Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sovětský barevný životopisný film o Tarasu Hryhoroviči Ševčenkovi, největším básníku Ukrajiny. Film zachycuje dobu, kdy Ševčenko studoval na petrohradské akademii a kdy po skončení studií věnoval svou tvorbu boji za svobodu ukrajinského lidu, boji proti carismu. Značná část filmu se zabývá Ševčenkovým uvězněním ve vojenské pevnosti (tato část filmu je vůbec nejúchvatnější). Film "Zlomená pouta", který je posledním dílem zesnulého režiséra Igora Savčenka, byl vyznamenán Stalinovou cenou I. stupně a na VII. MFF v Československu bylo Savčenkovi za jeho vytvoření uděleno zvláštní čestné uznání in memoriam. (Filmový přehled)

(více)

Recenze (1)

ripo

všechny recenze uživatele

Natočit film o Tarasu Hryhoroviči Ševčenkovi, největším ukrajinském básníku a vynikajícím malíři, byl úkol nesmírně těžký. Umělcovy osudy ač jeho život byl poměrně krátký (Ševčenko zemřel v 47 letech) jsou tak složité, tak dramatické, tak nabité příhodami, plnými drastických zážitků a údělů, že skutečně bylo těžké vybrat právě to nejpřiléhavější období z jeho života a ztvárnit je ve filmu. Igor Savčenko, autor scénáře a režisér filmu, se omezil na osmnáct let Ševčenkova života. Začíná uprostřed jeho studií na petrohradské umělecké akademii a končí Ševčenkovým návratem z desetiletého vyhnanství ve vojenské pevnosti. Kritik Grigorjev nazval kdysi Ševčenka „posledním kobzarem Ukrajiny" (kobzaři byli ukrajinští lidoví pěvci). Je to přídomek nad jiné přiléhavý. Ševčenko, citlivě zahleděný do života svého rodného lidu, věnoval mu vše, co v něm bylo nejlepšího. Celým svým uměním bojoval za svobodu ukrajinského lidu, proti nevolnictví, proti carismu, proti národnostnímu útisku. Za to jej stihl krutý trest za svou uměleckou činnost byl odsouzen k vojenské službě se zákazem psaní i kreslení. A tohle vše vystihnout bylo úkolem filmu: jak Ševčenkova duše žila stále mezi lidem, Jak Ševčenko bojoval proti carismu i jak se carská vláda snažila umlčet jeho vzpurného genia. „Zlomená pouta" jsou nejenom holdem památce tohoto čestného umělce bojovníka; jsou i krásným, pravdivým obrazem toho, jak ve společnosti, která je rozdělena na vykořisťovatele a vykořisťované, je vládnoucími třídami sveřepě ubíjeno vše svobodomyslné, vše pokrokové, vše nové, ubíjeno ze strachu o koryta vládnoucích. Právě to si musíme u „Zlomených pout" uvědomit: že osudy hrdiny tohoto filmu nejsou náhodné ani výjimečné, že ve své době byly typickou sociální tragedií a že i dnes jsou ševčenkovské osudy typické pro kapitalistickou společnost. A konečně jsou pro nás „Zlomená pouta" cenná jako obraz o umělci, těsně se upínajícím k lidu, s lidem sžitém, pro lid a jeho štěstí tvořícím. Jako obraz o umělci bouřliváku, který neváhal pro lid i pro svůj národ obětovat nakonec i svůj život. Filmový přehled 48-49/1952 ()

Reklama

Reklama