)

  • Baldrick
    *****

    Můj první film od Zulawského (tipuji, že je to ten případ, kdy je to důležité), takže nemohu hodnotit v rámci režisérovi tvorby. Jinak ale velmi intenzivní a nečekaný zážitek. Zběsilost v srdci i mozku (konzumovat za studena). Tam, kde Lynch přistupuje k matérii jako introvert, Zulawski na to jde ryze extrovertně a bez rukaviček. Zběsile extravagantní, ale precizně promyšlené (rytmické střídání skvěle zvoleného prostředí, hudba, tempo vyprávění, vše v souladu). Přitom divácky vstřícné (z hlediska formy). Že to ale nemělo šanci na úspěch v katolickém Polsku ani v 90. letech, kdo by se divil... Před projekcí v rámci festivalu 3kino vcelku zajímavý DIY úvod Artura Zaborského (předtočená promluva na snímací zařízení, prokládaná ukázkami z filmů - Třetí část noci, Ďábel, Posedlost a Na stříbrném glóbu - celkově cca 45 minut). Fascinující seznámení.(6.11.2017)

  • - Jde o první film Andrzeje Żuławského natočený v Polsku po sametové revoluci, poté, co se autor mohl do své země vrátit z nucené emigrace. (Zdroj: 3Kino)

  • - Snímek okamžitě vzbudil mohutné kontroverze v konzervativním Polsku, ať už z důvodu otevřených erotických scén, popírání náboženských konvencí anebo stylu a živelnému tempu vyprávění. S ohledem na dobu vzniku (1996) již však nemusel skončit v trezoru, ovšem například herečka Iwona Petry se z důvodu naturalistického ztvárnění své role dlouho nemohla zdržovat v místě svého bydliště. (Zdroj: 3Kino)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace