poster

Orfeus

  • francouzský

    Orphée

  • anglický

    Orpheus

Fantasy / Drama / Romantický

Francie, 1950, 95 min

Komentáře uživatelů k filmu (29)

  • xxmartinxx
    ****

    Nevím... Není nesmysl říkat tomu surrealismus, když to celkem přesně adaptuje řeckou pověst, čili děj není motivovaný snovou logikou, ale ryze logikou předepsaného příběhu, kde se jen volí stylizace věcí, co se musejí stát (i když teda dojde k pár úpravám děje)? Přijde mi to jako nazvat film hororem, protože se v něm objeví sekera. Ale to jen na opraj - jinak mě tenhle film poměrně nadchnul, předně svými vizuálními hrátkami, které (asi i díky jejích větší jednoduchosti) na rozdíl od Krásky a zvířete nezestárly. 4 a 1/2(18.2.2017)

  • Adrian
    *****

    Nadherne surrealisticke dielo opierajuce sa o starodavny mytus...vyborne herecky vykony, kamera, hudba...(22.8.2004)

  • movie
    ****

    Náramná surrealná romance, na svou dobu mistrně a odvážně natočená a hlavně božsky zahraná. Velmi nadčasové dílo, které mě i téměř 70 let od svého vzniku dostalo (dodávám, že mám často problém s konzumací děl z 50. let).(10.1.2017)

  • Radko
    ***

    Očakávania, ktoré som mal na základe anotácie, že ide o výborný surrealistický film, očakávania od režiséra, ktorého diela sa vraj vyznačujú svojráznou poetikou i očakávania od hereckých predstaviteľov samotný film príliš nenaplnil. Niežeby bol zlý, to vôbec nie, skôr mierne nevýrazný a pomerne ľahko po čase zapadajúci do kategórie príjemných, vcelku pozerateľných filmíkov, no bez výraznejšieho citového, či intelektového zasiahnutia. Svojrázna adaptácia známeho mýtu starého Grécka je uvedená už názvom filmu. V úvodných minútach je zrejme pre neznalých stručne vyrozprávaný nešťastný príbeh hráča na harfu a jeho ženy Euridiky. Dej sa vzápätí presúva do parížskej umeleckej kaviarne konca 40. rokov 20. storočia, kde sa stretávajú mladí básnici. A začína mierne snový, z podsvetia do živého sveta a naopak plynúci dej popretkávaný obrazovými ozvláštneniami (niektoré scény z podsvetia sú nasnímané na negatíve), dejovými surreálnymi zvratmi a zaujímavými hereckými výkonmi. Nech sa nikto na mňa nehnevá, ale vážne braný surrealizmus považujem za odumretú vetvu umenia.(13.10.2004)

  • vypravěč
    *****

    Cocteauova nebezpečně hluboká pouť do podsvětí poezie, založená na aktualizovaném řeckém mýtu, odhaluje mnohonásobnou dvojsečnost básnické inspirace, vedle její omamující krásy a zraňující bolesti (jež ostatně tvorbu podmiňuje) je to především věčnost navracení: skutečnosti, přítomnému okamžiku, neřkuli životu samému se lze přiblížit (a neztratit přitom vše, tj. sebe sama) jen jeho vnitřní sugescí nebo po zapomenutí jeho nahrazením obrazem vtělujícím jeho ideu. Odtud i věčnost mýtu a současně: naše předurčenost jím. Jsme na cestě kupředu a současně se vracíme.(15.9.2010)

  • Revanx

    Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete.(24.1.2009)

  • Cimr
    *****

    Antoine de Saint-Exupéry řekl, že dokonalé není to, k čemu se už nedá nic přidat, ale to, od čeho se nedá nic odebrat. V tomhle ohledu je pro mě Orfeus dokonalý. Ani jedna scéna mi tu nepřišla navíc, příběh mě úplně vtáhl a prestože jsem za sebou měl na festivalu už 9 celovečeráků, zapomněl jsem na bolesti krku, očí i zadku a maximálně se do této fascinující moderní verze známého mýtu ponořil. Převozník, co vás na onen svět převeze v limuzíně, smrtonoši na motorkách a krásná smrt s vosím pasem... Skvělá podívaná pro diváka, co umí vypnout logické myšlení a nechat na sebe film prostě působit.(4.8.2011)

  • *Elfík*
    ****

    Dobrý film poznáte podle toho, že o něm přemýšlíte ještě další den a možná i ten další (alespoň já to tak mám). Takže jsem si to ověřila. Ověřovala jsem půl dne (tedy, přemýšlela jsem o filmu asi tak pět hodin, jestli to chcete vědět, samozřejmě ne stále, já zásadně nepřemýšlím, takže jsem spíše vzpomínala na určité scény a říkala jsem si, jaké byly hezké a jaké ne, ale to jsme se dostali někam úplně jinam a vůbec, nemusí vás to zajímat, že?!). Takže vraťme se k film. Zpočátku jsem byla velmi otrávená, protože jsem chtěla jít na film Šéfové na zabití (ano, vím, že Orfeus je více přínosný film, než Šéfové, ale to je snad moje věc! Nehrabejte se v mém soukromí, laskavě!) no, ale nikdo na něj se mou nechtěl jít (?) a zrovna dávali ve druhém kině (ano, Hradec má dvě kina, víte? Cinestar není jediné kino, do kterého můžete chodit, vy jedni..... ehm mechováci! (hradečtí pochopí (snad)) tento film. Film z roku 1950. Francouzský film. To se jen tak nestane.... Musím přiznat, že jsem ještě nikdy neviděla francouzský film v původním znění, vždycky (skoro vždycky) jsou nadabované. Francouzský jazyk mám celkem ráda, takže mi ani nevadil zvuk, ale asi si nezvyknu na zvláštní hraní francouzských herců (nebo to bylo tou dobou?) A ještě jedna věc. Orfeus že byl hezký??? Vždyť vypadal, jako kdyby ho zrovna vytáhli z tělocvičny, kde před zrcadlem obdivoval své svaly a své vysoko vytažené kalhoty. A místo brady prdelku! Celkově film? Byl prostě..... jak to říct...... divný! A hezky morbidní! Smrt mi připomínala Morticii z Addams family. A jak to, že v ,,mezisvětě'' neznají pojem básník? Radši už budu končit, jinak přidám další závorku (vadí?). Takže, film nádherný, scénář nápaditý, herci zajímaví a rozhodně jsem se nenudila!(Omlouvám se za velký počet závorek (měla jsem závorkovací náladu))!(18.8.2011)

  • kaylin
    ***

    Tohle není styl snímků, který by měl dostal Surrealismus mám rád, líbí se mi, jaké jsou tady použité efekt, ale celé mi to přišlo takové nějaké... asi moc umělecké, nebo já neví. Příliš jsem si snímek neužíval. Ne, že bych ho snad protrpěl, ale prostě mě nijak moc nebavil. Je ale vidět, že Cocteau věděl, co a jak chce natočit.(17.10.2014)

  • kusper
    ****

    37. LFŠ(1.8.2011)

  • corpsy
    ***

    Zaujímavo podaná a bravúrne natočená nuda. Obrazy pohltili príbeh, herecky sa nijako výrazne nepredstavil žiadny z hlavných hrdinov. Možná strata času.(28.8.2015)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Benátky 1950 - súťažný výber(9.3.2016)

  • mortak
    ***

    Nemám rád filmy, pro jejiž pochopení potřebujete vysokou školu. Cocteau míchá dohromady teorie, které byly v jeho době populární - Junga (moderní výklad archetypálního příběhu, Freuda (dva základní pudy), Husserla (vědecky luštíme kódy a zapomínáme na přirozený svět), Heideggera (existenciály)... Spíše jde o zprávu o uměleckém poválečném kvasu, než o skutečný film. Naštěstí zůstalo Cocteauvo originální filmové vidění a María Casares je smrtelně krásná. Ovšem pohádková čistota Krásky a zvířete je fuč. A mimochodem, Juliette Greco je mizerná herečka.(16.4.2011)

  • Tommy.D
    *****

    Do sálu jsem šel s tím, že nejspíš budu moc dohnat svůj spánkový deficit (ano, takový jsem barbar). Naneštěstí pro můj biorytmus, naštěstí pro mě na nic takového nezbyl čas. Film je skoro až akční, ani přes témeř dvouhodinovou délku nenudí. Herecké výkony jsou solidní, za povšimnutí zde taky stojí na svou dobu vyspělé efekty/kamera (např. vstup do zrcadla pohledem z první osoby, ruka prostupující zrcadlem..).(1.8.2011)

  • vesper001
    *****

    Nejdřív nalézat, pak hledat, tvrdil Jean Cocteau a Orfeus, jehož největší chybou je, že při útěku zachází příliš daleko, to dělá přesně tak. Utíká od úspěšného života a spokojeného manželství a najde Smrt. Pak ji ztratí a začne ji hledat. Totéž s Eurydikou. Anebo je to všechno naopak? Cocteau vnímá básníka jako naddruh, stejně jako poezii zcela nadřazuje próze. Orfeus se chová jako zmatené chmýří zmítané větrem, které se neustále někdo snaží polapit a zasadit, aby z něj něco bylo, ovšem dá to neskutečnou práci, protože Cocteau bezvýhradně nadržuje jemu. Každý básník je posmrtný. Proto je mu tak těžko žít. Jean Marais se svou nepřístupnou krásou mramorové sochy zastiňuje i sebepůvabnější ženské protagonistky, režisér ho aranžuje do malířských póz a kamera sleduje obdivným pohledem. Orfeus je příběhem lásky, lásky v mnoha podobách.(6.3.2017)

  • Almásy
    *****

    natočiť film o tom ako sa Smrť zamiluje a natočiť to ešte TAK NESKUTOČNE PORITI EFEKTNE, také veci vie len Cocteau.(18.3.2011)

  • blackJag
    ****

    V našich kinech další pořádná lekce z historie kinematografie (v posledních letech snad jen přičiněním PROJEKTU 100) celkem už citelně chyběla, takže za nasazení tohoto zajímavého kusu jsem opravdu vděčný a docela jsem si jej užil. Pěkné nápady, přirozená modernizace známého mýtu a hra s jeho motivy, expresivní herectví. Jsem rád, že jsem mohl vidět na velkém plátně. II Scénář: Jean Cocteau. 80%(27.11.2011)

  • klima777
    ****

    Existují slova, jež by se neměla vyslovovat příliš často. Aby nedocházelo k devalvaci fenoménu (?), který označují. Ticho je nezlomné a svobodné. Básníci vědí. A bojují do posledního dechu.(24.8.2012)

  • vitekpe
    **

    Mozna je to super film, ale to ja se nedozvim. "Usnul jsem nudou" uz po cca 15 minutach...(16.1.2016)

  • mohamedsfinger
    *****

    Krásná inspirace řeckým mýtem přenesená do Francie konce 40. let. Surrealistické pojetí je dávkováno tak, že nenarušuje příběh a jen podtrhuje poetiku příběhu. Žádnému z herců není co vytknout, i když tu největší pozornost na sebe strhávají Jean Marais a María Caceres. Experimenty s obrazem a výborná kamera a také hudba pak přivádějí celý filmový zážitek téměř k dokonalosti. Klaním se, pane Cocteau.(23.2.2010)

  • Brejlil
    ****

    Zvláštním způsobem převyprávěný mýtus o Orfeovi a Eurydice. Co začíná jako sonda do života bohémské mládeže, končí v surreálně působícím zásvětí. Cocteau v sobě nezapře básníka, ale ukazuje i značnou kreativitu vizuální (průchody zrcadly do zásvětí, cesta proti větru) a také smysl pro sarkastický humor ("Co jste?" - "Básník." - "Tady se píše, že spisovatel." - "To je skoro totéž." - "Tady totéž nestačí." - "Básník je spisovatel, který nepíše."). Konec je kupodivu happyend, jaký by jste v řeckém mýtu nenašli ani omylem. Vedle Cocteauovy nápaditosti se uplatnil i kameraman a některé lokace jsou také pěkné. Snad jen herecké výkony trochu pokulhávají. Marais je nápadně až sošně krásný, také Smrt má něco do sebe, ale Eurydiké je taková obyčejná.(12.8.2011)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace