Reklama

Reklama

Tma přichází

(festivalový název) (TV film)

Obsahy(1)

Jsou lidé, kteří si zrůdnost holocaustu uvědomí až v přímé konfrontaci s hromadami vlasů, brýlí, kufrů, které zbyly po konkrétních lidech v koncentračních táborech. A dokument z roku 1945 ukazuje právě takové příšerné scény z nově osvobozených nacistických koncentračních táborů. Není divu, že ležel v britských archivech téměř sedm desetiletí. Až v roce 2014 se jej rozhodl oživit Andre Singer. (Elbe Dock)

(více)

Recenze (11)

Fr 

všechny recenze uživatele

„FILM NATOČENÝ V BERGEN-BELSENU BRITSKÝMI KAMERAMANY, ODHALIL ÚROVEŇ LIDSTVA V MNOHEM VĚTŠÍ MÍŘE, NEŽ KTERÝKOLI JINÝ FILMOVÝ DŮKAZ. POUŽÍVALI KAMERU VELMI SPECIFICKÝM ZPŮSOBEM…“ /// Dokument, založenej na práci armádních kameramanů, má upozornit na to, že v roce 1945 Britové (jmenovitě mediální magnát Sidney Bernstein) natočili film ,,German Concentration Camps Factual Survey“, na kterým se podílel i (sám velkej) Alfred Hitchcock. Rozhovory s pamětníky (za drátama i těch, co přišli s kamerou), záznam rozhovoru s A. Hitchcockem, no a samozřejmě lidský zvěrstva. Nejde se tady pár unikátních záběrů a já se nemíním pouštět na tenkej led, páč chápu, že každý připomenutí (ne)lidský zrůdnosti má svůj význam, ale tady šokuje(?) hlavně vysvětlení, proč ten původní film nakonec cestu mezi prostej lid nenašel. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejská se mi po masovejch hrobech 2.) ,,German Concentration Camps Factual Survey“. 3.) Thx za titule ,,vena“ a „kolcak“. /// PŘÍBĚH *** ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,, Vezmeme-li v úvahu, že každý desátý člověk nosí brýle, pak si při pohledu na horu brýlí uděláme představu, kolik lidí zde zemřelo... '' . Na tenhle dokument mne navedla Tereza Spáčilová svým článkem v Reflexu za čož ji děkuji. Stejně jako jindy u jiných dokumentů z té doby - byl jsem otřesen. Na rozdíl asi od většiny z vás mám vzdálené nevlastní příbuzné, kteří když přijedou z Izraele do Prahy a sedíme spolu u večeře a občas se někomu vyhrne rukáv krapet výš - stále mají na spodní straně loktů ta malá modrá čísla, kterými se po čas války tito lidé- tehdy děti - stali... Snad proto na mne takovýto film působí o něco více a osobněji... Je skvělé, že Britové točili vše hned jak do Belsenu přišli a pak i v dalších táborech. Je také super, že se pídili i po filmech Rusů z roku 1944, kteří na vyhlazovací tábory v Polsku přišli mnohem dříve než britské a americké jednotky v roce 1945 po dobytí Německa. A zase tu na mne padla tíseň. - Říkal jsem si hned, tohle je třeba pouštět ve školách. A také jsem si smutně uvědomil, že na tohle se bude dívat buď ten co o tom něco ví, nebo ten co o tom chce něco vědět... Bohužel, většina lidí to asi obejde obloukem. Proč by se měl někdo koukat na nějaké kostlivce a vychrtlé mrtvoly a navíc se to stalo dávno a vůbec kdo ví jak to všechno tehdy vlastně bylo...dyť ty Židi prej půjčovali na tvrdé úroky, kde by jinak vzali ty majetky atd... Přitom právě takto uvažujícím jsou takovéhle filmy primárně určeny. --- V poslední době se konkrétně na CSFD setkávám s vyloženým antisemitismem. Stačí občas zavítat do diskusí a naleznete názvy diskusí jako: Hollywood je plný Židů, jsou zde diskuse vyloženě popírající holocaust... Někteří uživatelé jsou tu tím vyloženě známí a znám i některé, kteří mají v avataru hákový kříž. Snažím se věřit, že většina zakladatelů těchto diskusí jsou buď osamnělí idioti, nebo pubescenti, kteří se takto profilují nevěda co s bublajícími hormony... Co nechápu je přezíravost správců i samotného POMA ---- Já říkám: Ne není to dávno a víme moc dobře o co nacistům šlo! Nesmí se to už nikdy opakovat! Je třeba to neustále zdůrazňovat a popírače těchto hrůz bez milosti tvrdě trestat. Na CSFD je bez milosti mazat a na veřejné scéně dle zákonů zavírat. - HBO má za tento počin u mně rozhodně palec nahoru i původní tvůrčí team pro nějž to musel být - jak sami tvůrci vzpomínali ,, pohled do pekla '' * * * * ()

classic 

všechny recenze uživatele

Existovali koncetračné tábory po celej Európe,napríklad ľudovo najznámejší je Auschwitz,ktorý je zachovaný,je ich neúrekom:Buchenwald,Dachau,Bergen-Belsen,Majdanek... V týchto likvidačných táboroch praktizovali činnosť,ktorá spočívala vo vyhladení židovskej rasy podľa postupného systematického vyvražďovania,najprv vyhladovanie na smrť,alebo volanie do spŕch,pustenie cyklónu B,jedovatého plynu,ktorý ich všetkých usmrtil,potom spaľovanie v krematóriach,sú veľké masové hroby!!! Ako postupne prichádzali armády sovietov,britov,američanov,ktorí oslobodzovali koncentráky,tak kameramani týchto národností sa ocitajú na mieste tak hroznom,tak spustošenom,tak extrémnom,tak brutálnom,tak krutom,že ak si niekto predstavuje,že ako vyzerá PEKLO,tak nie je problém sa presvedčiť,že existuje a je na Zemi! Nacistickí kokoti a brutálne dozorkyne praktizovali niečo,čomu sa nedá uveriť,bohužiaľ tieto archívne zábery nikoho nešetria,pod dohľadom svetoznámeho ALFREDA HITCHCOCKA,za účasti väzňov z týchto campov mám sprostredkované neuveriteľné kruté zábery kameramanov,ktorí neveria vlastným očiam,zdokumentovali tieto zničujúce zábery a fotografie ma tak dojali,zosmutneli,zničili,že tieto hovädá nenávidím do konca života,táto skurvená zgerba má na konte likvidáciu viac ako 6 miliónov obetí,kde by som sa mal ísť pozrieť do koncentračného tábora Auschwitz,aby som na vlastné oči vedel,čo znamenalo byť židom,kde môj hlavný šéf by bol despotický Mengele a Himmler! Som rád,že som nežil v tej dobe,nie som žid,nemám nič proti nim,a toto,čo robili tieto zvery,tak to by nepraktizovali ani zvery! Strašný pocit je ten,čo dokáže urobiť človek človeku...!!!! ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Dokument o tom, kterak se tvořil dokument, ale vesměs je to jen jedna z dalších výpovědí o nacistických zvěrstvech. Co mě překvapilo byl fakt, že některé z nejznámějších osvětimských záběrů byly až dotáčky několik dní po osvobození, ale na druhou stranu co čekat od Sovětů. Novinkou pro mě byly i záběry Němců korzujících pod dohledem Spojenců po koncentračním táboře. Člověk cítí zadostiučinění, když vidí, jak se rozesmáté ksichty Helmutů tváří v tvář všem těm svinstvům mění. Night Will Fall sice není tématicky nejlepším dokumentem, ale svou sílu, chce se říct bohužel, má. 85% ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Až po zhliadnutí filmu Mlyny smrti, 1946 som sa rozhodol trocha sa venovať aj tomuto filmu. Tento dokument vznikal predovšetkým v západnej zóne v mesiacoch apríl a máj 1945, kedy boli Spojencami oslobodené koncentračné tábory Buchenwald, Bergen Belsen, Dachau a ako posledný vo filme zdokumentovaný bol koncentračný tábor Ebensse. Na základe žiadosti britského scenáristu Sidnay Bernsteina boli do filmu German Concetration Camps zapracované aj sovietske filmové zábery zriadené v Majdaneku a Osvienčime. Na spracovanie množstva filmových pasov s dokumentárnymi zábermi z koncentračných táborov bol prizvaný aj britský režisér Alfred Hitchcock. A keďže tento dokumentárny film je neporovnateľne kvalitnejší a dravejší, ako film amerického Poliaka Billyho Wildera aj napriek tomu vzniknutá prvá verzia tohto dokumentu bola zatvorená do trezoru na celých 70 rokov. . A tak obrovské množstvo dokumentárnych filmov z najväčšej hrôzy v dejinách ľudstva, dokumenty z koncentračných táborov boli uschované z politických dôvodov. Po oslobodení koncentračných táboroch a znormalizovaní sa oslobodených väzňov sa začali veci obracať nečakaným smerom, mnoho z týchto táborov - tisíce ľudí, ktorí prežili, zostali opustení a napríklad len z Bergen Belsenu sa 20 tisíc ľudí odmietlo vrátiť do svojich krajín, ale všetci chceli odísť a usadiť sa v Palestíne, Veľkej Británii, USA alebo Kanade (môj komentár k filmu Vlny slobody, 2008). USA, Kanada a Veľká Británia povedalo rozhodne nie, nechceli stovky tisíc bezdomovcov bez majetku a bez štátnej príslušnosti. Len v mesiacoch máj až júl odišlo do Palestíny 20 tisíc preživších židovských väzňov, odtiaľ sa buď ihneď vrátili alebo boli internovaní v zberných táboroch v Palestíne. Tak sa začali tlaky politikov na situáciu v Nemecku a okolí. Churchill v Nemecku videl svojho ďalšieho spojenca proti Sovietskemu zväzu a preto nevidel dôvod, aby film z hrôzami z koncentračných táborov bol niekde premietaný. Ale Američania tento dokument chceli prezentovať predovšetkým v oblasti svojho mocenského vplyvu v Nemecku a tak sa podujal Billy Winder (americký scenárista a režisér poľského pôvodu) a ten vytvoril zlátaninu v podobe propagandistického filmu, ktorý bol ďaleko za pôvodným úmyslom Bernsteina a Hitchcocka. Ale to už zase je otázka studenej vojny. ()

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Na doporučení časopisu "Reflex" jsem shlédl tento neobyčejně pojatý dokument o dokumentu, který vznikal vlastně ještě ke konci války a těsně po ní. Na výrobě filmu se měl podílet i Alfred Hitchcock, ale tento "Mistr hrůzy" byl tak šokován a zhnusen tou skutečnou hrůzou, jakou viděl na materiálu, natočeném kameramany z osvobozených koncentračních táborů, že se ani nedodíval a jeho spulupráce se smrskla jen na několik rad tvůrcům dokumentu. Souhlasím s mým oblíbeným Reflexem, že by se měl každý dodívat a promítat by se to mělo povinně i ve školách a ne jej zakazovat, kvůli "nevhodné emocionální zátěži". Zapomínat na takové věci se nesmí! Nemuselo by se to vyplatit! ()

dzberry 

všechny recenze uživatele

Pohled do pekla skrze černobílé obrázky. Dokument s hlubokou emocí, úzkostná „podívaná“, která přináší především v první půli minimum nových, šokujících či objevných informací, ve druhé pak přichází s příběhem o jednom odloženém dokumentu…tenhle příběh (který spíše sráží výsledný dojem) je ale člověku celkem buřt…. O něj fakt nejde. To černobílé peklo prostě mluví hrozně moc nahlas, řve to, pálí to, pod žebry tíseň, věty jdou tak někam kolem… Doporučuji nedoporučovat slabším náturám. Těžko hodnotit celkový dojem z práce týmu, který na dokumentu pracoval, ty stařičké záběry fakt přebíjejí všechno ostatní… Záběrům a jejich poselství dávám hvězd milion, filmečku třeba tři… ()

Saxos 

všechny recenze uživatele

André Singer se odvážil vypustit opakovaně zpracovávané a neuveřejňované autentické prvozáběry o vstupu spojeneckých vojsk do koncentračních táborů. Doplněno o pozdější komentáře vojáků i vězněných. Asi nejvíce šokujících záběrů je z Bergen-Belsenu /nalezeno 13 tisíc nepohřbených těl/. Při filmování v dalších táborech situace připomíná, že filmařům již nebyl dán takový volný prostor, jak v Bergen-Belsenu. /V době osvobození byl velitelem tábora SS-Hauptsturmführer Josef Kramer, který svoji kariéru začal jako obyčejný strážný v r. 1934 v táboře Dachau. Zajat, odsouzen a na konci roku 1945 oběšen./ Záběry z dalších táborů - Buchenwald, Dachau /v době osvobození v táboře asi 30.000 vězněných, nalezen dokument o zlikvidování 10.615 lidí za 3 měsíce/, Osvětim. V průběhu osvobozování táborů se vyskytl problém s kterým nikdo nepočítal. Většina osvobozených se nechtěla vrátit jednoduše řečeno domů. Chtěli do USA, Kanady, Británie, Palestiny, atd. Z USA, Británie byla bohužel jasná odpověď "ne". ()

brasek 

všechny recenze uživatele

Mám slabosť na dokumenty z obdobia druhej svetovej vojny. Dokument musí však byť pútavý, zaujať a dať priestor divákovi na premýšľanie a u tohto filmu nič také nefunguje. ()

lacertacz

všechny recenze uživatele

Aktuální dokument Night Will Fall (bude vysílat HBO) dal dohromady režisér André Singer, vypravěčkou se stala herečka Helena Bonham Carter. Představí raritní záběry včetně těch z filmového pásu, který byl považován za ztracený, výpovědi pamětníků i způsob, jakým britská armáda trénovala své vojáky v natáčení, díky kterému existují stovky hodin snímků doslova z první ruky. Spojenci v roce 1945 požádali mj. Alfreda Hitchocka, aby se dokumentu o osvobozování nacistických táborů ujal. Film však nikdy nebyl dokončený. Jeho torzo se až po letech promítalo na festivalu v Berlíně v roce 1984. (Podrobná recenze zde: http://www.theguardian.com/film/2015/jan/09/holocaust-film-too-shocking-to-show-night-will-fall-alfred-hitchcock) + Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=lbB9NCYzQVU ()

sbinda 

všechny recenze uživatele

Ano šokující a i dnes stále těžko uvěřitelné stejně jako pro ty co žili v sousedství a netušili, nebo nechtěli tušit. Chyběla mi však základní kostra dokumentu, vše byly jen střípky vyprávění s hrůznými záběry. O třídu emotivnějším a více vypovídajícím dokumentem byla několikahodinová Shoa/Holocaust postavená čistě na vyprávění přeživších. Nechápu jak mohli žít dál. ()

Reklama

Reklama