Reklama

Reklama

Zapletení

(festivalový název)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Poté, co jeho adoptivní matka zemřela, vrátil ho otec do dětského domova, kde byl pohlavně zneužíván. Později se u něj projevily sklony k pedofilii. Prošel částečnou terapií a nyní chce vést i s touto poruchou normální život. Jenže na malém polském městě to s takovým stigmatem není vůbec snadné. Čelí každodenním útokům okolí. Pronásleduje ho mladík ze sousedství, který jím byl v dětství zneužit a nyní hodlá vzít spravedlnost do svých rukou. Chlapec ostatní před nebezpečným deviantem chrání pomocí slovních i fyzických brutalit, jež ho mají zastrašit. Role oběti a viníka se mění, ani sami aktéři nevědí, na které straně stojí. Osudy a klíčové události se tak proplétají v začarovaný kruh. Dokumentaristka Lidia Duda vytvořila vizuálně působivý film podpořený jemným hudebním doprovodem. S kamerou proniká do bezprostřední blízkosti postav, natáčí je v jejich přirozeném prostředí, kde o sobě otevřeně vypovídají. Autorka zároveň dodržovala citlivou distanci, nesnímala například tváře hlavních protagonistů, aniž přitom oslabila dramatičnost jednotlivých okamžiků a celého filmu. (Jeden svět)

(více)

Recenze (2)

TroiMae 

všechny recenze uživatele

Mám z filmu takový rozpačitý pocit. Film sám je zajímavý, otevřený, opravdu rozostřující hranici mezi "obětí" a "viníkem", tak jak režisérka slibovala. Pak jsem byl rozčarován debatou, kdy se ukázalo, že režisérka sama má ale hranici jasnou. Zatímco film lze číst i jako "dospělý muž – násilník" (nebo "dospělý muž – chlapec" apod.), režisérka má linii jednoznačně "pedofil – chlapec". Zatímco "pedofil" se se svým zneužíváním v dětství vypořádal tím, že také zneužívá, pro režisérku je hrdina chlapec, který se s tím vypořádá "účinněji" (což ale fakticky – vedle autoagrese - znamená dva pokusy o vraždu – ten druhý velmi brutální vůči bezmocné oběti – byť tím supluje nečinnost policie). :O/ Režisérka se záměrně nechtěla ptát, co se fakticky fyzicky stalo. Z filmu pak ale vyplývá, že trest tří let za zneužití tak, jak bylo popsáno (oním mužem), byl adekvátní. Co těch zbývajících osm chlapců? Stejně tak pokračující zneužívání, kterého se režisérka děsí, ve filmu zazní hlavně jako setkávání onoho muže s jiným 16 mladíkem (což má do pedofilie a předchozímu zneužití 9letého chlapce daleko). Film vyznívá tak, jak nejspíš režisérka chtěla, ale ona má zřejmě jiný osobní pocit, než byl z filmu cítit. Zuby nehty se snažila o profesní vztah s člověkem, který jí byl nepříjemným, a navázala osobní vztah s mladým chlapcem. Možná není nutné se bát větší autentičnosti, vystoupit otevřeně zpoza kamery, když to pak dělá mimo záběr. ()

Reklama

Reklama