poster

Milenci ze severního pólu

  • Česko

    Milenci z polárního kruhu

    (festivalový název)
  • Španělsko

    Los Amantes del Círculo Polar

  • Francie

    Les Amants du cercle polaire

  • Velká Británie

    Lovers of the Arctic Circle

Drama / Romantický / Mysteriózní

Španělsko / Francie, 1998, 112 min

Režie:

Julio Medem

Scénář:

Julio Medem

Producenti:

Fernando Bovaira
(další profese)
  • StarsFan
    ****

    Film, který můžete podobně jako jména hlaních hrdinů číst ze všech stran. Přítomnost se prolíná z budoucností a ta zas s minulostí. Náhody svádějí dohromady vzdálené lidi a naopak zas staví širokou hráz mezi těmi, kteří si jsou blízko. Historie se opakuje. Pohled dvou lidí na jednu událost bude vždy odlišný. "Otto, el piloto."(21.3.2009)

  • Sandiego
    ***

    Bohužel, Milenci se mi definitivně potvrdilo, že Medemovy filmy mají sestupnou tendenci - magické Krávy mě uhranuly právě schopnosti naprosto přirozeně a tematicky účelně proniknout lidské dějiny věčnou sférou imaginárna, Zrzavá veverka svými průniky do iracionálna a záměrným zatajováním důležitých informací dokázala stále udržovat provokativní tajemství a přispívat svěží metafoře děje, Země se snažila už o ambicióznější postižení metafyzické otázky kosmu a i když nakonec řešila spíše existenciální otázku jednoho muže, prolínání světů už nepůsobilo tak přirozeně a spíše mu vypomáhalo ohromující vizuální ztvárnění. Milenci definitivně přecházejí k myšlenkové vyprazdněnosti, která slouží silně ornamentální formě a umělému výkladu světa. Ten je značně svérázný, poetický a ve výsledku se mu daří vytvořit poměrně silný příběh lásky a její věčnosti, avšak zcela pryč je dráždivé tajemství, živočišnost a nepojmenovatelná mystická atmosféra předchozích Medemových snímků. Milenci jsou i přes své téma dosti chladný snímek, který mě příliš nezasáhl a rozvíjel se v jakémsi odstupu. Medem se hold vydal cestou narativního experimentování, básníka vystřídal bystrý vypravěč a stranou zůstala duše a bezprostřední vztah k tématu a situacím, v nichž se předtím režisér dokázal dotýkat něčeho bytostného.(19.1.2013)

  • poz3n
    ****

    Julio Medem a jeho prozatím nechaotická Ana. Jestli mám správné informace, Medemova sestra Ana zemřela při nehodě až v roce 2001. Je proto až děsivé, že Milenci ze severního pólu vznikli 3 roky předtím. A již zde, ve filmu, který věnoval svému otci, staví nejen na Aně, ale i na reinkarnaci, především převtělení se rodičů do postav milenců. Tohle všechno je hodně zajímavé a Medem Milencům dodal i skvělé vizuální zpracování. Nicméně jak zde píše Tetsuo, i já jsem z toho cítil cosi Améliovského, co mi úplně tak nešlo pod nos. Naprosto stejný pocit, jaký jsem měl i u dosti podobného Pana Nikdo. 7/10(5.5.2013)

  • -bad-mad-wolf-
    ****

    On a ona. Vyprávění, které se pohybuje na pomezí standartní dějové linie a flashbacků, umně namíchaných do jediného plynulého celku. Souvislosti mezi vším, na každém kroku. Otto a Ana se stávají sourozenci poté, co Ottův otec pojme za ženu Aninu matku. Mezi nimi je ale něco jiného. Nikdo to neví, protože v jejich rodině se příliš otevřenosti nenosí (Otto neví, kde pracuje jeho otec; později otec neví, kde pracuje Otto). Otto je fixovaný na matku, ale citovou náplastí se mu stává Ana, která v něm vidí reinkarnaci zemřelého otce. Když matka umírá, odchází ode všeho pryč. Stává se pilotem, neboli tím, co měl od dětství nejvíce fixované ke svému jménu; létá daleko na sever. Ana prchá za polární kruh, který se jim stal určitým středobodem existence. Ve vzduchu visí setkání dvou lidí, jejichž citový život nikdy nebude normální. Tvůrci využívají bizarních situací a absurdních rozhodnutí postav k zrcadlení nesmyslnosti a osudovosti těch vztahů, které člověka pohlcují, ale nedovolují mu pro vlastní odlišnost pokračovat běžnou cestou. Otto s Anou tak putují na sever, očekávajíc toho druhého, aniž by museli cokoliv svým blízkým přiznávat. Stačí jim dostatek vzájemné podobnosti. Některá dějová odhalení se zdají být zbytečná, přesto se z nich těšíte - viz celá linie s německým pilotem a rodinnými souvislostmi. Scénář je jedním velkým řetězcem drobných překvapení, setkání i míjení se, uzavírajících se kruhů, přičemž poetika "beze slov" se k závěru stává jedním velkým tragikomickým kolotočem. Film mi slzy v očích nezanechal, ani mě nijak zvlášť emocionálně nedrtil, přesto pro svůj obsah i zpracování zůstává velkým zážitkem. Jo - scéna v prodejně s kupováním srdce je dokonalá.(8.11.2008)

  • Ainy
    *****

    Překrásné a kruté zároveň. Život je o náhodách, nikdy nevíte koho potkáte, odkud pochází a když všechno postupně pochopíte, zjistíte nakonec, že se kruh osudu uzavírá. Drama dětské lásky dvou nevlastních sourozenců prochází hodně spletitýma cestiškama, a to až do dospělosti, kdy je smrt v rodině rozdělí a opět se rozzáří v naději na setkání pod polární září ... "Tvé jméno se čte stejně ze začátku jako i od konce. To je palindrom, víš to?"(21.1.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace