Reklama

Reklama

Cirkus Bukowsky

(seriál)
Trailer
Česko, (2013–2014), 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Jakmile se sebevražda milenky začne jevit jako vražda, je tu problém. Nestor Bukowsky přišel o práci, manželku, domov, jde po něm policie. Kriminalista Kuneš, který Nestora podezírá, má také problém. Musí nastoupit protialkoholní léčbu, jinak ho vyhodí z práce. Na rozdíl od nadřízených je přesvědčen, že Edita opravdu byla zavražděna. Místo nástupu na léčení se pouští do pátrání na vlastní pěst. Přes antipatie Bukowského a Kuneše je jasné, že jen jejich spojenectví může případ objasnit. Ale kdo byla vlastně Edita Tichá? Dcera kontroverzního podnikatele, úspěšná studentka nebo labilní manipulátorka? Ukazuje se, že ji nikdo neznal. Stopy vedou hned k několika milencům, okruh podezřelých je široký. Je vrahem neznámý stalker zahlcující Editu přívaly prasáckých SMS? Editin spolužák, profesionální aktivista, který zmizel den po její vraždě? Nebo dealer Prozac? Ostatně – ani policista Kuneš, ani Nestor Bukowsky nemají ve vztahu k Editě úplně čisté svědomí. Popravdě řečeno, kdyby Edita nebyla zavražděna, život Bukowského by byl zoufale nudný...

Výbuch karavanu rozmetá vánoční idylku a Bukowského plány na klidný život s Vesnou. Vražda Edity Tiché byla jen zástěrkou skutečného cíle. Nezbývá než zjistit, kdo a proč chce zabít Nestora Bukowského.
V dalších šesti dílech oceňovaného seriálu (cena za režii pro Jana Pachla a cena za střih pro Petra Pauera na mezinárodním festivalu BAR v Černé Hoře, cena AČK pro kameramana Marka Jandu, cena Zlatý ledňáček z Finále Plzeň za nejlepší TV DRAMA) se Nestor Bukowsky v podání Pavla Řezníčka spolu s parťákem Hynkem Čermákem alias detektivem Kunešem nakonec dopátrají pravdy. Než se tak ale stane, dostanou se oba do mnoha hraničních situací. Ponurá atmosféra, množství akčních scén i napínavých zápletek si nezadá s první sérií a hrdinové se během pátrání dostanou na neobvyklé lokace. Natáčelo se mimo jiné v industriálním prostředí Mostecké hnědouhelné pánve, v Gdaňském přístavu, či na studeném poloostrovu Hel. Jak se na správnou detektivní road movie sluší, zavede pátrání Bukowského hodně daleko od domova. Klíč k případu nakonec nalezne mnohem blíž, než by čekal... (Česká televize)

(více)

Recenze (315)

Tosim 

všechny recenze uživatele

70%. Přesně tak, žádná bomba. Srovnávat by se ovšem nemělo ani s nejhorším, ani s nejlepším a mělo rozhodně v rámci žánru. Takže - Bukowsky je seriál, u kterého není třeba se stydět ani za jedinou jeho složku. A počítám v to i českou současnost. Téměř osamocenou vadou je jistá tuctovost, páč všechno, co jsme viděli, jsme už přirozeně viděli. Kupředu kus táhnou herci, hlavně Hynek Čermák, který se etabluje čím dál víc. Skutečně jsem už pomalu přestal věřit, že se u českého seriálu nebudu smát při větách typu "Poslední věc, kterou bych si přál, je vrátit se zpátky do Děčína." Ovšem největší klad je počet dílů. Konečně někdo pochopil, že kvalita nerovná se kvanitia. Jen tak dál! Naděje! ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,MOJE JMÉNO VŽDYCKY ZPŮSOBOVALO PROBLÉMY…“ /// Smolař. Kdyby se vyhnul románku s Editou Tichou, všechno by teď bylo jinak. Byl by ochuzenej o pohled na pár mrtvol, nestal by se terčem několika pokusů o vraždu, vyhnul se cele předběžnýho zadržení (a nemusel z ní zdrhnout). Možná proto má důvod přijít na to, proč se to pořád děje … Vyprávění s lehce ironickým podtextem. Na českej seroš solidní dialogy a ničím neprudící filmařina. Všechno zdá se bejt naprosto normální! Dokonce i ten Klepl má pohodovou roli! Detektiv amatér a (téměř) Willisovsky drsnej policajt se snažej dokázat, že i v našich končinách se může podařit natočit kriminálku neobvykle. Možná, že je ten příběh vobyčejnej a cirkus je tady jen proto, aby mohla bejt z vokýnka maringotky k vidění kmitající se bílá prdel (tahle narážka nemá rasovej, nýbrž sexuální podtext!...), ale vono se na to fakt dalo koukat! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Často se ocitám ve společnosti fízlů a děvek. 2.) Marika. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 2.SÉRIE „NA ŽIVOTĚ MILUJU JEHO ROZMANITOST. TAK CO SE POSERE DNESKA…“ /// Na návrat starýho psa Kuneše a psychologa, co neudrží ptáka v kalhotech, jsem se fakt těšil. Tentokrát se nad Prahou vznáší přízrak sériovýho vraha, ale hlavně, noční můra těch dvou zvláštních přátel nekončí. Vadí mi, že se snížilo množství nápadů na úkor šancí na náhodu. Sledujeme tři pátrání, který tvoří zamotaný klubko, ve kterým vždycky, když vo něco jde, udělaj z policajtů naprostý voly. Oproti jedničce už nejsou tak zábavný ani Nestorovi monology. Většinou je to takový plácání a fňukání. Příběh sráží i podivný chování (nejen těch policajtů). Úpně nejvíc smutný je, že závěrečný vysvětlení už nikoho nemůže zajímat. Všechno muselo bejt jasný i Frantovi Vomáčkovi, co nedokončil malotřídku. Mrzí mě to, páč to z počátku vůbec nevypadalo zle. Snižuju hodnocení na ,,pěkný“ 3*. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Žiju v maringotce. 2.) Nesnáším policajty. Jsou to idioti! /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

JFL 

všechny recenze uživatele

V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.  - více v recenzi pro Cinepur () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Když si odmyslím, že jsem bez peněz, v jednom kuse dostávám přes držku a ve skříni mám hada, není to tady až tak špatný." Bukowskýho hodnocení situací mě bavily. Jinak to slibovalo docela zajímavou podívanou a pak ji trošku popřelo, ale mělo to pár světlejch chvilek a jedno holohlavý eso v rukávu. Rapl Kuneš totiž řádil, kdykoli k tomu dostal příležitost a to Bukowskýho potácení mezi sexem, amatérským detektivováním a policejní celou se nakonec taky dalo vydržet. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Hmm, tak jsme dokázali vyprodukovat něco lepšího než Kobra 11 a Kriminálka Anděl. Jako žánrové cvičení za jedna, ale jinak to vrže všemi deseti. Kam se na konci vytratil ten cirkus? A co ten jeho rozvod? To si dramaturg dal chrupku, že mu to neva? Anebo správní chlapi tyhle citečky neřeší? Až natočíte nějaký seriál, kde nebude chlap definován tím, že vošustí každou, co mu přijde pod ruku, a postavy nebudou jen jednoduchou šablonou, tak u mě zazvoňte, rád se podívám. Jinak jsem rád, že jsme technicky doběhli začátek prvního tisíciletí, ale filmově jsme furt kdesi v zastydlých devadesátkách. ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem, že takovou perlu najdu zrovna ve vodách českého krimi, tedy žánru, který skutečně neumíme. Hodně dělá samozřejmě moderní přístup, kdy je jeden případ roztažen na celou sérii, pomalejší průběh vyšetřování diváka více vtáhne do děje a hlavně nemusíme sledovat rutinní postupy nudné vyšetřovací skupiny. Technicky je seriál daleko před většinou současné produkce. Kamera, střih i hudba jsou opravdu skvělé. O hercích ani nemluvím. Řezníček je jako sarkastický seladon dokonalý, vnitřní monology popravily už mnoho postav, ale jemu jsem žral každé slovo. Čermákům démony zkoušený polda staré školy je dalším velkým tahákem. Této nesourodé dvojici je opravdu těžké nefandit. Exotovi Bjelacovi role opět sedla jako prdel na hrnec a světská nymfa v podání Šoposké je pak třešničkou na dortu. Stále je řeč o produkci tuzemské. Nechápavé výlevy místních nedodělků, které zaskočilo, že se nejedná o úroveň typu Breaking Bad, jsem celkem nepobral. Stejně jako v případě Okresního přeboru, který se krátce po vstupu na scénu zmocnil komediálního trůnu, tak i k Cirkusu Bukowsky se hrdě hlásím, protože projekty takové kvality je u nás nutné hlasitě podpořit a ne jen remcat a nechávat se dál zavalovat kupou sraček. Druhá série je na podobné úrovní, schází pouze dvě věci. Wow efekt, divák ví, že půjde o kvalitní řemeslo a větší prostor pro Mariku, je totiž strašně hot. Více než zvraty mě však v této sérii zaujalo skryté poselství, že každý správný čtyřicátník musí píchat mladou holku, jinak není žádný frajer. Chytré časopisy nelhaly, život skutečně začíná až ve čtyřiceti. 1. série: 80%, 2. série: 75%. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

První reakce filmové publicistiky a televizních fandů byly nadšené a ve stylu "to tady ještě nebylo, konečně máme český seriál srovnatelný se světem", což mě, skeptika, zviklalo v přesvědčení, že se současnou českou televizní tvorbou není radno ztrácet čas. Inu, ve světě se toho točí hodně a jde spíš o to, s jakým patrem světové tvorby se chceme srovnávat. Zároveň je důležité, jaký při hodnocení Cirku Bukowsky použijete úhel pohledu. Pokud ho poměřujete s Ordinací v růžové zahradě a Rodinnými pouty, můžete pochopitelně používat slova plná chvály a hovořit o dynamické kameře, syrovosti, autentičnosti a všudypřítomném napětí. Pokud ale zvolíte srovnání se světovou špičkou, rychle zjistíte, že není nad čím jásat. Napodobování jihoamerických telenovel nám jde zkrátka daleko líp. Abych pravdu řekl, tahle hra na drsnou školu a thriller moderního střihu mi připomíná snahu party provinčních ochotníků přiblížit se světovému divadelnictví kopírováním scénických postupů úspěšných profesionálních pražských scén. Jednotlivosti se dají u Bukowského vyzvednout, ale spousta věcí skřípe. Kvalitní zahraniční seriály mají obvykle vícevrstevný scénář a postupně gradují ve strhující finále. Tady rozehraná partie spíš uvadá a poslední díl vyvolává ani ne tak euforii, jako spíš otázku: A to je vážně všechno? Celkový dojem: 40 %. Snad ještě vzkaz našim mediálním publicistům - příště by to chtělo trochu rezervovanosti a v některých případech možná i soudnosti. Chápu, že do malých českých poměrů se hodí i malá očekávání a nízké laťky, ale odsud posud. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

1. série: A pak že u nás nejde natočit temná, zahraniční konkurenci na paty šlapající, kriminálka. Dialogy nešustí papírem, postavy jsou zajímavé ve městě i v cirkusu a v případě samotného Bukowského či Kuneše dokonce šťavnaté. Podobně temnou atmosféru aby jiný tuzemský seriál pohledal. Jen škoda, že samotná detektivní zápletka zase ničím moc nepřekvapí a na nějaké twisty či šokující odhalení vraha se zde moc nehraje. Ale třeba si to tvůrci chystají do druhé řady. 80% ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Den blbec? Depka jako vyšitá! Po dvou dílech je jasné, že jsem se do dnešní doby s ničím podobným na české televizní scéně nesetkal. Okamžitě toužím vidět ostatní čtyři epizody. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

První díl je jednoduše výborně odvedená práce a to přesto, že se objevují dost laciné úvody, jako je je dědictví, nebo kolega-hajzl, které působí až moc prvoplánově, jenže to jsou věci, které se snad do budoucna vytratí a zbude jenom dobře natočená detektivka bez klasického detektiva, alespoň v to doufám. Na hony vzdálené od seriálové cz & sk tvorby posledních let, že působí lépe, než velká část kinoprodukce, obzvlášť u scén, kde je severská inspirace podle mě patrná nejvíc - letecké záběry na jedoucí auta, nebo vlak, které dokáží vykouzlit krásné a zároveň lehce depresivní záběry, u kterých věřím domácí původ snad jen díky stejnému vlaku, ve kterém jezdím... Výborný pilot. Po díle druhém: : méně klišé, haleluja, příběh se krásně rozbíhá na všech frontách (až na tu cirkusovou, která byla ku mé potěše trošku upozaděna), chemie mezi Bukowskym a zchlastalým policajtem (Čermák je super!) se začíná rýsovat, jen tak dál. I těch skvělejch záběrů na krajinu bylo v tomhle díle tak nějak víc. Po díle třetím a čtvrtém: Smrt brutálnímu množství voiceoverů! Tempo se na chvíli také trošku uvolnilo a navíc se zjevilo pár ne zrovna hezkých dějových zákoutí, ALE to je mi vlastně fuk, díky poslední půlhodince čtvrtého dílu, který šlápl na plyn a ukázal, že tohle bude ještě hodně zajímavé. A co jsem ještě nezmínil - hudba je super. Po díle pátém: Nářez! Skvělé tempo. prohloubení do zápletky, vtip ve společných scénách Bukowskyho s detektivem... Asi nejlepší díl a jasný důkaz o kvalitě. Po díle šestém: Konec série jak má být, fuck you, debilní americké tvisty. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Před koncem první série musím konstatovat, že s každým dalším dílem je Cirkus Bukowski lepší a lepší. Sleduji jej současně s jeho "mladším bratrem" Raplem, takže se mi krásně propojují souvislosti v životě poručíka Kuneše. Cirkus je proti Raplovi možná o chloupek napínavější, byť v celkovém dojmu a vyznění o vlásek slabší. Pavel Řezníček je ve své roli perfektní. Hynek Čermák mě se svoji postavou neskutečně baví a pochválit mohu také Michala Dlouhého (on ty hajzlíky prostě umí hrát jako málokdo) i Mariku Šoposkou. Svůj komentář pravděpodobně ještě rozšířím a doplním, až budu mít dokoukanou i druhou sérii. Není rovněž vyloučeno, že přihodím i pátou hvězdičku. ()

Pilda17 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Krimi seriál, který je na velmi solidní úrovni a to díky Kunešovi, který je nekompromisní a jako detektiv skvělý. Druhá věc, která je dobrá je role Bukowského, který je svůj. Celý příběh a děj je záživnější díky stylu vyprávění, seriál tím dostává grády, Právě tato věc chybí u pokračování Kunešovo Rapla. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Po počátečních dílech velmi přechválený seriál, který ovšem záhy ztrácel dech až se přesunul do bezvýznamnosti dílů posledních. Málo platné, v daném žánru je konkurence obrovská, chce to větší nádech. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Není to ani noir, ani thriller, ani road movie, ani detektivka, ani pořádný seriál, je to od každého něco, ale zdá se mi, že jen to nejhorší. Z noiru to má ponuré barvy, režisér dospěl k závěru, že čím méně barev, tím více noiru. U thrilleru bych byla alespoň malounko napjatá, třebas bych se i bála, ale zde zívu. Road movie to je asi ze všech žánrů nejvíce, stále se někam jezdí a o nic přitom nejde. Seriál, který by měl právo se tak hrdě nazývat, by musel divákovi předvést nějaký vývoj postav, zde nula od nuly pojde. Věřit Řezníčkovi, že je několik let bezdomovcem, kterému nebyl umožněn přístup do sprch, bych mohla z fleku. Věřit, že něco takového by mohlo učit, nedokážu. Ostatní postavy jsou obdobně nesympatické, mnohdy i nedůvěryhodné. Pachl je na svoji práci hrdý, zajímalo by mě, pod vlivem jakých omamných látek k té hrdosti dospěl. ()

Sonnery 

všechny recenze uživatele

Po prvních dílech jsem chtěl napsat, že světový Bukowsky není - hovno, tak se mi postupně zažral pod kůži, až musím konstatovat (a se mnou i celá dermatologie), že světovej je. Sice jenom u nás, ale i tak je paráda se po dlouhý době koukat na něco, za co si člověk užívá svoje koncesionářský poplatky. A to i přesto, že Cirkus vlastně je takový paskvil jednoho fanouška, co má očividně hodně rád Hanka Moodyho a Posledního skauta. Ale proč ne! Nebo to třeba takovej Tarantino dělá jinak? ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Čerstvá krev mezi českými seriály. Řezníčkovi role sedí perfektně - a to, že si tato minisérie bere hodně ze zahraniční televizní produkce je mi jedno - hlavně když to má pořádné grády. ()

klerik 

všechny recenze uživatele

Napojenie na samotný cirkus trochu škrípe, ale inak fajn. Výborne zahrané, fajn atmosféra. Na jednu stranu je novinárske pátranie celkom uveriteľné, ale občas mu chýba ten správny (policajný) drajv. Rozhodne sympatický seriál... ()

Reklama

Reklama