Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Mark Hamill, Carrie Fisher, Oscar Isaac, John Boyega, Kelly Marie Tran, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Andy Serkis, Laura Dern (více)Obsahy(1)
Ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů od studia Lucasfilm pokračuje sága rodu Skywalkerů. Postavy předchozího filmu Star Wars: Síla se probouzí spolu s legendárními hrdiny galaxie prožívají strhující dobrodružství, během kterých odhalí prastará tajemství Síly a šokující události z minulosti. (Falcon)
Videa (18)
Recenze (1 662)
Ze všech dílů Star Wars první, který je skutečně o Síle. A také o souboji nových výzev a ikonických momentů s povinností zavděčit se úplně všem. Fanouškovský hate pochopit dokážu, já si ale v tichosti přál, aby tvůrci a producenti našli odvahu jít dále méně známým směrem. Tohle je Impérium nové trilogie. Po kterém ovšem následuje stejný sešup jako v té první. ()
Tranquill mi píše z duše. Film potřebuje zkrátit alespoň o pětinu, ale jsem rád, že v hlavní dějové lince Hvězdných válek vidím moderní režii v příběhu se smysluplnými postavami (Driver, Ridley) a stále svěží hudbou Johna Williamse. Humor snad poprvé nebyl infantilní. Bude devátá epizoda vyvrcholením, nebo jen reklamním háčkem pro další trilogii? Toť věčná otázka sváru umění versus obchod. Nechme se překvapit. ()
Zbytečné dějové linie, které jsou ve filmu snad jen proto, aby v něm byla zastoupena každá rasa, aby byl genderově vyvážený nebo kritizoval kapitalismus, ho natolik rozmělňují, že je velmi obtížné nechat se strhnout tím, o co jde především, tj. o Rey, Kyla a Luka. Ovšem i kdyby se člověk strhnout nechal, což se některým výborným scénám skvěle daří, tak i tato ústřední dějová linka je prošpikována značným scénáristickým neumětelstvím. Takže nejenom, že srdce puká nad tím, jak scénáristi zbabrali např. Luka, ale ještě se vám v té ráně vrtá naprostá neschopnost využít potenciál linek načrtnutých v předchozí epizodě (Reyini rodiče nebo Snoke). Zklamání. ()
Asi v polovici filmu som si zhrozene uvedomil, že sa vlastne celkom nudím. Dejová línia s Lukom a Rey celkom fajn, pretože Hamill to hrá s chuťou a Daisy Ridley sa od minula citeľne herecky posunula (alebo jej proste iba pristane tá vážnejšia poloha). To ostatné je skôr otrava - Finn už je celkom zbytočná postava, o tej Vietnamke Rose ani nehovorím (to je skoro na úrovni Jar-Jara), na Carrie Fisher už je bohužiaľ vidieť, že ledva stojí na nohách. Zloduchovia stále za debilov (možno je to zámer, lebo sú to v podstate náckovia, a keď si z nácka odmyslíš jeho nebezpečnosť, zostane len ukrutne smiešny chumaj). Vtipy často nefungujú, resp. sa nehodia do konkrétnej scény (hoci chápem, že pri tom temnejšom tóne treba udržať aj pozornosť detských divákov a tak švác balvan na fúrik, haha... ehm). A tak si vravím: Zlatý Abrams! Kam sa podel jeho švih, zmysel pre timing vtipov a schopnosť oživiť a zhutniť ten svet? V The Last Jedi je vesmír akýsi prázdny, pol filmu sa prestriháva medzi dekoráciami kozmických lodí a jedným ostrovom, čo to má byť, keď už do toho Disney sype prachy, chcem letieť a objavovať nové planéty a bytosti, normálne mi začína chýbať všetko to digitálne hemženie z prequelovej trilógie. Tak príde bondovská planéta s kasínom a dostihovými emzákmi a stále ma to nechytá, pretože tam vystupujú tie prázdne postavy. Dokonca aj BB-8 je tu skôr na oštaru. Nuž ale potom príde za Lukom nečakaný hosť a zrazu to začne. Ten epos. Učinené orgie "cool starwars momentov" (súboj jeden proti všetkým je geniálny). Solídne zvraty, solídna dráma, veľmi pekne sa zužitkuje vývoj vzťahu medzi Rey a Kylom. Tvorcovia zábavne reflektujú na fanúšikov (najviac ma dostalo "Ty nie si nový Vader, si iba decko v maske!") a je to s blížiacim sa záverom čoraz napínavejšie a čoraz viac to vyzerá ako ten SW film, aký potrebujem k svojmu zdravému vývoju. Na konci spokojnosť, ale zároveň obava, kam to chcú posunúť v tretej časti. Lebo figúrky sú už teraz rozostavené dosť jednoznačne. ()
Být tam tak polovina postav, třeba by se podařilo z té změti vydolovat i nějaký nosný příběh, který bolestivě chybí. Vlastně to o ničem není - každý tu má nějakou svojí vlastní záležitost, ale není tu nic "velkého" - osud povstání je skoro pro všechny až druhořadým cílem (a u těch, u kterých jde o prvořadý cíl, jako Finn, to nedává moc smysl), takže není divu, že to moc zásadně nepůsobí ani na mě jako diváka. Jinak se s tím ale Johnson popral o dost líp, než jsem si troufal odhadovat. Sice je hodně vidět, že (podobně jako u Blade Runnera) se hodně sází na to, že meta rovina příběhové sebereflexe nahradí příběh uvnitř filmu (což je úspěšné jen částečně), ale nakonec cokoliv bych z toho moře oprávněných výtek vytáhl, by svěřovalo hlavně k zopakování, že se s tím Johnson vypořádal směrem k překvapivě uspokojujícímu kompromisu. Bezprostředně po zhlédnutí mě ani nenapadlo, že by mohl mít film nějak kontroverzní postavení - v důsledku stvrzuje status quo a naplňuje všechny požadavky. Tím, jak ten film popudil iracionální část fanouškovské základny, si u mě přece jenom získal trochu sympatie. Člověk na hysterické reakci vůči tomuhle filmu pochopí jak popkultura funguje. Holt je to jediný Star Wars film točený pro dospělé lidi - z toho musely být problémy. ()
Galerie (114)
Zajímavosti (55)
- Před svou náhlou smrtí měla představitelka Leiy Organy Carrie Fisher už dávno dotočené všechny scény. (MasterMagic)
- Postava pilota Poea Damerona (Oscar Isaac) je podle J.J. Abramse částečně i odkazem na jeho oblíbenou postavu Camerona Poea (Nicolas Cage) z filmu Con Air (1997). (Indiana)
- Druhý Star Wars film, který byl zčásti natáčen na imaxové kamery. (MasterMagic)
Reklama