Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Životopisný film o slávnom talianskom vynálezcovi a podnikateľovi. Životný príbeh Adriana Olivettiho, vynálezcu a výrobcu legendárneho písacieho stroja Lettera 22, ktorý bol však aj vynálezcom a tvorcom nového modelu podnikania, ktorý bol nielen zdrojom zisku pre neho ako majiteľa podniku, ale i obrovským ekonomickým, sociálnym a intelektuálnym prínosom pre jeho zamestnancov. Za svoje takmer utopické vízie však musel zaplatiť vysokú cenu v podobe narušených vzťahov s vlastnou rodinou, ktorá jeho rozhodnutia často nechápala a odmietala ich. (STV)

(více)

Recenze (4)

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Dobrá životopisná dráma prekypujúca emóciami, vyplývajúcich nie len z dobráckej povahy samotného hlavného hrdinu prezentovaného ako osvieteného sociálne cítiaceho podnikateľa, ale aj z jeho súkromných vzťahov s rodinou a citových vzťahov s partnerkou a deťmi. Produkcia je kvalitná no dej sa odvíja bez výraznej dramatizácie, hoci snaha tu je. Nepresiahne však to čo prináša samotný dej a zúročia herci. Tí svoje úlohy hrajú dobre a prekvapivo tu hrá veľa českých a slovenských hercov. 70% ()

kolemjdouc 

všechny recenze uživatele

nevím nakolik tento film nadsadil samotný reálný příběh.Olivetti měl zřejmě pestrý životní příběh.Na mě film udělal svým zpracováním obrovský zážitek.Nadchl mě scénář,výběr herců,kostýmy,masky,exteriéry...Výborné slovenské dialogy.Vše v uvolněném tempu...až do doby kdy děj dospěl do etapy kde se zaobírá snahou firmu nepřátelsky převzít ať Američany kteří na něj nasadili ten nejhorší kalibr anebo konkurencí doma.Úspěch se neodpouští ,nepřeje ale závidí a i se pro něj zabíjí....Výborné zpracování a vynikající slovenský dabing.Tradičně ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Adorační snímek  1)  v rámci omezených časových možností věrně popisuje úryvky ze života italského Bati Adriana (česky Hadriana) Olivettiho, jeho zápal pro sociální otázky, inovace v organizaci výroby, komunitní hnutí a další. V roce 1957 byli jeho dělníci nejlépe placenou skupinou v rámci hutního průmyslu a současně vykazovali i největší produktivitu práce._____ 2)  Komunitní hnutí založil v Ivrei v roce 1948. Základní myšlenky sepsal v knize L'ordine politico delle comunità - Politický řád obcí, vydané o tři roky dříve. Kniha se stala teoretickým základem federalistické představy o státu, který byl v Olivettiho pojetí založen na obcích - kulturně homogenních a ekonomicky autonomních územních celcích. Hnutí, které se snažilo sjednotit socialistické křídlo s liberálním křídlem pod jedním praporem, nabylo v padesátých letech v Itálii značného významu. Cílem bylo vytvořit sociálně-technokratické hnutí (asi 30 poslanců), které by mohlo být jazýčkem na vahách mezi středovými křesťanskými demokraty a levicovými komunisty. Za hnutí byl Olivetti zvolen do parlamentu v roce 1958. Po jeho smrti se hnutí rozpadlo._____ 3)  Linka s americkou tajnou službou se zakládá na dokumentech CIA, které po odtajnění dosvědčily, že byl několik let předmětem vyšetřování. Jestli ke krvácení do mozku, které vedlo k jeho smrti ve vlaku, došlo v důsledku vnějšího zásahu, není dokázané. Vlak byl zastaven, Olivetti odvezen do nemocnice, ale záchrana již nebyla možná. Lékařská zpráva uvedla jako příčinu smrti mozkovou ischemii. Fakt, že nebyla provedena pitva, vedl k různým hypotézám včetně té, kterou naznačují i tvůrci filmu._____ 4)  Rovněž osobní vztahy v rámci rodiny i v rámci podniku jsou více dílem fabulace scenáristů, než přesným odrazem skutečnosti._____ 5)  56letý režisér, jindy i herec, Michele Soavi, podnikatelův vnuk (po matce) vytvořil příjemný, lehce napínavý a lehce dojemný poučný snímek nabitý fakty a divácky vděčně doplněný o fabulační konstrukce, které brání tomu, aby se z filmu stal hraný dokument._____ 6)  Celou dobu jsem měl pocit, že je mi na prostředí, kde se protagonisté snímku pohybovali, něco povědomého. A vida, oni to natáčeli v Česku. Praha, Liberec, Hrádek nad Nisou._____ 7)  Mezi Olivettiho vášně patřil urbanismus. Jeho výstavba je dnes pod ochranou UNESCO. Zajímal se aktivně i o historii, filozofii, literaturu a umění._____ 8)  Lei fa bene ad ascoltare la sua coscienza, la coscienza è l'unico giudice delle nostre azioni e del nostro agire quotidiano, ma quello che la sua coscienza non le ha detto è che uno quando ha un talento lo deve coltivare e lei non lo fa alla Itala, il talento è un dono enorme, il talento è un dovere morale coltivarlo. Máš pravdu, že posloucháš své svědomí, svědomí je jediným soudcem našich činů a našich každodenních činů, ale co ti tvé svědomí neřeklo, je, že člověk, když má talent, musí ho pěstovat, a ty to v Itale neděláš, talent je obrovský dar, talent je morální povinnost ho pěstovat.       .                                .                              .                               .                    .                            .                                .                              .                               .                    .                                    .                                .                              .                               . () (méně) (více)

Galerie (2)

Reklama

Reklama