poster

Manželské etudy: Nová generace

  • anglický

    Marriage Stories: The New Generation

Dokumentární

Česko, 2019, 91 min

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Vypadá to, že největším problémem dnešních vztahů je netrpělivost (namísto společného hledání řešení útěk), infantilita mužů (hrajících počítačové hry a prchajících ze vztahu, když je na ně naložena větší zodpovědnost) a nejisté finanční zázemí. Jakub se obtížně vypořádává s tlakem na to, že by měl živit rodinu, což se mu nedaří. Také Mirka má obavy, že by se vztah mohl rozpadnout kvůli finančním problémům. Zprvu šťastný pár kvůli potížím se splácením hypotéky propadá depresím. Aby uživil rodinu, přivydělává si Jakub v dělnických profesích, pohrdavě se označuje za sociálně slabého „pankáče na podpoře“ a ztrácí veškerou sebeúctu, ambice i chuť do života (od aktivity přechází k totální pasivitě). Jakub oproti Mirce na jednu stranu více prosazuje vlastní osobnost a partnerku zjevně vnímá jako toho, kdo by se měl přizpůsobit muži, ale současně se chová méně zodpovědně a působí méně dospěle. Ani dvě děti jej výrazněji nezměnily. Zdrojem konfliktů je tak rovněž skutečnost, že žena se od doby prvního seznámení posunula, zatímco muž se stále chová jako čerstvý dvacátník - hraje si s kamarády na vojáky a občas se hrozně ztříská na něčí svatbě. Později je okolnostmi pouze donucen vyměnit jízdu ve skutečném obrněném transportéru za řízení tanku na počítači. ___ Třeštíková dynamizuje vyprávění uplatňováním týchž vyprávěcích vzorců (paralelní stříhání mezi oběma manželi na různých místech, při odlišných činnostech) a udržuje naši pozornost zaměřením na několik navracejících se motivů (peníze, hledání kompromisu, výchova). Oproti své matce se do filmu nesnaží vpašovat velké dějiny. Vysvětlením může být nezájem Mirky a Jakuba o politiku a společenské dění, jejich přílišné zaujetí soukromými dramaty, stejně jako fakt, že žijeme v postideologické době bez velkých příběhů. Přesto nabízí dost výmluvný fragment životního příběhu, který je v lecčem příznačný pro dnešní společnost zadlužených mileniálů na antidepresivech, pro něž je příliš velké množství možností spíše paralyzující než osvobozující. Už po jejím prvním filmu není pochyb, že má srovnatelný pozorovací talent a schopnost vystihnout určující motivy něčího života jako její matka. Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je mnohem nadějnější než budoucnost moderních vztahů. 75%(14.3.2019)

  • Machli
    ****

    Tento dokument mě mile překvapil. Skvělá volba páru, který odpovídá současné generaci i problémy, které musí řešit. Hlášky obou partnerů byly velmi trefné a bavily. Jejich příběh měl spád a rozhodně nenudil. Díky mnoha zvratům a nezodpovězeným otázkám vybídl i k různým spekulacím a zamyšlení. Všem velký dík za natočení a věřím, že bude pokračování.(25.3.2019)

  • Vančura
    ****

    Prvních pár minut mě to moc nebralo, přišlo mi to strašně banální a sám sebe jsem se ptal, proč bych měl koukat na život nějakých dvou nesympatických individuí, s kterými se osobně neznám. Ale! Pak mě to náhle velice rychle vtáhlo do sebe a nepustilo až do konce, který mě hodně zasáhnul. V tom filmu je podle mě snad všechno, co trápí určitou vrstvu české společnosti, a v tomto ohledu měla Třeštíková jr. podle mě velice šťastnou ruku při výběru protagonistů pro svůj film. Nebylo mi u toho vůbec do smíchu, ten závěr je fakt těžká depka, a ještě k tomu mě to štvalo tím, že spoustu otázek kolem obou partnerů ponechá film nezodpovězených. Mimochodem nechápu ten trend posledních let posílat podobnou dokumentární produkci do kinodistribuce, mně osobně to přišlo jako vyloženě televizní věc, na kterou se fronty v kinech určitě stát nebudou. Každopádně ale Třeštíková sr. má podle mě velice důstojného nástupce.(15.3.2019)

  • baddass01
    *

    Jedna hvězda za tu slušnou neštastnou rodinu. Jinak jako dokument přesně ta samá sračka, na kterých má postavené dlouhodobé živobytí matka autorky tohoro dílka. Dceruška to rychle pochopila. Abych věděl, že mladí lidé (a nejen mladí) mají v soužití problémy, jak osobní tak finanční, na to nepotřebuji tyto příživníky a pijavice, jejichž "filmařská" kariéra je postavená na dojení eráru. Za státní a za dotace se to točí dobře. A aby byly na takové živobytí krupky, stačí stát na té správné ideologické straně spolu s Českou televizí a celým havloidním bratrstvem.(16.3.2019)

  • janka007
    ***

    U Manželských etud Heleny Třeštíková člověk všechno svádí na režim před rokem 1989. U Manželských etud nové generace Hany Třeštíková mi nějak tuhl úsměv, tady se totiž není na co vymlouvat - a stejně to dopadne špatně. Jako dokument tenhle díl začne být zajímavější až po uplynutí nějakého času, až nebude vypovídat jen o vztazích, ale i o době. Teď mi přijde, že není šťastné, když s natáčením souhlasí lidé, kteří ve výsledku jen naznačují, ale nic neřeknou.(26.8.2019)