Režie:
Thomas VinterbergKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Nikolaj EgelundHrají:
Thomas Bo Larsen, Ulrich Thomsen, Bjarne Henriksen, Paprika Steen, Trine Dyrholm, Hella Joof, Mia Maria Back, Jonas Karlsson, Eva Röse, Ingvar Larsson (více)Obsahy(1)
Karsten je propuštěn na víkend z vězení. Ráno po bujarém večírku, ještě se silnou kocovinou ho přijde navštívit žena, která mu oznámí, že s ním má dvanáctiletou dceru Louise, o jejíž existenci neměl ani tušení. Role otce nebylo rozhodně to, s čím by počítal, nicméně se společně se svým schizofrenním kamarádem Peterem rozhodne s dcerou setkat. Po společně stráveném dni se Louise nechce domů ke svému otčímovi, který ji bije a Karstenovi se zase příliš nezamlouvá vyhlídka návratu do vězení, všichni tři se tedy nevyhnutelně ocitají v autě a vydávají se s pomocí kreditní karty německého občana na cestu na sever Švédska za svými přítelkyněmi, které tam odjely za prací. Svými činy přitahují pozornost místních, ale také stále se zvětšující skupiny policistů. (Severský filmový podzim)
(více)Videa (1)
Recenze (8)
Napodiv veľmi príjemný film. Natočený ešte v preddogmovskom období - Vinterberg ukázal, že vedel točiť filmy aj pred tým manifestom, ktorý bol napokon slepou uličkou. Hlavná dvojica hrá lepšie ako v Rodinnej oslave a výborná je aj predstaviteľka mladej dcéry (ktorá by si zaslužila svoj profil na ČSFD). Je to proste celé fajn, vinterbergovské, s jeho obľúbenými hercami. ()
Tatko - problémový chlapec, jeho pubertálna dcéra (o ktorej sa dozvie prvý krát v živote) a jeho kamoš si spravia roadtrip z Dánska až na sever Švédska a zažiju cestú plnú dobrodružstiev! Nie však obyčajných, vzhľadom na to, že tatko uteká z väzenia a cestou si trošku s kamošom ušpinia ruky od krvi. Definícia "rodinný road movie" by bola veľmi silná nadsádzka na tento Vinterbergov počin. Natočené v duchu Dogma 95. ()
Sednout za volant a dát se na cestu po Skandinávii je jiné, než sednout za volant a dát se na cestu v jiné zemi. Zde snad nikdy nesmí chybět motiv ilegality, podobně třeba jako ve výborném švédském filmu Det nya landet. Zde se dva drobní delikventi "zapomenou" po propušťáku vrátit zpátky do vězení a ještě k tomu s sebou vezmou dceru jednoho z nich, když zjistí, že ji týrá její otčím. Ovšem nedostatek peněz a neschopnost řešit konfliktní situace způsobuje, že postupem času se jejich delikty poněkud prohlubují. Nechybí cynicko-humorné situace vydatně podpořené hláškami excelentního dua Bo Larsen / Thomsen (škoda, že Paprika zde měla jen štěk na začátku, mohlo to být excelentní trio) - zejména vyzdvihnu tu poslední, ale ani dojemné situace, ovšem většinou jsou to kombinace obou. Vytkla bych jen trochu větší množství motivů, jako útěk před zákonem, vztah k dceři, vztah mezi dvěma gaunery, vztah k přítelkyním, za kterými jedou, že film působí trochu nekonzistentním dojmem, že má člověk pocit, že neví, co tím chtěl autor říci a jestli celkové vyznění má být humorné (i když velmi černě) nebo tragické. Na to si asi musí každý udělat názor sám. V každém případě road-movie, která se jen tak nevidí. ()
Vinterberga mám rád, to jeho rozmáchlé žánrové kouzlení i tahání diváka za růžovou fusekli emocí. Tenhle příběh fúzuje všemožná klišé, ale ani na moment jsem neměl pocit, že by se režisérovy jakkoli vymkl z rukou. Tohle je promyšlená hra, žádná rozdivočelá jízda do neznáma. Road movie vyrostlá z kořenů sociálního dramatu a citlivě naředěná spoustou příjemných žánrových příměsí. A samozřejmě vedená jistou rukou pana kapitána i jeho tradičně všemožně deviované posádky. ()
Krapet jsem se obával, že to bude Dogma 95, ale naštěstí to bylo zbytečné. Je to fakt normálně natočený film a v první polovině mě svým tématem, hereckými výkony (dokonce tu hraje i Ulrich Thomsen, který měl hlavní roli v Rodinné oslavě) i road movie laděním celkem zaujal, ale od jednoho zásadního zvratu mě to už tolik nebavilo. Hlavně je to ale tím, že obě poloviny jsou jinak laděné. Zatímco ta první je pohodová a ústřední trojice si v ní své putování dost užívá i přesto, že s největší pravděpodobností nebude mít dobrý konec pro nikoho, ta druhá celá dost na tom jednom určitém zvratu a i když se to pořád snaží být pohodové, za sebe bych byl radši, kdyby to v tom přišlo až později. Takhle se druhá polovina musí přehnaně zaobírat danými následky a přitom se to tam prostě moc nehodilo a navíc to ani úplně nejlíp negradovalo. Ale i tak z toho mám veskrze dobré dojmy a Vinterberg mě opět příjemně překvapil, i když ne tolik jako minule a i když to na čtvrtou hvězdičku nevidím. Silné 3* ()
Galerie (3)
Photo © Nimbus Film Productions
Reklama