poster

Neha

Drama

Československo, 1991, 104 min

Režie:

Martin Šulík

Scénář:

Ondrej Šulaj

Kamera:

Martin Štrba

Producenti:

Rudolf Biermann

Střih:

Dušan Milko

Scénografie:

František Lipták

Kostýmy:

Anita Hroššová
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (11)

  • kiddo
    ****

    Středoevropská rakovinotvorně artová verze Hořkého měsíce. Vzhledem k roku a zemi vzniku je to ta nějvětší poklona, jakou tomuto filmu může kdo vyseknout.(28.7.2009)

  • troufalka
    *****

    Žádný z filmů Martina Šulíka mě dosud nezklamal. Zaujal mě už od prvního filmu, ty další jsem si automaticky dávala do hledáčku. Neha překvapila. Ne tím, že je dobrá, to jsem tak nějak očekávala. Spíš tím, že si ani ne 30letý Šulík vybrat téma vnitřní rozervanosti. Vlastně ani to by nemělo překvapit, bylo přece krátce po revoluci, nadšení pomalu opadávalo a každý směl točit co chtěl. Znepokujující téma v neustálené společnosti. První film je cosi jako první láska, tvůrci do něj dávají všechno. Potěšující je, že Šulík neubral na intenzitě ani u dalších filmů. Neha je sled vytříbených obrazů odkrývající postupně zraněné duše hlavní trojice. Co se dá označit za normální a co už je za hranou? Děj není předvídatelný, divák se má na co dívat, je v napětí a očekávání, co přinese další scéna. Vyladěná kamera s hudbou vytváří jedinečnou atmosféru.                                                                                                                                                                                                         oficiální text distributora nám opět věší bulíky na nos - z filmu je patrné, že Mária a Viktor nejsou manželé.(13.8.2017)

  • Anderton
    ***

    Rozhodne odvážny debut. Obzvlášť na slovenské pomery. Šulík nakrútil film, ktorý mi viac ako tu spomínaný Horký mesiac pripomenul Bertolucciho vzťahové komorné drámy. Len škoda, že išiel na to výhradne artovou formou. Ono to potom nepôsobí až tak prirodzene a to už takmer od začiatku, kedy sledujeme zoznámenie dvojice s mladíkom. Ale samozrejme je otázne, či dôveryhonosť fiktívneho sveta musí korešponovať so svetom reálnym, skôr treba podobné filmy brať ako podobenstvá, než snahu o zobrazenie reálnych situácií. Neha negraduje, má po celý čas rovnaké tempo a veľa sa tu nenakecá. Od podobných symbolických filmov očakávam niečo ako záverečnú katarziu, ktorá by možno prišla v tom prípade, ak by Šulík, ako som spomínal, nechcel byť stále tak artovo vážny.(11.7.2015)

  • ancientone
    ***

    Šulíkov debut si berie za vzor severský, najviac na Bergmana odkazujúci chlad a drží sa jeho vzoru tak silno, až to vedie k výraznému preštylizovaniu filmu. Šulíkovo urputné lipnutie na mĺkvosti, minime dialógov, minimalistickom herectve, chladnej, odcudzenej metaforickosti, väčšinou statickej kamere, studenom tónovaní farieb a dôraze na tieňoch/tme a celkovej primrznutosti diela prekračuje hranicu slúženia zvolenej téme, rozpadu medziľudských vzťahov, a koná autonómnu prácu, zasahujúcu do úrovne samoúčelnosti. Neha nepôsobí zrovna prirodzene, skôr je z nej cítiť autorský konštrukt. Veľmi snaživý a technicky vcelku dobre zvládnutý. Šulík vie jednotlivé prvky vytvoriť, napustiť ich režisérskym umom, problém je však v ich nadužívaní, ktoré zabíja organickosť snímky. ................ Prehnane dôkladná monotónnosť, posadnutosť negatívnymi aspektami života a bezútešná psychológia postáv vytvára ťažko sledovateľné dielo, ktoré jev šak napriek svojím nedostatkom stále zaujímavým, zapamätateľným debutom dôležitej persóny slovenskej kinematografie 90-tych rokov, výrazne sa odlišujúce od budúceho smerovania autorovej poetiky.(15.4.2016)

  • dANo
    ****

    Po zhliadnutí tohto filmu musím povedať, že v novodobej slovenskej filmovej histórii je ozaj len jeden výnimočný tvorca - Martin Šulík. Neha je kvalitný film so silným príbehom, výbornými hereckými výkonmi a hlavne so zaujímavou atmosférou, ktorá vládne od začiatku až do konca.Veru nechcel by som sa ocitnúť v koži ani jedného z hlavných predstaviteľov...(13.6.2006)

  • Autogram
    *

    Zložité vzťahy medzi mužom a ženou v dosť ťažko pochopiteľnom filme. Trojuholník a štvoruholník vzťahov prekvapuje stále novými úchylkami a postavy stvárajú vo svojej rozorvanosti divné veci, až to napokon skončí celkom bez pointy. Slovenská filmová tvorba raného kapitalizmu ma občas aj takto nemilo prekvapí. –––– Jeden rozmer jej chýba, a to je dobre. Nie je taká zložitá, ako Mária. Vyznám sa v nej.(14.8.2017)

  • hermiona

    Úvaha o prázdnotě mezilidských vztahů, plytkosti citů, o nedostatku něhy v dnešních lidech.(17.8.2014)

  • Schlierkamp
    ***

    Československé komorní psychologické drama o hledání vlastní identity a o povrchních vztazích mezi námi. Dvacetiletý zádumčivý, odtažitý a nemluvný Šimon (maďarský herec G. Benkö), nerozumící si s rodiči a chtivý nalézt svou cestu životem, odejde z domova a náhodně se seznámí s Viktorem a Márií, starším, velmi podivným mileneckým párem, jejichž vztah se vyznačuje vzájemnou necitlivostí, pouhou setrvačností a krutostí. Zejména Viktor (opět Maďar G. Cserhalmi) se k Márii často chová jako idiot a ponižuje ji. Šimona však nejen tento bizarní vztah, stále na hraně rozpadu, ale i tajemná Máriina (nepříliš přitažlivá Polka M. Pakulnis) osobnost fascinuje a vzniká tak zvláštní milostný trojúhelník. Postupně se divák seznamuje s minulostí obou nepřátelsky naladěných partnerů a poznává tak příčiny jejich pohrdavého vztahu. Velmi depresivní atmosféru snímku, odehrávající se většinou v poloprázdných, studených a nezařízených bytech, ještě více doplňuje seznámení se s Viktorovou milenkou, hluchou bezbrannou matkou v domácnosti starající se o dítě (I. Bittová). Kromě opravdu temné a neradostné nálady, v níž se nese celý film, mě zaujaly originální předěly snímku, v nichž opakovaně za zvuku tesknivé hudby hlavní hrdina Šimon běží kolem Dunaje a po této scéně následuje delší tmavá odmlka. Náročný snímek Martina Šulíka, v němž něha či jiný hřejivý cit je to jediné, co se v něm neobjeví, hodnotím však pouze průměrně.(30.3.2015)

  • toktokmokmok
    *****

    Tu bola pri Šulíkovi ešte nádej, že pôjde hlboko do seba (a má na to a je to jeho jediná šanca), ale časom "zdiváčtel", hoci svoje filmy prezentuje ako "nedivácke" (pretože na ne diváci až tak nechodia).(27.9.2012)

  • FauSSt
    odpad!

    Teraz neviem kto je vacsi chory kokot...Sulik alebo Sulaj?....(11.8.2017)

  • SAINTS
    ***

    Sulikov komorny debut okrem ineho zaujme aj hereckym obsadenim,ktore je medzinarodne čo patri medzi pozitiva tohto filmu.Vo filme sledujeme zvlašny milostny trojuholnik.Hlavny hrdina šimon pôsoby apaticky a po nezhode s otcom odchadza do bratislavy.Tu stretne Viktora a Mariu ktory maju spolu komlikovany vstah na hranici sado-masochizmu.Cely film ma ponuro depresivnu naladu(prazdna kolkaren,reštauracia kde nie je nikto len naši hrdinovia,ponure a chladne pôsobiace byti,Viktorova bokovka ktora je hlucha ,prazdne ulice).Za zmienku stoji aj hudba Vladimira Godara ktora dotvara atmosferu tohto filmu.(13.8.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace