poster

Důležité je milovat

  • Francie

    L'important c'est d'aimer

  • Itálie

    L'importante è amare

    (Itálie)
  • Západní Německo

    Nachtblende

    (Západní Německo)
  • anglický

    That Most Important Thing: Love

  • anglický

    L'important c'est d'aimer

Drama / Romantický

Francie / Západní Německo / Itálie, 1975, 109 min

  • Slarque
    ***

    Hned na začátku vám bude jasné, proč za tento film Romy Schneider dostala Cézara. Jenže tenhle film mi přišel takový nevyrovnaný, některé scény velmi silné, u jiných jsem se pomalu nudil. Navíc je to tak trochu divadlo. Andrzej Żuławski mi tu přišel spíš jako provokatér, kdyby se více zaměřil na postavy a příběh, mohlo to být ještě silnější (i tak 70%).(6.7.2017)

  • fleurette
    ***

    Nemám ráda Zulawského a jeho filmy ještě méně. Vždy musí být vulgární, nechutný, nepochopitelný (snad jen pro mě) a nikdy nesmí chybět nahé ženy, nic proti tomu, ale často je to podané laciným způsobem. Romy Schneider je úchvatná jako vždy, hlavně ve slavné úvodní scéně, za svůj výkon zaslouženě dostala Césara. Klaus Kinski také výborný, nedokázala jsem si vybavit žádnou roli, kde by hrál někoho 'normálního'. Moc se mi líbil opakující se hudební motiv, připomnělo mi to Mépris. Celkový dojem trochu smíšený, znovu se mi stalo, že jsem se nudila vždy, když Schneider nebyla v záběru.(11.10.2012)

  • Roman Albach
    *****

    "Důležité je milovat" je první francouzský film polského režiséra Andrzeje Zulawského natočený podle románu Americká noc. Debutujícímu režisérovi se podařilo pro tento snímek získat takové hvězdy jako byli Klaus Kinski nebo Romy Schneider. Ta po přečtení scénáře okamžitě pochopila, že bude mít na krku celý film (jak se později vyjádřila). Role neúspěšné herečky Nadine Chevalier, která přijímá úlohy v nevalných filmech, byla pro Romy Schneider tou nejtěžší v její dosavadní kariéře. Ač uznávaná profesionálka Romy Schneider často pochybovala, zda dává ze sebe to nejlepší a bála se okamžiku, kdy na ni diváci a režiséři zapomenou. Proto je v roli Nadine tak autentická. Je strhující jí sledovat, nenalíčenou, nepříčetnou, nešťastnou a milující. Jak později uvedl její druhý manžel Daniel Biasini, Romy se každý večer vracela z natáčení zcela vyčerpaná a zničená. Zpravidla byla schopná zanechat roli na place. U role Nadine to tak nebylo. Svou úlohu neopouštěla, často kvůli ní nemohla usnout... Není proto divu, že díky svému neuvěřitelnému výkonu před kamerou získává Romy Schneider v dubnu 1976 Césara za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli. Snímek "Důležité je milovat" není milý film, je drsný. Je silný. Pokud se nebudete bránit, vtáhne vás a vy se dostáváte do stejného stavu jako hrdinové. Jste omámení, jste vedle. A chápete, jak důležité je milovat.(17.12.2011)

  • NinadeL
    *

    Setkání polského režiséra Andrzeje Zulawského a Romy Schneiderové přineslo oběma nevšedně silný zážitek. Zatímco Romy v prostředí francouzského filmu už cele zakořenila a měla za sebou hvězdná léta v Rakousku a Německu, několik let v Hollywoodu, Zulawský točil poprvé mimo Polsko. Jejich společný film Důležité je milovat je syrovým spodobněním života na okraji filmového průmyslu. Je velice úderný a podle určitých výběrů patří mezi tři nejlepší filmy s Romy vůbec. V sekundární literatuře se lze dočíst o procesu stravování herce rolí, se kterým se Romy během natáčení potýkala.(17.7.2009)

  • garmon
    ****

    „Přinuť se dívat na to, co tě znechucuje! Když se vidíš v zrcadle, dělej to jako já, snaž se myslet na něco jiného!“ Důležité je milovat má hrozivě silný začátek – Deleruova hudba (vykradena z Pohrdání, ale co - při záběrech na TY OČI Testiho a Schneider Vám zježí chlupy úplně stejně), Schneiderové slzy, během pěti prvních minut vás to úplně odstřelí. Pak už se to vlní, jednou nahoře, jednou dole – motivy citové manipulace a bezvýchodnosti jsem už ve filmech mnohokrát viděl, ale těch prvních pět minut zde je opravdu neuvěřitelných!. Schneider je ze začátku nádherná – než si zas sepne vlasy dozadu a začne ukazovat své kouty… Přes všechny svoje výhrady k žánru melodramu a ke kultu císařovny Sisi, kterému neholduju (Godard: „Romy by nespáchala sebevraždu, kdyby natočila tři dobré filmy, protože by jí to pomohlo překonat určité věci“, J. L. Godard, Texty a rozhovory, JSAF, Jihlava 2005, str. 304), máte u L´important c´est d´aimer chvílemi pocit, že to je Velký film. Stylem se to nepodobá ničemu z tehdejší "velké" francouzské produkce (dobře, snad Mon oncle d´Amérique), možná to ale způsobem snímání trochu připomene vrcholné filmy Wajdy ze současnosti – jakási velkolepost zabírání. Zulawski je ale na Wajdovi tematicky nezávislý – nikdy nebyl suchar. Jako takřka ve všech jeho raných filmech najdeme i zde hodně expresionistických motivů: spousta násilí a krve, drogy, organizovaná prostituce, homosexualita, sebevražda na veřejných záchodcích, scény z márnice… Zde to má ale úplně jiné zasazení, než v předchozích polských Zulawských. Důležité je milovat má kromě Schneider (jejímu výkonu zde bylo věnováno Almodóvarovo Vše o mé matce) skvěle vybrané a bravurně vedené mužské herce – Testi, Dutronc a Klaus Kinski jsou ďábelsky dobří, ba nádherní – a to jsem spíš fanda hvězdných žen. Co se Zulawského týče dál, je třeba napsat, že měl v sobě mozartovskou lehkost, která chyběla největším filmařům jeho doby – dynamičnost scén, bolestnost a autentičnost emocí, lidskost. Jeden by řekl: komerční filmařina, ale není to celá pravda. Asi základní rozpor postmoderny. Ta lehkost bytí vyjádřená lehkostí. Film je na ulozto, české titulky na titulky.com(24.1.2011)

  • - Za roli v tomto filmu obdržela Romy Schneider v roce 1974 cenu César. (Rosalinda)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace