poster

Ida

  • polský

    Ida

  • slovenský

    Ida

Drama

Polsko / Dánsko / Francie / Velká Británie, 2013, 82 min

Komentáře uživatelů k filmu (194)

  • claudel
    ****

    Vizuálně velmi pěkný snímek, jehož děj plyne pomalu a nenásilně. Oceňuji zejména výborné herecké výkony obou Agát a vybudování působivé atmosféry Polska šedesátých let minulého století. Jak prohlásil po projekci sám režisér, není to film pro masy.(15.7.2014)

  • snaked
    ****

    3-4 / Možná spíš 3. Fim se mě nedotkl tolik, jak jsem čekala. Možná jsem jen přesycená filmy, které u mě naplno "zazněly" (Frank, Chlapectví). Nádherné černobílé fotografie, statičnost, to mě baví. Vnitřní svět hrdinek je ale dost neproniknutelný. Jejich reakce občas dost možná nepochopitelné. Závěrečných cca 20 minut ale hodně vydařených. Trailer je vynikající.(15.7.2014)

  • Filmmaniak
    ***

    Černobílá a v poměru stran 4:3 natočená pocta kinematografii 60. let (ve kterých se děj filmu odehrává) a zároveň návrat režiséra Pawlikowskiho na polskou filmovou půdu. Příběh mladé novicky (fáze před jeptiškou), která se vydá se svou tetou na komorní road trip s cílem objevit hrob svých rodičů a nalezne přitom sama sebe, není příliš atraktivní a už vůbec ne nepředvídatelný. Zato výtvarná stránka filmu stojí za to. Ida je skromným a čistým filmem, který klade důraz na psychologii postav a na estetiku obrazu. Napoprvé zaujme, po opakovaném zhlédnutí však nevolá.(8.7.2014)

  • eraserhead666
    ****

    Kurwa mać! Mocna, głęboka i zajebista historia... On ten film sice je o budoucí jeptišce několik dní před slibem, ale příběh její tety, bývalé bolševické prokurátorky, která poslala na smrt několik nepřátel národa i strany (o tom to ale není!), je mnohem zajímavější a silnější. Podle mého je film spíše o ní než o Idě. Líbil se mi ten kontrast jeptišky, která je před složením slibu vyslána do světa a požitkářské sebevědomé ženy, vysoce postavené v lidovém Polsku. Obě však spojuje jedna lidská rodinná tragédie. Líbilo se mi, že právě tetička nebyla představována hned s vypáleným znamením zločince. Že není divákovi předhazována jako ta zlá bolševička, ale její příběh je zobrazen tak, jak ve své době ležel a běžel. Se všemi jeho klady i zápory, radostnými i smutnými událostmi. Nebyl překroucen, stigmatizován, jen odvyprávěn. Postavy dobře napsané i odehrané, byť se asi nešlo vyhnout jisté stylizaci a charakterizaci. Líbilo se mi celkové retro zpracování, velmi příjemné a působivé. Parádní kamera a hudba. Jazzová kapela super. Šmouhou trochu je ne zrovna nečekaný konec, ono to ale asi jinak prostě skončit nemohlo. Obecně ale velmi milé překvapení a skvělý zážitek.(29.9.2016)

  • ScarPoul
    ***

    Ono je to tak. Ďalší z tých kvázi umeleckých filmov, ktorý nedokáže splniť očakávania, pretože sa o to ani nesnaží. Pawlikowski síce má cit pre obraz, ale budovanie emócií je na bode nula. Rovnako v mojich očiach dopadlo aj jeho Moje leto lásky. Problém s filmom je, že prvá hodina je postavená na jednoduchej zápletke, ktorú režisér zbytočne rozťahuje. Bohužiaľ sa v nej nedozvedáme takmer nič. Je emočne chladná a snaha o pripomenutie si vojnových hrôz je v poľskom filme asi na rovnakom významovom mieste, ako keď v indickom filme niekto uteká na vlak. Film sa stáva zaujímavý posledných 20 minút, ale v najlepšom skončí a neviem ako tí čo to pozerali, ale ja som si rozhodne pomyslel, že ma Idin príbeh nielenže neobohatil, ale sa o to ani nesnažil. Vizuálne pekné, ale načo využívať hĺbku ostrosti, keď v nej nie je skrytý žiadny význam. Čakal som meditatívnu úvahu nad Bohom, dostal som chladný film o hľadaní židovských koreňov a o túžbe po jednom zasunutí. Neurazí, nenadchne.(22.9.2014)

  • Dale
    ***

    Chladný, odtažitý a nudný film, ktorý sa silou-mocou chce hrať na art film so silnou témou. Téma vyvraždenia židovskej rodiny slušným Poliakom mohla byť zaujímavá, no nie je dotiahnutá do konca. Nedozvieme sa o tom viac, aký bol motív ani ako sa to odohralo. Téma hľadania vlastnej identity budúcej mníšky už taká zaujímavá nie je a tiež nie je využitá naplno, takisto ako príbeh krvavej Wandy. Celé je to bez emócií, k postavám si nevytvoríte žiadny vzťah, takže vám je jedno, ako skončia a aj keď nemá film ani hodinu a pol, zdá sa, akoby trval večnosť. Pozitívom je ČB vizuál, ktorý tomu dodáva punc realistickosti, priam cítite tú dobu 60tych rokov v socialistickom Poľsku, no na oscarový film to je trošku málo.(19.2.2017)

  • baribal
    ***

    Vynikající kamera stojí za zmínku, ale zbytek filmu mi zůstal cizí. Černobílé filmy umějí být podbízivé a to Ida ale rozhodně není. Výsledkem je pro mě hezky natočený film, který se mě ani trochu nedotkl. Škoda.. chtělo to jen zesílit příběh. Takhle je to pro mě pouze šedivý film.(24.8.2014)

  • Marze
    ***

    Film s bezútěšnými obrazy vyžaduje divákovo soustředění. Příběh o poznání sebe sama. Pro mě nudné, ale na festivalu plyne čas jinak.(17.2.2018)

  • MartinezZ
    **

    Nudně a příliš artově zpracované zajímavé téma se zajímavou atmosférou a zajímavým zpracováním, rozplizlé ke konci a artově nesmyslným zakončením. Nečekal jsem od toho moc, ale jak to dokázalo postupem času navnadit, tak to dokázalo zklamat.(31.10.2014)

  • MikO_NR_1909
    ***

    Tu už nejde o to, komu Ida pasne, komu nie, kto je nadšený z kompozície obrazu, kto by privítal umeleckú nápaditosť za hranou akejsi rozprávačskej nemohúcnosti. Samozrejme, doba zasadenia a prvotný look symbolizuje akúsi zlatú baňu moderného artu zušľachtenia prúdovými smermi čiernobielej estetiky, ale obsah musí skrátka o niečom viac vypovedať. Rád by som ozaj niekedy videl do očí akademikov, do vnútra ich dispozičného zmýšľania. Ida je ťažkou vizuálnou pózou a nezachráni ju ani ani kvalitná formálna práca. Zvyšok je mdlý a bez nápadu.(24.3.2015)

  • Alementina
    **

    typický umělecký film pro intelektuály :) černobílé, kamera skvělá, asi věrohodné zachycení nálady 50. tých let, ale pro mě nuda s předvídatelným scénářem. MFF KV - kino Kongresový sál(9.7.2014)

  • Othello
    ****

    Propagační výhodou evropského artu se sexy jeptiškou v hlavní roli je rozhodně vždy naděje, že v rámci provokativního napadání starosvětských morálek máme docela velkou pravděpodobnost, že obdržíme její full frontal. Ida nicméně má i jiná esa v rukávu, zejména bravurní kompozici prakticky všech záběrů, které jsou často nepříjemně neinformativní (například několikrát nevidíme osobu, ke které se mluví či o které s mluví, ačkoli je o metr a půl dál od rámu kamery) a jsou koncipovány tak, že jejich aktéři vyplňují jen jejich minimální část. Tenhle způsob snímání, společně s černobílým obrazem napomáhá k zobrazení komunistického Polska jako neuchopitelného zjizveného mladšího bratra Mordoru, prorostlé existencionalismem, samotou a odcizením. I přes to není Ida heavy art, jak se může stát, protože každá ze scén má ve filmu svůj jasně pojmenovaný účel a neprostupnost protagonistek je rámována konkrétním cílem, za kterým obě dvě směřují. Vše za tím si divák může nacházet pohodlně sám a film ho k tomu nijak netlačí.(7.11.2014)

  • Tryskomyš

    Film získar Oscara 2015 za nejlepší neanglicky mluvený film.(24.2.2015)

  • nirvanafan
    **

    Tak nám tu letos opět přibyl další přírůstek v žánru prudící art. Vyznačuje se údajně originálním použitím kamery, což znamená, že koukáme na useknutou hlavu tvoří cca 1/3 záběru, zbytek záběru se skládá ze zcela nijakého pozadí. Další specialitou je snímání budovy takovým způsobem, aby se nám do záběru nevešla celá a jdoucí postavy, která po chvíli chůze ze záběru vypadne. Toto je zajisté velmi inovativní a novátorské, neboť se jedná o snímání natolik hnusné, že doposud nikdo nebyl natolik necitelný, aby ho použil. Leč manýra je manýra, a aby art skutečně vypadal artově, nelze si od podobně pitomých nápadů pomoci. Dále se jedná o film, v němž se na první pohled nic neděje, postavám chybí psychologický podklad, a tudíž si do nich můžeme vesele projektovat, cokoliv se nám zlíbí a údajně objevovat nečekané hlubiny snímku. Pravděpodobně se však jednalo spíše o tvůrčí lenost, při níž se doufalo v to, že film, který nás ani na vteřinu nepřestane přesvědčovat o své uměleckosti, k tomuto hlubinnému vytahování zlata z koňského lejna vybudí, všichni budou chrochtat blahem, že ve svých nudných životech pro jednou alespoň částečně využili mozkovou kapacitu a vůbec si v tom vytržení nevšimnou, o jak moc nanicovatý snímek se jedná.(1.3.2015)

  • hygienik
    *****

    Na film som si musel "zvykať". Prvú pol hodinu sa zdalo, že sledujem nudnú ťažkú depku o následkoch WWII, kde je veľa nedopovedaného a ničoho nového sa vo filme nedočkám. Čiernobiele zábery boli nielen krásne umelecky vystavané, ale postupne nám všetko mlčky a o to naliehavejšie "vysvetlili". Áno, chýbal mi tam pozitívny vyprošťovák, ale možno práve preto to bolo emocionálne nesmierne silné. FBIOFEST Bratislava 2014(24.3.2014)

  • Sandiego
    ****

    Čirá kamerová kaligrafie s podmanivě pomalým tempem, které umožňuje hlubší prožitek. Navzdory ostatním komentářům nepovažuji Idu za dílo odtažité či přehnaně artistické. Černobílé obrazy a působivé kompozice vyzařují neuvěřitelně silnou atmosféru dobových reálií, které se nemůže vyrovnat žádná klasická dobovka. Ani intimní příběh židovské jeptišky a její životem schvácené tety nepůsobí po psychologické stránce spekulativně, i když jej citově převyšuje právě vizuál (magické detaily Idiných očí) a jemný hudební podkres. Velmi se mi zamlouvala Idina návaznost na život své jediné příbuzné, ovšem Pawlikovski si připravil zcela jiný závěr - zašifrovaný a odpovídající spíše uměle vnesené tezi než doposud fungujícímu přirozenému vývoji uvnitř postavy.(13.7.2014)

  • Dont
    ****

    Snímek, který se dost vymyká současné filmařině, ale mě se tenhle návrat v čase líbil. Depresivní podívaná na krátké sblížení dvou zcela odlišných žen. Tu první sžírá minulost, kterou se snaží vytěsnit současností, druhá by se ráda dozvěděla něco o minulosti, svádí však vnitřní boj se svou budoucností. Nelehký, ale kvalitní film spíše pro náročnější publikum s výbornou Agatou Kuleszou v roli perfektně napsané postavy tety.(16.8.2014)

  • Morholt
    ****

    Nádherná forma, ale nejsem si jistý, jak vnímat obsah. Respektive nevím, jestli je to střet dvou protikladných světů, černého a bílého, které se společně vydávají za jednotným cílem, přičemž se ten černý propadá do čím dál tím víc větší deprese ze své temnoty, zatímco ten bílý nahlíží do světa zla a neshledává ho tak špatným, anebo jestli se jedná o polské účtování s minulostí, jak tou válečnou, tak tou komunistickou. Nejspíš je to od každého trochu a ještě něco jiného navíc, co se mi nepodařilo postřehnout. Buď jak buď na film i na obě hlavní aktérky se mi dívalo dobře a ačkoliv bych uvítal intenzivnější střelbu do vlastních řad, byl jsem ve finále nadmíru spokojen. 80%(17.1.2015)

  • Freemind
    **

    Takhle by točil Bergman... kdyby neuměl psát a neměl cit pro dialog, psychologii postav a výběr herců. Na Idě je zajímavá jen kompozice snímků, vše ostatní je buďto nuda nebo teatrální póza typická pro většinu polských filmových dramat posledních několika desetiletí. Díky Jahvemu za krátkou stopáž, jinak bych asi skočil z okna ještě před závěrečnými titulky.(31.3.2015)

  • GILLWANDER
    ***

    Ida má jednu veľkú prednosť, ktorou ani jeden anšpirant na zisk Oscara za najlepší zahraničný film nedisponuje: Záberovo a strihovo úžasnú prácu s čiernobielou kamerou a úžasnými záberovými posunmi vo formáte. Ida vizuálne pretrhla cudzojazyčné mlčanie a vyblískaný Hollywood nestačí údivom krútiť hlavou. No čo už nehraje vo prospech krásnej čiernobielej inscenácií je neúrodná plytkosť či už po dejovej stránke alebo chabej scenáristickej, kde sa divákovi ani jeden jediný dialóg nevryje hlboko do pamäti. Len aby sa nepovedalo, sem tam postavy podniknú na úkor bezcennej dejovej linky nejaký ten dejový posun no stále iba polovičný a nedotiahnutý. Argentínsko-španielsky Wild Tales mi pripadal o čosi prepracovanejší. Záverečný klavír majestátne polemizujúci... 65%(19.5.2015)