poster

Křižáček

  • anglický

    Little Crusader

Drama / Historický / Road movie

Česko, 2017, 90 min

Komentáře uživatelů k filmu (23)

  • JFL
    **

    Přirovnání filmu a platónské jeskyně zcela sedí, ale v případě "Křižáčka" v tom smyslu, že stíny ožívají díky tomu, jak se do nich projektuje samo publikum. Kdo se napojí na začátku vlastními rodičovskými úzkostmi, má vyhráno. Pro ostatní je zásadní překážkou naprostá prázdnota postav a nepřítomnost napětí, které v jiných podobně stylizovaných filmech startuje pozornost diváků. Kadrnka a spol. ovšem před publikum vystavěli několik překážek, které mohou odvést zájem zcela jinam. V praxi pak film připomíná spíš happening, kde je záhy zajímavější a zábavnější sledovat nikoli plátno, ale sál, případně vzdát snahu se na film naladit a sledovat ho jen jako mechanický tvar. "Křižáček" není film bez chyb, ale je dobře, že vznikl i že dostal hlavní cenu ve Varech. Nabízí se vzpomenout na základní argument vášnivých debat kolem žánrové produkce v Německu: Je dobře, když místo jednoho výtečného žánrového filmu vznikne deset nedokonalých? Ano, protože kinematografie není kolekce osamocených výjimečných děl, nýbrž celá provázaná sféra, která se vzájemně stimuluje.(14.7.2017)

  • Dadel
    *

    Celý film je jen o tom, jak Karel Roden jede na koni, ukazuje lidem kresbu svého syna a ptá se, kde ho najde. V celém filmu je asi 20 vět. Údajně podle básně Jaroslava Vrchlického, takže to mělo být jakože lyrické, ale je to čirý amatérismus, který by natočil každý po absolvováni tutorialu ve Windows Movie Maker. Film se nelíbil vůbec nikomu kromě hlavní poroty karlovarského festivalu, která mu udělila hlavní cenu. Pro zajímavost: divácká známka deníku Právo - 2,53 a 162. místo z cca 170 filmů.(24.7.2017)

  • Psema
    *

    Představě, že je Křižáček pevně uchopenou vizí, může věřit už vážně jenom Karel Och. Tragická práce s komparzem (v celku 10 lidí, na detailu ale proudí davy), prázdná, ale očividná symbolika a čirá neschopnost komunikovat témata, která tam implicitně jsou, ale nejsou ve hře na umění uchopená. Ostatně musí existovat důvod, proč se s releasem tak dlouho otálelo, když se fakt nejedná o řemeslně náročnou produkci... že by končila lhůta od fondu na hotový produkt, tak to prostě pustili do světa přes festivalovou tlačenku?(7.7.2017)

  • Filmmaniak
    **

    Z hlediska pokusu o meditativní uměleckou filmovou fresku, jejíž příběh je spíš podobenstvím o rodičovské odpovědnosti, je Křižáček na české poměry nevídaný. Jako film má však šanci zaujmout jen vizuální stránkou, možná kamerou a výkonem Rodena, jehož postava otce hledajícího svého syna v průběhu filmu přichází o rozum, a to je tak všechno. Jeho prostý, myšlenkově i obsahově zoufale prázdný děj, inspirovaný epickou básní Jaroslava Vrchlického, je totiž tak strašlivě natahovaný a jeho scény jsou tak přehnaně dlouhé, že se prostě není možné nenudit. Roztáhnout materiál na slabou půlhodinku do trojnásobné délky není dobrá cesta, filmové umění totiž automaticky nespočívá ve schopnosti filmařů natočit zvedání a sklápění padacího mostu tak, aby zabralo ve filmu tři minuty. Dvě třetiny snímku tvoří záběry zachmuřeného Rodena jedoucího na koni a zbytek obstaraly děti s palmovými ratolestmi, zůstává už jen nutnost diváka interpretovat to, co na plátně vidí, a hledat v tom různé významy. Dialogů je pochopitelně poskrovnu, protože tahle křižácká komorní road-movie měla vyprávět hlavně obrazem, nicméně ono není moc co.(11.7.2017)

  • Chrysopras
    ****

    Tady to vezmu trochu že široka: Kdybych si mohl vybrat, který existující film bych chtěl jako režisér natočit, bylo by to něco mezi Marketou Lazarovou a Údolím včel ( nebo alespoň Adelheid :-) ) od maestra Vláčila. Pan Kadrnka zjevně z těchto filmů cituje - viz procházka po pláži nebo výstup křižáků ke kostelíku. A ještě k tomu přidává minimum dialogů ( Béla Tarr inspiroval? ) a dlouhé záběry ( Tarkovskij? ). Cením si konceptu i odvahy, protože rozhodně nejde divákovi naproti. Proto 4 zvezdy ikdyž celkově vzato jde o film průměrný. A tím se dostávám i k negativům: Hlavně mi vadil neširokoúhlý formát - pánové sice na diskuzi obhajovali, že šlo o záměr - ale pokud se film zříká některých složek ve prospěch vizuálna, přijde mi to prostě slabší a kamera neohromí. Hudební složka byla dobrá, ale opět bych vzhledem k pojetí filmu očekával něco výraznějšího a pestřejšího ( ovšem maestra Lišku už asi nikdo nenahradí... ). A ikdyž herecké výkony nejsou špatné, řekl bych, že chyběla výraznější fyzická složka - přece taková středověká pouť nebyla procházkou růžovým sadem... Stejně tak emočně to bylo plošší než bych čekal. Takže znovu ocením snahu o vizi a v dnešní české tvorbě originální přístup. I myšlenka filmů o rodičovské zodpovědnosti je zajímavá. Ta náboženská linie je jen zřejmá kulisa bez hlubšího procítění. Nicméně Vláčil to prostě zdaleka není a cenu 52. KVIFF bych neudělil...(12.7.2017)

  • sidonka

    Báseň Vrchlického Křižáček není všeobecně známá u většiny populace. Není to Polednice, kterou se snad úplně každý učil zpaměti na základce a pak jí ještě podrobně rozebíral na střední škole. Alespoň postupně dávkované útržky z ní nebo báseň přednesená na konci filmu by mohla dávat divákům větší smysl.Místo toho mlčenlivost herců a zdá se, že i celého filmu. Nedivím se, že se při tomto zpracování divák drbe na hlavě a dumá, "co tím chtěl básník vlastně říci"? Ač tento historický film byl jen na motivy básně, nebylo to nejšťastněji uchopeno. - Netvrdím, že film nemá nutit k přemýšlení, ale tady to nucení a dumání zjevně u většiny diváků nevyšlo. Když většina lidí otráveně řekne, že většinu filmu jen jede Roden na koni, něco se v této filmové básni tvůrcům zjevně nezdařilo.(9.7.2017)

  • Mr.KarlAdler
    **

    Pokus o vysoké umění, co má řemeslné nedostatky - jo, tady je něco špatně. Film podivně plochý, neschopný do fresek připomínajících záběrů komponovat herce, zdlouhavý, do sebe zahleděný.. A přesto dostal jako silně autorský a divácky nevstřícný projekt zelenou, prosadil se a uspěl. Palec nahoru jde ještě za skvělou hudbu, bohužel jedinou složku, která tvoří atmosféru (ostatní její snaze spíš podkopávají nohy. Beru, že některé filmy jsou náročnější a ukrývají spoustu duchovního, což člověk nemusí na prvni dobrou pochytit, ale Křižáček k nim fakt nepatří.(9.7.2017)

  • sestrad
    ***

    Blbý je to, že teprve po příjezdu z MFF jsem se dostala k tomu, abych zjistila, o čem to ten Vrchlický psal - no a pak teprve mi ten snímek dává určitou logiku a vůbec klíč k tomu, co jsem viděla. To vyústění příběhu totiž, když se takhle v závěru oprostilo od té Vrchlického verze, ztrácí nějaké významové patro a to si myslím, že je škoda.(7.7.2017)

  • Ondrus
    **

    Film, jehož délka by se dala zkrátit na 15 minut, roztáhnutý na minut 90. Výmluva na art a Vrchlického nestačí. Nemám nic proti dlouhým a málomluvným scénám - ty ale musí mít nějaký smysl a to tady chybělo.(8.7.2017)

  • Carodej_pes
    ***

    Existují filmové básně, které můžeme silně procítit, ale ne vždy je na první zhlédnutí zcela pochopit. Takové točil třeba Andrej Tarkovský. Historie filmu zná i díla záměrně emočně vyprahlá, jako když Robert Bresson tvořil s až unavenými herci, tedy teprve v momentě několikanásobného opakování jedné a též scény. Z Křižáčka cítím touhu na tyto dva režijní styly, tedy Tarkovský-Bresson, navázat. A svým způsobem se mu to i daří: Tarkovského dramatické, hluboce lidské oblouky plus Bressonovy nelidské prohlubně chtě nechtě rovná se nula. A z Křižáčka přesně taková hezká kulatá nula vskutku vyšla: dlouhé záběry à la Tarkovský, které jsou ale k ničemu a volají o brzký střih, a naopak silné scény, kterým by absence střihu dodala opravdovosti, jsou pohřbeny necitlivou montáží (např. scéna odchodu Jeníka z domu poustevníka), dále dílu nijak neslouží ani vyprahlé skoro-bressonovské herectví, ani nádherná kamera, mluvené slovo skoro absentuje. Křižáček je přesto krásný film. Jen nevím proč bych ho měl považovat za umění.(8.7.2017)

  • dhejbal
    ***

    Velmi si cením toho, že vůbec někdo v Česku zkusil něco takového natočit. Hlavní cenu Varů bych tomu však nedal...(9.7.2017)

  • pekl
    odpad!

    Proboha co to bylo? Tak tohle mě na KVIFF 2017 opravdu znechutilo! A to jsem spokojeně dokoukal i Loznicův Austerlitz. Jak na něco takového mohl ten člověk získat peníze mi hlava nebere. Nemám nic proti pomalým, kontemplativním filmům, ale tohle je jen blábol neumětela. Sorry, ale na novou Markétu Lazarovou nebo Stíny horkého léta si ještě budeme muset počkat...viz docela přiléhavá glosa zde https://magazin.aktualne.cz/kultura/glosa-krizacek-pripomina-svaty-gral-skupiny-monty-python-boh/r~fbb6a2e2622711e784870025900fea04/(6.7.2017)

  • LuckyK
    *

    Již velmi dlouho jsem nepsal komentář, ale dnešní přidělení Křišťálového glóbu pro nejlepší film na MFF KV mně opravdu nadzvihlo. Příběh totálně řídký, tedy v podstatě žádný. Dlouhé záběry ala ruský film s úplnou absencí dialogů, žádné výrazové prostředky a dokonce ani střihově či kamerově to není vůbec zajímavé. Zřejmá napodobenina Vláčilových fllmů, ale vůbec se mu svou stavbou a hloubkou nepřibližuje. U diváků na festivalu film propadl.(8.7.2017)

  • Michal687
    **

    Středověk by IKEA(9.7.2017)

  • PartyzanFilm
    *

    Přemýšlel jsem i na odpadem, ale za pokus o něco jiného ho dát nemůžu, to respektuji. Vím přesně co tvůrci chtěli, vzhledem k tomu, že tyto filmové poemy mám rád, tak i vím, jak notně se netrefili, jak neporozuměli principům a o to více děsí vítězství na KVIFF. Dává to totiž všem zúčastněným pocit, že to udělali skvěle, jenom jsou nedocenění veřejností, která na takový film není připravena. Vězte, tvůrci, že takto to není, veřejnost umí koukat na fresky, vy jste jen žádnou nenatočili, ale to je boj s větrnými mlýny. Tento studentský pokus je vzhledem k rozpočtu (okolo 50-ti miliónů korun, přestože takový film se dá natočit za 4) výsměchem všem, kteří to myslí vážně a mně je z toho doopravdy smutno.(12.7.2017)

  • Slon Hotovson
    *****

    Film, s kterým jsem se pral. Poprvé marně, čekajíc na děj, na dialog, nápovědu a vysvětlení. Podruhé jsem si jej již bez godotovského čekání užíval a putoval spolu s tvůrcem filmu nabídnutými krajinami a obrazy, které jsem si z filmu tentokrát s chutí vybíral a určoval sám poučený prvním nevydařeným soubojem.(9.7.2017)

  • Myath
    odpad!

    (kviff 52) Nechápu, proč ten pán před filmem zmiňoval, jak skvělý je tento film na velkém plátně. To, co přišlo potom ve formátu jen o něco málo lepším než vertikální video na youtube, bez minimální vizuální nápaditosti, bylo roztahaných 90 minut děje, co by sotva stačil na krátký film. Roden, který hraje horní polovinou obličeje jeden výraz a pronese asi deset vět, a jeho hledání ztraceného syna je slátanina nekonečných a nudných obrazů, pro které není nejmenšího důvodu. Film nemá žádné tempo a zbytečná stopáž otravuje stále více s každou další minutou.(6.7.2017)

  • milada008
    *

    Jak řekl fotbalový trenér Pospíchal, fotbal nemá logiku, tak po dnešním vyhlášení hlavní ceny 52. MFF K. Vary musím doplnit i film nemá logiku. Mohl jsem být přítomen druhé projekci tohoto snímku ( druhý den po premiéře na MFF ). Těšíc se na český film, na pana herce Karla Rodena v hlavní roli, jsem zaujal místo v přední linii. Film byla uvést poměrně početná delegace autorů filmu, včetně pana režiséra. No a pak to přišlo. Půlhodinový prolog bez jediného slova, kdy malý hrdina si obléká zbroj, patnáctiminutové spouštění padacího mostu a jeho další patnáctiminutové zdvihání. Pak titulky a už to jelo. Roden jedoucí na koni lesem, otevřenou krajinou, na pláži, městem. Za celý film pronesl zhruba patnáct vět ( na rozdíl od jeho filmové manželky, která nepronesla ani jedno slovo ), byl dvakrát sražen na zem, aby pro diváky po devadesátiminutovém trápení našel svého ztraceného syna. Po celou dobu projekce bylo možno pozorovat udivené tváře diváků a i potlesk po skončení promítání byl více než vlažný. Na diskusi s tvůrci mi už jaksi nezbyla síla. Co říci závěrem ? Snad jen to, že jsem viděl vítězný film 52. MFF Karlovy Vary. Přeji divákům v kinech ostrý obraz a dobrý zvuk a hlavně pevné nervy.(8.7.2017)

  • Prchlivec
    *****

    Je to film, kterých je u nás málo. Soustředěný, bez velkých gest a emocí, dějových zvratů, postupně plynoucí a hlavně kladoucí na překvapeného diváka hodně velké nároky. A zdá se, že mnozí to v zájmu svého pohodlí rychle vzdali.(9.7.2017)

  • Mr.Pink
    ***

    Před promítáním byl v sálu přítomen i režisér Václav Kadrnka a já mu to, co říkal, prostě chtěl věřit. Možná i proto jsem se od tý šílený nudy dokázal odprostit, očekával jsem ji a dokázal jsem se věnovat té "artové" stránce věci. Přesto ve mně ale zůstává pocit, že z toho šlo vytěžit víc, nesporný obrazový talent poetiky totiž režisér prokázal, ale nedostatečně prodal. Ozvěny KVIFF17(11.7.2017)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace