Reklama

Reklama

Detail

(festivalový název)

Obsahy(1)

Snímek Abbáse Kiarostamiho natočený podle skutečného příběhu působí jako čistě dokumentární rekonstrukce událostí vedoucích k soudu se zchudlým Husajnem Sabzianem za pokus o podvod. Po setkání v autobuse s postarší ženou, kdy se představí jako Mohsen Makhmalbaf je Sabzian pozván do jejich rodiny, kterou postupně přesvědčí, že pokud mu pomohou s financováním, objeví se v jeho dalším filmu. Nakonec však pojmou podezření, že jde o podvodníka, který má v úmyslu vykrást jejich dům a zavolají policii. (Hans.)

(více)

Recenze (24)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Íránský režisér, scenárista a střihač Abbas Kiarostami ve svém filmu Detail AKA Nema-ye Nazdik z roku 1990 přeskakuje mezi dokumentem a fikcí. Většina představitelů hrají sami sebe dle příběhu, který se kdysi skutečně stal. Kiarostamiho zaujmul v novinách případ Hassaina Sabziana, nezaměstnaného mladíka, který se vydával za slavného režiséra Mohsena Makmabalfa. Na jeho pravou identitu se pochopitelně časem přišlo a Kiarostami se okamžitě rozhodl, že natočí o tomto případu dokument. Kiarostami měl povoleno natáčet kompletní soudní proces a navíc Kiarostami přiměl samotného Sabziana a i rodinu Ahankrahových, kterou chtěl Kiarostami využít k sehrání skutečných momentů. V rámci tvorby filmu zařídil Kiarostami nejen setkání Sabziana a pravého Makmabalfa, ale také pomohl usmířit Sabziana a rodiny Ahankrarových. Detail spadá do žánru fiktivního dokumentu a jedno je v jeho případě jisté- moc specifičtějších filmů nenajdete. Je Detail vlastně dokumentární film, který využívá prvky hraného filmu? Nebo je Detail hraný film, který využívá prvky dokumentárního filmu? Na Detail se dá víceméně dívat těmito dvěma pohledy. Kiarostami ve spolupráci s kameramanem Ali Reza Zarrindastem film záměrně točí způsobem, který má vyvolat pocit, že na dokument skutečně koukáte. Dokument to ale v plném slova smyslu není. Právě zde hraje úlohu označení fiktivního dokumentu, které se snaží diváka přesvědčit o tom, že sleduje skutečné události. Jenže právě v případě Detailu divák sleduje jak sehrané, tak i reálné události. Je to ale natočené celé tak autentickým způsobem, že divák by skutečně těžko většinou rozeznal, co je zrovna sehrané a co je dokumentárním záznamem. Do jisté míry se to vlastně těžce vysvětluje, protože přístup Kiarostamiho k téhle látce s takovýmto zpracováním je unikátní. A je tomu velmi pravděpodobně právě proto, že Kiarostamiho samotného látka naprosto zaujala. A není se čemu divit. Příběh Detailu/celého soudního sporu se Sabzainem je vlastně příběhem komplexního muže. Sabzian byl cinefil a velkým fanouškem Makhmalbafovi tvorby. Sám poté tvrdil, že jeho motivací nebyla touha po uznání nebo penězích. Motivací prý pro něj byla láska k filmu a k tvorbě Makhmalbafa. O Sabzianovi si tak můžeme myslet prakticky cokoliv (minimálně díky tomu, co předcházelo celému incidentu s rodinou Ahankrahových je ovšem velmi snadné ho skutečně litovat). Pravdou ovšem je, že je samotný námět velmi zajímavý a Kiarostami ho zpracoval neskutečně výtečným způsobem, který funguje právě i díky tomu, že jsou herecké výkony doslova autentické. Jen málokdy byla v rámci historie kinematografie tak křehká hranice mezi fikcí a realitou. Film, který funguje nejenom jenom náhled do duše jednoho člověka, ale i nakouknutí do života v Iráku. Je ohromující, že něco takového vzniklo v takové podobě a forma skutečně nepřesahuje samotný obsah. V půlce se možná již celá ta forma tak trochu okouká, v samotné oblasti kvalit dokumentární tvorby to na plný počet úplně není (v mnoha částech se prakticky jen přestříhává z jednoho mluvícího člověka na druhého) a snaha o autentičnost se někdy možná až přehání, jinak je ale tenhle fiktivní dokument Abbase Kiarostamiho jednoduše bravurní meta záležitost, která je naprostým právem zapisovaná na seznam filmů, které by měl každý vidět. Minimálně o jeden z nejvíce specifických filmových zážitků jde určitě (podobné filmy pochopitelně existují, sám Kiarostami jich vytvořil mnoho) a Detail je důkazem toho, proč je Kiarostami (i po své smrti) brán za jednoho z nejlepších íránských filmařů. Křehké tancování na pomezí mezi fikcí a realitou mu naprosto vyšlo a především jde z Detailu cítit ta radost ze samotného filmového vyprávění....... () (méně) (více)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Něco podobného, jako si zažil Stanley Kubrick, anebo alespoň lidé, co si mysleli, že jsou v kontaktu s Kubrickem, si zažil i jeden íránský režisér. Tento případ se pak stal námětem tohoto snímku, snímku, který je částečně hraný, částečně dokumentární, kdy je velmi těžké tu hranici rozlišit. Zajímavý námět, který mě ale nedovedl vtáhnout. ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

přesvědčivý důkaz toho, že mezi skutečnosti a filmem žádná hranice existovat nemusí a že když se vycítí "životní téma" má cenu hodit všechny závazky na hlavu, naplno za ním jít i za cenu ztráty svých vlasů. Film je nejen skutečnost, ale i život a Kiarostamího klenot o tom svědčí snad jako žádný jiný jak komplexní dějovou strukturou na hranici dokumentu a fikce, tak produkčním zákulisím. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Či už vás Detail zaujme, bude, alebo nebude baviť sledovať, tak rozhodne po jeho pozretí nadobudnete pocit, že ste na nič podobného už dlho nenarazili, pokiaľ sa vyložene nezaujímate o podobne ladené metafilmy. Kiarostami sa hrá inovatívne s formou, cez ktorú ale samozrejme zdeľuje aj niečo o ľuďoch vo svojej krajine, o krajine samotnej a o svojom postoji ku kinematografii a čo preňho toto umenie znamená. Nad Detailom si ale budete musieť zachovať určitý nadhľad a rešpektovať dobu vzniku a krajinu pôvodu, pretože predstava, že sa podobne môžu nechať napáliť inteligentní ľudia, sa zdá krajne nepravdepodobná, ale stalo sa. V dobe, kedy sa vám objaví po vyťukaní mena režiséra jeho tvár na monitore počítača do jednej sekundy, pôsobí Detail ako z doby kamennej. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Umění je zkušenost, kterou jste pocítil uvnitř.... je to jako když Tolstoj řekl, že umění je vypěstovaná vnitřní zkušenost, zprostředkovaná publiku.“ Abbias Kiarostami mi tedy už minimálně podruhé po nedávno viděném snímku Život jde dál (1992) rozšiřuje a posouvá vnímání uměleckého autorského filmu a nabízí i možnost zcela nového, netypického pohledu na kinematografii. Přináší osobitý experiment se stíráním případné hranice mezi realitou a fikcí, s kapkou menší mystifikace hned ze začátku stírá i hranice mezi hraným a dokumentárním filmem, také narušuje tradiční chronologii vyprávění, aniž by při tom však zapomněl na to úplně nejpodstatnější, co za sebe jako divák od filmu automaticky očekávám a sice přinést hutný a zajímavě zpracovaný PŘÍBĚH, který by mě dokázal po celý čas upoutat s patřičným zájmem a napětím. No a já dostal v Detailu úplně vše, co od výborného filmu dostat toužím: od atraktivního příběhu (který zde zastupuje případ nevšedního podvodu s člověkem vydávajícím se za slavnou národní osobnost filmového režiséra), přes poutavou formu nepostrádající tvůrčí invenci, až po přesah vyvolávající podněty k zamýšlení... a rovněž silné emoce, vyvolané zcela nevtíravým způsobem... a ještě zpracování fungující v několika vrstvách navíc. Také samozřejmě výborný scénář, režii a excelentní ztvárnění ústřední postavy, přičemž takhle minimalisticky působivý a navrch až neuvěřitelně civilný výkon, navíc v podání velice charismatického hereckého protagonisty, se tak často skutečně nevidí... a to se v případě Hossaina Sabziana jednalo o neherce bez filmových zkušeností! Hmm, asi nikdy bych si nebyl pomyslel, že se jednou budu dívat na „nějaké“ íránské filmy a ještě z většiny z nich budu takhle nadšený, ale tohle byl opět silný zážitek. [95%] ()

Galerie (18)

Reklama

Reklama