poster

Chronos

Krátkometrážní / Dokumentární / IMAX

1985, 40 min

Režie:

Ron Fricke

Kamera:

Ron Fricke
  • Stanley
    *****

    Okouzlující, nádherný a brilantně natočený snímek, jeden z nejkrásnějších IMAXů, jaký jsem kdy viděl. Podobně jako u novější a známější Baraky se vše odehrává pouze v obrazech a magické hudbě (taktéž od Michaela Stearnse), nabízející tak úchvatnou podívanou. Chtělo by to ovšem bezpodmínečně vidět na velkém plátně, což nám boužel není dopřáno, poněvadž Chronos nepatří mezi snímky, které by přitáhly "masy konzumních diváků", proto do našich končin pravděpodobně nikdy zakoupen nebude.(19.2.2004)

  • curunir
    ***

    Možno že tomuto filmu uškodilo rovnako ako aj Barake, že filmy s podobnou tématikou som videl vlastne hneď po seba, čiže celkový efekt sa nedostavil v požadovanej norme, či skôr na vyše 90 % hodnotenie sa mi zdal byť dosť slabý vzhľadom k tomu, že som v ňom nevidel žiaden hlbší význam. Na začiatku sa film tvári veľmi mystickým dojmom, ponúka zaujímavé obrazy Stonehengu a egypských pyramíd za sprievodu dobre sa hodiacej hudby, postupne sa však aby si berie na starosť aj ďaľšie prostredia, stáva sa z neho skôr priemer, skrývajúci sa za peknými obrázkami a hudbou, pričom najviac sa sústreďuje (ako to aj vyplýva z jeho názvu) na svetlo a pohyb telies (oblaky, Slnko), plynutie času a tiež aj na život vo veľkomestách (pravdepodobne najlepšia časť filmu). S toho potom paradoxne vyplýva, že aj napriek 40 minútam má film som rozvláčne tempo a nemá čím výraznejšie zaujať a viac ho treba brať ako úctu k režisérovmu prvému filmu.(16.5.2008)

  • robbez
    ****

    Střídavé zrychlování a zpomalování sledu jednotlivých záběrů navozuje v souladu s názvem dojem času, který jakoby se v některých dobách téměř zastavil a jindy zase zběsile uniká. Oproti pozdějším režisérovým výtvorům je tu více záběrů starověkých a středověkých architektonických skvostů a méně prostoru tu má příroda a lidská civilizace.(28.10.2012)

  • Fallen_One
    *****

    Dokumenty bez komentáře se zajímavou hudbou mají vždycky něco do sebe. Záběry jsou opravdu skvělé a věřím, že v Imaxu by to vypadalo ještě lépe než na obrazovce počítače, ale z některých záběrů by určitě rozbolela hlava. Nejlepší záběr pro mě asi byl příliv u Mont Saint-Michel. Doporučuji ale i zbytek. Navíc to má jen 40 minut takže pro takový malý denní relax to bohatě stačí.(26.2.2010)

  • P/\/EL
    ****

    časosběry mám fakt rád (a jiné netradiční pohledy na realitu), rok 85, první půlka architektura - Egypt, no, nic moc, tempo je dost pomalé, stíny se pomalu pohybují, počasí je nezajímavé, od půlky přicházej lidičky a to mě teprv začíná bavit, hemžení se zinetenzivňuje, hudba k tomu celkem sedí, je docela podobná i tomu staršímu Koyaanisqatsi, no, jako, sorry, ale uplně stejné to teda není, musel bych se na K. znova mrknout, páč je to dlouho, co jsem to viděl, myslím, že tady v Chronosu jsou záběry z nádraží lepší, zajmavější, používají tam ultra pomalou jízdu, což v K. vlastně bylo (jako K. má ode mě 5..), ale jinak, ale tady se mi to zdálo pokročilejší, občas jsou čisté, tu a tam je vidět nějaké to škobrtnutí, záběry z chrámu, tak různě....no, v Barace to už bylo technicky dokonaleji ... V Chronosu je ještě dost podstatné využití velice širokéch objektivů až rybích ok, takže obraz je dost vyboulený, to mi teda uplně na vše nesedlo, pak jsou tam vlastně taky bych řekl normální jízdy a ty jsou velmi neplynulé, nejzajmavější mi přišla uplně závěrečná část - města, Paříž, let vrtulníkem, jinak teda Baraka je opravdu lépe udělaná. PS: V dnešní době jsou už časosběry celkem běžná záležitost díky digitálu a věnuje se tomu spousta lidí, takže materiálů - nejvíce asi na vimeu, je opravdu hojně a kvalitou leckdy přečnívají tyto průkopnické dokumenty, pak existují i různé new media hi-tec projekty, kde se sbírá materiál v přírodě po celý rok, jsou to různá robotická zařízení, posléze se s tím dá vytvořit mix, kde je vidět střídání ročních období a výsledky jsou dokonale čisté atd., Chronos je oproti tomu pak už teda dost staříček veterán, ale zase něco jiného bude asi ta IMAXová velikost - kvalita, ikdyž zase v dnešní době díky zrcadlovkám s velkym rozlišení, toho teda může dosáhnout za pár desítek tisíc kdekdo..nepočítám ale náklady na cestování :) ..akorát si to teda v tom rozlišení nepromítne....___Jinak k celkovýmu vyznění filmu, je to skutečně nakonec to samé jak jeho předchozí práce na K., beru to spíše jako průkopnické experimenty, kdy kdyby měl tvůrce možná více času a lepší prostředky, jistě by sehnal lepší materiály, protože mi příde, že někdy někam přicestovali a museli nasnímat, co šlo, neměli třeba štěstí na zajmavé světlo, jindy zase získali jedinečné materiály....však teda taky ta Baraka je epičtější....teda výpravnější a důkladnější, hodncoení 3 dávám za to, že to není čistě časosběrové, ale jsou tam i ty jízdy, průlety a tak.....chápu, že pro nějakou tu meditaci, je první polovina příjemnou změnou, ale mě ty záběry moc nebavily...stínohry...a tak..za inovace bych dal 5, za druhou půlku 4, za první 3, dohromady tedy 4...__U Chronosu jde tu naši nepatrně dlouhou historii s porovnávím s přírodou, Zemí, apod.,....víte, co.......kdoví, jestli ty naše stavby přečkají to, co ty starověké, má se za to, že ne, nj, kámen je holt kámen, to je jistota, časosběrně by šla sledovat i ta větrná koroze, ale to jsou záležitosti desítek, stovek, tisíc let....na to technika nestačí...to se vizualizuje 3D animacema :)(13.1.2012)

  • - Název filmu pochází z starořeckého slova χρόνος, Kronos, což znamená čas. Z tohoto základu vzniklo mnoho současných výrazů, které se vztahují k času, například chronologie a synchronní. (Digi_cz)

  • - Staří Řekové měli místo našeho jednoho slova „čas" slova dvě: "Chronos" a "Kairos". (Digi_cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace