Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
Vlastenectví nuda. Psychologická drobnokresba hlavního hrdiny - průměr. Vysooktanová válečná akce ala Black Hawk Down ani omylem, minimalistické/komorní provedení ve stylu Zero Dark Thirty rovněž ne. Sniper vás neohromí ničím, snad jenom tím, jak moc plochý a předvídatelný film to ve finále je. Jakoby Eastwood neměl prostor na nic ze svých trademarků. Jednotlivé záběry neprocítíte a nebudou ve vás rezonovat, stejně tak to bude i s dialogy, které řikají osoby, s kterými na plátne nesoucítíte a nenesete s nimi jejich "břímě" - tedy snad kromě hlavní dvojice. Palec nahoru za absenci strachu v zobrazení dětského násilí a pár solidních akčních scén, které se prolínají s těmi nudnými, kde dramaticky chybí dynamika a lepší konstrukce - Ridley Scott by mohl vyučovat - peklo v Mogadišu bylo mnohem hmatatelnější. ()
Každý rok na oscary útočí nějaký válečný film, který přirozeně sází na patriotismus, přičemž slouží zároveň jako propaganda, což je pro americkou mentalitu vůbec nejlepší. To nás však v našich luzích a hájích zajímat nemusí. Alespoň mě tedy jde o něco jiného. Válečné filmy bych rozdělil do dvou skupin. Životopisné (Lone Survivor) a thrillery (Green Zone). Abych se přiznal, preferuji spíše ty životopisné, které bývají akčnější a víc se soustředí na atmosféru a dopad té kruté řežby na vojáka(y) samotného. A zjevně i akademie, jelikož právě loňský Lone Survivor se Americkému sniperovi dosti podobá a také útočil na nominace. Ten však neměl na režijní stoličce Clinta Eastwooda, kterému to v novém tisíciletí za kamerou obzvláště svědčí. A jelikož už není zrovna nejmladší, obdivuji ji ho i za to, že se vydal natáčet něco podobného i za oceán. A pak je tu samozřejmě samotný sniper Bradley Cooper, kterému jsem věřil naprosto vše...určitě nebylo lehké se do role vojáka Navy Seals naplno vžít, ale dle mého se povedlo na výbornou. Mě zkrátka tohle duo nezklamalo, nenudil jsem se a naplno si vychutnal další válečný film z Iráku. PS: Důležité upozornění : Nejsem naivní, abych si myslel, že události vykreslené ve filmu v maximálně idealizované podobě se skutečně takto staly. Průšvih u lidí, co si to myslí, to je ovšem problém jak umění, tak masmédií. Já se soustředím na film, který si chci maximálně užít a jestliže je stejně důležité oddělovat kariéru herce od jeho osobního života (ve valné většině značně zdiskreditovaného bulvárem), potom také cítím potřebu oddělit rádoby životopisný film od reálií. Je nemístné a naprosto zarážející, jakým způsobem film Clinta Eastwooda interpretuje příběh "hrdiny" jinak a v nejhorším významu proamericky (i když proti patriotismu rozhodně nic nemám), ale holt se stalo a nechci tím ubírat kvality samotného filmu, když mě bavil a pohltil mě. Bohužel za vysokou cenu, ale tak to ve filmovém průmyslu zjevně běžně chodí. ...90%...[4.3.2015_ČSFD projekce_Cinestar Černý most] ()
Americký sniper je snímek, který když vás chytne, tak už vás nepustí. Clint Eastwood potvrdil své filmařské schopnosti a příběh začíná vyprávět tím, že diváka rovnou zavede do probíhající války, aby nám poté ukázal něco ze života hlavního hrdiny před válkou. Možná, že kdyby začal opačně, mohl by mírně nudit. Hlavní hrdina na mě zpočátku působil vyloženě jako venkovský křupan, ovšem s postupem času si získal mé sympatie, na čemž má podíl také skvělý výkon Bradleyho Coopera. Mix drsných válečných scén s něžností rodinného zázemí, ale také problémy ohledně posttraumatického stresového syndromu, to vše dodává Eastwoodovu filmu šmrnc. Závěr je poměrně silný a při pomyšlení, že se jedná o skutečný příběh, tak o pěti hvězdičkách nepochybuji. ()
Eastwood sbírá body za to, že se nejedná o verbovací propagandistickou masáž, kterou slibují plakáty. Těžko si představit, že by po tomhle filmu o vyšinutém psychoušovi, který střílí děti a ženy, kdokoli chtěl vyrazit do ropného království za fiktivními atomovkami. Na druhou stranu je extrémně blbé, že Eastwood neumí zůstat nestranný a podle očekávání Kylea adoruje, což vrcholí extrémně stupidními závěrečnými titulky. Jako pardon, ale já tyhle srdceryvné, životem napsané story, kterak se texaský buran vydal dobrovolně do války pro pomstu národa, aby mu šiblo a on se z toho dostal, prostě nedávám. Ne, když jsou takhle přepjaté, s plochými postavami a jasným sdělením, že američtí hoši a jejich oběti jsou to nejlepší na světě. Nic proti patriotismu, ale ta okatá snaha nikoho nenaštvat a záměrně zazdít druhou stranu barikády je ubíjející. Zvlášť když po polovině vyletí z hlavně tempo a nikdo už ho nevrátí do zásobníku. Ale chápu nominace. Tohle je látka, z které musí Amerika močit slzy. ()
Zaznívá to pokaždé a milerád to zopakuju. Clint Eastwood to znovu ve čtyřiaosmdesáti letech nandává svým klidně o dvě generace mladším kolegům. Nějaký zásadní zážitek schází, co si budeme nalhávat. I tak je to na palec nahoru. Přenést pomocí autentické kamery válečné peklo a ožehavé americké otázky na stříbrné plátno se v poslední době rozhodlo víc tvůrců (třeba Kathryn Bigelow jednou výtečná, napodruhé nesmírně chladná a akademická), Eastwood určitě proklouzl do té lepší poloviny. Vybral si skutečný příběh, který tragicky skončil teprve nedávno, na počátku roku 2013. Slavný odstřelovač z elitní jednotky amerického námořnictva Chris Kyle, který měl rekordních 160 smrtících zářezů na pažbě z iráckého tažení, se stal obětí amerického střelce trpícího posttraumatickou stresovou poruchou. Než se tak stane, jsme svědky jeho čtyř turnusů v nepřátelském prostředí. A návratů domů, vítání potomků, keců o obraně milované vlasti i rozkladu jednoho texaského kovboje, který přichází o chvíle s dětmi a manželkou a stejně tak o kamarády v boji. Co si budeme nalhávat, počet sebevražd v americké armádě se dal každoročně počítat na stovky. Z oficiálních údajů Pentagonu vyplývalo, že počet byl v některých letech vyšší, než kolik vojáků zemřelo v Afghánistánu. Tihle bouráci holt válčí po návratu domů dál.. Lehce obtloustlý Bradley Cooper je velmi slušný, ale výkon Jakea Gyllenhaala je s jeho porovnáním o třídu lepší, i když je to vždycky subjektivní pohled. Nicméně v té pětici vyvolených (nominace na Oscara za nejlepšího herce) mi v ní sedí nejméně. Legendární Eastwood po mírně rozporuplnějším období znovu přesný a velmi jistý. Jen to okatě gumové dítě si mohl odpustit.. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (58)
- Chris Kyle (Bradley Cooper) nosí hodinky Casio G-Shock DW-6600. (dyfur)
- Na televíznych záberoch z pádu World Trade Center, v čase keď reportér hovorí, že Južná veža sa rúca, je na zábere v skutočnosti padajúca Severná veža. (zhulo)
- Během závěrečných titulků je použita hudba od Ennia Morriconeho z filmu Ringo se vrací (1965). Právě Morricone dělal hudbu k westernům, které režiséra Clinta Eastwooda proslavily v začátcích jeho herecké kariéry. (Mirokukii)
Reklama