poster

Giornata nera per l'ariete

  • anglický

    The Fifth Cord

  • anglický

    Evil Fingers

Mysteriózní / Thriller

Itálie, 1971, 90 min

  • giallo
    ***

    Luigio Bazzoni nepatří rozhodně mezi známé režiséry, znají ho maximálně skalní fanoušci giallo-filmů. Pro ně je určen i tento film a jde o druhý giallo zážez v jeho kariéře (dále také La Donna Del Lago a Le Orme). V rámci žánru jde o velice "klasický" kousek, tzn. využívají se osvedčené postupy a trade marky a protože snímek spadá do roku 1971, je na něm také znát dopad Argentova "Ptáka s křišťálovým peřím". Hlavním hrdinou filmu je novinář Andrea Bild (v té době velice oblíbený Franco Nero), který navštíví silvestrovskou párty. Na této akci je i místní učitel, který je po jejím skončení napaden a skoro zabit. Jde pouze o první počin maniakálního vraha, který začíná řádit, přičemž jeho poznávací znamení je rukavice s uříznutými prsty. Na stopu se mu vydává investigativní Andrea a je rozhodnout ho dopadnout za každou cenu, protože všechny oběti jsou s ním nějakým způsobem spojené a stává se tak zároveň hlavním podezřelím....A teď ještě něco k mému hodnocení. Jelikož už mám v rámci žánru hodně nakoukáno, byl jsem z filmu dost zklamán. Zde na csfd má tento snímek velice dobré hodnocení, které je dle mého názoru dost nadsazené. Jde totiž o velice průměrný film, a to především díky příšernému vizuálu, na který se v tomto žánru dost dbá. Velká část filmu se totiž odehrává v prostředí nemocnic, paneláků a vůbec dobových hnusných staveb, které mi hrozně kazily dojem z filmu. Dále také hudební složka (Morricone) byla velice nepovedená a k filmu mi vůbec neseděla. Nesmím také zapomenout na odfláknuté vražedy a unylého Nera a ve výsledku jsem chtěl dát jen dvě hvězdy. Tu třetí přihazuji za povedený a propracovaný příběh s dobrou pointou, ten byl opravdu perfektní a je velká škoda, že se této látky neujal někdo jiný.(10.12.2010)

  • Karlos80
    ****

    Docela obstojné a dobře vyrobené giallo, které fanouška žánru určitě zaujme svou nádhernou vizuální stránkou, perfektním osvětlením (úžasné využití světla a stínů), s tím se pojí tedy i luxusní kamera (Vittorio Storaro; "Konformista" nebo "Apokalypsa"), dále mě zaujali hezké pozdní '60 italské interiéry a jednotlivé dekorace (prostorné prosklené milionářské byty, velká schodiště atp). Scénář není nijak vyjímečný, obsahuje prvky vydírání, cizoložství a nějakých těch soukromých sexuálních přehlídek (pro žánr spíše tedy typický), vraždy nejsou násilné, natož pak krvavé, ani jich tu moc není (celkem snad 4?), herečky ale jako obvykle velmi sexy, zaujala mě především přítelkyně Franca Nera, Pamela Tiffin (tohle nebyla žádná naivní role, které ona hrála v '60 letech), místy dobrá atmosféra, děsivé sekvence a napětí, hudba od mistra skvěle vyvážená a působivá, Franco Nero ve své roli alkoholického novináře, jednající a konající na vlastní pěst, jako obvykle velký. Z jednotlivých scén se mi líbili; Ta v parku s Guidem Albertim, v podzemním parkovišti, a ta na samém konci s malým chlapcem a zabijákem v prázdném domě. Samotný konec byl pro mne ale tak trochu zklamáním, jakoby všecky nápady během filmu byly náhle vyčerpány. Suma-sumárum; Vizuální lahůdka, pastva pro oči, skvělá kamera to jsou patrně hlavní známky tohoto filmu, o žádný příkladný vzorek v žánru ale i tak nejde, fanoušci gialla ale určitě ocení nějaké ty trvalé hodnoty, které se filmu upřít nedají. Bazzoniho černobílá velmi atmosferická prvotina zůstává zatím nepřekonaná, těším se už teď na jeho třetí a poslední film v rámci žánru "Le, Orme".(20.12.2010)

  • Tormentor665
    ****

    Příběh mi tentokrát příliš nesedl, je to spíš detektivka, jejíž vyústění mi přišlo celkem střídmé (jiný by na mém místě možná zvracel). Bazzoni si ani příliš nehraje s barvama, i když vizuál i tak patří k nejsilnější stránce filmu. Jedná se o celkově nadprůměrné giallo s typickou ikonografií jako panenky, dětské hračky nebo lehké krásky.(1.12.2014)

  • pepua
    ****

    Po další projekci tohoto filmu (a také dlouhé řady dalších giall) musím hodnocení zvýšit na 4*, zpracováním se nakonec přeci jen nejedná o tuctové giallo... Stále platí, že vizuální stránka filmu je daleko zajímavější než zápletka a společně s hudbou Ennia Morriconeho působí některé scény na smysly velmi příjemně a vpravdě umělecky. Od režiséra Luigi Bazzoniho rozhodně doporučuji jeho starší film La donna del lago, to je opravdová atmosférická lahůdka.(28.5.2009)

  • PetrPan
    ****

    Tradiční giallo. Kapku střídmější v krvavých hrátkách, přesto jsou všechny vražedné útoky učebnicovou ukázkou dokonale žlutého budování napětí. Nechybí ani erotika, byť na můj vkus možná až příliš decentní. Vítaným překvapením je pak konzistentní příběh a detektiv oplývající "kojakovským" charismatem, čemuž však zřejmě výrazně napomohl pro jednou zdařilý anglický dabing. Absolutorium si pak zaslouží finále, v němž si Bazzoni připraví na diváka skutečnou lahůdku v podobě na životě ohroženého dítěte a zužitkuje při něm všechny žánrové propriety na maximum. Připočtu-li si herecké koření v podobě mého oblíbence Franca Nera, nemohu jít níž než na čtyři hvězdy.(30.11.2016)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace