poster

Marie, královna skotská

  • Velká Británie

    Mary Queen of Scots

  • USA

    Mary Queen of Scots

  • Slovensko

    Mária, kráľovná škótska

  • Austrálie

    Mary Queen of Scots

  • Nový Zéland

    Mary Queen of Scots

Drama / Historický / Životopisný

Velká Británie / USA, 2018, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • D.Moore
    ***

    Tak takhle ne... Podívejte se na tento film a pak na jeho takřka stejnojmenného předchůdce z roku 1971 a uvidíte rozdíl málem propastný. Oba snímky mají společné snad jen dobré obsazení hlavních rolí, krásné kostýmy a hudbu (ta Richterova se té Barryho opravdu podobá), jinak je ale na novějším skoro vše špatně. Děj je zkratkovitý, zmateně skáče vpřed o celé roky a snad i o dekádu, zatímco Marie Stuartovna za 25 let takřka nezestárne. Intrikuje se sice pěkně, ale i člověk, který má o těch událostech nějaké povědomí, stejně chvílemi znejistí, co se právě děje. Největší minus této nové Marie ovšem je, že skoro nutí diváka, aby po skončení otevřel nějakou knihu a přečetl si, oč tam vlastně šlo. To v případě staršího filmu nemusí, protože má naopak pocit, že se dozvěděl vše.(7.2.2019)

  • KlárkaS
    ***

    Film od ženy. O ženách. O ženských věcech. Hurá! Hurá? Ne, je to jen ultra korektní, prostříhaný kostymní (velký palec nahoru) drama, na který se pěkně kouká, ale bohužel sem tam to nedává moc smysl. Některé pravděpodobně silné scény tak vůbec nevyzní, protože jakýže má ta Mary vlastně vztah s touhle a touhle postavou? Asi se holt stříhalo víc, než by bylo dobrý. Škoda, potenciál to mělo velkej, ale je to těžkej průměr:((19.1.2019)

  • adam9
    ***

    Důraz na ženský vzdor, který i přes obdivuhodnou odvahu a vytrvalost stejně v tom mužském světě neobstojí, je takřka všudypřítomný, což filmu v celkovém dojmu citelně ubližuje. Je to škoda, protože herecký talent a zajímavá historická látka přišly kvůli zmatenému vyprávění a zbytečnému, přehnanému obdivu ke skotské královně tak trochu vniveč.(7.2.2019)

  • liborek_
    ***

    "Historický film", který je extrémně ahistorický, plný nepřesností, dělaný moderním člověkem 21. století bez citu pro Zeitgeist. Paradoxně ty "nepřesnosti", které jsou nejviditelnější (a které divákům zjevně nejvíc pijou krev), mi ale vadí úplně ze všeho nejmíň. ** SPOILER alert! ->> ** Např. inscenace setkání Alžběty s Marií Stuartovnou (ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo) vychází z představy Friedricha Schillera a je přiznanou fabulací, která nemá zásadní vliv na následnost děje, nic se z tohoto setkání dále neodvíjí. Nevadí mi, je to dobrá umělecká licence. Ještě víc lidem zjevně vadí černoši... Zajímavé... V 16. století v Anglii samozřejmě lidé tmavé pleti byli a byli dokonce velmi vyhledávanou "zajímavostí" mj. alžbětinského dvora (i když netvořili součást nejvyšších společenských vrstev, jak chybně/aktivisticky/lhostejně(?) ukazuje tento film). Ale v tomto ohledu mi rozhodně mnohem víc vadí, že v průběhu filmu Alžběta prochází vizuální proměnou, zatímco Marie vůbec nestárne... Historické nepřesnosti, které mi opravdu vadí, jsou ty, které běžný divák nevnímá na první pohled, ale které mají přímý vliv na vývoj příběhu: Lord Darnley nebyl součástí plánu na zavraždění Rizzia (žádný podpis nikdy neexistoval a Darnley nebyl nikdy ani obviněn); zobrazovaná úloha Johna Knoxe ve filmu je zcela mimo dobové reálie (nikdy se neúčastnil zasedání královské rady, nebyl dokonce nikdy součástí skotského královského dvora, Marii plamenně odsuzoval z cizoložství a zavraždění svého manžela atp. až po jejím sesazení...); Marie neměla skotský přízvuk, ale francouzský; Darnleyho homosexualita a Rizziho zženštilost jsou čistou efektní fabulací... Většina postav ve filmu je černobílá, plochá. Marie je vykreslena jako slabá žena a vlastně ani není moc zřejmé, proč by se jí měla Alžběta bát. Neustálé proklamování nástupnických nároků nestačí, necítil jsem reálnou hrozbu. Vlastně i ten závěrečný obrovský skok v čase a následná poprava se vlastně odehrála bez jasnější motivace a ve filmu vypadala více jako Alžbětin cynický plezír než důsledek Mariiny konspirace s Babingtonem. Přesto film celkem odsýpal a měl pár opravdu dobrých momentů. Nudou bych to nenazval. (Slabší 3*)(14.2.2019)

  • Enšpígl
    **

    To, že je Marie ženský film mě vrásky nedělá i když ten rozhovor mezi dvěma panovnicemi, měl asi být vrcholem filmu, ale já se fakt připadal jak v poradně pro přecitlivělý. "chtěla jsem před tebou vypadat co nekrásnější " ještě že tam neřešili, kdo jim ty hadry ušil a jestli držej dietu. Ale budiž od ženskejch těžko můžu čekat dialogy o tom, že ulovili prase, ožrali se a oprcali dva vojáky a pak je za špatnej jazykovej výkon nechali popravit, korn ne v tomhle filmu, kde se silně dbalo aby vše bylo přijatelné a nikdo se nad ničím nepohoršil. Daleko větší průser je fakt, že tvůrci naprosto rezignovali na vyprávěcí strukturu příběhu, tady jdou některý scény po sobě tak nešikovně, že vůbec nedávají smysl. Brutální střih naprosto zničil dynamiku vyprávění, naprosto se nevěnovaltžádný postavě, tak abych měl pocit že mě na někom nebo na něčem záleží, protože on/ona je takovej či makovej. Fakt průser. Ano jasně kostýmní práce, maskérská práce, lokace skvělý. Herecký výkony dvou hlavních ženských představitelek rovněž skvělý i když mě velmi zklamalo, že má milovaná Margot má ve filmu tak malo prostoru. Naštěstí Saoirse Ronan je charismatická skvělé herečka z užasnýma modrýma očima, takže dost možná díky jejímu šarmu a talentu má ode mě film ty dvě hvězdy, jinak by to byl vysloveně pohřeb.(7.2.2019)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 15. listopadu 2018 na American Film Institut Festivalu v Hollywoodu. (Varan)

  • - Do hlavní role byla také zvažována Scarlet Johansson. (Stoka)

  • - Ve filmu mají Marie Stuartovna (Saoirse Ronan) a Alžběta I. (Margot Robbie) společnou scénu, ve skutečnosti se však nikdy nesetkaly. (JorgeK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace