Reklama

Reklama

Marie, královna skotská

  • Velká Británie Mary Queen of Scots (více)
Trailer 1

Bylo jí pouhých šest dní, když se po smrti otce stala Marie (Saoirse Ronan) skotskou královnou. V šestnácti přidala díky sňatku titul královny francouzské, ale když o dva roky později ovdověla, srdce ji odtáhlo domů. Osmnáctiletá dívka musela od počátku obhajovat svůj trůn před rebelujícími skotskými klany, navíc čelila otevřenému nepřátelství rodově spřízněné anglické královny Alžběty (Margot Robbie), jejíž vládu odmítala uznat. Averze to byla oboustranná, Alžbětě Marie vadila nejen jako vzpurná rivalka, ale i jako matka budoucího krále Jakuba. Anglická panovnice totiž v tomto směru měla z mnoha příčin jen mizerné vyhlídky. Na druhou stranu obě panovnice spojovala jejich izolovanost v prostředí tvořeném výhradně muži, díky němuž získaly vzájemné pochopení, dokonce i respekt. Britské ostrovy však byly pro dvě tak silné ženy příliš malé a obě to věděly. Otázkou bylo jen, která z nich se rozhodne udělat první krok k eliminaci té druhé, a jak moc je to bude bolet. (CinemArt)

(více)

Recenze (108)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

To, že je Marie ženský film mě vrásky nedělá i když ten rozhovor mezi dvěma panovnicemi, měl asi být vrcholem filmu, ale já se fakt připadal jak v poradně pro přecitlivělý. "chtěla jsem před tebou vypadat co nekrásnější " ještě že tam neřešili, kdo jim ty hadry ušil a jestli držej dietu. Ale budiž od ženskejch těžko můžu čekat dialogy o tom, že ulovili prase, ožrali se a oprcali dva vojáky a pak je za špatnej jazykovej výkon nechali popravit, korn ne v tomhle filmu, kde se silně dbalo aby vše bylo přijatelné a nikdo se nad ničím nepohoršil. Daleko větší průser je fakt, že tvůrci naprosto rezignovali na vyprávěcí strukturu příběhu, tady jdou některý scény po sobě tak nešikovně, že vůbec nedávají smysl. Brutální střih naprosto zničil dynamiku vyprávění, naprosto se nevěnoval žádný postavě, tak abych měl pocit že mě na někom nebo na něčem záleží, protože on/ona je takovej či makovej. Fakt průser. Ano jasně kostýmní práce, maskérská práce, lokace skvělý. Herecký výkony dvou hlavních ženských představitelek rovněž skvělý i když mě velmi zklamalo, že má milovaná Margot má ve filmu tak malo prostoru. Naštěstí Saoirse Ronan je charismatická skvělé herečka z užasnýma modrýma očima, takže dost možná díky jejímu šarmu a talentu má ode mě film ty dvě hvězdy, jinak by to byl vysloveně pohřeb. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Na tenhle film jsem se velmi těšila, ale zároveň jsem ho pořád odkládala, protože nemám ráda Margot Robbie a hrozně jsem si přála, aby Alžbětu hrál kdokoliv jiný. Inu, v tomhle ohledu jsem byla maximálně překvapena a teď je to pro mě její nejoblíbenější herecký výkon. Film samotný si mě ze začátku těžko získával. Otevřít ho popravou a ke konci ji ukázat znovu mi přišlo mírně klišovité, i když to je spíš proto, kolik už jsem různých výtvorů na toto téma viděla, a nikoliv asi striktně vina filmu. V příběhových i emocionálních aspektech byl film ovšem částečně zmatečný, částečně tak odtažitý, že si dovedu představit, že to nejednoho diváka úplně odradilo. Já jsem si nakonec k postavám cestu našla a v co nejpozitivnějším slova smyslu chci říct, že za filmem bylo cítit ženskou ruku. Vizuálně to byla překrásná podívaná. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Co začalo doháněním restů s Margot Robbie, nakonec skončilo obdivem Saoirse Ronan, jejíž oscarové filmy jsem poctivě nakoukával před udílením Oscarů, ale leckdy u nich dost trpěl. Mary Queen of Scots bylo nakonec nominováno jen na pár vedlejších cen a já u filmu trpěl jenom občas. Vlastně mě i překvapuje, že zde má film až takto nízké hodnocení, u mě je to klasická nenáročná sedmička, která bezpochyby zapadne (zapadla) mezi záplavou jiných a povedenějších historických kostýmních dramat a já jej patrně nikdy znovu neuvidím, ale na jedno zhlédnutí optimální a člověk se zase dozví něco málo nového z historického kontextu. Třeba, že se na anglickém dvoře nacházelo tolik minorit :) ...7/10 ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Není mi úplně jasné, komu mělo být nejnovější historické setkání s královnami určené. Životy Marie Stuartovny a Alžběty I. inspirovaly už za jejich života nejrůznější dramatizace, fikce a jejich role v historii ostrovních království samozřejmě vzrušuje dodnes. S nástupem filmu se přidala další možnost, jak se znovu zabývat jednotlivými událostmi z jejich osudů. V našich končinách je dodnes velmi vlivné zpracování Schillera, Donizettiho nebo Zweiga. Před válkou Stuartovnu hrála Magda Sonja, Katherine Hepburn, za války Zarah Leander a po válce se dlouhý seznam ještě více rozšířil. Petr Weigl například jako Stuartovnu obsadil Magdu Vášáryovou a jako Alžbětu I. Kamilu Magálovou. Nicméně volba konkrétní předlohy nového filmu Josie Rourke je minimálně zvláštní, protože když se podíváme na Johna Guye a jeho Marii Stuartovnu: Vášnivé srdce hrdé královny, v originále My Heart Is My Own (2004), zjistíme, že jde ambiciózní historický román. A přesto na jeho základu vznikl ambiciózní film přinášející klasické drama současnému publiku. Natolik současné, že žádná menšina žijící v moderním západním světě není ignorována a i na ploše pouhých dvou hodin je prostor pro rehabilitaci různých ras a celé LGBT+ spektrum. Nakolik je to na úkor historické látky, to se snažíme pojmenovat už dnes, ale skutečné zhodnocení provede až další generace. Osobně považuju tyto změny za velmi rušivé, protože mnoho kapitol z reálných životopisů muselo být seškrtáno, aby mohla být prezentována ženská otázka, tolerance Stuartovny k homosexuálnímu úletu druhého manžela atd. V seriálu by na něco takového snad místo bylo, tady se pořád pohybuje jen ploše jediného filmu. Já sama si mnohem lépe vystačím s citovanými staršími filmy, které jsou realizovány maximálně v duchu klasických svárů mezi národy. I ta zpívající Stuartovna v podání Zarah Leander podává mnohem realističtější obraz bojů o korunu. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak takhle ne... Podívejte se na tento film a pak na jeho takřka stejnojmenného předchůdce z roku 1971 a uvidíte rozdíl málem propastný. Oba snímky mají společné snad jen dobré obsazení hlavních rolí (Saoirse Ronan je úžasná), krásné kostýmy a hudbu (ta Richterova se té Barryho opravdu podobá), jinak je ale na novějším skoro vše špatně. Děj je zkratkovitý, zmateně skáče vpřed o celé roky a snad i o dekádu, zatímco Marie Stuartovna za 25 let takřka nezestárne. Intrikuje se sice pěkně, ale i člověk, který má o těch událostech nějaké povědomí, stejně chvílemi znejistí, co se právě děje. Největší minus této nové Marie ovšem je, že skoro nutí diváka, aby po skončení otevřel nějakou knihu a přečetl si, oč tam vlastně šlo. To v případě staršího filmu nemusí, protože má naopak pocit, že se dozvěděl vše podstatné. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

"Historický film", který je extrémně ahistorický, plný nepřesností, dělaný moderním člověkem 21. století bez citu pro Zeitgeist. Paradoxně ty "nepřesnosti", které jsou nejviditelnější (a které divákům zjevně nejvíc pijou krev), mi ale vadí úplně ze všeho nejmíň. ** SPOILER alert! ->> ** Např. inscenace setkání Alžběty s Marií Stuartovnou (ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo) vychází z představy Friedricha Schillera a je přiznanou fabulací, která nemá zásadní vliv na následnost děje, nic se z tohoto setkání dále neodvíjí. Nevadí mi, je to dobrá umělecká licence. Ještě víc lidem zjevně vadí černoši... Zajímavé... V 16. století v Anglii samozřejmě lidé tmavé pleti byli a byli dokonce velmi vyhledávanou "zajímavostí" mj. alžbětinského dvora (i když netvořili součást nejvyšších společenských vrstev, jak chybně/aktivisticky/lhostejně(?) ukazuje tento film). Ale v tomto ohledu mi rozhodně mnohem víc vadí, že v průběhu filmu Alžběta prochází vizuální proměnou, zatímco Marie vůbec nestárne... Historické nepřesnosti, které mi opravdu vadí, jsou ty, které běžný divák nevnímá na první pohled, ale které mají přímý vliv na vývoj příběhu: Lord Darnley nebyl součástí plánu na zavraždění Rizzia (žádný podpis nikdy neexistoval a Darnley nebyl nikdy ani obviněn); zobrazovaná úloha Johna Knoxe ve filmu je zcela mimo dobové reálie (nikdy se neúčastnil zasedání královské rady, nebyl dokonce nikdy součástí skotského královského dvora, Marii plamenně odsuzoval z cizoložství a zavraždění svého manžela atp. až po jejím sesazení...); Marie neměla skotský přízvuk, ale francouzský; Darnleyho homosexualita a Rizziho zženštilost jsou čistou efektní fabulací... Většina postav ve filmu je černobílá, plochá. Marie je vykreslena jako slabá žena a vlastně ani není moc zřejmé, proč by se jí měla Alžběta bát. Neustálé proklamování nástupnických nároků nestačí, necítil jsem reálnou hrozbu. Vlastně i ten závěrečný obrovský skok v čase a následná poprava se vlastně odehrála bez jasnější motivace a ve filmu vypadala více jako Alžbětin cynický plezír než důsledek Mariiny konspirace s Babingtonem. Přesto film celkem odsýpal a měl pár opravdu dobrých momentů. Nudou bych to nenazval. (Slabší 3*) ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

I úplně zajímavé téma se dá filmově prosrat všemi možnými způsoby. Toto se týká i filmu Marie, královna skotská. V něm se měl objevit zajímavý souboj královny Alžběty a právoplatné dědičky Marie Stuartovny o anglický trůn, ve skutečnosti ale dorazila dosti podprůměrné zpracování téměř po všech stránkách. Nejde o nějaký velký konflikt mezi oběmi dámami, v celém filmu se setkají vlastně jen jednou. Především to ale všechno asi tvůrci chtěli brát vážně a vše působí spíše směšně. Nechci říkat, že se mi ten film nelíbil, protože pravděpodobně nejsem cílovka, Marie, královna skotská je totiž výrazně film jenom pro ženy. Problém ale není v tom, že bych byl muž, nýbrž v tom, že obsah je prostě hrozný plýtvání. Margot Robbie dokáže Alžbětu hrát a její make-up, který jí poprvé v kariéře dokázal udělat ošklivou je parádní. Celkový make-up a kostýmy táhnou film nahoru. Saoirse Ronan je spíš oukey, než výborná ale je to dosti o tom, že ve finále nemá co hrát. Jinak dorazila naprostá nedotažená věc po stránce scénáře a střihu. Hezký se na to sice díky kameře kouká, ale působí jako by spousta materiálů skončilo na podlaze střižny. Nevím co víc vlastně o Marii, královně skotské říct. Snad jenom to, že je asi dobře, že se nakonec nestala favoritem Oscarů, protože na to jednoduše a prostě nemá. Po tomto filmu jsem si navíc ještě více zamiloval tématicky podobnou Favoritku od Yorgose Lanthimose. Tohle je slabý odvar téměř ve všech bodech. Ale Margot Robbie je pořád skvělá! ()

KlárkaS 

všechny recenze uživatele

Film od ženy. O ženách. O ženských věcech. Hurá! Hurá? Ne, je to jen ultra korektní, prostříhaný kostymní (velký palec nahoru) drama, na který se pěkně kouká, ale bohužel sem tam to nedává moc smysl. Některé pravděpodobně silné scény tak vůbec nevyzní, protože jakýže má ta Mary vlastně vztah s touhle a touhle postavou? Asi se holt stříhalo víc, než by bylo dobrý. Škoda, potenciál to mělo velkej, ale je to těžkej průměr:( ()

666teen 

všechny recenze uživatele

Už toho bylo dost. Pokud bude v popisu filmu místo historický, napsáno fantasy, tak OK. Ale čokoládový lord Randolph Thomas, gejša v roli dvorní dámy a podobné zhůvěřilosti si schovejte do Zaklínače (jupí, je to tam!). Až bude Nelsona Mandelu hrát Dolph Lundgren, tak bude všechno v pořádku. Že jsem se posral? Já ne. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Výprava spolu s kamerou boli výborné, to sa nedá uprieť. K samotnému životopisnému príbehu by síce boli nejaké pripomienky, no hlavný problém bol v spôsobe, akým sa prezentoval divákovi. Taký v dnešnej dobe typický ospalý štýl v pomalom tempe. Chápem, že týmto chcel dať autor filmu umeleckejšiu nálepku, avšak na to tu nebol uspôsobený obsah - priemerné a šedivé dialógy, bežné nerozvinuté myšlienky, žiaden charakteristický umelecký formát tak ako napr. u Lanthimosa.... Proste aj v tomto smere iba lepší priemer. 65/100 ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Dvě představitelky mocných žen se na scéně téměř nepotkají, přesto to mezi nimi (hystericky i historicky) jiskří. Margot Robbie podstoupila značnou zohyzďující proceduru v rámci podoby s anglickou královnou Alžbětou, ve filmu má ošklivý nos a prodělá i opravdu hnusné neštovice, což je zajímavý kontrast k její sličnosti z civilu. Není tedy divu, že si v daném příběhu neužije žádný sex, alespoň ne v přítomnosti kamer, to její filmové sestřence Saoirse Ronan, tedy skotská královna Marie, která neměla nijak valný osud, je dopřán i orální sex a nějaká ta animální sexuální poloha, načež ale ani tyhle krásy života jí krk nezachránily. Film fabuluje v rámci dramatizace, překotně skáče v ději,občas zapomíná na přehledný vývoj událostí, nijak významně mně to ovšem nekazilo zážitek. Dějepisci se jistě budou babrat v detailech, s fakty je nakládáno velmi volně, určitě to není film, z něhož se dá vyzvědět něco mimořádně převratného, ovšem s ohledem na skandalizaci královského dvora se zde vyskytují scény, které si chtějí vydupat stoupající emoční křivku. K vidění jsou úklady, intriky, tradiční i netradiční boj o moc, dojde i na jednu davovou scénu bitky a nějakou tu (zákeřnou) vraždu. Režijně je to však poměrně nevyrovnané, ženský pohled na věc Josie Rourke i její (z)dravá režijní nezkušenost je na výsledku znát. Kostýmní výtvarníci a architekti nelenili a předhánějí se v důkladném zachycení dobové módy a historických reálií. Tahle přetlačovaná o královský trůn, v níž nemalou roli sehrávají i potenciální potomci obou vládnoucích žen, nabízí příjemně i nepříjemně zachycené historické údobí, takže si divák připadá důstojně a zdrží se případných výtek, neb obě hlavní hvězdy dávají na odiv svou patřičnou hereckou kvalitu, ačkoliv ani jedna není rodačkou z britských ostrovů. 8/10 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Kvalitatívne ide skôr o dielo zapadajúce niekde ku Kráľovej priazni alebo Vojvodkyni, mňa ale Mária, kráľovna škótska predsa len upútala viac ako spomínané filmy a asi to bude aj návštevou kina. Obe herečky hrajú skutočne skvele, aspoň podľa môjho pozorovacieho talentu a ak niečo nešlape, tak je to kvôli scenáru, respektíve strihu, tam dochádza k celkom slušnej monotónnosti. Obe ženy musia bojovať o svoj názor v čisto mužskom svete a aj napriek tomu, že mu majú vládnuť, tak sa mu v konečnom dôsledku, nielen pre vlastné prežitie, podriaďujú. Ženy tak tu sú iba panovníčky alebo slúžky a celkom ma tento aspekt na filme zaujal. Potom aj také samozrejmosti, ako kostýmy, výprava, snímanie exteriérov, ale najmä interiéry gotických stavieb, tie dodali filmu výrazné plusové body a zaokrúhlenie smerom hore. No a asi patrím medzi malé percento chlapov, ktorým sa páči v civile viac Saoirse ako Margot, v Márii sa bude tá prvá páčiť viac ale úplne všetkým. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Trošku girlspower tady. Saoirse se svým vzhledem zaujme asi každého. Já bych jí nenazvala přímo krásnou, ale zajímavá je, to se musí uznat. A to jak udělali z Margot ošklivku se jim na jednu stranu povedlo, ale na druhou se divím, že do toho Margot šla. Její pověst krasotinky trochu upadla. Nicméně mi to chvílemi přišlo jak z Alenky v říši divů, a to z důvodu Margotina makeupu. Jinak skvělý příběh plný zvratů a intrik. ()

silentname 

všechny recenze uživatele

"Mary Queen Of Scots" je vskutku zvláštnym filmom. Na jednej strane si hovorím, že ako film sa na to pozeralo dobre a celkom to utekalo, no nevedelo to nejako priniesť nejaké silnejšie scénky, nevedelo ma to nejako výrazne spojiť s postavami a trošku som nebol presvedčený, že sa film snaží byť nejako výrazne autentický. Skôr mi to prišlo prifarbené ideami scenáristu. Nechcem súdiť. Nie som znalec histórie do detailu a keby si to chcem poriadne naštudovať a porovnávať, tak to by mi zabralo príliš veľa času. Takže ostaňme pri tomto. Saoirse Ronan ako Mary je podľa mňa skvelá. Cítil som v nej postavu a je dokopy asi jediná, ktorá mi aj nejako prirástla k srdcu. Takže kredit dávam za herecký výkon. Výprava je dobrá, šestnáste storočie neponúka moc pekných interiérov, no to mi nevadí. Tá doba bola menej honosná ako napríklad 18-te alebo 19-te storočie. Ostatné postavy sú podľa mňa veľmi málo zapamätateľné. A možno skôr ani nemáte pocit, že by ste si ich nejako chceli zapamätať. Viac-menej viete čo vám ponúknu. Margot Robbie ako Alžbeta nie je zlá, no miestami som mal pocit, že jej make up mi viac pripomínala "Srdcovú kráľovnú" od Tima Burtona. Okrem toho ten úvod ma fakt miatol. Ideme behom pár minút na niekoľko prechodov medzi Anglickom a Škótskom a sme na pár minút tam, potom na opačnej strane a ideme si raz tam, raz tam. Tým ale, že sa film sústredí hlavne na Saoirse Ronan, téma filmu je podľa mňa dodržaná. A vďaka tomu ma to nejako výrazne nenudilo. Len keby to pôsobilo na mňa viac skutočne. Jedno pozretie, okey. Viac by som sa k filmu nevrátil. Myslím si, že medzi historickými filmami sú oveľa lepšie. Ale bavilo ma to. Hodnotenie: B- ()

classic 

všechny recenze uživatele

Britská divadelná režisérka Josie Rourke debutuje na poli hraného celovečerného filmu. Nakrútila vskutku zaujímavý, dobový snímok zo 16. storočia, z ktorého som nemal po skončení záverečných tituliek zrovna najlepší pocit. Nemyslím to ale z pohľadu filmového, ba by som ešte chcel podčiarknuť, že Josie obstojne spracovala túto historickú látku, kde boli veľké konkurentky - Škótska panovníčka Mária I. Stuartová a Anglická kráľovná Alžbeta I. Do kostýmov sa obliekli dve prospešné herečky, t.j. Saoirse a Margot sú pozoruhodné, i keď „ronanka” si takmer celý výpravný filmový počin “ukradla” takmer komplet pre seba. Skôr mám na zreteli politické zákulisie, v ktorom mi Stuartovna pripadala, ako nastrčená figúrka, s ktorou neustále v jej blízkosti niekto intenzívne manipuloval, čiže na rad prichádzal sled častých intríg, podrazov, a vedzte, že tu ste nemohli dôverovať absolútne vôbec nikomu z celého ansámblu, čo sa vám zdalo na chvíľu, ako v pohode, sa po čase zvrtlo v totálny neprospech hlavnej postavy, a tak som mal väčšinou nepríjemný dojem, ktorý vyvrcholil vo finále, keď už samotný úvod načrtol, k čomu sa neskôr schyľuje...? Alebo-napríklad : v jednej sekvencii, istú, vedľajšiu postavu, brutálne, bez servítky, viacerí, surovo dobodali nožom. STREDOVEK musel byť extrémne krutý. Game of Thrones je celý drastický, a tento film ? Ozaj nemá k tomu extra ďaleko. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

To už historický film môže natočiť aj imbecil s Nokiou s prídavným foťákom, čo o hodiny dejepisu ani nezavadil. Potom sa divíme, že sú ľudia sprostí, keď im do popredia dávame filmy s historickou arealitou, úplnými nezmyslami. V prvom rade sa vo filme stretnú dve postavy, ktoré sa samozrejme nikdy nestretli, poslali si len pár listov, ale ich rozhovor je vrcholom filmu. Hudba až nápadne pripomína zvučku Ligy majstrov. No a aby sme zas boli politicky trápne korektní, tak šľachtici sú černosi normálne z Mozambiku, slúžka nejaká Číňanka čo asi preplávala do Škótska cez Severný ľadový oceán, potom sa tam mihol nejaký teplý Maor hoci o Polynézii vtedy ani nechyrovali. Tomu sa ja teda nikdy nedokážem prispôsobiť, hoci môj sused to už dokázal a úprimne mu závidím. Postúpil až tak ďaleko, že minule sa desať minút striedavo pozeral raz na černocha, raz na belocha, a nedokázal ich od seba rozoznať. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Film o dvou ženách, které byly i přes svá vysoká postavení pouhými loutkami v rukách mocichtivých mužů a předpotopní církve. Jelikož člověk z hodin dějepisu ví, jak tento spor o trůn a následnictví dopadl, tak se tvůrci v tomto případě museli soustředit především na dobovou autentičnost, silné momenty a přesvědčivé herecké výkony. Co se výpravy, kostýmů a masek týká, jde o vizuálně libivý a realisticky vypadající film. Co už však působí poněkud divoce, je v dnešní době velmi populární rasová a sexuální korektnost, a různé fabulování v rámci děje za účelem větší působivosti, na nichž tento film okatě staví. Nevadí mi tolerantní úmysly skrývající se za tímto rozhodnutím, spíše mi vadí přehnaná snaha vyhovět všem divákům, aby se někdo necítil ukřivděn. To jsem se však dostal už trochu mimo. Herecké výkony obou hlavních hereček byly samozřejmě vynikající a přesvědčivé - určitě by bylo zajímavé vidět Saoirsu Ronan a Margot Robbie i v dalším filmu. Co se silných momentů týká, tak na mě nejvíce zapůsobily chladnokrevné vraždy mužů okolo Marie a smyšlené setkání obou žen. ()

Související novinky

Kate Winslet, Saoirse Ronan a milostné drama

Kate Winslet, Saoirse Ronan a milostné drama

18.12.2018

Nové romantické drama Ammonite režiséra Francise Leeho (Na konci světa) našlo hlavní herecké hvězdy. V milostném příběhu o dvou ženách odehrávajícím se ve 40. letech devatenáctého století si zahrají… (více)

Reklama

Reklama