poster

Tim's Vermeer

  • Velká Británie

    Tim's Vermeer

Dokumentární

USA, 2013, 80 min

Režie:

Teller

Kamera:

Shane F. Kelly

Hudba:

Conrad Pope

Producenti:

Tim Jenison
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    *****

    Tim Jenison nie je maliar. Nie je ani architekt, návrhár, staviteľ, či výrobca nábytku. Je "len" vynálezca, grafik a odborník na elektroniku. To mu však nebráni v tom, aby sa pokúsil zrealizovať svoj sen - čo najvernejšie napodobniť obrazy Johannesa Vermeera. Svojim spôsobom Le Mystère Picasso 21. storočia. Kedže nie je možné, podobne ako to spravil Clouzot, zachytiť prácu maestra, snaží sa dokument aspoň priblížiť a poodkryť rúšku, pod ktorou sa skrýva tajomstvo jeho génia. A ako to spraviť? Jednoducho - nechať ho napodobniť ďalším géniom. Ona samotná myšlienka je rovnako fascinujúca ako možnosť sledovať Tima pri plnení cieľa, ktorí sa miestami javí vzdialenejší než na začiatku (o obtiažnosti odvádzanej práce s ohľadom na úroveň detailov a tú neskutočnú piplačku, ale aj nákladov a investovaný čas nehovoriac). Divákovi je tak umožnené sledovať niečo neopakovateľné, a i keď sa podľa očakávaní na konci nedozvieme, či túto metódu Vermeer skutočne použil, je to zážitok. Dokument by mal určite vidieť každý, kto sa aspoň okrajovo zaujíma o umenie. Navyše nie je nijak komplikovaný a vhodný len pre "ľudí z branže" - naopak, je zrozumiteľný a prístupný aj úplnému laikovi, ktorý ani netuší, ktože to ten Vermeer vlastne je. Plus sa dozvie niečo, čo sa na školách s umeleckým zameraním neučí. 95%(7.6.2014)

  • eye candy
    ****

    Johannese Vermeera napadl domácí kutil 21. století, který se pokusil znázornit kouzlo jako geometrický útvar a rozepsat lidskou imaginaci do chemické rovnice. Paradoxně ho tento hutný analytický pokus dost možná obohatil o docela jiné zkušenosti, než původně očekával. I když Tim dokázal, že díky zrcátkové metodě lze skutečně velmi realisticky znázornit jakýkoli objekt či scénu a některé jeho poznatky např. o chromatické aberaci na obrysu pláště učitele (z obrazu Hodina hudby) či mírné zakřivení tvaru některých vzorů, by skutečně mohlo naznačovat použití optiky, stejně nelze prakticky dokázat, jestli Vermeer skutečně použil nějký druh optického zařízení (s výjimkou toho po rodičích), při tvorbě svých fotorealistických děl a tak se člověk nadále musí spokojit s ne příliš definitivními a exaktními závěry o subjektivní povaze estetiky, o tom, že každé řešení dost často přináší mnoho dalších otázek a že kreativní a logické myšlení jde napříč uměleckou tvorbou často ruku v ruce.(5.10.2014)

  • Babous
    ***

    Ta myšlenka je úžasná a je fantastické, že se autorovi podařilo namalovat jeho vlastní (rozuměj Vermeerův) obraz bez jakéhokoliv uměleckého tréninku a jen s použitím technických pomůcek. Když už si ale dal takovou práci s umístěním zrcadel, světel, plátna a všeho, mohl si možná Tim dát i trochu záležet na rozmístění kamer, na střihu a na následné editaci. Působí to na mě trochu amatérsky až nuceně. Stejně ale pořád spíš věřím tomu, že Vermeer byl malířský génius než vynálezce.(28.11.2014)

  • DaViD´82
    *****

    Pokud znáte duo Penn & Teller, tak se zpočátku neubráníte dojmu, že půjde o mystifikační dokument, protože pokud toto kouzelnicko-recesistické duo přichází s dokumentem "o objasnění doposud záhadného Vermeerova jedinečného stylu skrze záznam počínání miliardářského výtvarnou múzou nepolíbeného vynálezce s bláznivou teorií, která od základu mění pohled na tvorbu jednoho z největších malířů všech dob, a zároveň si tento miliardářský výtvarnou múzou nepolíbený vynálezce v Texasu staví v garáži Potěmkinovu vesnici, aby mohl následně svou teorii prokázat několikaměsíční piplačkou během reprodukce Hodiny hudby", tak to dvakrát velkou důvěru nevzbuzuje. Nota bene když jde o zachycení malování obrazu; tedy v zásadě pro účely dokumentu velmi nevděčné a nudné činnosti. Bylo by jim tedy více než podobné udělat si z diváků šprťouchlata, ale... Ale ne, je to skutečný dokument a navíc takový, který poňoukne i největší patlaly mezi námi k vytáhnutí černobílé fotografie, pořízení dentálního zrcátka na tyčce, štetců, barev a zkoušce, zda to skutečně funguje. Každopádně krom možného (znovu?)objevení zajímavé omalovánkové techniky, jde především o silný příběh Tima Jenisona, který neváhal obětovat pěkných pár let života hnidopišské práci na projektu se značně nejistým výsledkem. A bez grantu. I když s miliardami v zádech.(2.6.2014)

  • mr.filo
    ***

    Koncept vcelku zajímavý, leč to provedení !! Aby se podle audia (rozhovoru) stříhalo i video zdá se poněkud špatným nápadem , vždy se to řeší záběry na člověka v jiném úhlu, na okolí rozhovoru, a nebo na věci o kterých se mluví.... takhle to vypadá, že všichni trpí v průběhu řeči záchvaty. Také mi chyběly půdorysné skici pro rozložení věcí v místnosti, když už to bylo vytvořeno v 3D programu.(20.11.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace