poster

Osoblažka

  • anglický

    Narrow Gauge Railway Osoblažka

Dokumentární

Česko, 2015, 65 min

Režie:

Borrtex

Scénář:

Borrtex

Kamera:

Borrtex

Hudba:

Kai Engel

Producenti:

Borrtex

Střih:

Borrtex

Zvuk:

Borrtex
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bernhardiner
    **

    Měl jsem z výsledku filmařské práce Daniela Bordovského díky zhlédnutému traileru trochu strach, nicméně o železnici se zajímám již od dětství a internetová videa týkající se této oblasti sleduji velmi často, a proto jsem se odvážil i do zhlédnutí tohoto. A trailer nelhal. Obsahoval totiž několik dobře natočených záběrů a jinak nic. S celým "dokumentem" to je stejné - je to jen sled záběrů bez přidané informační hodnoty (snad kromě té práce s výhybkou). Navíc ten sled záběrů je dost podivný, hlavně konec je vyřešen nepochopitelně. Posuďte sami: vlak dojede do Osoblahy, tam se otočí, kousek jede zpátky, pak následují záběry z nějaké opravny, poté je znovu v Osoblaze (!) a pak se teprve vrací do Třemešné. Já chápu, že natáčení muselo být celkem náročné, přejíždění z místa na místo (v některých případech to je slyšet i zvuk motoru auta, což dojem rozhodně nezvyšuje) a natáčení ve vlaku i ve stanicích muselo zabrat soustu času, stejně jako sestříhání videa, ale tohle je prostě dílo, kterému chybí jakýkoli koncept. Kromě toho zde najdeme i několik logických chyb, například ve Slezských Rudolticích parní vlak čeká na protijedoucí vlak Českých drah. V čase 52:46 vidíme, jak si to ke Slezským Rudolticím šine dieselová lokomotiva se dvěma vagony, ze které se v čase 52:59 stane dieselová lokomotiva s vagonem pouze jediným. Z autora může výrůst celkem solidní kameraman, je zkrátka vidět, že kameru nemá poprvé v ruce. Ale není to režísér, v každém vagoně by našel půltucet lidí, kteří by to zrežírovali lépe. Každý má právo na svoje telecí léta a ani Bordovský není výjimkou - je nabíledni, že má pocit (znásobený pod tíhou upřímných i neupřímných pochval), že dokáže ohromit celý svět. Zatím se však dokázal spíše zesměšnit - kdyby měl trochu soudnosti, nikdy by neobohacoval ČSFD a IMDB (tam dokonce přidal i "přeložený" obsah) o pracovníky železnice. Ale nezoufejme, třeba se tvůrce ze svého opojení vzpamatuje a začne tvořit i něco, co bude k užitku. A kdyby ne, sebevědomí má dost. To se dnes cení víc než schopnosti. 30 %(1.12.2015)

  • tatanapope
    **

    Od dokumentu, tak nějak očekávám, že se něco zajímavého dozvím. V tomto projektu jsem se bohužel ničeho podobného nedočkala. Úvodní titulky, mě překvapili,ty se mi vskutku líbili, pak přišel začátek, k samotnému stroji jsme se dostali, až po nějakých 5 dlouhých minutách koukání na špinávé nadobí nádražáků a pár né úplně vhodných záběrů na jejich nehezkou kukaň, tady bych snad nechala jen záběr na nástěnku s fotografiemi vlaků. Při seřizování a péči o stroj by bylo dobré,kdyby nám obsluha, aspoň tak trochu řekla, co všechno je třeba udělat a proč. Časté záběry na to jak se dává uhlí do parního stroje, mě tak nějak vskutku nepřekvapilo a myslím, že jeden záběr na pár minut by bohatě stačil. Věci, o kterých se nádražáci bavili pro mě byli bezpředmětné a celkem o ničem a bohužel k tomu všemu často ještě špatně srozumitelné, tak že z nezajímavých debat mezi nádražáky jsem měla ještě větší nic. Při pohybu kamerou byli často vidět rozostřené záběry a ocenit už můžu snad jen pěkný střih mezi jízdou a pohledem na vlak z dálky a slušný hudební doprovod, ale upřímně, kdybych přišla domů po práci a zapla si tuhle věc, abych koukala jak jiní makají, tak by mě to asi příliš neuchvátilo. Trefný název by byl: Takový běžný den na šichtě na nádraží.(4.12.2015)

  • Segrestor
    odpad!

    Amatérský "nezávislý" snímek Narrow Gauge Railway Osoblažka tzv filmové produkční společnosti Borrtex Film Production Company, ve spolupráci s Klubem přátel osoblažské úzkokolejky, s finanční účastí Slezských zemských drah, o.p.s. a STA - regionální zprávy, přináší do našich kin poutavý dokument, který si takříkajíc nebere servítky a nahlíží na problematiku ze všech úhlů, nutí diváka k zamyšlení a za netradičních filmařských postupů ukazuje komplexní problém úzkokolejek obecně. Nejprve nám představí topiče v podání fantastického Lukáše Weisse, který zde doslova zatápí a to nejen mašině. Stižen patrně podagrou, belhá se tento muž se zarputilým úsilím pro další a další dřevo, aby s poctivostí sobě vlastní přepravil cestující z bodu A) do bodu B), pokud z bodu C) náhodou nic nevyjede. Muž tento dopřeje si oddychu jen sporadicky a mašina už chrlí oblaka páry a kolos se dává pomalu do pohybu. K dokonalému dojmu slouží i frenetická kamera, která se snaží zaznamenat úplně vše. A divák se raduje. Jako by projížděl rozmanitou krajinou s nimi a plaše se snažil vše uvidět. Tu navštívíme odpočaté luhy, tu zahlédneme industriál, tu se vracíme zpět za cestujícími a společně s nimi sdílíme své dojmy, tu zahlédneme srnu v mlází, tu milence na lavičce a jedeme dál, jakoby zpátky v čase. Paranormativní projekt mladého tvůrce doslova vytírá zrak takovým autoritám jako Klusákovi s Remundou, dokonale konkuruje časosběrným počinům Třeštíkové a natrhává i Jacques-Yves Cousteauovi. Fantastická práce se světlem svědčí nejvíce o tom, že autor disponuje kvalitní technikou. Roztomilý dojem z filmu dodají i zúčastnění herci, kteří jsou veskrze přirození a nejeden divák si připomene někdejší Formanův přístup s tolik úspěšným obsazováním naturščiků. Celý vůbec ne dlouhý program doprovází romantická nonhetero melodie, jež koresponduje s mlnem vizuálna, který nám hošan Borrtex (ten adminek z ČSFD, co fixluje screeny) přináší. Zkrátka a jednoduše jedná se bezesporu o nejlepší adespoton tohoto mého dne a jsem za něj velmi vděčný. Osoblažská úzkokolejka doslova a do písmene utvořila tzv. "mejk maj dej" efekt.(27.11.2015)

  • Flaxik
    **

    O tom, kterak pan Bordovský vzal kameru a natáčel cestu parní úzkokolejky. Protože mě mašinky vcelku baví a k úzkokolejkám mám vztah z dětství, kdy mě jedna dopravovala do školy (ne tahle, ale na Jindřichohradecku), tak jsem to risknul a věnoval hodinu tomuto dokumentu. Nebudeme si nic namlouvat, je to bída. Ve filmu chybí jakýkoliv komentář k tomu, co tam ti lidé provádějí (kromě výhybky, to bylo zajímavé) a to je velká škoda, protože o fungování parního stroje kromě teorie nevím nic a docela by mě to potěšilo. Jedna hvězda za snesitelnou kameru a jedna za prima záběry ubíhající krajiny.(26.11.2015)

  • BMW12
    *

    Mrzí mě to Dane, ale musím bohužel dát takovéto nízké hodnocení. Dokument mě vůbec nezaujal, bylo to od začátku nudné a kdybys mi osobně nenapsal o čem to je, tak bych to z toho dokumentu ani nezjistil o jaké vlaky se jedná. To je právě to co tomu filmu chybí, pokud to má být dokument, tak člověk by se měl dozvědět o čem to je, nějaké informace o těch vlacích, měli by tam být nějaké rozhovory nebo komentáře osob, které by k tomu řekli nějakou historii, ale to ve filmu chybělo.(28.11.2015)

  • - Dokument se odehrává v sobotu 11. července 2015. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Rozpočet filmu byl pouze jeden tisíc korun, který zahrnoval pouze cenu benzínu, který se v průběhu natáčení projezdil. (Borrtex)

  • - Film měl být původně natočen a uveden už koncem roku 2014. Premiéra byla odložena z technických a časových důvodů. (Borrtex)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace