poster

Dotek hříchu

  • Čína

    Tian zhu ding

  • Čína

    天注定

  • Francie

    A Touch of Sin

  • Slovensko

    Dotyk hriechu

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    A Touch of Sin

  • USA

    A Touch of Sin

Drama / Thriller

Čína / Japonsko / Francie, 2013, 133 min

Režie:

Zhangke Jia

Scénář:

Zhangke Jia

Hudba:

Giong Lim

Producenti:

Masayuki Mori

Střih:

Matthieu Laclau
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (15)

  • Houdini

    Zlatá Palma - výběr(31.5.2013)

  • Marigold
    *

    Číňanů je zbytečně moc, to jsem po tomhle filmu pochopil definitivně. Škoda, že postavě z první povídky dojdou ostré předčasně. Sledovat tuhle bezzubou zauzlenost, která formálně zastydla v devadesátých letech bylo mučivé - něco tak tezovitého, prvoplánového a prázdně přinasraného jsem už dlouho neviděl. Je sice hezké, že film neustále překvapuje, ale vzhledem k tomu, že mu naprosto chybí postavy a zaměňuje je za chodící nicotu, to není nic záslužného. Nemá cenu se ptát proč, jenom kdo a jak. Čtyři křečovitě propletené povídky, z nichž první a poslední jsou snesitelné (první nadhledem a čtvrtá náznakem přiměřenosti), zato prostřední dvě hraničí s absolutní demencí (když obrazovkou projel digitální had, skutečně se mi chtělo střílet) a insitním symbolismem. Je docela smutné, že se v Cannes dávají politicky korektní ocenění - tenhle scénář je dobrý leda tak na vytření zadku zlobivého čínského fracka, samozřejmě ale má patřičný humanisticko-kritický přesah. Ale to mají i frustrované nadávky u piva a palmy se za ně nedávají. Dotek hříchu je důkazem toho, až asijská kinematografie jde do prdele. Všichni na balkon, budou se rodit Číňani!(29.6.2013)

  • DaviD3141
    **

    [IFF 2013, Bratislava – 40%](8.11.2013)

  • Morien
    **

    (1001) Nepochopila jsem skoro nic. Film je sociální, ale není sociální. Lidé jsou lidé, ale nejsou lidé. Nepodařilo se mi rozklíčovat, s jakým záměrem to režisér vypráví. Když se člověk zamyslí nad souvislostmi, tak brečí celé dvě hodiny, ale nemám dojem, že by režisér předkládal hotovou výpověď, což se mi nelíbí.(23.6.2015)

  • sniper18
    ****

    Je to dosť dobrá dráma. Tvoria ju štyri samostatné príbehy, prvý o baníkovi z chudobnej oblasti, ktorému sa vôbec nepáči, ako miestni najvplynejší hospodária s verejnými financiami a keďže sťažnosti nepomáhajú, pričom dokonca ho nepodporujú ani ostatní ochudobnení, rozhodne sa pre radiálne riešenie, druhý o mladíkovi, ktorý sa vracia domov a počas cesty je prepadnutý trojicou zlodejov, ktorých bez milosti zabije a časom sa rozhodne zabíjať znovu, tretí o recepčnej v saune, ktorú už nebaví byť len milenkou a tak svojmu milovanému dáva ultimátum, no stretne ju ešte niekoľko nepríjemností, dokonca sa ju aj zákazník rozhodne zneužiť a štvrtý o mladíkovi, ktorý už vystriedal niekoľko krátkodobých zamestnaní, no v nich vôbec nie je spokojný a keď sa dostatne do luxusného nevestinca, zamiluje sa, no opäť to má samozrejme k ideálu ďaleko. So spracovaním som nadmieru spokojný, kvôli zanedbateľnej prepojenosti jednotlivých príbehov je lepšie ich brať samostatne, keďže spoločný majú aj tak vlastne len ten základ o človeku zo súčasnej Číny, ktorý sa rozhodne pre radikálne riešenie svojej situácie. Už od začiatku som mal z toho veľmi dobré pocity, keďže prvá poviedka je ideálne pomaly gradovaná, má výborného hlavného hrdinu, pričom boj radového človeka proti tým zhora vždy poteší a našťastie nesklame ani celé finále. Druhá je zase jasne najslabšia, k hlavnému hrdinovi som si vôbec nevedel nájsť cestu, ale aj celé mi to prišlo také nevýrazné a nadotiahnuté, zaujalo ma tu len pár momentov, ale zase je aj zo všetkých najkratšia, takže som ju bral skôr len ako taký doplnok. Tretia si ma zase získala najviac, opäť skvelá hlavná hrdinka, zasadenie deja do mesta tomu po predchádzajúcich častiach len prospelo, je tu až niekoľko výrazných dejových prvkov, pričom rovnako ponúkne aj najviac zaujímavých situácií a opäť výborný záver, takže pre mňa najlepšia časť filmu. Ale ani tá posledná, štvrtá ma nesklamala, síce hlavný hrdina mi prišiel taký nevýrazný, ale to striedanie práce a hlavne práca v nevestinci so zaujímavou romantikou mi sadli, len ten záver by som si prial trochu iný. Inak pochváliť musím aj akciu, síce film kvôli žánru na nej určite nestojí, ale aj tak mi všetky tie likvidácie prišli správne nekompromisné a drsné, takže dokážu zapôsobiť, obzvlášť finále prvej a tretej poviedky. Herecké obsadenie je na tom dobre, nájde sa tu niekoľko známych tvárí a najviac si ma získal charizmatický Jiang Wu ako hlavný hrdina prvej poviedky, potom hlavná hrdinka z tretej a ešte pracovníčka nevestinca zo štvrtej. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, tento chladný, realistický štýl čínskej produkcie mám rád a aj tentoraz mi to sadlo veľmi dobre. Kvôli rozporuplným reakciám na tento film som sa ho aj celkom obával, ale rozhodne nebolo treba, počas tej dvojhodinovej dĺžky som sa ani na okamih nenudil a až na tú krátku priemernejšiu druhú poviedku sa mi dosť páčili všetky. 78%(27.7.2014)

  • StarsFan
    **

    Brutální, syrové a podpořené myšlenkou Roberta F. Kennedyho, že násilí plodí násilí, útlak přináší odvetu a jen změna celé společnosti na tom může něco změnit. Bohužel tím klady začínají a končí. Jak píše Marigold, první povídka je pro svůj nadhled docela sympatická, pro zbytek mě ale nenapadlo jiné označení než "zdlouhavé, neosobní a zjednodušující". O postavách, snad je to podmíněno i asijskou mentalitou, toho zkrátka víte moc málo na to, abyste pochopili jejich závěrečnou katarzi, což je vzhledem k tomu, jak dlouhý film je, poměrně smutné.(29.6.2013)

  • Madsbender
    *

    Film, ktorého devízou je šokujúca vízia opakovane implodujúceho a explodujúceho zacykleného násilia v kulisách novodobej ekonomickej superveľmoci, si sám hádže konáre pod nohy vnútornou prázdnotou, absentujúcou expresiou a bezprízornou ničotnosťou spoločenskej "výpovede". Centralizácia vizuálne bohatej kamery na civilné herectvo hornej polovice tela (štandard, ktorý radšej vidím nabúraný, než nudne využívaný) chvíľkovo zaujme, ale film neutiahne. Cena za scenár pre cenzúrou prísne zakázaný film sa javí ako póza - prvá poviedka obsahuje náznaky čohosi ako zmysluplnosti a pochopenia logických myšlienkových pochodov hrdinu, vychádzajúceho z pre neho racionálneho základu, zvyšok je však len stereotypným tápaním v tme nezáujmu a povrchných pokusov o reflexiu túžby a sociálnej nespokojnosti s prehnitým národným komunistickým establishmentom. Surová látka nevalnej kvality, ktorá funguje ako vývozný artikel a argument pre západného diváka. Odo mňa si však vyslúži maximálne znechutenie. 10%(18.8.2014)

  • mchnk
    ***

    Morálku určují ti s penězi, spravedlnost zase ti se zbraní. Režijně výborné, ovšem scénář je skutečně jako nafouknutý balónek, který má každou chvíli prasknout, ale ono stále nic. Až nám uletí.(15.7.2014)

  • Filmmaniak
    ***

    Čtveřice příběhů z Číny o násilí, prostituci, korupci a moci peněz. Jednoduchý symbolismus, mírný nadhled, přílišná délka všech čtyř částí. Hrdinové jsou sympatičtí až ve chvíli, kdy vezmou do ruky brokovnici/pistoli/nůž na ovoce. Kromě nepřiměřené délky má snímek problém i s tím, že neví, kdy (a jak) skončit.(2.7.2013)

  • Davson
    ****

    Až si tu se 4* připadám nepatřičně vzhledem k tomu, jak byl Dotek hříchu ve Varech kritizován (viz Marigoldův komentář, Tetsuův příspěvek na blogu Respektu). Zpětné dohledání reakcí z Cannes mě uklidnilo, že v tom nejsem sám, neboť tam byl snímek hodnocen nadmíru dobře. Za sebe mohu říct, že se mi stýskalo po kontemplativním, meditativním stylu s prvky magického realismu, jakým bylo natočeno Zátiší. Naštěstí si režisér v Doteku hříchu zachovává svoji vizuální kvalitu, přechází ale k docela silnému naturalismu. Násilí je zde podáno tak, aby bylo nepříjemné, kamera před ním neuhne, naopak jej vyhledává, ale zdržuje se umělecké estetizace. Problémem však je, že postupně takhle explicitně zobrazené násilí začíná být spíše otupující než šokující. Filmu se dá jistě vyčíst tezovitost a scénaristická nedotaženost (postavy zde nepůsobí moc životně, spíše jako deterministické figurky; v tomto ohledu působí ocenění z Cannes za nejlepší scénář poněkud nepatřičně, dost možná udělené politikou "Chceme to ocenit, ale lepší cena nám už nezbyla."), režisér to podřizuje své snaze vykreslit Čínu jako zkorumpovanou, morálně zdevastovanou a násilím prorostlou zemi. Vyznění filmu je tak možná až příliš jednoduché (v Číně to stojí za vyližprdel), na druhou stranu, tahle verze naturalismu kritizující totalitní zemi je mi stále mnohem sympatičtější než pokrytecký cynismus Ulricha Seidla (který je v současnosti zrovna děsně in).(8.7.2013)

  • Lord.Jim
    **

    Bože můj, takovejch možností a já si vyberu zrovna tenhle film.(23.3.2014)

  • Aljak
    **

    Pozoruhodné na tom celom bolo asi len to, že beznádej a pocit bezprávia donútia človeka v afekte konať rôzne veci. Ale inak mi to prišlo celé akési surové, bez väčších emócií. Proste ako keby tí ľudia boli nejaké stroje, ktorých zvýšená beznádej privádza k nezvrátiteľnému skratu. Ale to spracovanie sa mi veru vôbec nepozdávalo, pritom základ to malo naozaj dobrý. Takže neviem či práve ten bezemočný chlad bol cieľom režiséra, ale ja by som skôr uvítal niečo precítenejšie.(20.7.2014)

  • killerbean
    **

    Približne po konci prvého príbehu, začala kvalita a aj môj celkový záujem klesať konštantne smerom dolu. Film totiž dve hodiny rozoberá tézy o tom, že násilie tvorí iba násilie, a že každému môže pod vplyvom šikany, sociálnej nerovnosti, chudoby a násilia prepnúť, čo môže vyústiť v extrémne riešenie. Zároveň je do toho zamotaný aj príbeh, kedy je motívom k extrémnemu riešeniu viac menej nuda. Chápem na čo chceli tvorcovia poukázať, avšak úplne tu absentuje nejaké akceptovateľné rozuzlenie. V momente, keď sa príbehy konečne doplazia do finále, film už neponúkne nič iné a je "násilne" vyriešený pár vetami a to je tragicky málo. Iba skonštatovanie, že má Čína obrovskú kriminalitu, že je násilie prítomné skoro všade a že tu vládne veľká sociálna nerovnosť, nestačí. Celkovo teda sklamanie, keďže z tejto témy sa dalo vyťažiť oveľa viac. 45% IFF Bratislava 2013(11.11.2013)

  • moznazitra
    ****

    Neříkejte Číňanovi jeho evropským jménem.(12.1.2015)

  • StaryMech
    ****

    Kdyby termín neměl historicky vymezený význam, nazval bych Ťia Čang-kchea (vedle řady dalších) poetickým realistou. Režisér prošel vývojem od sveřepého kina-pravdy k vybroušené osobní estetice, přičemž zůstal věrný svému pohledu na svět a uměleckému záměru - na osudech jedinců kriticky sledovat proměny ve své vlasti, postkomunistické Číně. Už to není málo v časech, kdy se mnozí tvůrci vzdávají své osobní pečeti ve prospěch nakrmení davu. V "Doteku hříchu", svém doposud nejrozhněvanějším díle, režisér přetavil skutečné "epické" události v subjektivní lyrickou výpověď. Umění, které si může dovolit přenechat iluzi objektivity vědě a žurnalismu, se kdysi nechalo slyšet ústy Jeana Cocteaua : "Jsem lež, která říká vždy pravdu." Tvůrčí osobitost spjatou s celistvostí a poctivostí nepotkáváme každý den. Má-li dílo navíc humanistický obsah a krásnou formu, měli bychom mu prominout nevyhnutelné slabiny a nechat se unést tím, čím nás i svého autora přesahuje.(17.5.2015)