Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Německý film, natočený podle pohádky klasika německé literatury Wilhelma Hauffa. Idea, v kterou film vyúsťuje, je velmi aktuální pro dnešek; že jen v aktivní práci, v kolektivní práci je možno hledati štěstí života i blahobyt i opravdovou lidskou lásku. Hrdina filmu Petr Munk, který se zmítá mezi dvěma silami, dobrem a zlem, nachází nakonec jediné východisko v dobrém a lepším. Film je po barevné stránce velmi dokonalý a obratnost techniků jeho triků, jichž je ve filmu pěkná řádka, je takového rázu, že staví tento film jistě mezi technicky nejdokonalejší díla. Film byl na VI. Mezinárodním filmovém festivalu, v Karlových Varech 1951 vyznamenán Cenou za barevný film za vynikající techniku a použití složitých triků. (Filmový přehled)

(více)

Recenze (2)

evapetra 

všechny recenze uživatele

Toto východoněmecké zpracování Hauffova Chladného srdce mě bohužel za srdce nechytlo. Filmová pohádka je příliš poplatná době, ve které vznikla a z originálu si vzala jen jakýsi rámec příběhu. ()

ripo

všechny recenze uživatele

Film nemá ve zvyku často sahat pro dramatickou látku do kouzelné, vysoce působivé a i dnes aktuální oblasti pohádek. Je jisté, že národní pohádky zasluhují, aby byly filmovány. To provedli už před lety sovětští filmaři. A Němci jsou vlastně po nich prvními, protože ty různé nesmysly, vydávané západními produkcemi také často za pohádky, si nezasluhují jiného názvu než paskvil na tento jeden z nejúchvatnějších uměleckých útvarů. Wilhelm Hauff je jedním ze známých klasiků německé literatury. Hauff neviděl podstatu současné společnosti a smysl jejího usilování. Proto také jeho dílo i pohádka „Chladné srdce" má určité ideologické nedostatky, které my dnes jasně vidíme. Ale přesto je Hauffovo dílo silné, působivé a pokrokové i dnes, protože má hlubokou společensko-kritickou tendenci. Pro Hauffa je základním ideovým konfliktem střetnutí řemeslníků a malých podnikatelů, kteří se zoufale brání proti útlaku a bezohlednému kořistnictví vzmáhajícího se obchodního kapitálu a velkoburžoasie. Lidi dělí ne podle třídní příslušnosti, ale podle osobních vlastností, podle srdce jedni mají vřelé, vnímající a cítící srdce, a druzí zase srdce chladné, kamenné. Hauff nevidí třídně, vidí lidi skrze malé okénko ještě feudálních názorů, rozeznávajících lidi dobré a lidi zlé. Hrdina „Chladného srdce" Petr Munk ve smyslu této Hauffovy linie názorů na svět prožívá celý ten strašný protiklad dobra a zla, ve svém vlastním srdci. Držíce se této zásady postupovali také filmoví zpracovatelé pohádky. Změnili však její závěr, který v literární předloze vyznívá zpátečnicky. Hrdina filmu přichází k názoru, že pouze začlenění do práce kolektivu může vést k blahobytu i osobnímu štěstí. Vcelku je tento film velmi zdařilým dílem DEFY, ukazujícím, že je nejen možno, ale nutno vydolovat pro film a filmem pro dnešního diváka to nezměrné bohatství, které je ukryto v pohádkových národních literaturách. Filmový přehled 13/1952 ()

Reklama

Galerie (26)

Reklama

Reklama