Reklama

Reklama

Ivan Trojan v černé komedii o jednom neobyčejném dni obyčejného normalizačního úředníka, který v opilosti podepsal Chartu 77, a díky tomu se stal hrdinou proti své vůli. Píše se rok 1980. Richard v opilosti a spíše omylem podepsal Chartu 77 a od té doby se mu problémy a smůla doslova lepí na paty. A dnešek je vrcholem všeho! Odpoledne ho čeká návštěva u zubaře a trhání osmiček, což je něco, čeho se upřímně děsí. Než na to ale dojde, prožije celou řadu mnohem větších katastrof, proti kterým je trhání zubů učiněná legrace. Uzávěrka v práci, vdavekchtivá kolegyně, která prostě nepochopila, že šlo jen o flirt, šéfovo ultimátum ohledně odvolání podpisu Charty, doma prasklá stoupačka skrývající starou zrezivělou pistoli, nečekané otcovství patnáctiletého syna, které má vzít na sebe, a k tomu všemu všudypřítomný stín estébáka, který na něj byl nasazen. Prostě den blbec se vším všudy, kvůli kterému může buď přijít naprosto o vše, nebo díky kterému může konečně najít sám sebe! ... Na filmu se podílela řada významných českých filmových tvůrců a je doslova naplněn výjimečnými hereckými výkony hlavních hrdinů v podání Ivana Trojana, Zuzany Stivínové, Josefa Dvořáka, Tomáše Töpfera a dalších. Snímek, který natočil podle scénáře Marka Epsteina český režisér dnes již světového významu Jiří Strach, získal v letošním roce několik festivalových cen. V rámci novoměstského Hrnce smíchu uspěla Zuzana Stivínová a obdržela cenu za nejlepší herecký výkon. Představitel hlavního hrdiny Ivan Trojan získal totéž v mužské kategorii. Na festivalu zvítězil film i v kategorii nejlepší televizní komedie a dostal cenu Zlatý prim. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (373)

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

No konečně. Epstein se tentokrát dobře vyspal (a vypsal) a je vidět, že Trojanův osvědčený "něžný zmatkař" v úderné "povídkové" formě sedí scenáristovi výrazně líp, než když má tvořit nějaké hlubší příběhové kejkle (Signál bolí dodnes). Rozjezd je trochu žánrově nejasný, ale na pomezí bakalářské etudy a normalizační deprese nakonec nezůstávají Osmy přehnaně dlouho a jasně si vytyčí za úkol vydestilovat ze všech (i těch nejtemnějších zákoutí tehdejšího režimu) aspoň špetku té legrace. Trojan ladně proplouvá situačním humorem a kličkuje mezi povídkovými karikaturami (o nikom nic pořádně nevíme), aniž by se výrazně zaškobrtnul. Do karet mu přitom moc nehraje fakt, že je film pomyslně časově ohraničen a díky tomu se množství náhod a nehod zdá poněkud neuvěřitelné (na jeden den trochu moc!), na druhou stranu to do sebe všechno relativně zapadá a jednotlivé scény dramaticky fungují i bez kontextu těch dalších. Celkově hodně příjemně strávených 80 minut, kterým by slušelo i to plátno. Palec nahoru za oživení Josefa Dvořáka, který s věkem herecky zraje jako víno a odpustíte mu i ten Vodafone. A druhý palec nahoru za scénu s prasklou trubkou a zdevastovaným bytem, kde se hrdinové brodí v normalizačních hov*ech svých a doslova i cizích. 70-80%. P.S. Brainstorm zůstal nepřekonán, na to se bude muset Epstein vyspat ještě líp ;) ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Vůbec nerozumím tomu, proč se lidi v ČT neodvážili dát Osmy do kin. Proboha koukněte se, co za průměry a podprůměry mělo letos značku CZ a opruzovaly v kinech diváky (zdravím Bony a klid 2). Osma je poctivá detailovka (lahváče, interiér bytu, atd. ) s příběhem co zaujme od prvních minut, rozesměje dialogama, obrazem (kondomy Trojan :-) ) i nevulgárním humorem vulgárních témat (sračky v bytě), nechává Ivana Trojana předvádět svůj vyjímečnej hereckej talent a přitom všem stíhá brát hnusnou dobu s nadhledem aniž by to zkazilo zdařile vyobrazenou realitu (úplatky, řemeslníci, strach, fízlování, atd. ) všedního dne za vlády komunistickejch hnusáků. Všechno podtrhuje vydařený konec, který má v sobě úplně jiný aroma než celý zbytek filmu a přitom do toho zbytku skvěle zapadne. Je to přesně na hraně mezi čtyřma a pěti hvězdama a protože jeden sešivanej režisér a dva klokaní herci jsou sympaťáci s poctivým přístupem k divákovi maj ode mě Osmy opětihvězdičkovanej řádek. ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele

SVĚT JE PROSTĚ V DOKONALÝ ROVNOVÁZE. Občas poněkud zbytečně vyhrocený sled událostí, jako vystřižený z Murphyho a jedna postava jako jejich středobod, podle toho, jak se k ní ostatní chovají, poznáš jejich charaktery v mezní době. Příběh, který má pomalý, zato přitvrzující tah na branku a nabízí velmi jasný vývoj. Vymazlený vizuál už je u Jirky standard. Zajímavá hudební dramaturgie. Za nejlepší spolupráci tohoto režiséra a scénáristy ale pořád považuju Brainstorm. Byl na mě zkrátka víc citovej. 70%. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Je hrozně příjemné, když vám zase po dlouhé době nabídne česká produkce něco jiného než Vydru vyprávějícího Lauferovi trapné vtipy, tendenční festivalové lkaní uvědomělé Polky nad flambujícím se psychotickým studentem, po kterém by měl třeba Troška rozhodně vrátit úder a vrhnout se na životopis Walensy či rymejk Pana Wolodyjowského, nebo jiné mementní kňučení, jak nám bylo zle v dobách, ve kterých prakticky neexistoval existenční stres. Nebylo, kurva, nebylo! Já bych tedy raději znovu stál frontu na banány, jezdil ve stodvacítce, walkmana měl jen kam až dosáhne prodlužovačka k Unitře a mohl akorát tak do Jugošky, než abych se musel lopotil kvůli tomu, aby mě Všeobecná zdravotní neodmítla léčit, až mě z toho tady trefí šlak, socka s berňákem mě stáhly o skoro čtyřicet procent úspor na cigoše, vládní výlety, Béma a Metrostav, a s tím zbytkem v solidní bance aby pak nějaký dravě kapitalistický pamrd zmizel na Bahamách. V těch dobách bývala totiž ještě i bezstarostná prdel a já jsem dalek toho, abych tu hřímal nad zcela neseriózním hanobením angažovaných Mejlových mastňáků a chrchlajících dramatiků se směšně krátkými kalhotami jako ten, ve vlastní důležitosti utápějící se, aluzorně neuvěřitelný pyj Ámos99. Toho patrně v sedmaosmdesátém nevzali na pajdák, protože kvůli chabé tělesné konstrukci odmítl Spartakiádu a sysel pro tumor spolu s tou chabou kolektivní pamětí mu ozářili v uranových dolech. Ne, já našel v Pelíšku Občanský průkaz, příjemně naladěn nostalgicky zamáčkl slzu a sehranému trojbobu Strach-Epštajn-Trojan bych bez váhání kryl záda i na swingerspárty, a to nejen před Radkem. Doufám, že strýčka Fida, jakožto jednoho z nejlepších současných českých režisérů, neopustí ucho na fantastické herce a scénáře ani tvůrčí zápal a talent, a až se Danek Hnědý bude rozhodovat, co s Infernem, George Fear bude jasnou volbou. A kdyby to náhodou mé koncesionářské poplatky nepokryly, tak aspoň to Sedmiprdelí, prosím. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Dost depresivní téma odvyprávěno s příjemným typicky českým komediálním humorem a s herci, které prostě musíte mít rádi. Ve své podstatě vnímám tenhle film na solidní čtyři hvězdičky, ale za to, že pan Strach a všichni ostatní herci ve filmu jsou neskuteční sympaťáci přidávám ještě jednu hvězdičku navíc. Tenhle film si to prostě zaslouží. Jen mě mrzí, že nedostal větší prostor třeba formou kina. Musím totiž říct, že natočeno to bylo na absolutně profesionální úrovni, kterou jsem letos viděl snad jenom jednou, a to u Fair-Play. ()

Galerie (71)

Zajímavosti (20)

  • Když má lékař (Tomáš Töpfer) na zubařském křesle posazeného hlavního hrdinu (Ivan Trojan), říká, že mu musí umrtvit pravou dolní osmičku. Po natažení anestetika do stříkačky však jehlou míří na levý formanen mandibulare, čímž by však umrtvil levou stranu dolní čelisti, čili při trhání pravé dolní osmičky je mu to k ničemu. (mkali)
  • Zastávka, na které Richard (Ivan Trojan) po prohýřené noci čeká na autobus do práce, je fiktivní. Jedná se ve skutečnosti pouze o ulici Cejl/Zábrdovická, kde se v okolí Zábrdovického mostu natáčelo mnoho scén. (blazenfilmov)

Reklama

Reklama