poster

Manželské etudy: Nová generace

Dokumentární

Česko, 2019, 91 min

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (5)

  • Matty
    ****

    Vypadá to, že největším problémem dnešních vztahů je netrpělivost (namísto společného hledání řešení útěk), infantilita mužů (hrajících počítačové hry a prchajících ze vztahu, když je na ně naložena větší zodpovědnost) a nejisté finanční zázemí. Jakub se obtížně vypořádává s tlakem na to, že by měl živit rodinu, což se mu nedaří. Také Mirka má obavy, že by se vztah mohl rozpadnout kvůli finančním problémům. Zprvu šťastný pár kvůli potížím se splácením hypotéky propadá depresím. Aby uživil rodinu, přivydělává si Jakub v dělnických profesích, pohrdavě se označuje za sociálně slabého „pankáče na podpoře“ a ztrácí veškerou sebeúctu, ambice i chuť do života (od aktivity přechází k totální pasivitě). Jakub oproti Mirce na jednu stranu více prosazuje vlastní osobnost a partnerku zjevně vnímá jako toho, kdo by se měl přizpůsobit muži, ale současně se chová méně zodpovědně a působí méně dospěle. Ani dvě děti jej výrazněji nezměnily. Zdrojem konfliktů je tak rovněž skutečnost, že žena se od doby prvního seznámení posunula, zatímco muž se stále chová jako čerstvý dvacátník - hraje si s kamarády na vojáky a občas se hrozně ztříská na něčí svatbě. Později je okolnostmi pouze donucen vyměnit jízdu ve skutečném obrněném transportéru za řízení tanku na počítači. ___ Třeštíková dynamizuje vyprávění uplatňováním týchž vyprávěcích vzorců (paralelní stříhání mezi oběma manželi na různých místech, při odlišných činnostech) a udržuje naši pozornost zaměřením na několik navracejících se motivů (peníze, hledání kompromisu, výchova). Oproti své matce se do filmu nesnaží vpašovat velké dějiny. Vysvětlením může být nezájem Mirky a Jakuba o politiku a společenské dění, jejich přílišné zaujetí soukromými dramaty, stejně jako fakt, že žijeme v postideologické době bez velkých příběhů. Přesto nabízí dost výmluvný fragment životního příběhu, který je v lecčem příznačný pro dnešní společnost zadlužených mileniálů na antidepresivech, pro něž je příliš velké množství možností spíše paralyzující než osvobozující. Už po jejím prvním filmu není pochyb, že má srovnatelný pozorovací talent a schopnost vystihnout určující motivy něčího života jako její matka. Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je mnohem nadějnější než budoucnost moderních vztahů. 75%(14.3.2019)

  • Vančura
    ****

    Prvních pár minut mě to moc nebralo, přišlo mi to strašně banální a sám sebe jsem se ptal, proč bych měl koukat na život nějakých dvou nesympatických individuí, s kterými se osobně neznám. Ale! Pak mě to náhle velice rychle vtáhlo do sebe a nepustilo až do konce, který mě hodně zasáhnul. V tom filmu je podle mě snad všechno, co trápí určitou vrstvu české společnosti, a v tomto ohledu měla Třeštíková jr. podle mě velice šťastnou ruku při výběru protagonistů pro svůj film. Nebylo mi u toho vůbec do smíchu, ten závěr je fakt těžká depka, a ještě k tomu mě to štvalo tím, že spoustu otázek kolem obou partnerů ponechá film nezodpovězených. Mimochodem nechápu ten trend posledních let posílat podobnou dokumentární produkci do kinodistribuce, mně osobně to přišlo jako vyloženě televizní věc, na kterou se fronty v kinech určitě stát nebudou. Každopádně ale Třeštíková sr. má podle mě velice důstojného nástupce.(15.3.2019)

  • RUSSELL
    **

    Mě ten koncept Manželských etud přijde strašně fádní. Mnohem více cením časosběrné dokumenty typu Katka nebo René, které jsou nejen o parník zajímavější, ale hlavně nabízejí sondu do života lidí, s nimiž se mnozí z nás jen tak nedostanou do styku a zároveň dokáží vytvořit silný odstrašující příklad. Naproti tomu rozpadlá manželství a napjaté vztahy v rodině vidí téměř každý kolem sebe – popř. je přímo jejich součástí –, takže vidět to i ve filmu není nic převratného a v této formě to ani nemá žádný hlubší dopad. Pro sociology je to možná zajímavý materiál, ale mě osobně to nic moc nepřineslo. Asi nejvíce mi vadily příliš velké časové skoky – Mirku a Kubu vidíme třeba až po roce, odvyprávějí nám, co se za tu dobu událo, a jde se dál. Oba aktéři byli navíc poměrně často zpovídáni v nepřítomnosti toho druhého, díky čemuž jsme se nedočkali žádné vyhrocenější konfrontace mezi manželi. Tohle je prostě málo, k hlubšímu psychologickému rozpitvání je třeba něco víc. Ale chápu, že s touto formou to lépe snad ani nejde, ale právě proto mi ten koncept Manželských etud v této podobě přijde hrozně lazy. Jednou za čas se vydám za párem a natočím si jejich zpovědi o tom, jak se jim daří a co za tu dobu prožili a za pár let to nějak sestříhám a pustím ven – tohle mi prostě nevoní a mám radši, když dokumentaristé svým subjektům věnují mnohem více času. Mou pozornost si film sice udržel, ale nic konkrétního, co by mi v hlavě utkvělo, jsem si z životních peripetií Mirky a Kuby neodnesl. Hana Třeštíková jde evidentně ve šlépějích své matky a jako první vlaštovka je tohle asi ok, ale příště by to chtělo něco víc, jinak to půjde zcela mimo mě.(14.3.2019)

  • baddass01
    *

    Jedna hvězda za tu slušnou neštastnou rodinu. Jinak jako dokument přesně ta samá sračka, na kterých má postavené dlouhodobé živobytí matka autorky tohoro dílka. Dceruška to rychle pochopila. Abych věděl, že mladí lidé (a nejen mladí) mají v soužití problémy, jak osobní tak finanční, na to nepotřebuji tyto příživníky a pijavice, jejichž "filmařská" kariéra je postavená na dojení eráru. Za státní a za dotace se to točí dobře. A aby byly na takové živobytí krupky, stačí stát na té správné ideologické straně spolu s Českou televizí a celým havloidním bratrstvem.(16.3.2019)

  • Blanche13
    ****

    Včera jsem film viděla a dnes mi rezonuje příběh v hlavě. Trochu mne mrzí, že ta linka s titulky neobsahovala ty nejdůležitější údaje. Pro mne to bylo info o obrovském množství peněz, za které si rodina žila, jako kdyby byl tok peněz nekonečný. Musím se přiznat, že mi ani jeden z partnerů nebyl ničím sympatický, ale během těch 7 mi let nám režisérka zprostředkovala zrání Mirky ve velice pragmatickou a podnikavou ženu, která vlastně svou nekonečnou prací kolem dětí, vaření, péčí o obrovskou rozestavěnou domácnost se zahradou jako kolchoz, s prasaty, kozami, ovcemi, drůbeží, psem a kočkou ještě i při mateřské stíhá brigádu, aby v rodině byly alespoň nějaké peníze, nezralého partnera vlastně úplně přerůstá o světelné světy. Přitom se snaží vědomě si nestěžovat, a to ani když zřejmě vlivem vyčerpání po nástupu do zaměstnání drsně havaruje v autě, kde naštěstí nemá děti a tak zraní jen sama sebe. Líbilo se mi, jak Jakubovu krizi, kdy on není schopen opravdu dlouho najít zaměstnání, bere jako krizi a dává i přes to, že jim vypli elektřinu a ona se musela odstěhovat do mnohem méně pohodlných podmínek i s dětmi stále zůstává nad věcí. Držela jsem Jakubovi palce, i přes to, že mi opravdu nesedl, snažil se, makal, šikovný byl i pracovitý, ale v momentě, kdy se odstěhoval kvůli své milence jsem obdivovala, jak bylo zachyceno, že Mirka už mu druhou šanci nedává, zakládá i pro své děti lesní školku a doufá, že i na ní někde někdo čeká a i přes to vše neprozradí, co je ten velký podraz, který jí manžel tajil. Můj osobní názor ( ale taky možná deformace z práce) je, že Jakub bere drogy, ale možná je to i další zatajený dluh, se kterým už Mirka nemá nic společného a zachová se jako matka, chrání sebe i děti rozvodem. Možná, kdyby Jakub nic nezdědil, měl by šanci v rodině fungovat, na Mirku neměl, ale nemusel by být alespoň takovou přítěží. Jinak nechápu myšlení ani jednoho, mateřská a pracák, finance nejsou a v baráku plno krámů na prodej, bugina.... Pěkně zachyceno v dokumentu to, jací lidé se věnují finančnímu poradentství a kdo si proboha od takových lidí nechává radit ? A další věc, můžu mít jaký chci životopis, ale když mi chybí přední zub, práci manažera prostě nemám šanci dostat. A že do práce se musí vstávat brzo. A že tím pádem nemůžu pařit celé noci na kompu. Celý den u kompu v práci, celé noci u kompu doma a po příchodu domů by chtěl mít klid, večeři a sex. Dost mimo realitu. Díky za projekt.(22.3.2019)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace