poster

Chybějící obraz (festivalový název)

  • Francie

    L'Image manquante

  • Velká Británie

    The Missing Picture

Dokumentární / Animovaný / Drama

Kambodža / Francie, 2013, 95 min

Režie:

Rithy Panh

Scénář:

Rithy Panh

Kamera:

Prum Mesa

Hudba:

Marc Marder
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (21)

  • Davson
    *****

    Spíš než dokument se jedná o filmový esej a osobní zpověď režiséra, který vypráví svůj životní příběh. Obrazové záznamy z nechvalně proslulých vražedných polí Rudých Khmerů téměř neexistují nebo zmizely, Rithy Panh je tedy musí nahradit svými vzpomínkami, které jsou ztvárněny vyřezávanými figurkami. Přeživších z vražedných polí je málo, většina z otrocky pracujících skončila v hromadných hrobech tak jako figurky skončily na konci filmu v krabici. Nepodbízivá, formálně neotřelá, promyšlená a silná výpověď.(4.7.2013)

  • Houdini

    Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film(21.2.2014)

  • Isherwood
    ****

    Chybějící obraz v paměti voličů komunistů.(6.7.2013)

  • H34D
    **

    První, čím tento "dramatický" a emocionálně zainteresovaný dokument zaujme, je vizuální zpracování - střídají se jak klasické hrané záběry, archivní, dobové černobílé záběry, tak statické obrazy z vymodelovaného prostředí a poskládaných figurek symbolizujících právě popisovanou situaci. Myslím, že je to trochu kýčovité, není v tom jasný řád. Nehybné obrazy značně zpomalují tempo vyprávění, přičemž to samotné už je vedeno ve velmi vláčném, polobásnickém duchu. Autor nemá ujasněno, zda chce přednášet fakta, subjektivně vzpomínat, či snově polemizovat a filozofovat. Výsledek připomíná dort pejska a kočičky, působí stejně zajímavě jako v jiných částech nudně... 4/10(5.7.2013)

  • Traffic
    ****

    Esejistické, poetické i politické, divácky náročné. Nedivím se, že francouzští intelektuálové z Cannes z toho byli nadšení.(2.7.2013)

  • HAL
    *****

    Vynikající a nesmírně silný dokument o "vyrůstání za Pol Pota". Drtivě svírající silou svého tématu podávaného s naprostým minimalismem a bez přehnaných emocionálních výlevů... jeden z nejzajímavějších dokumentů jaké jsem kdy potkal. 9/10(10.7.2013)

  • sinp
    ***

    Tíživé téma, film o poznání méně... Výmluvná rekonstrukce vlády Rudých Khmerů v Kambodže. Není třeba je představovat, jejich pověst hovoří za vše. Jako kdyby si toho byl autor vědom a obrátil tradiční optiku – výrazně osobní dokument se spolehl na dobové záznamy v menší míře, než je zvykem. Režisér Rithy Panh odmítl věrohodnost obrazových materiálů a vyřezal sošky protagonistů. Rozmístil je do miniaturizované oblasti Kambodže, kde následně popisuje jejich trýzeň. Vemlouvavý a emotivní hlas „svědka“ pravděpodobně každý neocení, vyžaduje totiž alespoň zlomek zájmu o problematiku, jakou má Panh. Vyprávění o jednotlivcích je pozvolné, nepříjemně mrazivé a stále značně abstraktní (sošky nesdělí každý pocit, vypravěč však ano). Kontext převzetí moci Rudých Khmerů je zmíněn okrajově a zajímavostem (hraná propagandistická tvorba Rudých Khmerů) se nechce Panh věnovat skoro vůbec. Trauma, které přímo kape z popisu daného období, se bohužel stává určitou pastí. V závěru naznačí vypravěč Panh ještě silnější zainteresovanost, proti níž se stěží může cokoli namítat. Platí ovšem, že pro seznámení s problematikou není Chybějící obraz příliš vhodný. Zda je to správně či špatně, nechávám otevřené. (MFFKV 2013)(6.7.2013)

  • dopitak
    *****

    První příspěvek do hlavní sekce Světový film letošního ročníku Cinema Mundi vidělo v kině Art 19 lidí... Hermína Týrlová by z nového projektu Rithy Panha měla jistě radost. Moc povedená animace (tedy hliněné figurky lidí a hlavně jejich nasnímání), naprosto skvělý zvuk, u něhož si klidně umím představit nejvyšší světové metály. Že se jedná o dokumentární film vůbec nevadí, prolínání archivních materiálů, modelů a současných záběrů se skvěle doplňuje i s průvodním francouzských komentářem Randala Douca. Není to film, u kterého se budete napětím držet rohů sedaček a nohama dřít do podlahy, ale způsob, jakým Rithy Panh dovede dramatizovat moment a současně kontinuálně vyprávět svůj autobiografický příběh, se mi moc líbil. Cinema Mundi, 2014.(27.2.2014)

  • CISTICZ
    ***

    Poeticky pojaty dokument o Rudych khmerech, filmove zabery jsou kombinovany s loutkovymi obrazy a klidny hlas divaka seznamuje s hruzami minulosti, jak je autor prozil. Mrazive(2.7.2013)

  • RasputincZ
    ****

    Kambodžská Noc a Mlha, která je podobně silná a místy poetická, ale k dokonalosti by přeci jen mohla být poněkud kratší.(3.7.2013)

  • cineman
    ***

    Hrůzný osobní příběh je ztvárněn s pomocí nehybných loutek sem tam doplněný dobovými záběry a na pozadí je poeticky převyprávěn způsobem monotóního čtení knihy. Jako vždy mám pocit, že porota z Cannes oceňuje spíše téma než formu.(3.7.2013)

  • Sandiego
    ****

    Film Chybějící obraz není pouhým narativním dokumentem překračujícím za pomoci animace hranici subjektivního prožitku. Je naopak rozsáhlejší meditací přesahující jeden lidský osud a odrážející celý úděl národa podrobeného děsivému revolučnímu experimentu. Scény s keramickými figurkami nahrazují ony palčivé chybějící obrazy, které je nutné doplnit, aby výsledný pohled byl co nejúplnější. Pohlcující mimoobrazový komentář rytmicky navázaný na pomalý proud obrazů v až hypnotickém proudu propojuje nejosobnější zážitky s kolektivním osudem a přechází i na metadokumentární rovinu sdělující postřehy z nedokonalého hledání pravdy a marné honby za úplností. I když pro znalce této kambodžské epizody film nenabízí radikálně nové poznatky, nabízí alespoň osobní pohled z první ruky a sadu neodbytných neotázek, které čekají na zodpovězení v divákově mysli. Tímto oslovováním jednoduše není možné zaujímat lhostejnou pozici a můj pocit z filmu skutečně byl, že nesedím vně nabízených obrazů, ale jsem "tam", uvnitř oživované minulosti, kde můžu vést s tvůrcem bezprostřední a obohacující dialog.(4.7.2013)

  • Chrysopras
    ***

    Netušil jsem jak daleko to v Kampučii dotáhli. Děsivé. Povinně pouštět všem soudruhům a soudruhomilům! Ikdyž ti by nejspíš začali něco o imperialistické propagandě :-( 48.KVIFF(9.7.2013)

  • kusper
    *****

    48. MFF KV(7.7.2013)

  • Crawler-D
    ****

    Ideově upomíná na Valčík s Bašírem. Ve vzpomínkovém dokumentu si tvůrce vypomáhá animací, v tomto případě nezvyklou statickou řezbářskou prací, s níž dokáže vytvářet ilustrativní obrazy podporující vlastní slova, i když někdy, když je zasazuje do dobových černobílých záběrů, začnou barevné figurky působit nepřirozeně. Ale takový Pol Potův jakože komunistický režim v Kambodži byl. SVou cenu má i rámující téma "chybějících a trvalých obraz", které v naší paměti buď absentují (jelikož je smyl příliv času a hrůz), nebo setrvávají.(3.7.2013)

  • chelseaman22
    odpad!

    Nic proti tvorbě made in Cambodia, ale tohle se věru dá vydržet asi jako hodinové stání v koleně na Zbraslavi při třiceti stupních na slunci! Byl bych barbar, kdybych nedocenil jistou dávku originality a silného poselství, avšak že Pol Pot byl čůrák bych věděl i bez tohohle hlubokomyslného dojáku! A pokud jste stejně jako já úplně levý a povinná keramika pro vás byla očistcem, tak u snímku zaručeně vydržíte kratší dobu, nežli já! odpad!(27.5.2014)

  • Aljak
    ***

    Téma najtemnejšieho obdobia kambodžských dejín trvajúceho nekonečné 4 roky je bez pochýb úžasným námetom na dokument. Nech celý svet vidí ako tá hnusná komunistická hrôzovláda vyzerala, len škoda, že sa z tohto napokon nepoučili. Takých hajzlov akými boli vodcovia Červených Khmérov by mali všetkých do jedného vystrieľať a NIKDY VIAC nedovoliť, aby sa mohli dostať k akejkoľvek moci! Ale späť k dokumentu... Ten koncept bol fakt vynikajúci, a to najmä vďaka viacerým autentických záberov a rozsiahlemu monológu rozprávača, ktorého hlas síce pôsobil stabilne, ale emočne to bolo naozaj silné a dojemné. Čo sa týka tých figúrkových animácií, bolo to naozaj niečo nevšedné, ale mňa to akosi neoslovilo. Malo to síce svoj dôvod, no radšej by som dal prednosť nejakému hranému dokumentu podporenému autentickými dobovými materiálmi, zábermi a fotografiami. Preto len 3*.(3.12.2014)

  • Mishqo
    ****

    Zaujímavou a originálnou formou spracovaný kambodžský dokument o revolúcii v 70. rokoch. Kam komunizmus prišiel, tam napáchal škody. Kambodžu (vtedy okolo 8-miliónová krajina) zasiahol komunizmus vo svojej agrárnej podobe veľmi tvrdo, keď približne 25% celkovej populácie podľahlo nespravodlivému a krutému režimu. Jediné čo ľudia mohli vlastniť bolo čierne oblečenie a lyžičku. Súčasťou každodenného života bola tvrdá poľnohospodárska práca, "re-edukácia" v súlade s ideológiou, podvýživa, mučenie a popravy. 80%(17.7.2014)

  • Lukin413
    ***

    Vizuálně zprvu poutavé, po půlhodině však statické koláže hliněných figurek začnou nudit. Když k tomu připočtete, že většinu zajímavých informací autor vyřkne na začátku a pak se jen v podstatě opakuje, vyjde vám z toho zajímavý pokus, který u kterého je však ve druhé polovině už takřka nemožné udržet pozornost.(5.3.2014)

  • yatan
    *****

    Jeden z najsilnejsich dokumentov.(11.2.2015)

  • Vendem
    ****

    [48. MFF Karlovy Vary] Vítěz sekce Un Certain Regard na festivalu v Cannes, francouzsky mluvený film kambodžského tvůrce Rithyho Panha, je autobiografickou rekonstrukcí katastrofálního společenského a morálního úpadku v Kambodži (v roce 1975 přejmenované na Demokratickou Kampučii) za diktatury Rudých Khmérů. Snímek je především netradiční ve volbě metody vyprávění obrazem: kamera snímá celky a detaily různě rozestavěných figurek uhnětených z jílovité hlíny, zbytek tvoří archivní záběry režimní propagandy. Autor, který v artefaktech vytvořených propagandou postrádá cokoli, co odpovídá jeho prožití událostí, s pomocí jednoduché animace předkládá vlastní interpretaci historických pramenů a naprosto převrací jejich význam. Obrazy jsou doprovázeny komentářem zbaveným banalit a prostoduchosti, verbálním svědectvím utopického pokusu o přestavbu společnosti. Vyřčená budovatelská hesla komunistického žargonu zase obnažují svůj utopismus v řeči animace, která stojí v opozici proti budovatelsky nezávadnému obrazu Pol Potovy propagandy. Obecně můžeme „chybějící obraz“ chápat jako impulz k tvorbě čehokoli, co je nekonformní s oficiálně propagovaným obrazem stavu našich zemí a životů. V tomto na sledování náročném díle je nakonec animace velmi autentickou formou sebevyjádření.(9.7.2013)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace