Režie:
Aaron LipstadtKamera:
Tim SuhrstedtHudba:
Don PrestonHrají:
Klaus Kinski, Don Keith Opper, Brie Howard, Norbert Weisser, Crofton Hardester, Kendra Kirchner, Mary Ann Fisher, Rachel Talalay, Darrell Larson (více)Obsahy(1)
Děj se odehrává v roce 2036 na výzkumné stanici Minos v těsném sousedství planetky Hermes CP-407. Už delší dobu mají androidé zakázán přístup na Zemi. Přesto dr. Daniel (Klaus Kinski) z příkazu jistých vlivných míst dokončuje na Minosu supertajný projekt tvorby dokonalého androida. Jeho asistentem je Max 404 (Don Opper), jediný exemplář poslední vývojové série robotů. (Hans.)
(více)Recenze (27)
Bohužiaľ veľmi lacno vyzerajúca snímka, pričom v druhej polovici začína odkrývať aj nejaké tie kvality scenára, keď sa dej začne vyvíjať nie až zase tak očakávaným smerom. Herecké výkony sú ale stále drevené, ako sa na slušné béčko patrí, to sa týka aj Kinského. Samozrejme Android nemá na to konkurovať Alien a Blade Runner, keďže ich pripomína, ale ak by sa s týmto námetom pracovalo na úrovni očakávaného trháka, tak mohla vzniknúť klasika žánru. Takto ide iba o chutný polotovar. ()
Překvapivě neexploatační cormanovka se slabším rozjezdem, ale s výborným Donem Keithem Opperem v roli osamělého androida na vesmírné stanici, který se chce stát člověkem. Nejzábavnější na filmu je jeho „duševní“ proměna z infantilního naivky, poznávajícího svět skrz filmy 20. století, na přeprogramovaný vraždící stroj (James Cameron se na filmu podílel jako výtvarník, a dost možná tu nabral inspiraci pro svého pozdějšího Terminátora). Ve filmu v zásadě není jediná kladná postava, ale Opper (který hravě zastíní i jindy dominantního Kinskiho v roli šíleného vědce) si dokáže udržet naše sympatie i ve chvílích, kdy se v něm začnou probouzet špatné lidské vlastnosti a emoce, které ho postupně připravují o nevinnost. Android má i na Cormanovy poměry hodně lacinou výpravu (kulisy vypadají jak ze Studia Kamarád a rekvizity jak z hračkářství), ale nebere se zas tak vážně a nepůsobí nechtěně směšně, i když si pokládá hluboké existenciální otázky jako "co to znamená být člověkem?". ()
♪♫ „Android... nad dobrého androida není...“ ♪♫ Červený trpaslík, série druhá, díl prvý: Kryton. ____ Jenže ani jeden dobrý android nedokáže napravit prázdnotu scénáře a herecké neumnětelství ostatních herců, včetně magora Kinského, u něhož někdo zřejmě považuje bezduchý pohled do kamery za herecký výkon hodný oskara za celoživotní přínos. ()
Blade Runner vyšel o pět měsíců dříve. To jen na připomenutí, kde byla tenkrát laťka sci-fi filmů o androidech. Navzdory lacinnému vzhledu, občas doslova příšernému herectví vedlejších postav a zápletce kterou líní autoři variovali tolikrát, že už nemá čím překvapit, to není vůbec špatný film. Lví podíl na velice slušném dojmu má naprosto přesné herectví Dona Keitha Oppera. Klaus Kinski je tu jen do počtu, i když scéna oběda v zahradě je výborná. Tohle komorní béčko mělo na to stát se kultem, stejně jako příbuzný, ale v mnohém úplně jiný Outland. ()
Jako... ono to úplně marné není a to jedno překvapení v závěru jsem fakt nečekal (ale dává to pak větší smysl, oč jde - jen jsem se musel podívat, kdy měl premiéru Blade Runner a kdy přesně tohle a ano, tohle opisovalo). Ty androidí hrátky a rozverná španělská muzika na závěr tomu dodávají taky docela příjemné odlehčení. Jen je takové - vlastně o ničem Dalo se rozehrát víc linií než takováto prostá a v určité části nudná zápletka. Hodně to staví na prostředí, a to je tam takové zvláštně depresivně-vězeňské, což by i patřilo k tématu, že? Ale bratři a sestry na Zemi už čekají na odboj, že? Kam se hrabou druhořadí lidští zlodějíčci a vrazi... Btw, dobrý je fór v závěrečných titulcích, že Max hrál sám sebe. ()
Galerie (44)
Photo © Hans Braun / New World Pictures
Zajímavosti (5)
- Max 404 (Don Opper) ve svém volném čase sní o lidském životě a sleduje filmy Metropolis (1927) a Život je krásný (1947). (MrPierc)
- Don Keith Opper v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)
Reklama