poster

Nebraska

  • anglický

    Nebraska

  • slovenský

    Nebraska

    (festivalový název)

Dobrodružný / Drama / Road movie

USA, 2013, 115 min

Režie:

Alexander Payne

Scénář:

Bob Nelson

Hudba:

Mark Orton

Producenti:

Albert Berger, Ron Yerxa

Střih:

Kevin Tent

Scénografie:

J. Dennis Washington

Kostýmy:

Wendy Chuck
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • erased
    ***

    Ani výjimečně elegantně odvyprávěný životní příběh "vždy trochu zmateného" Woodyho na pozadí road movie a rodinného sletu do rodného hnízda mi nedokázal vlézt pod kůži tak, jak jsem od slibně vypadajícího zpracování života a vzpomínání veteránů čekal. Na to mi připadalo černobílé zpracování příliš prvoplánové, herecké výkony příliš nevyrovnané (skvělá čtveřice ústřední větve rodového stromu naproti umělým a nepřirozeným karikaturám všech ostatních postav), a konec zbytečně, ač v rámci zvolené formy logicky pozitivní. Ve výsledku tak je Nebraska pouze tím, co jsem zmínil hned v úvodu - výjimečně elegantně odvyprávěným příběhem. Uvěřitelnost a nějaká ta opravdovost toho příběhu už je něco úplně jiného, obzvlášť v porovnání s mnohými jinými nezávislými filmy.(26.6.2014)

  • Marigold
    ****

    V mém ideálním světě je Nebraska typ filmu pro masy. Neokázale empatický, zdrženlivě vtipný, upřímný a citlivě vypointovaný příběh o stáří, smrti, vztahu otce a syna, zbytečném putování, které všemu dosavadnímu dává nečekaný nový smysl skrze zarputilé popření marnosti. Film podřízený plouživému biorytmu hlavní postavy, která není v pravém slova smyslu protagonistou, protože místo aktivity je spíše předmětem hovoru a jednání druhých. Neobyčejná krása Nebrasky je právě v pasivitě starce, který se nikdy nestane snadným objektem dojetí. Víme o něm málo a to, co o něm víme, je spíše rozporuplné. Payne tak musí s neobyčejnou vnímavostí pracovat se světem, kde chybí krásné a kladné postavy a převažují nedokonalí, stárnoucí a opuštění lidé. Výsledkem je lyricky podmanivé indie, které sugestivně pracuje s celkem krajiny i tvářemi hrdinů, ospalým rytmem i tím, čemu se tady trochu rýpavě říká "člověčinka". V případě Nebrasky jde ale skutečně o neokázale působivý pohled na "holé lidství". Paynovo černobílé vykoupení z naprosto opačně postaveného barvotisku Děti moje. [80%](12.4.2014)

  • Marek1991
    **

    Ak vyobrazíte film o demencii reálne, tak to bude s najväčšou pravdepodobnosťou nuda, no a tá tu aj bola. Upadnutá časť USA, skrachovanci a dôchodci, film ničím nevýnimočný, no nominovaný na Oscara, tak to už vážne neviem, čo je potom umenie. Ak si ale neviete vybaviť realitu, nejakú jej predpoveď ako to asi vyzerá a zrejme dokiaľ sa niečo významné nestane, tak bude vyzerať na mnohých miestach, či dlho ste nevideli film, kde by hlavná postava nepozerala televíziu, tak si pozrite toto.(4.4.2014)

  • nirvanafan
    *****

    Podobné indie konverzačky často narážejí na problém jak působit dostatečně civilně a realisticky a zároveň tím diváka nenudit. Nebraska si s touto překážkou poradila, jako by nikdy ani neexistovala. Dialogy jsou přitom tak vybroušené, že by je pekelně dlouho potil i zkušený autor divadelních her, ale neuslyšíte při nich ani náznakem zašustění papíru. Takhle to vypadá, když se sejdou herci, mezi nimiž nepoznáváte žádné známé tváře a o to snadněji se při svých kvalitách stanou životnými postavami, kterým věříte každé jejich gesto. Nebraska pak obsahuje velké množství absurdního situačního humoru, nijak přetažené dramatické sekvence a především je nádhernou vztahovou studií otce a syna, aniž by zapomínala na ostatní členy rodiny a obyvatele amerického maloměsta, ve kterém si všichni čumí do oken. Paynovi tímto děkuji, že jsem se konečně dočkala cynické, kousavé, bilanční, sentimentální, ale přitom nikoliv ufňukané indie, ze které jsem byla na závěr na měkko, aniž by mě někdo systematicky citově vydíral.(27.4.2014)

  • Vojťas
    *****

    Natočené s citem, s úctou ke stáří a jako vzdání holdu obnově rodinných vztahů. Umělecké dílo, které slouží trochu i jako náhled do mysli člověka na sklonku života a zároveň zobrazuje zanícení (ve většině případů prostoduchých) "přátel", ve kterých se probouzí to nejhorší při vidině snadno nabytých peněz. 90%(28.2.2014)

  • - Ve scéně na hřbitově jde na náhrobku vidět jméno Payne, odkaz na režiséra filmu. (Nathanielmon)

  • - První zkušenost Alexandera Payna s digitální kamerou, anamorfními čočkami a černobílým filmem. (Cheeker)

  • - Scenárista filmu Bob Nelson je ve filmu vidět ve scéně v kavárně, kdy všichni tleskají Woodymu (Bruce Dern). (Nathanielmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace