Reklama

Reklama

Anděl strážný

  • Jugoslávie Andjeo čuvar

Podobně jako ve stejné době Emir Kusturica Domem k pověšení(1988), reagoval dramatem Anděl strážný režisér Goran Paskaljevič na závažný společenský problém obchodování s dětmi, které jugoslávští Romové vozili do Itálie, aby je zneužívali k žebrání, krádežím, prodávali bezdětným manželským párům a nutili je k prostituci…

Příběh novináře Dragana (Ljubiša Samardžić), který se snaží pomoci cikánskému chlapci, zavlečenému gangem do Itálie, zachytil s téměř dokumentární jednoduchostí, jehož naléhavost umocňuje poetický hudební doprovod Zorana Simjanoviće. (pm)

(více)

Recenze (4)

pm 

všechny recenze uživatele

Civilní herecký výkon Ljubiše Samaržiće, poetická hudba Zorana Simjanoviće a pěvecká účast Šabana Bajramoviće posunují tento příběh do zcela jiných dimenzí. ()

dzira 

všechny recenze uživatele

Díky velmi podobnému tématu se nabízí srovnání s Kusturicovým Domem k pověšení. Není důležité, že je Anděl strážný o rok starší, tudiž kdo koho mohl ovlivnit je jasné. Podstanější je, že Paskaljevičův film je syrovější, více dokumentární, bez příkras, ve kterých si libuje Kusturica a tím působí opravdověji. To není výtka ke Kusturicovi - jeho Dům k pověšeni mám velmi rád - je to jen prosté konstatování faktu. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Goran Paskaljevic /Klamne leto´68, Tudja Amerika/ natocil drsny a hodne extremyn film o taom, ako Cigani predavaju deti do otroctva, kde sa potom prostituuju, kradnu ako straky a zobru. K tomu este Ljubisa Samardzic /Bitva na neretve/ sa snazi pomoct jednemu ciganskemu decku. Ako to uz byva, do problemov sa dostane aj on sam. Kusturica bych povedal, ze viac prikrasluje svet Ciganov, Paskaljevic ho zobrazil taky aky je : drsny, extremny a plny nasilia : 84 % ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Téma obchodu s dětmi je zpracováno ve filmu, který od začátku do konce opojně poletuje mezi drsným dokumentem a nadzemskou poezií. Úvodní scéna, kde se anděl snáší na cikánskou osadu, je tak nepopsatelně krásná, že mě pro celý film tak trochu přiopila. Příběh a jeho věcnou korektnost jsem tedy nebyla s to vnímat nějak s kritickým nadhledem (Také samozřejmě proto, že v reáliích se vyznám pramálo.). Ljubiša Samardžić v hlavní roli mi sice nijak extra nesedl, ale nakonec je to dobře, protože kdyby se mi ještě k tomu všemu zalíbil, asi by mi puklo srdce. Anděl strážný je jeden z mých nejslzavějších filmových zážitků (A nejdojemnější je Paskaljević jako vždycky ve vlaku.). Jsou tu velmi silné detaily a krátké momenty (slepý žebrák, ovce, …), stejně jako rozsáhlejší kruté sekvence (kamera: Milan Spasić). Herci jsou úžasní. Hudbu složil legendární Zoran Simjanović (Maratonci, Otec na služební cestě, Sud prachu atd. atd.). Obzvláště zajímavá je herecká a pěvecká účast Šabana Bajramoviće, muže s neuvěřitelnou minulostí. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama