poster

Dobrý řidič Smetana

Dokumentární

Česko, 2013, 77 min

(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • CheGuevara
    ***

    Smetana se dostal z vězení a taky z televizní obrazovky. A nutno říct, že mu to hodně prospělo. Rozšířená verze nechává některé scény mnohem lépe doznít a konečně mám z Romana stejný pocit, jako sami tvůrci - sympatický ničema. Z nedovařeného televizáku, tak vlastně vznikl docela kompaktní a ucelený dokument o jedné ne zrovna vyvedené revoltě. Jen se nedokáži zbavit pocitu, že v současné době, kdy ODS balancuje na hraně přežití, je ten dokument zoufale neaktuální. Anebo je to jen zbožné přání.(4.11.2013)

  • Liznic
    *

    Smetana vychází jako poměrně dost inteligentní sympaťák, zato Klusák a Remunda jako dva pitomci. Ač jsem tuto kauzu moc nesledoval, nedozvěděl jsem se zhola nic nového, natož zajímavého. Nikde nepadne jediný inteligentní dotaz (dobře, jeden jsem našel, ale teď už nevím, co to bylo), natož aby padla nějaká inteligentní odpověď, postřeh. Následuje "hejtění" napůl povinné a napůl vyvolané tímto filmem: politici jsou svině, média jsem .........(6.1.2014)

  • Sdoom
    ***

    Aneb dokumentární komedie o řidiči, který maloval politikům tykadla, jak své dílo titulují sami tvůrci Vít Klusák a Filip Remunda. Už zde můžeme najít první z mnoha rozporů, které tento dokument nepochybně vyvolá. Nic komediálního totiž na příběhu Romana Smetany, který strávil sto dní za mřížemi a několik dalších dnů soudním popotahováním kvůli banálnímu přemalování politicky agitačních billboardů neshledávám. Možná, že tím tvůrci chtěli vyjádřit, že film obsahuje některé úsměvné scény, jenže ta úsměvnost většinou pod tíhou reality patřičně hořkne. Klusák s Remundou už od začátku nepokrytě dávají najevo, že tento dokument se nebude snažit o objektivní posouzení celé kauzy s výrazným odstupem, ba naopak. Roman Smetana je pro ně evidentně hrdinou a veškeré dění se tak točí kolem něj. Z filmu se mi jeví jako poměrně inteligentní člověk, stojící si za svými názory a činy, se smyslem pro humor. Prostě a jednoduše sympaťák, a tak není divu, jaký postoj k němu filmaři zaujmuli. Vrcholem (pro mě osobně vrcholem kýče) je pak jejich gesto sounáležitosti a ztotožnění se s činem Romana Smetany, kdy v Praze za přítomnosti kamer a muzikantů hrajících Smetanovu Vltavu pomalují a podepíší se na plakát Tomáše Töpfera z ODS v Praze. Myslím, že moc dobře museli vědět, že po medializaci tohoto případu je určitě nikdo za tento čin popotahovat nebude, proto to považuji za kýč a spíše snahu o glorifikaci sebe samých. Problém však nastává ve chvíli, kdy dojde ke konfrontaci s jinými aktéry (i neaktéry) kauzy. Nemohu si pomoci, ale jak Ivan Langer, tak Petr Nečas, kteří se mají ke kauze vyjádřit (Langer filmařům, Nečas přímo diskutuje se Smetanou), ve svých výstupech obstáli, zejména pak Petr Nečas, a evidentní snaha v přímé konfrontaci ospravedlnit konání Romana Smetany tak z mého pohledu jednoznačně selhala. Jedním z mála chvályhodných vystoupení je tak komentář Jiřího Dienstbiera, který opět dokázal, že je člověkem na svém místě. Zásluha tvůrců, že se ve filmu objevil, to ovšem není, protože se sám překvapivě dostavil na místo nástupu Smetanova trestu. Tímto se dostávám k poslednímu poměrně zásadnímu problému, který s dokumentem mám – spektrem zpovídaných osob. Kromě Langera, Nečase a Dienstbiera zde hodně prostoru dostávají prostí nespokojení občané, kteří svorně nadávají na politiku a politiky, ovšem pokud bych měl o toto zájem, otevřu si Novinky.cz a nemusím kvůli tomu sledovat dokument, který se zabývá jinak velmi zajímavou kauzou. Že se nepodařilo získat vyjádření soudkyně Langerové je pochopitelné, ovšem očekával bych, že dokumentaristé osloví mnohem širší spektrum osobností, které by mohly do případu vnést světlo a objektivitu. Proč tak neoslovili např. Jiřího Pospíšila, po jehož zásahu byl Smetanovi přerušen trest, nebo soudce, který ho odmítl poslat do vězení za maření soudního rozhodnutí, nebo jiné právníky či osobnosti zabývající se lidskými právy, to je mi opravdu záhadou. Oproti původní kratší verzi nabízí kinoverze záběry přímo z cely, propuštění na svobodu dva dny před Vánoci, několik rozhovorů a závěrečnou výpověď Smetanova kamaráda, který vznáší obvinění vůči Ivanu Langerovi. Kromě posledně jmenované skutečnosti se jedná o rozšíření sice docela povedené a smysluplné, nicméně nikterak zásadní pro vyznění filmu. Konečný verdikt nebude možná tak negativní, jak by se z předchozího textu mohlo zdát. Už jen tím, že se Klusák s Remundou touto kauzou zabývají, prokazují veřejnosti službu a otvírají tím tak velice zajímavá témata jako např. svoboda projevu a její meze, postoj politiků ke kritice atd. Bedřich Smetana by se možná obracel v hrobě, kdyby viděl marasmus v české politice a ve společnosti obecně a možná by nikdy nedovolil, aby jeho hudba v dokumentu, který o tom pojednává, hrála. Nicméně už s tím asi nic nenadělá a pro diváka je to jen dobře, protože jeho hudba se ve většině stopáže k dění na plátně docela hodí a sama o sobě je prostě krásná. Ocenit musím i angažovanost a zapálenost tvůrců pro věc, která je pro natočení dokumentu naprosto zásadní. I přes všechny vady tak považuji film Dobrý řidič Smetana za (na české poměry obzvlášť) poměrně kvalitní dokument. (kino Světozor)(28.11.2013)

  • Radek99
    ****

    Zavřete Langera, ne Smetanu! Prostý občan z lidu proti absurdní politicko-justiční mašinérii, která formuje a cizeluje jeho občanský (zprvu trochu živelný) postoj, pitoreskní panoptikum jeho podporovatelů, zesílený motiv komunální frašky, přiznaná angažovanost tvůrců. Společenská závažnost snímku zatlačuje do pozadí možné výtky, tedy třeba to, zda přidaná hodnota k původnímu televiznímu dokumentu opravdu ospravedlnila vznik této kinoverze. Ale vidět tvůrce, jak na kameru nutí říci předstíraně žoviálního a blazeovaného Ivana Langera, že se nikdy nedopustil korupčního jednání a jeho vyhýbání se přímé odpovědi snůškou absurdních plků o svobodě skutečně stojí za to vidět znovu a opravdu se neomrzí. Zavřete Langera, ne Smetanu!(27.10.2013)

  • DJ Lonely
    ***

    Dokument je to dostatečně zábavný na jedno shlédnutí, ale upřímně úplně nechápu názory Klusáka a Remundy. Když třeba v závěrečné scéně vyjadřují Smetanovi podporu slovy "Naprosto rozumíme jeho potřebě dozdobit nevkusné politické reklamy, se kterými byl nucen korzovat po městě." To je populismus jako prase. Nikdo ho nenutil s tím busem jezdit a když se mu to nelíbilo, měl si najít jinou práci. A dosah popularity získané poškozováním cizího majetku a děláním z komára velblouda je krásně vidět ve scéně, kde jde Smetana podat vysvětlení na policejní stanici a před vchodem ho vítá celých šest podporovatelů.(8.7.2017)

  • - Ivan Langer se svými právníky požadoval, aby byla jeho scéna z filmu vystřižena. Argumentoval, že vzhledem k tomu, že se jedná o "umělecký dokument", tak vlastně vystupoval v roli jako každý jiný umělec, k čemuž je zapotřebí autorská smlouva. (Zdroj: Bontonfilm)

  • - Autoři filmu nebyli za pomalování billboardu Tomáše Töpfera nikdy stíhání, ani pokutováni. (Zdroj: Bontonfilm)

  • - Filip Remunda a Vít Klusák byli jediní členové štábu, kteří mohli s Romanem Smetanou natáčet ve vězení v Rapoticích. (matecko)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace