Reklama

Reklama

Marie, královna skotská

  • Velká Británie Mary Queen of Scots (více)

Bylo jí pouhých šest dní, když se po smrti otce stala Marie (Saoirse Ronan) skotskou královnou. V šestnácti přidala díky sňatku titul královny francouzské, ale když o dva roky později ovdověla, srdce ji odtáhlo domů. Osmnáctiletá dívka musela od počátku obhajovat svůj trůn před rebelujícími skotskými klany, navíc čelila otevřenému nepřátelství rodově spřízněné anglické královny Alžběty (Margot Robbie), jejíž vládu odmítala uznat. Averze to byla oboustranná, Alžbětě Marie vadila nejen jako vzpurná rivalka, ale i jako matka budoucího krále Jakuba. Anglická panovnice totiž v tomto směru měla z mnoha příčin jen mizerné vyhlídky. Na druhou stranu obě panovnice spojovala jejich izolovanost v prostředí tvořeném výhradně muži, díky němuž získaly vzájemné pochopení, dokonce i respekt. Britské ostrovy však byly pro dvě tak silné ženy příliš malé a obě to věděly. Otázkou bylo jen, která z nich se rozhodne udělat první krok k eliminaci té druhé, a jak moc je to bude bolet. (CinemArt)

(více)

Videa (6)

Recenze (93)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

To, že je Marie ženský film mě vrásky nedělá i když ten rozhovor mezi dvěma panovnicemi, měl asi být vrcholem filmu, ale já se fakt připadal jak v poradně pro přecitlivělý. "chtěla jsem před tebou vypadat co nekrásnější " ještě že tam neřešili, kdo jim ty hadry ušil a jestli držej dietu. Ale budiž od ženskejch těžko můžu čekat dialogy o tom, že ulovili prase, ožrali se a oprcali dva vojáky a pak je za špatnej jazykovej výkon nechali popravit, korn ne v tomhle filmu, kde se silně dbalo aby vše bylo přijatelné a nikdo se nad ničím nepohoršil. Daleko větší průser je fakt, že tvůrci naprosto rezignovali na vyprávěcí strukturu příběhu, tady jdou některý scény po sobě tak nešikovně, že vůbec nedávají smysl. Brutální střih naprosto zničil dynamiku vyprávění, naprosto se nevěnoval žádný postavě, tak abych měl pocit že mě na někom nebo na něčem záleží, protože on/ona je takovej či makovej. Fakt průser. Ano jasně kostýmní práce, maskérská práce, lokace skvělý. Herecký výkony dvou hlavních ženských představitelek rovněž skvělý i když mě velmi zklamalo, že má milovaná Margot má ve filmu tak malo prostoru. Naštěstí Saoirse Ronan je charismatická skvělé herečka z užasnýma modrýma očima, takže dost možná díky jejímu šarmu a talentu má ode mě film ty dvě hvězdy, jinak by to byl vysloveně pohřeb. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Co začalo doháněním restů s Margot Robbie, nakonec skončilo obdivem Saoirse Ronan, jejíž oscarové filmy jsem poctivě nakoukával před udílením Oscarů, ale leckdy u nich dost trpěl. Mary Queen of Scots bylo nakonec nominováno jen na pár vedlejších cen a já u filmu trpěl jenom občas. Vlastně mě i překvapuje, že zde má film až takto nízké hodnocení, u mě je to klasická nenáročná sedmička, která bezpochyby zapadne (zapadla) mezi záplavou jiných a povedenějších historických kostýmních dramat a já jej patrně nikdy znovu neuvidím, ale na jedno zhlédnutí optimální a člověk se zase dozví něco málo nového z historického kontextu. Třeba, že se na anglickém dvoře nacházelo tolik minorit :) ...7/10 ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak takhle ne... Podívejte se na tento film a pak na jeho takřka stejnojmenného předchůdce z roku 1971 a uvidíte rozdíl málem propastný. Oba snímky mají společné snad jen dobré obsazení hlavních rolí (Saoirse Ronan je úžasná), krásné kostýmy a hudbu (ta Richterova se té Barryho opravdu podobá), jinak je ale na novějším skoro vše špatně. Děj je zkratkovitý, zmateně skáče vpřed o celé roky a snad i o dekádu, zatímco Marie Stuartovna za 25 let takřka nezestárne. Intrikuje se sice pěkně, ale i člověk, který má o těch událostech nějaké povědomí, stejně chvílemi znejistí, co se právě děje. Největší minus této nové Marie ovšem je, že skoro nutí diváka, aby po skončení otevřel nějakou knihu a přečetl si, oč tam vlastně šlo. To v případě staršího filmu nemusí, protože má naopak pocit, že se dozvěděl vše podstatné. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

"Historický film", který je extrémně ahistorický, plný nepřesností, dělaný moderním člověkem 21. století bez citu pro Zeitgeist. Paradoxně ty "nepřesnosti", které jsou nejviditelnější (a které divákům zjevně nejvíc pijou krev), mi ale vadí úplně ze všeho nejmíň. ** SPOILER alert! ->> ** Např. inscenace setkání Alžběty s Marií Stuartovnou (ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo) vychází z představy Friedricha Schillera a je přiznanou fabulací, která nemá zásadní vliv na následnost děje, nic se z tohoto setkání dále neodvíjí. Nevadí mi, je to dobrá umělecká licence. Ještě víc lidem zjevně vadí černoši... Zajímavé... V 16. století v Anglii samozřejmě lidé tmavé pleti byli a byli dokonce velmi vyhledávanou "zajímavostí" mj. alžbětinského dvora (i když netvořili součást nejvyšších společenských vrstev, jak chybně/aktivisticky/lhostejně(?) ukazuje tento film). Ale v tomto ohledu mi rozhodně mnohem víc vadí, že v průběhu filmu Alžběta prochází vizuální proměnou, zatímco Marie vůbec nestárne... Historické nepřesnosti, které mi opravdu vadí, jsou ty, které běžný divák nevnímá na první pohled, ale které mají přímý vliv na vývoj příběhu: Lord Darnley nebyl součástí plánu na zavraždění Rizzia (žádný podpis nikdy neexistoval a Darnley nebyl nikdy ani obviněn); zobrazovaná úloha Johna Knoxe ve filmu je zcela mimo dobové reálie (nikdy se neúčastnil zasedání královské rady, nebyl dokonce nikdy součástí skotského královského dvora, Marii plamenně odsuzoval z cizoložství a zavraždění svého manžela atp. až po jejím sesazení...); Marie neměla skotský přízvuk, ale francouzský; Darnleyho homosexualita a Rizziho zženštilost jsou čistou efektní fabulací... Většina postav ve filmu je černobílá, plochá. Marie je vykreslena jako slabá žena a vlastně ani není moc zřejmé, proč by se jí měla Alžběta bát. Neustálé proklamování nástupnických nároků nestačí, necítil jsem reálnou hrozbu. Vlastně i ten závěrečný obrovský skok v čase a následná poprava se vlastně odehrála bez jasnější motivace a ve filmu vypadala více jako Alžbětin cynický plezír než důsledek Mariiny konspirace s Babingtonem. Přesto film celkem odsýpal a měl pár opravdu dobrých momentů. Nudou bych to nenazval. (Slabší 3*) ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Není mi úplně jasné, komu mělo být nejnovější historické setkání s královnami určené. Životy Marie Stuartovny a Alžběty I. inspirovaly už za jejich života nejrůznější dramatizace, fikce a jejich role v historii ostrovních království samozřejmě vzrušuje dodnes. S nástupem filmu se přidala další možnost, jak se znovu zabývat jednotlivými událostmi z jejich osudů. V našich končinách je dodnes velmi vlivné zpracování Schillera, Donizettiho nebo Zweiga. Před válkou Stuartovnu hrála Magda Sonja, Katherine Hepburn, za války Zarah Leander a po válce se dlouhý seznam ještě více rozšířil. Petr Weigl například jako Stuartovnu obsadil Magdu Vášáryovou a jako Alžbětu I. Kamilu Magálovou. Nicméně volba konkrétní předlohy nového filmu Josie Rourke je minimálně zvláštní, protože když se podíváme na Johna Guye a jeho Marii Stuartovnu: Vášnivé srdce hrdé královny, v originále My Heart Is My Own (2004), zjistíme, že jde ambiciózní historický román. A přesto na jeho základu vznikl ambiciózní film přinášející klasické drama současnému publiku. Natolik současné, že žádná menšina žijící v moderním západním světě není ignorována a i na ploše pouhých dvou hodin je prostor pro rehabilitaci různých ras a celé LGBT+ spektrum. Nakolik je to na úkor historické látky, to se snažíme pojmenovat už dnes, ale skutečné zhodnocení provede až další generace. Osobně považuju tyto změny za velmi rušivé, protože mnoho kapitol z reálných životopisů muselo být seškrtáno, aby mohla být prezentována ženská otázka, tolerance Stuartovny k homosexuálnímu úletu druhého manžela atd. V seriálu by na něco takového snad místo bylo, tady se pořád pohybuje jen ploše jediného filmu. Já sama si mnohem lépe vystačím s citovanými staršími filmy, které jsou realizovány maximálně v duchu klasických svárů mezi národy. I ta zpívající Stuartovna v podání Zarah Leander podává mnohem realističtější obraz bojů o korunu. ()

Galerie (74)

Zajímavosti (5)

  • Saoirse Ronan se upsala k projektu, když jí bylo 18 let a trvalo celých 5 let, než se začalo natáčet. Už od začátku byla nadšená z toho, že bude hrát Marii Stuartovnu. Naplánovala si přibližně 6 měsíců volna a odcestovala do Skotska, kde se ponořila do historie jejího života a též se kvůli této roli naučila trochu francouzsky. (Michi88)
  • Celosvětová premiéra proběhla 15. listopadu 2018 na American Film Institut Festivalu v Hollywoodu. (Varan)

Reklama

Reklama