poster

Slaměný štít (festivalový název)

  • japonský

    Wara no Tate

  • japonský

    藁の楯

  • anglický

    Shield of Straw

Thriller / Akční

Japonsko, 2013, 124 min

  • JFL
    ****

    Po zhlédnutí nového Miikeho fimu by si skoro člověk mohl říct, že to s japonskou kinematografií vypadá tuze dobře. Ostatně těžko bychom kdekoli jinde hledali ekvivalent hvězdně obsazeného a nákladného blockbusteru, v němž namísto akce a zvratů hlavní atrakci představují provokativní etické otázky, které se zarývají divákům pod kůži. Navíc se film umístil mezi patnácti nejnavštěvovanějšími domácími filmy roku. Jenže při bližším pohledu se ukazuje, že je bohužel vše při starém. Japonský filmový průmysl už léta trpí nedostatkem původních námětů, na které navíc producenti nejsou ochotní dávat prostředky. Což bohužel vedle mainstreamu platí i pro mimostudiovou oblast, ze které příznačně už řadu roků nevyšel žádný nový talent. Jedinou jistotou zůstává hrstka nadále aktivních režisérů z řad tvůrců, kteří si vydobyli mezinárodní renomé na přelomu tisíciletí. Jedním z bohužel stále se ztenčující skupiny těchto veteránů je právě i Miike, který se během posledních deseti let plynule přesunul z oblasti indie produkce a video žánrovek do mainstreamu. Zde, navzdory jistému zaškatulkování do oblasti šónen filmů, nicméně pokračuje v tendenci každým dalším snímkem si rozšířit portfolio o nějaký doposud nevyzkoušený žánr. "Shield of Straw" opět potvrzuje univerzálnost a řemeslnou preciznost svého režiséra, který tentokrát poprvé vkročil do vod výpravných moderních thrillerů s řadou davových a exteriérových sekvencí. V souladu s pravidlem, že Miike pokaždé dokáže přesně uchopit cizí scénář tak, aby z něj dostal maximum, tentokrát nechává stranou jakýkoli humor a naopak se soustředí na postupné gradování premisy. Jak již bylo řečeno, akce je zde nikoli v roli atrakce, ale slouží naopak jako expresivní katalyzátor výchozí situace a vztahů mezi postavami. Pravidelné opakování stejných morálních otázek není chybou, ale naopak záměrem, neboť po každé dramatické události a novém odhalení vrací pozornost k jádru vyprávění. Tím je odvěký střet řádu a chaosu, rozvedený na konflikt dodržování společenských pravidel a tradičním hodnotám se vzpírajícího zla. Namísto "Temného rytíře", který stejný střet nechává za lidstvo vybojovat komiksového hrdinu spočívá v "Shield of Straw" vše na bedrech pětice osobnostně rozličných policistů, kteří mají za úkol dopravit k soudu bestiálního vraha a pedofila, za jehož zabití dědeček jedné z jeho obětí nabízí miliardu jenů. Ačkoli se vyprávění otře o téma finanční krize a zadlužené společnosti, hlavní pozornost se upíná k nelehké a filmem provokativně neuzavřené otázky, zda a hlavně za jakou cenu může systém pravidel společnosti ostát proti absolutnímu zlu. Ačkoli většina kladů snímku vychází z jeho knižní předlohy od Kazuhira Kiučiho, pod Miikeho vedením nicméně dostává originál více než důstojné zpracování, které skvěle graduje v naléhání na diváka a navzdory svému komerčnímu zacílení zachovává zneklidňující vyznění.(16.12.2013)

  • DaViD´82
    ****

    Co je více; základní zákonné pilíře společnosti, kdy každý má právo na spravedlivý soud, vyšší princip mravní, který však není v duchu litery zákona, vnitřní integrita každého jedince či prostě olbřímí kopa prachů? Ano, nelehké a nejednoznačné eticko-morální dilema, na které je v průběhu stopáže nahlíženo ze stále nových úhlů a Miike nutí postavy i diváka neustále zaujímat postoj. A nejde o žádnou "učenou disputaci nad šálkem čaje", ale o našlapaný neustále vpřed uhánějící akční thriller o lovné zvěři. Něco podobného zkoušel svého času na ploše několika mála minut i Nolan v Temném rytířovi, ale až tady je to "to pravé". A jakoby to nestačilo, tak to navíc funguje ještě i ve třetí rovině jako psycho(logická) sonda do uzavřené skupiny, která je pod enormním tlakem, kdy nemůže věřit nikomu zvenčí a ostatně ani v rámci sebe sama. Prostě taková Miikeho představa "normálního" blockbusteru.(11.10.2015)

  • humanbeing
    ***

    Zajímavá sociální kritika, a velmi obstojný mainstreamový thriller. Jen trochu vadí, když tohle od filmu nečekáte. Ale holt Takashi Miike už zdaleka netočí to, co kdysi a dnes je z něj bohužel zaměnitelný režisér. Naopak zmínku si zaslouží Tatsuya Fujiwara, který roli sadistického maniaka zahrál velmi uvěřitelně.(10.1.2014)

  • kaylin
    ****

    Další skvělá ukázka toho, že Takashi Miike je prostě schopen natočit cokoli a hlavně pokaždé dobře. Chopil se thrilleru o tom, že je vypsána odměna na vraha. Policie musí vraha chránit. Skvělá zápletka, která je výborně rozvržena i přes dlouhou stopáž. Miike se zbavil jakýchkoli výstřelků a natočil temný thriller, který vás strhne.(9.6.2015)

  • Hitman_47
    *****

    Miike letos opravdu válí ! Zkuste si přepravit sadistického pedofila, na jehož hlavu zazobanej děda, kterému tenhle šmejd znásilnil a zabil 7 letou vnučku, vypíše odměnu v hodnotě miliardy yenů ... paranoia zaručena ! Velice nekompromisní podívaná, která vás usadí hluboko de sedačky a celé dvě hodiny nenechá ani na vteřinu vydechnout.(2.12.2013)

  • - Literární předlohu k snímku, knižní novelu "Wara No Tate" (藁の楯), sepsal v roce 2004 japonský manga spisovatel, novelista a díky několika filmovým snímkům - Killers (2003), Kyōhansha (1999), Be-Bop High School (1994) - rovněž i filmový režisér Kazuhiro Kiuchi. Ten má na svém kontě do dnešních dnů nad sedm knižních titulů. Tím posledním je knižní titul z roku 2013 "Kenka-Zaru" (喧嘩猿). (Conspi)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace