poster

Dobrý řidič Smetana

Dokumentární

Česko, 2013, 77 min

(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • pagacova
    *****

    Už dlouhou dobu přemýšlím, zda je Smetana "blázen" nebo hrdina. Tenhle dokument ho ukazuje spíše jako oběť, která má svůj selský rozum a nebojí se ho použít. Přestože nejsem fanoušek Klusáka a Remundy, tak mě touhle věcí potěšili: příběh, který má i na jejich poměry v sobě absurdity dost, zbytečně nenafukují a drží se dějové linky, kterou se snaží uchopit komplexně, zajímavě a s přesahem.(27.10.2013)

  • Liznic
    *

    Smetana vychází jako poměrně dost inteligentní sympaťák, zato Klusák a Remunda jako dva pitomci. Ač jsem tuto kauzu moc nesledoval, nedozvěděl jsem se zhola nic nového, natož zajímavého. Nikde nepadne jediný inteligentní dotaz (dobře, jeden jsem našel, ale teď už nevím, co to bylo), natož aby padla nějaká inteligentní odpověď, postřeh. Následuje "hejtění" napůl povinné a napůl vyvolané tímto filmem: politici jsou svině, média jsem .........(6.1.2014)

  • R1CH1E
    *****

    Dobrý řidič Smetana možná není zrovna dvakrát objektivní dokument. To však nic nemění na tom, že je to dobrý dokument. Kauza pana Smetany, který byl odsouzen za to, že si dovolil nakreslit pár tykadel našim milovaným politikům na jejich vypasené xichty na billboardech, je poměrně známá. Nebudu tu vehementně rozebírat to, že mnoho lidí by jim tam přikreslilo něco jiného a mnohem více vulgárního, ani to, jaký je pan Smetana vlastně člověk a jak moc byl nebo nebyl ovlivňován pány dokumentaristy. Místo toho se soustředím na to, že jsem se bavil, dostal jsem dost informací, které mi o této kauze nebyly známé, a navíc jsem viděl, jak dokáže taková kravinka ovlivnit něčí život na několik let. A to se vyplatí.(3.12.2013)

  • salalala
    ***

    Očekávat od dvojice Klusák - Remunda objektivitu je dosti bláhové a věřím, že s tímhle na ten film nikdo nepůjde. Oba pánové zůstávají věrni své pověsti a točí jednostranný, ale filmařsky vyspělý dokument o absurdnosti našeho státu. Na kauze řidiče, který jen přimaloval tykadla politkům, ukazují, jak relativní je ohánění svobodou slova a svobodou celkově. Prostě kdo chce psa bít, vždycky najde si hůl. Nemůžu se ale tentokráte ubránit dojmu, že v kontextu filmografie obou tvůrců jde o jejich nejslabší počin. Nevím, zda je to dáno tím, že "kauza Smetana" není tak nosná a není zas až tak vtipná, ale zkrátka tu jsou místa, kdy se pořád opakuje totéž a tvůrci jako by neměli co nabídnout. Ano, jsou tu vtipné momenty a konfrontace s politiky je poměrně dobrá (obzlášť koktající Langer, který není schopen do kamery prohlásit, že nepřijal úplatek), protože je na ní dobře vidět, jak zákonodárci mluví ve frázích a ve větách, z nichž se nic nedozvíme. O Romanu Smetanovi si lze na základě filmu myslet, že je to člověk, který dokáže hájit svůj názor, i když je někdy hodně svérázný a stojí si za svým. Ačkoli jsem některé jeho postoje nechápal, byl mi sympatický, ač si myslím, že do některých situací byl asi malinko vmanipulován filmaři, ale to je vedlejší, obstál v nich, takže nemá smysl je řešit. Pořád ale jde o vyvedený dokument, který je řemeslně na vysoké úrovni (i když televizní obrazovka by pro něj byla asi lepší), ale nejspíš nemá tak úplně nosné téma. 60%(29.11.2013)

  • Sdoom
    ***

    Aneb dokumentární komedie o řidiči, který maloval politikům tykadla, jak své dílo titulují sami tvůrci Vít Klusák a Filip Remunda. Už zde můžeme najít první z mnoha rozporů, které tento dokument nepochybně vyvolá. Nic komediálního totiž na příběhu Romana Smetany, který strávil sto dní za mřížemi a několik dalších dnů soudním popotahováním kvůli banálnímu přemalování politicky agitačních billboardů neshledávám. Možná, že tím tvůrci chtěli vyjádřit, že film obsahuje některé úsměvné scény, jenže ta úsměvnost většinou pod tíhou reality patřičně hořkne. Klusák s Remundou už od začátku nepokrytě dávají najevo, že tento dokument se nebude snažit o objektivní posouzení celé kauzy s výrazným odstupem, ba naopak. Roman Smetana je pro ně evidentně hrdinou a veškeré dění se tak točí kolem něj. Z filmu se mi jeví jako poměrně inteligentní člověk, stojící si za svými názory a činy, se smyslem pro humor. Prostě a jednoduše sympaťák, a tak není divu, jaký postoj k němu filmaři zaujmuli. Vrcholem (pro mě osobně vrcholem kýče) je pak jejich gesto sounáležitosti a ztotožnění se s činem Romana Smetany, kdy v Praze za přítomnosti kamer a muzikantů hrajících Smetanovu Vltavu pomalují a podepíší se na plakát Tomáše Töpfera z ODS v Praze. Myslím, že moc dobře museli vědět, že po medializaci tohoto případu je určitě nikdo za tento čin popotahovat nebude, proto to považuji za kýč a spíše snahu o glorifikaci sebe samých. Problém však nastává ve chvíli, kdy dojde ke konfrontaci s jinými aktéry (i neaktéry) kauzy. Nemohu si pomoci, ale jak Ivan Langer, tak Petr Nečas, kteří se mají ke kauze vyjádřit (Langer filmařům, Nečas přímo diskutuje se Smetanou), ve svých výstupech obstáli, zejména pak Petr Nečas, a evidentní snaha v přímé konfrontaci ospravedlnit konání Romana Smetany tak z mého pohledu jednoznačně selhala. Jedním z mála chvályhodných vystoupení je tak komentář Jiřího Dienstbiera, který opět dokázal, že je člověkem na svém místě. Zásluha tvůrců, že se ve filmu objevil, to ovšem není, protože se sám překvapivě dostavil na místo nástupu Smetanova trestu. Tímto se dostávám k poslednímu poměrně zásadnímu problému, který s dokumentem mám – spektrem zpovídaných osob. Kromě Langera, Nečase a Dienstbiera zde hodně prostoru dostávají prostí nespokojení občané, kteří svorně nadávají na politiku a politiky, ovšem pokud bych měl o toto zájem, otevřu si Novinky.cz a nemusím kvůli tomu sledovat dokument, který se zabývá jinak velmi zajímavou kauzou. Že se nepodařilo získat vyjádření soudkyně Langerové je pochopitelné, ovšem očekával bych, že dokumentaristé osloví mnohem širší spektrum osobností, které by mohly do případu vnést světlo a objektivitu. Proč tak neoslovili např. Jiřího Pospíšila, po jehož zásahu byl Smetanovi přerušen trest, nebo soudce, který ho odmítl poslat do vězení za maření soudního rozhodnutí, nebo jiné právníky či osobnosti zabývající se lidskými právy, to je mi opravdu záhadou. Oproti původní kratší verzi nabízí kinoverze záběry přímo z cely, propuštění na svobodu dva dny před Vánoci, několik rozhovorů a závěrečnou výpověď Smetanova kamaráda, který vznáší obvinění vůči Ivanu Langerovi. Kromě posledně jmenované skutečnosti se jedná o rozšíření sice docela povedené a smysluplné, nicméně nikterak zásadní pro vyznění filmu. Konečný verdikt nebude možná tak negativní, jak by se z předchozího textu mohlo zdát. Už jen tím, že se Klusák s Remundou touto kauzou zabývají, prokazují veřejnosti službu a otvírají tím tak velice zajímavá témata jako např. svoboda projevu a její meze, postoj politiků ke kritice atd. Bedřich Smetana by se možná obracel v hrobě, kdyby viděl marasmus v české politice a ve společnosti obecně a možná by nikdy nedovolil, aby jeho hudba v dokumentu, který o tom pojednává, hrála. Nicméně už s tím asi nic nenadělá a pro diváka je to jen dobře, protože jeho hudba se ve většině stopáže k dění na plátně docela hodí a sama o sobě je prostě krásná. Ocenit musím i angažovanost a zapálenost tvůrců pro věc, která je pro natočení dokumentu naprosto zásadní. I přes všechny vady tak považuji film Dobrý řidič Smetana za (na české poměry obzvlášť) poměrně kvalitní dokument. (kino Světozor)(28.11.2013)

  • - Autoři filmu nebyli za pomalování billboardu Tomáše Töpfera nikdy stíhání, ani pokutováni. (Zdroj: Bontonfilm)

  • - Filip Remunda a Vít Klusák byli jediní členové štábu, kteří mohli s Romanem Smetanou natáčet ve vězení v Rapoticích. (matecko)

  • - Ivan Langer se svými právníky požadoval, aby byla jeho scéna z filmu vystřižena. Argumentoval, že vzhledem k tomu, že se jedná o "umělecký dokument", tak vlastně vystupoval v roli jako každý jiný umělec, k čemuž je zapotřebí autorská smlouva. (Zdroj: Bontonfilm)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace