poster

Johana Šílená

  • španělský

    Juana la loca

  • italský

    Juana la Loca

  • anglický

    Mad Love

Drama / Historický / Romantický / Životopisný

Itálie / Portugalsko / Španělsko, 2001, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • igi B.
    ****

    Působivé historické drama - byť nikterak objevně, leč výborně řemeslně natočené i zahrané. Nelze než kvitovat s povděkem tyhle vcelku možná nijak filmařsky přínosné, leč ze sledu dějin docela poučné historické filmy (mmj. třeba "Královna Margot"). Divácky vděčné projekty i přes absenci zbytečné podbízivosti a >uměleckého< přehrávání herců, ve snaze za každou cenu >uchopit< smysl postavy... Což v dnešní době přející všelijakým bombastickým spektáklům (často s mizernou formou i obsahem) je snad už samo o sobě uměleckým přínosem... - - - P.S. Česká televize alespoň v tomto případě konečně pochopila, že takovéto filmy je zvrácenost uvádět v ořezu na formát 4:3. Ještě by pánům dramaturgům mohlo dojít i to, že takové filmy se zkrátka nedabují! Ale to by se zase netočily kšefty, že... :-((17.4.2006)

  • emma53
    ****

    Možná malý, ale docela podstatný kousek z osobního života královny Johany Kastilské, která milovala tolik svého muže, že se to zdá až neskutečné. Kdo ví, jak to bylo opravdu, ale i tento velmi dobře zpracovaný film, který čerpá z historických pramenů, byl pro mě moc zajímavou podívanou. Milovala Filipa v tak velké přemíře své lásky, že ho její záplava podezření, žárlivosti a nakonec možná až její neskutečná poddajnost každému jeho rozmaru pomalu oddalovala a rozdělovala tento manželský svazek. Abych řekla pravdu, tak jsem byla smutná, protože vím, že láska má mnoho podob, ale žárlivost by mezi ní neměla patřit. Ale poručit této vlastnosti, která bourá, ale nestaví, je jedna z nejtěžších věcí na světě. Filip zemřel moc mladý a mě by docela zajímalo, jestli by nastal nějaký zvrat k lepšímu v jejich vztahu po jeho uzdravení. Pilar López de Ayala Johanu ztvárnila dokonale. „Úskalím lásky není nevěra, ale žárlivost.“(24.4.2015)

  • Lima
    ****

    Žárlivá ženská a královna, toť věru smrtící kombinace. Tak zajímavá historická postava, jako je Johana Kastilská si "svůj" film určitě zasloužila. Ten není žádnou opulentní výpravnou podívanou, tvůrci filmu se spíše skrze konverzační rovinu zaměřili na Johaniny pocity a chování, její chorobnou posedlost Filipem I. Sličným, kvůli níž byly její státnické povinnosti, pro škodu země, až na druhé koleji. Z jejího žárlivého chování pak pramení mnohé divácky vděčné momenty a i díky nim ty dvě hodiny utečou jako voda. Vyzdvihl bych opravdu skvělou představitelku titulní role Pilar Lopez de Ayala a na "bezchybném samci" (slova jedné mé přítelkyně) Danielu Liottovi coby Filipovi spočine nejedno oko divaček (mám to potvrzený :o) ).(25.5.2006)

  • Big Bear
    ****

    Mám takový názor. A čím více jsem filmů viděl, tím jsem si jím jistější. Zkrátka, kvalitní film se dá poznat hned podle úvodních titulků. Kamenujte si mně (jistě jsou i vyjímky) ale ze své víry neustoupím! Již v první minutě sledování Juany la Loca jsem věděl, že od tohohle filmu můžu čekat velmi kvalitní zážitek. A nepletl jsem se. Již jen ten královský konvoj jedoucí k pobřeží aby se mladičká princezna Johana mohla nalodit na cestu do Španěl byl úžasný. Jana I. Kastilská byla sestrou Kateřiny Aragonské, která byla první manželkou anglického krále Jindřicha VIII. Tudora... to jen pro upřesnění odbdobí a souvislostí. Děj filmu nás tak zavádí do úžasného období renesance na španělský dvůr. Nejsem znalcem ppodrobností ze života Johany, takže nemohu posoudit co bylo pravdy na její nesmírné lásce k Filipovi, jejímu sexuálnímu apetitu a jejích dědičných dispozicích k šílenství. Nechal jsem se tedy příběhem nést a tvůrcům dopřál trochu té licence...Věřím však, že si o této významné osobnosti a hlavně matce Karla I. něco zjistili a netočili jen tak jeden z dílů Canterburských povídek... Opravdu nechápu zde udělené odpady, přirovnávání snímku k softpornu či pornografii a vrcholem je srovnání se Třemi mušketýry... Ten kde, chce vidět nádherně zpracovanou renesanci na evropských dvorech, by se neměl nechat odradit těmi, co tam byli, vše viděli a tudíž vědí přesně jak to bylo. O žádné porno nejde a nahoty je tam minimálně. Kdo o té době něco ví, tak ví, že gotika i renesance byla k sexu velmi otevřená a řada věcí, které dnešního diváka šokují, byla v té době běžná a nikdo se nad tím nepozastavoval... Uvědomme si, že se bavíme o období novověku... Osobně jsem byl tímto filmem velmi mile překvapen a nadšen. Tohle zkrátka byl kvalitní historický film a doporučuji jej. * * * *(21.2.2013)

  • monolog
    **

    Celkem hodně se divím, že to tu má takový hodnocení, protože mně to přišlo jako děsnej škvár. Vůbec to není žádný historický drama, ale jen obyčejná červená knihovna s historickým pozadím. Takovej brak, jako píše třeba Barbara Cartland nebo Barbara Taylor-Bradford či občas i Danielle Steele. Nejde tam vlastně o nic kromě popsání něčího šílenýho vztahu, a jelikož jsem čekal historickej film a chtěl jsem se o Španělsku patnáctýho a šestnáctýho století dozvědět něco víc, hodně mě to zklamalo. Celý dvě hodiny to omílá vztah extra žárlivé vévodkyně, posléze královny a jejího proutnickýho manžela (kterej samozřejmě sešel na to, čím zacházel. na syfilis a to není žádný prozrazení pointy, syfilidu, příjici či lues totiž ve středověku mělo aspoň 80% mužů a první chlapík Syphilus o kterým pak jeden doktor složil báseň Syphilis seu Morbus Gallicus jí dal své jméno). A když to tak vezmu kolem a kolem, vlastně jsem se z toho filmu nedozvěděl nic jinýho, než že žárlivost není dobrá vlastnost do manželství a při sexu s prostitutkama si dávat pozor. Nebylo tam nic o její vládě, o stavu její země, nebylo tam nic o politice ani mezinárodních vztazích, stále netuším, proč byla lidem tak milovaná a jestli za její vlády byl rozkvět či úpadek říše. Nebylo tam nic. Ani drama to není, protože mnohokrát (opravdu nesčetněkrát) jsem si říkal, jak jsou ty rozmluvy strašlivě umělý a nerealistický. Mnohem větší výpovědní historickou hodnotu než tohle má podle mě i Noc na Karlštejně.(18.4.2006)

  • - Představitelka hlavní role Pilar López de Ayalaová získala za svůj výkon v titulní roli prestižní španělskou výroční cenu Goya a Stříbrnou mušli na MFF v San Sebastianu. (Terva)

  • - Snímek v roce uvedení do kin zaznamenal nebývalý divácký ohlas a doslova zlomil rekordy v návštěvnosti španělských kin. (Terva)

  • - Některé scény ve filmu volně vycházejí z divadelní hry "La Locura de Amor" dramatika Manuela Tamayoa y Bause. (Terva)