poster

EXODUS: Bohové a králové

  • USA

    Exodus: Gods and Kings

  • USA

    Exodus

    (pracovní název)
  • USA

    The Book of Exodus

    (pracovní název)
  • USA

    Moses

    (pracovní název)
  • Velká Británie

    Exodus: Gods and Kings

  • Španělsko

    Exodus: Dioses y reyes

  • španělský

    Exodo: Dioses y Reyes

  • Slovensko

    Exodus: Bohovia a králi

Akční / Dobrodružný / Drama / Fantasy

USA / Velká Británie / Španělsko, 2014, 151 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Fr
    ****

    „VŮDCE MŮŽE SLÁBNOUT, ALE KÁMEN PŘETRVÁ. TYTO ZÁKONY JE POVEDOU NAMÍSTO TEBE…“ /// Úžasnej svět a atmosféra dávnejch časů, ve který se nešetří kýčovitejma záběrama a digitálním čímkoliv. V příběhu, ve kterým egyptskej princ najde svýho Boha a partyzánskou válkou (spolu s s deseti ranama) vysvětlí Ramsesovi, že jeho lid se k otroctví nehodí, se moc hrabat nemíním. Jednak tomu hovno rozumím a taky myslím, že těžko něco vymejšlet tam, kde ani historický prameny nejsou vševědoucí. Ridley zaujme nejen válkou, ale i ideami. (Byť nepocházej z jeho hlavy.) Po sadistickým Ježíšovi a pochmurným Noemovi, přichází v pravdě historickej epos, s fajn hudbou, obsazením a CGI, kterej si klidně v tý jeho 4hodinový podobě dám. Teda jestli Bůh dá. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Mám naštudovaný takový ty kousky, jako je „Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri a Deuteronomium“. 2.) Nesnáším zvířata. 3.) Thx za titule ,,-OverLord-“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ *(15.3.2015)

  • Mertax
    ***

    Film dlouhej jak chanuka a s dějovou strukturou hustou jako Ramsesovy vlasy. Scott to zkrátka nezvládl a zůstal na půli cesty jako Mojžíš. Bronzové napudrování, černé oční linky a ztmavené vlasy z herců příliš autentické obyvatele Blízkého východu nedělají a do toho se v rozhovorech rušivě míchají britské a americké přízvuky. Scott není odhodlaný magor Gibson, aby herce nutil pilovat aramejštinu, ale toto je prostě břídilství. Moderní jazyk dialogů mohl Scott vyměnit alespoň za jakési snahy přeházet slovosled a používat specifické výrazy jako např. v seriálech Vikingové nebo Spartacus./// Radikální demytologizace, která provokuje konzervy, ale zase ne příliš. Mojžíš je zde sveřepý pochybovač a syna vyzývá, aby věřil sám v sebe, Bůh marnivá a krutá halucinace v podobě děcka, Izraelité teroristi, Egypťani neviňátka a 10 ran zobrazeno tak, aby je bylo možné interpretovat vědecky. Vcelku se mu daří pojmout film racionálním stylem oproti DeMillově verzi a události jsou jen řetězcem pozemských příčin a následků. Některé názory na náboženství Scott jen naznačuje (a tím nemyslím celkové pojetí filmu, protože v tom je jeho pohled jasný, ale různé implicitní komentáře), jinak by mu na to křesťanská Amerika nechodila. Avšak to nevyšlo a ve výsledku utržil Exodus v USA jen 65 milionů ze 140milionového rozpočtu. Toto pojetí filmu vs. výpravný epos se špatně napsanými postavami bez jakýchkoli zajímavých vedlejších figur, které nedokáží vyvolat emoce, tvoří z Exodu průměrný snímek s ambiciózními a efektními scénami, kdy si říkáte, že když už Mojžíš vyměnil hůl za meč, měl mít režisér větší koule a z cesty do Země zaslíbené udělat eRková jatka, ke kterým starozákonní látka přímo vybízí. SZ je skutečně zásobárna krutých příběhů plných nejednoznačných postav a zdánlivě nesmyslných pohrom a trestů. P.S. U Kódu Enigmy nikdo neproklamuje svou sexuální orientaci a podobné typy informací jsou do komentáře dosti nadbytečné. Takže jestli jste buddhisti, agnostici nebo evangelíci, je pro zhodnocení filmu vážně irelevantní. Pokud se ovšem sveřepě a umíněně nedržíte bez jakéhokoliv nadhledu svých myšlenkových pozic, ať už se týkají doslovného výkladu Bible nebo opačného pólu. Potom je zřejmé, proč to zmiňujete. [2D s titulky](5.6.2015)

  • Shakers
    ****

    Ridley Scott takéto filmy vie. V tomto žánri je Exodus žiaľ jeho najslabší film, ale aj tak ma bavil. Ako som už hovoril, Scott takéto filmy vie. Aj tu nám naservíroval pôsobivú výpravu, kulisy, (opäť) fajn kameru Dariusza Wolskiho, dobrých hercov (Bale, Edgerton), fajn hudbu, efekty a akcie. No aj keď sa na to pozerá pekne, aj keď sa to počúva pekne, pod tým všetkým je tento film dosť prázdny (celý film tu Mojžiš v podstate len "precestuje" namiesto toho, aby nám film ukázal skutočné problémy) a hlavne nevyužitý. Scott to natočil dobre tu mu nieje čo vyčítať (možno by to chcelo trochu prestrihať, aby sa pridalo na tempe, ale ani to by moc filmu neprospelo), hlavný problém vidím v scenári. Aj keď je film dosť dlhý, síce moc nenudí, ale medzi Mojžišom a Ramsesom to na platne vôbec neiskrí. Exodus ponuka (alebo skôr neponúka) až strašne slabé vyhrotenie tohto dua. A to sú hlavné postavy! O nič lepšie na tom nie sú ani tie vedľajšie, ktoré sú tiež dobre obsadené (Turturro, Weaver, Kingsley). Na prvý krát sa to dalo pozrieť, ale na druhý alebo nebodaj tretí už to určite nebude taký dobrý zážitok, ako jeho lepšie kúsky s tejto doby - Gladiator, Kráľovstvo nebeské, Robin Hood. Obľúbený soundtrack: Returning To Memphis, Exodus, Into The Water, Moses' Camp. 80% - 4*(13.4.2015)

  • DaViD´82
    ****

    Nekoukat z toho tak okatě v každé druhé scéně, jak moc je to sestříhané a že má Ridley v šuplíku o nějakou tu hodinu delší verzi, tak by to mohlo být ještě lepší. Ovšem i v současné neučesané podobě je to přesně tím, co by od toho jeden očekával. Tedy vpravdě velkolepou a řemeslně působivou adaptací jednoho z vůbec nejpůsobivějších příběhů. Háček to má především v podobě již zmíněného kinosestřihu, který měl buďto být ještě kratší a prost veškerých těch ambiciózních podvratných motivů a témat (Mojžíšovo zaslepené šílenství, jeho nevíra, pomstychtivý neBůh předškolního věku, důraz na nemytologickou linii, pochybující Jozue, macbethovská Sigourney, výrazně sympatičtější Egypťané v čele s faraonem apod.) a být prostě jen "věrnou" adaptací dobře známého či měl být naopak ještě delší a měl se věnovat mnohem větší prostor oněm výše zmíněným a ryze sympatickým ambiciózním podvratnostem. V současné podobě je to však nedotažené a napůli cesty, protože přednost ve stopáži byla dána především a hlavně veškeré té epičnosti Egypta, jednotlivých ran i samotného exodu. Což sice zamrzí, ale zase se na to sakra dobře kouká, ne že ne.(26.6.2015)

  • Niktorius
    ****

    Přechod přes Rákosové moře či deset ran egyptských nejspíš nikdy předtím nebylo zfilmováno působivěji. Na druhou stranu jsem ale poněkud rozpačitý ze způsobu, jakým se Mojžíš (a i s ním i film) staví k Bohu. Zatímco židovská tradice si na Mojžíšovi cení zejména jeho poslušnosti a oddanosti Božím příkazům, Ridleyho snímek Mojžíšovu víru problematizuje a dokonce otevřeně zpochybňuje etičnost Božího jednání (jsem dost zvědav, jak by si tvůrci poradili s masakry, které během putování pouští páchal sám Mojžíš na Boží rozkaz). Bůh se navíc Mojžíšovi zjevuje v podobě malého dítěte - čemuž docela odpovídá i jeho smýšlení - a je nám stále naznačováno, že možná existuje jen a pouze v prorokově hlavě. Toto podrývání náboženské mýtu ale nakonec zůstane jen na povrchu, neboť v závěru Mojžíš stejně trumfuje a jeho víra se ukazuje jako dobrá věc. Co konkrétního na ní vlastně má být dobrého, ovšem řečeno není. Váhavé čtyři hvězdičky.(26.12.2014)

  • Aaron Paul

  • - Aby sa pripravil na úlohu Mojžiša, preštudoval Christian Bale množstvo literatúry - prvých 5 kníh Starého zákona, Korán, klasiku od Louisa Ginzberga "Židovské legendy" a dielo Jonathana Kirscha "Život Mojžiša". (beso74)

  • - Nakrúcanie trvalo 74 dní. (scattered)

  • - V rozhovoru s časopisem Esquire Ridley Scott nazývá náboženství "největším zdrojem zla" a vysvětluje: "Každý se trhá navzájem od sebe ve jménu svým osobním bohem. A ironií je podle definice, že je pravděpodobně uctíván stejný bůh". (rafix)