poster

Křižáček

  • Slovensko

    Křižáček

  • anglický

    Little Crusader

Drama / Historický / Road movie

Česko / Slovensko / Itálie, 2017, 88 min

Komentáře uživatelů k filmu (116)

  • sidonka

    Báseň Vrchlického Křižáček není všeobecně známá u většiny populace. Není to Polednice, kterou se snad úplně každý učil zpaměti na základce a pak jí ještě podrobně rozebíral na střední škole. Alespoň postupně dávkované útržky z ní nebo báseň přednesená na konci filmu by mohla dávat divákům větší smysl.Místo toho mlčenlivost herců a zdá se, že i celého filmu. Nedivím se, že se při tomto zpracování divák drbe na hlavě a dumá, "co tím chtěl básník vlastně říci"? Ač tento historický film byl jen na motivy básně, nebylo to nejšťastněji uchopeno. - Netvrdím, že film nemá nutit k přemýšlení, ale tady to nucení a dumání zjevně u většiny diváků nevyšlo. Když většina lidí otráveně řekne, že většinu filmu jen jede Roden na koni, něco se v této filmové básni tvůrcům zjevně nezdařilo.(9.7.2017)

  • xrubesd
    **

    Křižáček je divácky dost nevstřícný film: má pomalé tempo děje, téměř se v něm nemluví, téměř se v něm nic neděje, je točený na formát 4:3 apod. To je přístup, který režisér zvolil záměrně a samo o sobě to nevadí, ale takový film musí na druhou stranu umět vytvořit i z mála silnou atmosféru a po obsahové stránce mít ideálně něco víc, něco, co diváka přiměje jít mu naproti a přistoupit na pomalé a tiché vyprávění příběhu. Někdo si to „něco“ v Křižáčkovi bezpochyby najde, ale je otázka, jestli si to tam nepřidává sám. Nedá se ubránit pocitu, že divák bezmála hodinu a půl sleduje Karla Rodena jak s ustaraným výrazem jede na koni a ptá se po synovy – a nic víc.(7.8.2017)

  • cpt.Lynch
    *

    Úděsné. Neměl jsem sílu hledat v tomto dílu hlubší, či jakýkoliv smysl, už po pár minutách mě to celé odradilo. Podivný svět kde se mluví jen málo a když už se mluví, tak to stojí „zato“. Dialogy bez smyslu a toporné stejně jako herci. Oni ti herci celou dobu hrají tak moooc vážně, že má člověk pocit, že se snad musí koukat na nějaký epos, který dává odpovědi na ty nejzásadnější otázky lidské existence... ne blbost, kouká se na neobádanou ptákovinu. Neúnosně dlouhé pseudopoetické záběry film natáhly tak asi o 75 minut. A ono to dostalo cenu na IFF v Varech???(1.7.2018)

  • ecceHOMMO
    *

    Sorry, ale toto som teda nepobral.....Pre komerčného diváka je to obrovská filmová nepozerateľná nálož. A i keď ja mám rád i nekomerčné veci, takéto zas nie.(23.8.2018)

  • klima777
    **

    Otec a syn. Hm... Svojanovský křižáček je dílem určeným spíše pro děti a Kadrnka není Vláčil. Obdiv zaslouží toliko jeho filmařská umanutost. ----------- Kolikrát jsem v poslední době užila slůvko "pseudo"? Takže opět? Anebo jde o "pseudo pseudo" a vzniká nová kvalita? Nemyslím si. ---------- Prostě se míjíme. Zůstává jakýsi podzimní smutek, nikoliv pachuť podvodu.------- Třetí hvězdu (zatím) nedám.(6.8.2017)

  • ZHODNOTITEL
    *

    ZPŮSOB JAK NATOČIT FILM, KDYŽ NEMÁM PRACHY Úmorně dlouhé záběry, kde se nic neděje. Zábavnější jsou i televizní reklamy. Celý film by se dal odvyprávět v pěti minutách a tady je to na hodinu a půl. Ten film způsobí titěrný zájem jenom proto, že tam je Roden. Asi taky něco takového natočím. Jestli někdo parazituje na filmovém státním rozpočtu, tak to jsou právě takovéhle projekty. K čemu všemu jsou ta rádoby slavná ocenění, když diváka nechá takový film chladným. ČLOVĚK O TOM MŮŽE MLUVIT JAKO O UMĚNÍ JEN PROTO, ŽE JE TO VE FORMÁTU 4:3 A BEZ ČASTÝCH STŘIHŮ(21.3.2018)

  • R1CH1E
    ***

    Spíše než o narativní film se jedná o zfilmovanou poezii, což přináší jistá úskalí v tom, že pro běžného diváka je tento film velmi náročný, a to hlavně kvůli minimalistické práci s kamerou, dlouhým scénám s minimem střihů a dialogů a až meditativnímu tempu snímku. Formálně velmi propracované dílo, které je však velmi náročné na sledování.(31.7.2017)

  • crass.48
    *****

    "Jsem malý, mé srdce je čisté a nic jiného než Pánbůh v něm nemá místo." Nejvíc mi kvůli komponovanosti tanula na mysli Antonioniho tetralogie citů, syžetem se dokonce výrazně podobá Dobrodružství. Jen je to samozřejmě ještě klidnější a méně akční. Tímto filmem jsem to měl tendenci i trochu číst: postupné rozmlžování objektu hledání; ale zde to tak ve skutečnosti nebylo. Film je to zábavný, zvláště dynamika větví stromů a zpěvu ptáků a proces přeměny prostředí od stinného lesa po poušť. Spolu s Westernem můj nejsilnější zážitek LFŠ 2017. Stejně jako Rok Ďábla je to dobrý film.(1.8.2017)

  • Renesco
    ****

    Viz kritika na webu Cinepuru(15.12.2017)

  • bila.tecka
    **

    Hodně problematický film. Těšil jsem se na atmosférické putování podpořené pomalou kamerou, cesta je to pro diváka spíš útrpná. Kameraman Střítežský není Nykvist, režisér Kadrnka není Tarkovskij ani Vláčil. Ano, ve skrytu duše jsem toužil po spirituálním zážitku, bohužel Křižáček je pro mě nezvládnutý především po režijní a kameramanské stránce. Poezie si žádá budování atmosféry, tento jednoduchý námět byl stvořen pro černobílou statickou kameru s dlouhými záběry. Barva filmu krutě ubližuje, práce se světlem je už na pováženou. Hlavní postava měla trpět, drásavě se mátožit ve výčitkách ze ztráty syna, v Rodenově tváři čtu jen únavu. Kde jsou meditace, beznaděj, postupující šílenost?(3.7.2018)

  • derryl
    *****

    Pro mě je tento film zjevení. Nádherná filmová balada.(6.7.2018)

  • sestrad
    ***

    Blbý je to, že teprve po příjezdu z MFF jsem se dostala k tomu, abych zjistila, o čem to ten Vrchlický psal - no a pak teprve mi ten snímek dává určitou logiku a vůbec klíč k tomu, co jsem viděla. To vyústění příběhu totiž, když se takhle v závěru oprostilo od té Vrchlického verze, ztrácí nějaké významové patro a to si myslím, že je škoda.(7.7.2017)

  • Daqvid77
    *

    Dobře natočeno což už se v ČR čím dál víc fláká takže to je pozitivum. Dobrá hudba. Ale jinak ať nad tím přemýšlím zleva nebo zprava moje mozkovna to prostě nepobrala asi jinak si to vysvětlit neumím(1.7.2018)

  • Ondrus
    **

    Film, jehož délka by se dala zkrátit na 15 minut, roztáhnutý na minut 90. Výmluva na art a Vrchlického nestačí. Nemám nic proti dlouhým a málomluvným scénám - ty ale musí mít nějaký smysl a to tady chybělo.(8.7.2017)

  • Carodej_pes
    ***

    Existují filmové básně, které můžeme silně procítit, ale ne vždy je na první zhlédnutí zcela pochopit. Takové točil třeba Andrej Tarkovský. Historie filmu zná i díla záměrně emočně vyprahlá, jako když Robert Bresson tvořil s až unavenými herci, tedy teprve v momentě několikanásobného opakování jedné a též scény. Z Křižáčka cítím touhu na tyto dva režijní styly, tedy Tarkovský-Bresson, navázat. A svým způsobem se mu to i daří: Tarkovského dramatické, výrazně lidské oblouky plus Bressonovy nelidské prohlubně chtě nechtě rovná se nula. A z Křižáčka přesně taková hezká kulatá nula vskutku vyšla: dlouhé záběry à la Tarkovský, které jsou ale k ničemu a volají o brzký střih, a naopak silné scény, kterým by absence střihu dodala opravdovosti, jsou pohřbeny necitlivou montáží (např. scéna odchodu Jeníka z domu poustevníka), dále dílu nijak neslouží ani vyprahlé skoro-bressonovské herectví, ani nádherná kamera, mluvené slovo skoro absentuje. Křižáček je přesto krásný film. Jen nevím proč bych ho měl považovat za umění.(8.7.2017)

  • dhejbal
    ***

    Velmi si cením toho, že vůbec někdo v Česku zkusil něco takového natočit. Hlavní cenu Varů bych tomu však nedal...(9.7.2017)

  • honajz2
    **

    Prvních 20 minut se mi hodně líbilo a doufal jsem, že v podobném duchu a atmosféře to tak bude pokračovat. No, to se bohužel nestalo. Režisér úplně nevěděl, jak ten film celý provést, tak natahoval všechny možné záběry jak to jenom šlo a bohužel to nezaujme, ale nudí. Atmosféra začátku vyšumí kamsi do prázdna. Poetičnost tu je velmi nepovedená a nic neříkající, herecké výkony spíše slabé (a nejhorší jsou, když někdo začne mluvit) a je tu i nějaká snaha o lehkou mystiku, bohužel, ta je taky velmi slabá. Oceňuji kameru, hudbu a začátek, ale to je tak vše, jinak to nic moc do sebe nemá. 2*(25.3.2018)

  • lubospoti
    **

    Že je to nudný snímek - o tom není sporu. A mám pocit, že autoři schválně svojí bezradnost maskují jakýmsi pseudoartovým vizuálem. Přišlo mi to, jako kdyby se snažili sami sebe (a potažmo diváka) přesvědčit, že natočili intelektuální film a kdo mu nerozumí je hlupák. Možná to tak je, ale spíš mám pocit, že opak je pravdou.(29.3.2018)

  • prezdivaka
    **

    Většinu komentářů bych odkázal ke známé pohádce a výkřiku - Král je nahý. Jednu hvězdu navíc za Basetovu kameru.(7.7.2018)

  • Michalechal
    *

    Na takovejhle "umeleckej" film jsem asi moc velkej balik ...(2.9.2018)

  • oveckaoa
    odpad!

    Koukám, že Roden jede ve slušných sračkách.(4.8.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace