Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Komorný príbeh milostného trojuholníka. Dvadsaťročný Šimon odchádza z rodičovského domu, aby našiel sám seba. Spoznáva zvláštny manželský pár. Viktor a Mária ho postupne vťahujú do svojho komplikovaného vzťahu pohybujúceho sa na hranici nežnosti a krutosti. Šimon postupne odhaľuje ich spoločnú minulosť a čoraz viac podlieha ich spôsobu existencie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

kiddo 

všechny recenze uživatele

Středoevropská rakovinotvorně artová verze Hořkého měsíce. Vzhledem k roku a zemi vzniku je to ta nějvětší poklona, jakou tomuto filmu může kdo vyseknout. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Intimní debut Martina Šulíka na téma zničujícících vztahů. Zatímco krátkometrážní filmy byly pro Šulíka plochou pro hledání formy, obsah si dovolil hledat až v této jemné variaci na všechny ty Hořké měsíce a jiné nepravděpodobné milostné trojúhelníky. Ale zatímco Polanski své hlavní hrdiny sledoval ke zkáze, Šulík jim dává skrze katarzi naději. Výborní jsou zejména György Cserhalmi a Iva Bittová. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Žádný z filmů Martina Šulíka mě dosud nezklamal. Zaujal mě už od prvního filmu, ty další jsem si automaticky dávala do hledáčku. Neha překvapila. Ne tím, že je dobrá, to jsem tak nějak očekávala. Spíš tím, že si ani ne 30letý Šulík vybrat téma vnitřní rozervanosti. Vlastně ani to by nemělo překvapit, bylo přece krátce po revoluci, nadšení pomalu opadávalo a každý směl točit co chtěl. Znepokujující téma v neustálené společnosti. První film je cosi jako první láska, tvůrci do něj dávají všechno. Potěšující je, že Šulík neubral na intenzitě ani u dalších filmů. Neha je sled vytříbených obrazů odkrývající postupně zraněné duše hlavní trojice. Co se dá označit za normální a co už je za hranou? Děj není předvídatelný, divák se má na co dívat, je v napětí a očekávání, co přinese další scéna. Vyladěná kamera s hudbou vytváří jedinečnou atmosféru.                                                                                                                                                                                                         oficiální text distributora nám opět věší bulíky na nos - z filmu je patrné, že Mária a Viktor nejsou manželé. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Rozhodne odvážny debut. Obzvlášť na slovenské pomery. Šulík nakrútil film, ktorý mi viac ako tu spomínaný Horký mesiac pripomenul Bertolucciho vzťahové komorné drámy. Len škoda, že išiel na to výhradne artovou formou. Ono to potom nepôsobí až tak prirodzene a to už takmer od začiatku, kedy sledujeme zoznámenie dvojice s mladíkom. Ale samozrejme je otázne, či dôveryhonosť fiktívneho sveta musí korešponovať so svetom reálnym, skôr treba podobné filmy brať ako podobenstvá, než snahu o zobrazenie reálnych situácií. Neha negraduje, má po celý čas rovnaké tempo a veľa sa tu nenakecá. Od podobných symbolických filmov očakávam niečo ako záverečnú katarziu, ktorá by možno prišla v tom prípade, ak by Šulík, ako som spomínal, nechcel byť stále tak artovo vážny. ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Šulíkov debut si berie za vzor severský, najviac na Bergmana odkazujúci chlad a drží sa jeho vzoru tak silno, až to vedie k výraznému preštylizovaniu filmu. Šulíkovo urputné lipnutie na mĺkvosti, minime dialógov, minimalistickom herectve, chladnej, odcudzenej metaforickosti, väčšinou statickej kamere, studenom tónovaní farieb a dôraze na tieňoch/tme a celkovej primrznutosti diela prekračuje hranicu slúženia zvolenej téme, rozpadu medziľudských vzťahov, a koná autonómnu prácu, zasahujúcu do úrovne samoúčelnosti. Neha nepôsobí zrovna prirodzene, skôr je z nej cítiť autorský konštrukt. Veľmi snaživý a technicky vcelku dobre zvládnutý. Šulík vie jednotlivé prvky vytvoriť, napustiť ich režisérskym umom, problém je však v ich nadužívaní, ktoré zabíja organickosť snímky. ................ Prehnane dôkladná monotónnosť, posadnutosť negatívnymi aspektami života a bezútešná psychológia postáv vytvára ťažko sledovateľné dielo, ktoré jev šak napriek svojím nedostatkom stále zaujímavým, zapamätateľným debutom dôležitej persóny slovenskej kinematografie 90-tych rokov, výrazne sa odlišujúce od budúceho smerovania autorovej poetiky. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Je mi líto, že ten film tak zapadl, jelikož si to nezaslouží. Je to sice art, ale celkem zajímavý. Vyprávění je pomalé a v první polovině opravdu funguje, bohužel v druhé začne nudit. Celý film se drží taková ponurá atmosféra, fungující hlavně díky vždy skvělé Godárově hudbě. Taky tu máme počátky typické Šulíkovy poetiky a strašně by mě zajímalo, kde se nachází ten kostel z filmu, jelikož vypadá celkem zajímavě. Bohužel se mé zaujetí neudrželo po celý film, což to ve finále shazuje dolů. Šulík mě ale opět nezklamal, takže dávám čisté 3*. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Zadne postave jsem neveril jeji roli. Kamera misty zajimava, ale moc artu jsem v tomto filmu nevidel. V mych ocich zbytecny film. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Buď už nemám tu trpělivost a nebo se mi změnil vkus a za třetí čím dál méně mě zajímají (hrané) filmy,,, ()

dANo 

všechny recenze uživatele

Po zhliadnutí tohto filmu musím povedať, že v novodobej slovenskej filmovej histórii je ozaj len jeden výnimočný tvorca - Martin Šulík. Neha je kvalitný film so silným príbehom, výbornými hereckými výkonmi a hlavne so zaujímavou atmosférou, ktorá vládne od začiatku až do konca.Veru nechcel by som sa ocitnúť v koži ani jedného z hlavných predstaviteľov... ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Zložité vzťahy medzi mužom a ženou v dosť ťažko pochopiteľnom filme. Trojuholník a štvoruholník vzťahov prekvapuje stále novými úchylkami a postavy stvárajú vo svojej rozorvanosti divné veci, až to napokon skončí celkom bez pointy. Slovenská filmová tvorba raného kapitalizmu ma občas aj takto nemilo prekvapí. –––– Jeden rozmer jej chýba, a to je dobre. Nie je taká zložitá, ako Mária. Vyznám sa v nej. ()

pipapa odpad!

všechny recenze uživatele

Odpudivé, ponuré, nicneříkající, dekadentní kino, které dostalo oprávněně na 40 let STOPKU, nám hned po r.1989 začalo předvádět, co je to umělecká svoboda. Fuj! ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československé komorní psychologické drama o hledání vlastní identity a o povrchních vztazích mezi námi. Dvacetiletý zádumčivý, odtažitý a nemluvný Šimon (maďarský herec G. Benkö), nerozumící si s rodiči a chtivý nalézt svou cestu životem, odejde z domova a náhodně se seznámí s Viktorem a Márií, starším, velmi podivným mileneckým párem, jejichž vztah se vyznačuje vzájemnou necitlivostí, pouhou setrvačností a krutostí. Zejména Viktor (opět Maďar G. Cserhalmi) se k Márii často chová jako idiot a ponižuje ji. Šimona však nejen tento bizarní vztah, stále na hraně rozpadu, ale i tajemná Máriina (nepříliš přitažlivá Polka M. Pakulnis) osobnost fascinuje a vzniká tak zvláštní milostný trojúhelník. Postupně se divák seznamuje s minulostí obou nepřátelsky naladěných partnerů a poznává tak příčiny jejich pohrdavého vztahu. Velmi depresivní atmosféru snímku, odehrávající se většinou v poloprázdných, studených a nezařízených bytech, ještě více doplňuje seznámení se s Viktorovou milenkou, hluchou bezbrannou matkou v domácnosti starající se o dítě (I. Bittová). Kromě opravdu temné a neradostné nálady, v níž se nese celý film, mě zaujaly originální předěly snímku, v nichž opakovaně za zvuku tesknivé hudby hlavní hrdina Šimon běží kolem Dunaje a po této scéně následuje delší tmavá odmlka. Náročný snímek Martina Šulíka, v němž něha či jiný hřejivý cit je to jediné, co se v něm neobjeví, hodnotím však pouze průměrně. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Mĺkvy film, v ktorom si herci prehrávajú vlastnú minulosť pomocou premietačky a túžia... no poriadne neviem čo chcú od života. Starší pár zatiahne do svojho prežívania mladého chlapa, ktorý tiež len báda. Všetci prežívajú nesúlad a divák tiež trpí. Ťažkopádnosť diela je únavná a nezáživná. ()

SAINTS 

všechny recenze uživatele

Sulikov komorny debut okrem ineho zaujme aj hereckym obsadenim,ktore je medzinarodne čo patri medzi pozitiva tohto filmu.Vo filme sledujeme zvlašny milostny trojuholnik.Hlavny hrdina šimon pôsoby apaticky a po nezhode s otcom odchadza do bratislavy.Tu stretne Viktora a Mariu ktory maju spolu komlikovany vstah na hranici sado-masochizmu.Cely film ma ponuro depresivnu naladu(prazdna kolkaren,reštauracia kde nie je nikto len naši hrdinovia,ponure a chladne pôsobiace byti,Viktorova bokovka ktora je hlucha ,prazdne ulice).Za zmienku stoji aj hudba Vladimira Godara ktora dotvara atmosferu tohto filmu. ()

toktokmokmok 

všechny recenze uživatele

Tu bola pri Šulíkovi ešte nádej, že pôjde hlboko do seba (a má na to a je to jeho jediná šanca), ale časom "zdiváčtel", hoci svoje filmy prezentuje ako "nedivácke" (pretože na ne diváci až tak nechodia). ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Strange love Martina Šulíka. Mladý Šimon je divákovým sprievodcom v nesmierne komplikovanom vzťahu Viktora a Márie, do ktorého je vtiahnutý. Filmov o komplikovaných vzťahoch bolo nakrútených mnoho. Práve Šimon on je tým prvkom, ktorý robí tento film iným. On ich vzťah narúša a zároveň stmeľuje. A vďaka nemu sa tento vzťah na záver stabilizuje. Už tu cítiť Šulíkov základ zobrazenia zvláštna, ktorý neskôr rozvinie v Záhrade alebo Krajinke. 70% ()

Dvojirakri 

všechny recenze uživatele

Komorní, vlastně až intimní drama nešťastného páru, do kterého byl vpleten mladík s taktéž ne úplně ideálním životem. Jako reminiscence mě napadají šedesátkové snímky s Janem Kačerem Návrat ztraceného syna, nebo Každý den odvahu, které sice nebyly prvoplánově o vztazích, spíš mám dojem že v nich režisér Šulík čerpal inspiraci právě z těch chvil, kdy se otázky vztahů řeší. Jinak ale kdo zná asi nejznámější režisérův film Záhrada, jistě zde snadno rozpozná jeho rukopis - důraz na symboly(opět sledujeme ostříhání), na ruchy a zvuk, vynikající hudbu, lokace a herecké výkony. Dokoukat Nehu ale pro mě bylo poměrně obtížné, tempo je pomalé, některým věcem jsem asi ne zcela porozumněl, možná až budu starší a o životě vědět víc než kolik vím teď tak ji docením, třeba za to mohla i špatná technická kvalita souboru, ale jiný jsem na netu nesehnal. Za to ale režisér Šulík nemůže. Rozhodně slušný, ambiciózní debut, vhodný pro příznivce těžkých vztahových dramat. ()

Reklama

Reklama