poster

Neznámé známé (festivalový název)

  • USA

    The Unknown Known

  • Velká Británie

    The Unknown Known

Dokumentární

USA, 2013, 96 min

Režie:

Errol Morris

Scénář:

Errol Morris

Kamera:

Robert Chappell

Hudba:

Danny Elfman

Producenti:

Amanda Branson Gill

Střih:

Steven Hathaway
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ****

    Dvojka nepřiznaného Morrisova cyklu S bývalými válečnými ministry obrany... A navzdory výhradám k této části bych se nezlobil, kdyby vzniklo i případné "třetí pokračování" (William Perry se přímí vybízí). Každopádně Donald Rumsfeld je nesporně zajímavá osobnost a Morris je dostatečně schopný dokumentarista, aby toho využil a (nevědomky) ruku v ruce se souběžně vznikajícím i uvedeným Světem podle Dicka Cheneyho vytvářel kromobyčejně zajímavý obraz "pohledem s odstupem" dvou nejzásadnějších hráčů Bushovy (či Cheneyho chcete-li) administrativy. Již tradičně platí, že Morris je jednak výjimečně dobrý dokumentarista s ironickým nadhledem, který umí pokladát dotazy, dávat věci do souvislostí i pracovat s archivními materiály, ale k tomu je i velmi schopný filmař, který si plně uvědomuje důležitost audio-vizuální stránky; speciálně pak u dokumentu s jed(i)nou mluvící hlavou. Ve výsledku to ovšem je kvalitami až za Mlhou války, což je však do značné míry dáno tím, jak k tomu tenkrát McNamara přistoupil a co vše z něj Morris dostal.(15.2.2015)

  • MatchencoSouth
    ****

    Film som pred mesiacom videl v harvardskom filmovom archíve v Cambridgi. Prišiel aj Errol Morris v oranžovej vetrovke a porozprával zážitky z nakrúcania. Je to mimoriadne zábavný chlapík, mimochodom. The Unknown Known je portrét Donalda Rumsfelda, ktorý pracoval ako americký minister obrany v rokoch 2001 - 2006. Rumsfeld si viedol zápisky o všetkom, k čomu sa potreboval vyjadriť. Niečo ako grafomanský denníček, na ktorom je celý dokument postavený. Samozrejme, že film nie je nekritickým sledovaním jeho politickej dráhy. Errol Morris si mohol dovoliť pomerne veľa. Ako povedal na premietaní: "Rumsfeld je človek, ktorému chýba akýkoľvek zmysel pre iróniu. Vynašiel som pre to aj názov - 'irony deficit disorder'. Napriek tomu, že som o ňom nakrútil veľmi ironický film, jediné čo Rumsfeldovi po premietaní vadilo, bola farba jeho kravaty."(23.12.2013)

  • Dr.Kongo
    *****

    Ano, Rumsfeld nemá smysl ironii, ale film je naštěstí velmi jemně ironický v tom, jak nenásilně konfrontuje Rumsfelda s tím, co říkal a dělal, a ta kouzelná je ekvilibristika s permutacemi slov unknown known... Režisér opravdu netlačí na pilu, ale to je přednost filmu! Film však nutno ho pozorně sledovat a samozřejmě také něco vědět o americké politice, nejen co se týká Iráku. Rumsfeldovi ale hlavně chybí sebereflexe... nejen proto, co se teď děje v Iráku. Pro mě jeden vrcholů 18. MFDF Jihlava.(29.10.2014)

  • thoreau
    *

    Takovej trapnej paján. Nechal jsem se v Jihlavě nalákat na údajnou ironii a subverzi a pak jsem se musel dvě hodiny dívat na to, jak si neokonzervativní řezník cintá mašli. Ironie zazněla, ale jenom když Morris nahrával Donovi na smeč.(28.10.2014)

  • Expozituror
    ****

    Morris se s každým dokumentem zlepšuje. Zpracování je prostě geniální. Škoda jen, že Rumsfeld toho až tak moc neřekl, pokud se na to díváme jako na portrét jedné osobnosti, ok - Rumsfeld je bezpochyby zajímavý charakter, při srovnání s Namarou však jeho vyprávění není až ale tak záživné. Jedna část se zabývá i okolnostmi, které byli již Morrisem detailně zpracovány v Standard Operating Procedures, ale tu mi to přišlo víceméně informačně poněkud prázdné. Přesto dávám čtyři hvězdičky za hudbu, kameru, grafiku, kompozici atd. Morris v rozhovoru se Stephnem Colbertem řekl, že chtěl vědět proč USA šli do války s Irákem, a že po rozhovorech s Rumsfeldem tomu vlastně rozumí ještě míň.(5.5.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace