Reklama

Reklama

Architektovo břicho

  • Velká Británie The Belly of an Architect (více)
Trailer

Obsahy(1)

Rafinované dielo britského výtvarníka a filmového režiséra Petera Greenawaya, plné vizuálnych symbolov a vtipných postrehov o povahe umenia a medziľudských vzťahov.
Svetovo uznávaný americký architekt Stourley Kracklite prichádza so svojou manželkou do Talianska, aby v Ríme pripravil veľkú výstavu venovanú francúzkemu neoklasicistickému architektovi Etiennovi-Louis Bouléemu. Boulée sa preslávil veľkolepými projektmi, využívajúcimi majestátne geometrické tvary a hru svetla. Získal však aj povesť architekta, ktorý väčšinu svojich plánov nebol schopný nikdy realizovať, a preto upadol na takmer dve storočia do zabudnutia. V 20. storočí opäť inšpiroval modernú architektúru, ale aj projekty Benita Mussolliniho a Hitlerovho dvorného architekta Alberta Speera. Kracklite má ambíciu vrátiť Bouléeho dielo do panteónu dejín architektúry. Počas deviatich mesiacov príprav veľkolepej výstavy však musí čeliť nielen tvorivým problémom a intrigám talianskych kolegov, ale aj manželskej kríze a stupňujúcim sa bolestiam brucha. Zatiaľ čo jeho tehotná manželka nadviaže milenecký vzťah s Krackliteovým najväčším rivalom, americký architekt sa stáva posadnutný Bouléeho oblými tvarmi, pripomínajúcimi jeho vlastné rastúce brucho. Upodozrieva manželku, že ho pomaly zabíja malými dávkami jedu podobne ako to robila cisárovi Augustovi jeho žena Lívia.
Film britského výtvarníka a filmového režiséra Petera Greenewaya je rafinovaným dielom, plným vizuálnych symbolov, ale aj vtipných postrehov o povahe umenia a medziľudských vzťahov. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (33)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Zklamání. V komentářích se píše, že to je jeden z nejnormálnějších Greenawayových filmů a ona to je vlastně pravda. Bohužel s tímhle přichází fakt, že to je celé obrazově slabé. Jo, máme tu několik krásných záběrů na Řím, ale jinak mě ty obrazy nijak neuchvátily, i přes to, že kamera je tady dobrá a hudba taky (škoda, že tu není Nyman, ale Mertens to zvládl taky dobře), ale ta obrazová stránka tu je, oproti jiným Greenawayovým filmům, dost slabá. A co se příběhu týče, vůbec mě nebavil, takže jsem se skoro celý film nudil, takže ani ten to nezachránil. Takže jsem z toho výsledku logicky zklamaný, ačkoli jsem tomu docela věřil. No, co se dá dělat, Greenaway má o dost lepší filmy, než zrovna Architektovo břicho. 2* ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

The Belly of an Architect vedle sebe neklade v prvé řadě dnešek a antiku ale dnešek a klasickou dobu. A také umění (co vlastně postavili císařové?) a peníze, vnějšek a vnitřek, vztah fašismu k architektuře, Řím císařů, protože to je Řím jaký nám Greenaway ukazuje. Jedná se určitě o Greenawayův přístupnější snímek, nedosahující komplexity jiných jeho děl, ale kdyby takto vypadala "komerční" kinematografie... ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Z Greenawayových filmov, ktoré som mal možnosť vidieť, je síce tento asi "najfilmovejší". Pod kožu sa mi však nedokázal dostať. Architekt posadnutý bruchom - áno symbolika sexu, zdravia, atraktívnosti, ale aj množstva zažívacích problémov, čo je vo filme dokumentované množstvom úmrtí antických osobností i jedného neznámeho francúzskeho novovekého architekta. Nepamätám si film, ktorý by mal na obraze toľko veľa vyobrazení jednej časti ľudského tela - od tých fyzických cez fotografie až po antické sochy - samé bruchá, bruchá, bruchá. Aj Dennehy ho ukázal hneď niekoľkokrát, popritom aj svoj nahý zadok - ako keby bol na jeho obnažené partie niekto zvedavý. Architekt besní pri svojej výstave, pri spôsoboch jej výstavby, ale k manželke, ktorá mu je neverná s jeho sokom z brandže, je vágny a občas iba utrúsi nejakú poznámku. Dokonca ju sleduje pri sexuálnych hrách a vôbec nereaguje. Je to mimo reality, rovnako ako samotný film, ktorý so záverom ma navyše začal postupne aj dosť nudiť. Dennehy v divnejšom filme asi ani nehral. ()

Aquarius 

všechny recenze uživatele

-Name? -Kracklite, Stourley Kracklite. -Nationality? -American. -Place of birth? -Chicago, Illinois. -Present address? -Rome. -Age next birthday? -Fifty-five. -Married? -Yeah. -Children? -Yeah. -Occupation? -I'm an architect. -That's all. Thank you. You may go. -You mean, that's really all?- What else could there be? ()

plechulka 

všechny recenze uživatele

Sice jsem nebyla tak fascinovaná, jako při prvním shlédnutí DÍTĚTE Z MACONU, ale termín "vyjímečný film" sedí i tohle podobenství. Úžasná hudba a souhra záběrů římských scenérií mne donutily začít pátrat v nabídkách cestovních kanceláří v kapitole "Řím - poznávací zájezdy"..... ()

mandlova 

všechny recenze uživatele

Někdo je zatížený na břicha, někdo na nosy. Vizuálně orgastické, geometrické a doplněné o naprosto úžasnou hudbu, která film rámuje jako obraz. ()

angloumene 

všechny recenze uživatele

Moje první setkání s režisérem Greenawayem nedopadlo vůbec špatně. Spíš naopak mě tehle architekt posedlý vším možným docela dost bavil. Kulisy Říma, ve kterých se film odehrává, působí ještě více majestátně v doprovodu geniální hudby pana Wima Mertense. Když nic, tak alespoň pro ně se vyplatí na film podívat. Krom již zmíněného příběhu architekta pracujícího na své životní výstavě, je celý film vypracován v opravdu uměleckém stylu, který dokázalo ocenit i mé architekturou příliš neposkvrněné oko. Celkově 87 % ....... Po té, co se mi film trochu rozležel v hlavě, musím změnit na 5* - už jenom kvůli tomu, že jsem se konečně dozvěděla, proč sochám tak často chybí nosy. ()

Viperine 

všechny recenze uživatele

Další Greenawayova vizuální žranice, navíc skvěle zahraná hlavní role a výborně padnoucí hudba. Zralé ovoce perfekcionismu v celé své kráse. ()

IdaHutt 

všechny recenze uživatele

Těch pár snímků režiséra Greenawaye, které jsem zatím spíše náhodně viděla, mě nijak neoslovilo. Knihu snů a Rembrandtovu Noční hlídku jsem dokonce stopla a nedokoukala. Takže od Architektova břicha jsem čekala spíše další manýristickou exhibici. Naštěstí jsem se mýlila - tento film je nejenom relativně "normální" čili realistický, jak zaznívá jednotně v komentářích, ale je i významově velice vrstevnatý, mimořádně přemýšlivý a inspirativní. Výkladů silně alegorického příběhu je jistě mnoho, já jsem si poselství snímku dekódovala jako existenciální podobenství: jediné, co dokáže překročit naše časově omezené životy, nejsou naše děti, nýbrž naše dílo. Břicho samo je pak dokonalým symbolem naší síly i zranitelnosti, blaha i utrpení, zrození i smrti. Střet tělesného a duchovního je záležitostí vrtkavé a převážně trapné přítomnosti, minulost a budoucnost uchovávají pouze duchovno. - Z římských císařů, které ve filmu charakterizuje lékař, pouze stavitel Hadrián umíral klidně a tiše, přemýšleje o nové stavbě. Brian Dennehy si zde střihl patrně jednu ze svých nejlepších rolí. ()

Germanicvs 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelné putování lidského jedince od dávno zapomenutého antického ideálu, přes monumentálního architekta-teoretika až k sobě samému a své konečnosti. Prostředkem k tomuto (sebe)destruktivnímu poznání se stávají břicha slavných person z minulosti. Od ideálních proporcí mocného zakladatele císařského Říma po vlastní nafouklý břich, který může být nositelem zkázy i poznání svého majitele. ()

Reklama

Reklama