Reklama

Reklama

Jako první se odpoutal od zemské přitažlivosti a otevřel lidstvu dveře do vesmíru... Lidstvo dosáhlo oběžné dráhy země 12. dubna 1961. Z dnešního pohledu je však těžko představitelné, o jak přelomový let šlo. Jurij Gagarin vzlétl do vesmíru jen tři a půl roku po vypuštění umělé družice Sputnik 1 a jen necelý rok poté, co se z oběžné dráhy úspěšně vrátili první živý tvorové, fenky Bělka a Strelka. Lety do vesmíru doprovázela obrovská nejistota a řada vědeckých kapacit navíc pochybovala, zda může člověk pobyt v kosmickém prostoru vůbec přežít. Ruský životopisný film od Pavla Parchomenka se tak vrací právě k atmosféře velkého neznáma během vyostřených vesmírných závodů mezi Sovětským svazem a Spojenými státy. Příběh ovšem ponechává studenoválečné soupeření převážně na pozadí a na první let do vesmíru se dívá jednak očima kosmonautů a jejich rodin s Gagarinem v čele (Jaroslav Žalnin) a pak také skrze postavu Sergeje Koroljova (Michail Filippov), raketového inženýra a faktického otce sovětského vesmírného programu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (140)

tahit 

všechny recenze uživatele

Přišlo mi, že jeho životopisné pojetí v zidealizované podobě má poněkud konveční děj. Vznikl tu jen jakýsi časový idylický úsek jeho života let 1934 až 1961, kolem nějž se soustřeďoval děj. Neobyčejná osobnost Gagarina je vykreslena nesporně sugestivně s rysy fajn kluka, což se mi líbilo. A pokud jde o způsob vyprávění? Slušně zjednodušeno bez hlubokomyslných úvah. Tak výtku mám pouze k tomu, že film pominul dalších epizody jeho života. Rozhodně pro mne nebyl film zklamáním. Let do vesmíru byl hodně působivý. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Zdařilá varianta velkého příběhu lidí kolem prvních skoků do vesmíru, která se úspěšně vyhýbá velkému patosu a s pestrými i když občas příliš přímočarými scénáristickými (především retrospektivními) postupy sleduje biografii hlavního hrdiny. Ve vizuálně přesvědčivém zpracování (občas snad zadrhne styl) vynikne stav hospodářské situace země a stejně elementární technologické zázemí, v nichž se tyto výkony zrodily. Z jednotlivostí se do paměti vtiskne střípek z Gagarinova asociačního psychotestu, v celkovém pohledu příhodná skromnost autorského přístupu (srovnej Scorseseho Letec). Vedle Jurije a jeho otce se vyskytují i slabší herecké výkony, často ovšem založené už v předepsaných replikách. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Tu a tam je propojení obrazu s hudbou tak patetické, že by i Michael Bay jen skromně pošlapával vzadu, Gagarinův švitořivý optimismus ala Lister leckterému Rimmerovi poleze na nervy, ale stejně se mi to líbilo. Bez výhrady výborné jsou všechny Koroljovovy scény. Ty měly výborně napsané dialogy a skvěle zobrazovaly dilemata otce sovětského vesmírného programu, který doslova vydupal ze země. Je na hranici splnění svého snu, zároveň se musí vypořádat s tím, že kosmonauti letí skutečně do neznáma. Jak bude reagovat jejich organismus, jejich psychika? A co technika, její spolehlivost není zdaleka stoprocentní. Někdy bych si skoro přál vidět film právě o Koroljovovi. Stejně tak výborné byly scény s Gagarinovým otcem, které zase obsahovaly lidské hledisko, emoce, strach, jistou míru pýchy a vnitřní boj. Představitel Gagarinova otce Viktor Proskurin je ve své roli fantastický, takové to opravdové evropské herectví, kde výrazy tváře jsou silnější než slova. Navíc měl jednu ze dvou nejlepších hlášek ve filmu. "Hele, do kosmu prej vyletěl nějakej major Gagarin, je to tvůj syn?" - "Ne, můj je jenom nadporučík, to se ještě bude muset něco napochodovat po buzerplace, než ho povýšej." Slabší naopak byly scény s manželkou, to byla taková povinná vata ve stylu "musíme tam dát něco ze zázemí, že má doma ženu, která na něj myslí". V porovnání se scénami s otcem maximálně průměr. chybělo mi i víc scén z výcviku a s kolegy adepty na let (což ale dohnala jedna výborná Koroljovova scéna končící slovy "už je čas skončit se stalinským náhledem na svět"). Obraz a kamera výborné, některé záběry vypadají takřka umělecky, taky se mi líbilo hlavně v závěru užití dokumentárních záběrů z oslav (které nikdo nemusel organizovat, tehdy byla radost na světě opravdu spontánní). Hudba místy taková trochu moc "bayovská", jak už jsem zmínil, ale nic rušivého. Snad jen to možná chtělo víc zdůraznit ten předěl "před letem/po letu", i když závěrečné shrnutí je docela trefné. Tak za mě spokojenost, není to dokonalé, ale slušné to ano. Jo, když jsme zmínil jednu ze dvou hlášek ve filmu, ještě musím tu druhou, ta byla ve scéně s Chruščovem: "Tohle je model nového výzkumného města. Tohle nové univerzity." - "A tohle?" - "To jsou talíře." Update 11.4.2020: čistě proto, že pro některé borce je zřejmě propagandou čistě ten samotný fakt, že Gagarin si drze dovolil být první, s čímž se velký bratr Amerika a všichni její řiťolezci, navzdory pozdějším nesporným úspěchům herr von Brauna nedokážou dodnes porovnat, posunu hodnocení výš. ()

runner85 

všechny recenze uživatele

Parádne spracovaný film o človeku ktorý sa zapísal do histórie ľudstva. Meno Gagarin už od detstva vo mne evokovalo veľkú pozornosť. Súboj medzi ZSSR a USA nebol len v športe ale i v dobývaní vesmíru kde USA predsa len do tej doby troška zaostávali ... predsa len Sputnik, Lajka, Gagarin: Na jednej strane ma veľmi potešilo, že sem dali aj kúsok jeho detstva, ale na druhú stranu mohlo to byť aj o 20 minút dlhšie a dať tam trošku viacej prípravy na let do Vesmíru ... ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Od potvrzení tvrzení, že Země je kulatá, považuji lety do vesmíru (krom těch, co mi umožňují být on-line a čučet na bednu) za zbytečnou kratochvíli, zatíženou astronomickými výdaji, jejichž smysluplnější využití by lidstvu pomohlo v pevnějším stoji na zemi a tímto bych kosmický prostor přenechala mimozemšťanům, kteří jsou přeci jen lépe technicky i biologicky vybaveni, že... Nicméně, u Gagarinova pokusného výletu ke hvězdám se zcela vzdávám výhrad, ač nebyl úplně prvním, ale vzhledem k tomu, že si Lajka coby nedobrovolný astronaut své vesmírné dobrodružství naprosto neužila, budiž Jurimu přáno... například záživnější formu hrané oslavy jeho odvahy, které je propíraná heroická hudba ještě malá. Hojně zmiňovaného patosu bylo tak poskrovnu, že jsem ho málem přehlídla, víc mi vadil Gagarinův "švitořivý optimismus", jak trefně podotknul flanker.27 a tak nějak učebnicově strnulé, suchopárné podání - bez napětí v přípravách, bez emocí na orbitu - které si toto zasloužené prvenství určitě nezasloužilo. Škoda, no. ()

Galerie (74)

Zajímavosti (8)

  • Jedná se o první filmovou biografii, k jejímuž natočení dala Gagarinova rodina souhlas. (Snorlax)
  • Součástí závěrečných titulků jsou autentické fotografie. (SniperG1)

Reklama

Reklama