Reklama

Reklama

Bible!

Fantasy / Historický / Romantický / Pornografický
USA, 1974, 84 min

Obsahy(1)

Antológia zložená z troch príbehov, ktoré ponúkajú alternatívny pohľad na Bibliu.
Prvý príbeh je o Adamovi a Eve. Adam (Bo White) prepláva cez zvláštne skalisté úžiny a dostane sa na pláž. Z mora sa vynára Eva a ich spojenie je neodvratné. V druhom príbehu má Batšeba (Georgina Spelvin) pocit, že jej manžel Uriah (Robert Benes) ju ignoruje, preto sa zbližuje s Dávidom (John Horn). Posledný príbeh je o Samsonovi (Brahm van Zetten) a Dálii (Gloria Grant). Keď Samson zabije jedného z trpasličích priateľov Dálie, tá mu prisahá pomstu. (Incantator)

(více)

Recenze (1)

JFL 

všechny recenze uživatele

Wakefield Poole je známý především jako ikona 70s filmového gay undergroundu, paralelního k fenoménu porno chic. Již jeho queer filmy "Boys in the Sand" a "Bijou", které platí za milníky hardcore queer kinematografie, ukazují jeho tvůrčí ambice. Ty se ale naplno projevily v jeho srdcovém projektu "Bible!". Ten ale svého času u diváků narazil proto, že díky režisérově věhlasu i obsazení hvězdné Georginy Spelvin očekávali hardcore podívanou, ale namísto toho dostali nekompromisně osobitý avantgardní projekt, a to navíc zcela prostý explicitních záběrů. Poole poměrně adekvátně o filmu mluví jako o své paralele k Disneyho "Fantasii". Stejně jako ona představuje ambiciózní autorské převyprávění známých příběhů a také namísto dialogů přichází se sugestivními a fantazijními výjevy podmlovanými klsickou hudbou. Poole zde ve třech, respektive čtyřech (když počítáme i dovětek) segmentech předkládá své interpretace příběhů z Bible s výraznými ženskými postavami. Zatímco v původní verzi, respektive té tradované patriarchálním dogmatem vystupovaly pasivně, Poole je ukazuje jako aktivní figury. Autorovy ambice se projevují hlavně ve svérázné stylizaci, která čerpá z filmové historie a současně se zhlíží v dobové experimentální kinematografii (obzvláště Kennethu Angerovi). Po křehce estetickém příběhu Adama a Evy tak nastupuje vyprávění o Batšebě, která zde svádí Davida, ztvárněné jako raná slapsticková groteska (kde Georgina Spelvin opět ukazuje svůj velkolepý herecký talent). Esteticky nejuhrančivější třetí část pojednává o Dalile a Samsonovi a přichází se scénou spojující v sobě estetiku evropské avantgardy i moderního experimentálního divadla. Film pak završuje kratičký závěr, kde panna Marie prchající před andělem utváří rozevlátou tečku nejen za Poolovým vizuálně působivým, byť současně formalisticky sebezahleděným dílem, ale také za jeho ideou Bible a jejími nespoutanými ženami. Poolova "Bible!" je v prvé řadě dílem své doby, která na jednu stranu přála osobitým tvůrčí géniům, kteří tak mohli vytvářet své experimenty bez ohledu na mainstreamové normy a paradoxně i své vlastní publikum. ()

Reklama

Reklama