poster

Manželské etudy: Nová generace

  • anglický

    Marriage Stories: New Generation

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2019, 91 min

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Blanche13
    ****

    Včera jsem film viděla a dnes mi rezonuje příběh v hlavě. Trochu mne mrzí, že ta linka s titulky neobsahovala ty nejdůležitější údaje. Pro mne to bylo info o obrovském množství peněz, za které si rodina žila, jako kdyby byl tok peněz nekonečný. Musím se přiznat, že mi ani jeden z partnerů nebyl ničím sympatický, ale během těch 7 mi let nám režisérka zprostředkovala zrání Mirky ve velice pragmatickou a podnikavou ženu, která vlastně svou nekonečnou prací kolem dětí, vaření, péčí o obrovskou rozestavěnou domácnost se zahradou jako kolchoz, s prasaty, kozami, ovcemi, drůbeží, psem a kočkou ještě i při mateřské stíhá brigádu, aby v rodině byly alespoň nějaké peníze, nezralého partnera vlastně úplně přerůstá o světelné světy. Přitom se snaží vědomě si nestěžovat, a to ani když zřejmě vlivem vyčerpání po nástupu do zaměstnání drsně havaruje v autě, kde naštěstí nemá děti a tak zraní jen sama sebe. Líbilo se mi, jak Jakubovu krizi, kdy on není schopen opravdu dlouho najít zaměstnání, bere jako krizi a dává i přes to, že jim vypli elektřinu a ona se musela odstěhovat do mnohem méně pohodlných podmínek i s dětmi stále zůstává nad věcí. Držela jsem Jakubovi palce, i přes to, že mi opravdu nesedl, snažil se, makal, šikovný byl i pracovitý, ale v momentě, kdy se odstěhoval kvůli své milence jsem obdivovala, jak bylo zachyceno, že Mirka už mu druhou šanci nedává, zakládá i pro své děti lesní školku a doufá, že i na ní někde někdo čeká a i přes to vše neprozradí, co je ten velký podraz, který jí manžel tajil. Můj osobní názor ( ale taky možná deformace z práce) je, že Jakub bere drogy, ale možná je to i další zatajený dluh, se kterým už Mirka nemá nic společného a zachová se jako matka, chrání sebe i děti rozvodem. Možná, kdyby Jakub nic nezdědil, měl by šanci v rodině fungovat, na Mirku neměl, ale nemusel by být alespoň takovou přítěží. Jinak nechápu myšlení ani jednoho, mateřská a pracák, finance nejsou a v baráku plno krámů na prodej, bugina.... Pěkně zachyceno v dokumentu to, jací lidé se věnují finančnímu poradentství a kdo si proboha od takových lidí nechává radit ? A další věc, můžu mít jaký chci životopis, ale když mi chybí přední zub, práci manažera prostě nemám šanci dostat. A že do práce se musí vstávat brzo. A že tím pádem nemůžu pařit celé noci na kompu. Celý den u kompu v práci, celé noci u kompu doma a po příchodu domů by chtěl mít klid, večeři a sex. Dost mimo realitu. Díky za projekt.(22.3.2019)

  • RUSSELL
    **

    Mě ten koncept Manželských etud přijde strašně fádní. Mnohem více cením časosběrné dokumenty typu Katka nebo René, které jsou nejen o parník zajímavější, ale hlavně nabízejí sondu do života lidí, s nimiž se mnozí z nás jen tak nedostanou do styku a zároveň dokáží vytvořit silný odstrašující příklad. Naproti tomu rozpadlá manželství a napjaté vztahy v rodině vidí téměř každý kolem sebe – popř. je přímo jejich součástí –, takže vidět to i ve filmu není nic převratného a v této formě to ani nemá žádný hlubší dopad. Pro sociology je to možná zajímavý materiál, ale mě osobně to nic moc nepřineslo. Asi nejvíce mi vadily příliš velké časové skoky – Mirku a Kubu vidíme třeba až po roce, odvyprávějí nám, co se za tu dobu událo, a jde se dál. Oba aktéři byli navíc poměrně často zpovídáni v nepřítomnosti toho druhého, díky čemuž jsme se nedočkali žádné vyhrocenější konfrontace mezi manželi. Tohle je prostě málo, k hlubšímu psychologickému rozpitvání je třeba něco víc. Ale chápu, že s touto formou to lépe snad ani nejde, ale právě proto mi ten koncept Manželských etud v této podobě přijde hrozně lazy. Jednou za čas se vydám za párem a natočím si jejich zpovědi o tom, jak se jim daří a co za tu dobu prožili a za pár let to nějak sestříhám a pustím ven – tohle mi prostě nevoní a mám radši, když dokumentaristé svým subjektům věnují mnohem více času. Mou pozornost si film sice udržel, ale nic konkrétního, co by mi v hlavě utkvělo, jsem si z životních peripetií Mirky a Kuby neodnesl. Hana Třeštíková jde evidentně ve šlépějích své matky a jako první vlaštovka je tohle asi ok, ale příště by to chtělo něco víc, jinak to půjde zcela mimo mě.(14.3.2019)

  • Vančura
    ****

    Prvních pár minut mě to moc nebralo, přišlo mi to strašně banální a sám sebe jsem se ptal, proč bych měl koukat na život nějakých dvou nesympatických individuí, s kterými se osobně neznám. Ale! Pak mě to náhle velice rychle vtáhlo do sebe a nepustilo až do konce, který mě hodně zasáhnul. V tom filmu je podle mě snad všechno, co trápí určitou vrstvu české společnosti, a v tomto ohledu měla Třeštíková jr. podle mě velice šťastnou ruku při výběru protagonistů pro svůj film. Nebylo mi u toho vůbec do smíchu, ten závěr je fakt těžká depka, a ještě k tomu mě to štvalo tím, že spoustu otázek kolem obou partnerů ponechá film nezodpovězených. Mimochodem nechápu ten trend posledních let posílat podobnou dokumentární produkci do kinodistribuce, mně osobně to přišlo jako vyloženě televizní věc, na kterou se fronty v kinech určitě stát nebudou. Každopádně ale Třeštíková sr. má podle mě velice důstojného nástupce.(15.3.2019)

  • Machli
    ****

    Tento dokument mě mile překvapil. Skvělá volba páru, který odpovídá současné generaci i problémy, které musí řešit. Hlášky obou partnerů byly velmi trefné a bavily. Jejich příběh měl spád a rozhodně nenudil. Díky mnoha zvratům a nezodpovězeným otázkám vybídl i k různým spekulacím a zamyšlení. Všem velký dík za natočení a věřím, že bude pokračování.(25.3.2019)

  • Marigold
    ***

    Lehce nadprůměrná televizní epizoda Etud, u které bych opravdu uvítal vývoj metody nad rámec "jsem trpělivá a pravidelně se ptám, jak se daří". V téhle podobě lze totiž lehce namítnout, že Hana Třeštíková opakuje jen povrchní pozorování těch průměrnějších epizod své matky. Naštěstí protagonisté jsou dobře vybraní, jejich problémy jsou velmi aktuální (opravdu by je ale nestálo za to přinejmenším uvedením roku jasněji kontextualizovat?) a hlavně dokumentují hlavní sílu časosběrné metody - zachycení psychických proměn a dynamiky vztahu. V tomhle ohledu generační proměna před i za kamerou dopadla dobře.(24.3.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace