Reklama

Reklama

Černé uhlí, tenký led

  • Čína Bai ri yan huo (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Toto kriminální drama zasazené do severočínského městečka vypráví příběh bývalého policejního detektiva Zhanga, jenž se zamiluje do tajemné ženy. Ta je zdánlivě spojená s řadou vražd, které Zhang vyšetřuje. Severní Čína v roce 1999. V malém městečku dojde k hrůznému nálezu několika mrtvol. Při krvavém incidentu během pokusu o dopadení domnělého vraha jsou zabiti dva policisté a další je těžce zraněn. Přeživší důstojník Zhang Zili je suspendován pro neschopnost dalšího výkonu policejní práce a nechá se zaměstnat jako ostraha v továrně. O pět let později dojde k dalšímu, nápadně podobnému případu. Zhang se s pomocí bývalého kolegy rozhodne vyšetřit sérii záhadných vražd na vlastní pěst. Zjistí, že všechny oběti jsou propojeny s Wu Zhizhenovou, mladou ženou, která pracuje v malé čistírně. Zhang, který se vydává za zákazníka, začne tajnůstkářskou Wu sledovat a postupně se do ní zamiluje. Jednoho mrazivého dne však učiní děsivý objev. Zhang, jehož život se ocitl v nebezpečí, záhy přijde na to, že není vždy možné oddělit vinu od nevinnosti. (Cinemax)

(více)

Recenze (41)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Brilantní žánrová pirueta, která invenčně pracuje s vlivy noir i náznaky hardboiled detektivky a propojuje je s typicky asijskými postupy a rytmem vyprávění. V lecčems tahle zvláštní oscilace mezi nesourodými náladami a výbušnými zvraty v záběrech připomene fenomenální detektivní epos Joon-ho Bonga Vzpomínky na vraždu, každopádně Yinan Diao je originál. Práce s barvou, rytmem, předkamerovým prostorem a postavami je jedinečně soustředěná, přehledná, neokázale náznaková a mistrně si zahrává s očekáváními. Ohňostrojová pointa se změnou vztahu femme fatale naprosto odzbrojující. Smích a slzy. Jeden z filmů roku bez debat. [90%] ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Jako „existenciální“ noir kriminálka spíše nedostatečné, jako podmanivé až hypnoticky atmosférické zachycení genia loci jedné "ostravsko-mostecké" čínské na kost zmrzlé a sněhem zaváté báňské provincie neopakovatelné až geniální. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,, DNESKA JSEM VIDĚL MUŽE, JAK HÁZEL ČÁSTI TĚLA Z MOSTU NA PROJÍŽDĚJÍCÍ VLAK. TĚLO MÉHO PŘÍTELE A KOLEGY JE TEĎ ZŘEJMĚ ROZVEZENO PO CELÉ ZEMI. PŘIPOMNĚLO MI TO NEVYŘEŠENÝ PŘÍPAD…" /// Naporcovaní chlápci hovící si v uhlí, nešťastná slečna co přišla vo starýho… zdá se to bejt zajímavý nejen příběhem, ale i tou současností, páč Čína je… prostě Čína a tenhle film vo ní leccos řekne. Stejně jako vo policajtech (v klidu majore, vo těch čínskejch). Třeba že žerou jako dobytci a (většinou) maj IQ houpacího koně. Za hoďku je vyřešeno a co teď? Vleče se to, vleče. Noir nenoir…, ale spíš nuda, který dát míň jak 3*, by bylo nefér. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Znal jsem soudružku, který furt někdo mizel. 2.) Jedu na stáž k PČR (Policii Čínský republiky). 3.) Thx za titule ,,mevrt“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

movie 

všechny recenze uživatele

70% Pomalá a místy trochu vleklá dramatická kriminálka s typickou asijskou nevyřčenou romantickou linkou. Rozhodně si to nepouštějte s představou, že se jedná o čínský TRUE DETECTIVE, jak kdekdo říká. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to celkom dobrá kriminálna dráma. Má dosť dobrý príbeh odohrávajúci sa v mestečku, v ktorom dôjde k brutálnej vražde, pričom časti tiel sa našli po celej oblasti, ale prípad sa nevyrieši a detektív po nečakaných komplikáciách s touto prácou skončí. No keď po niekoľkých rokoch dôjde k sérii záhadných úmrtí a bývalý detektív sa dozvie, že všetky obete mali niečo spoločné s pracovníčkou v malej čistiarni, rozhodne sa ju sledovať a konečne dostať vraha. No tým sa sám vystaví veľkému nebezpečenstvu. Spracovanie sa mi páči, už od začiatku je jasné, že toto nebude štandardná kriminálka s jej typickými prvkami, takže o nejaké odbornejšie vyšetrovacie metódy, rozhovory s podozrivými a nečakané zvraty tu vôbec nejde, ale je to tak dramaticky ladené, no s tým nemám ani trochu problém, skôr naopak. Po celý čas sa to nesie v takom príjemne pomalom tempe, veľký plusom je rozhodne atmosféra, za čo môže aj obdobie zimy a výber lokalít, to festivalové prevedenie a samozrejme aj slušný dej, pričom mi sadol hlavne celý ten vzťah bývalého detektíva s pracovníčkou čistiarne. Jedine ma mrzí, že k hlavnému hrdinovi som si nevedel nájsť cestu a aj záver by som si prial trochu výraznejší, ale dá sa cez to preniesť. Inak, čo sa týka žánrovej akcie, tak moc sa tu toho nenájde, asi dva napínavejšie momenty a zaujímavá scéna v holičstve, ale ako som spomínal, o to tu vôbec nejde. Herecké obsadenie nie je zlé, síce by to chcelo charizmatickejšieho hlavného hrdinu, aj keď zahrané to bolo bez problémov, ale celkom to vynahradzuje výborná Gwei Lun-Mei ako pracovníčka čistiarne. A z vedľajších postáv tu už až na jej nadriadeného vlastne nikto nemá viac priestoru. Réžia a technická stránka sú celkom slušné, sadla mi vizuálna stránka, ktorá sa postará o niekoľko zaujímavých momentov a hlavne tá spomínaná atmosféra, takže nemám väčší problém. Black coal, thin ice je ukážkový príklad festivalovej kriminálky, takže určite mnohých sklame, ale ja proti tomuto typu nič nemám a toto sa mi páčilo. 72% ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Chatrnější fimové vyprávění aby pohledal. Je laciné vydávat neschopnost odvyprávět logicky konzistentní příběh za mysteriozitu a ne, pokud není atmosféra podložená neúprosným odvíjením děje a vyprávěcí sevřeností, pak hezké obličeje zbarvené nočními neony či kontrastně zasazené do strohých všedních kulis špíny a dřiny a zručná rámovací kamera na to samy nestačí. Ani interpretace "poučeně" odkazující na asijskou obrodu zakladatelů drsné a ponuré americké detektivní školy to nezachrání, pokud základní linka vůbec nešlape, je výsledek o to usvědčenější ego-nástěnkou. Další vizuálně dobře vyvedená, ale nefungující záležitost, která se hroutí, sleduje-li pozorovatel postavy nejen ve světle lamp, ale také ve světle logiky věci a intuitivního zkoumání. *** Nebudu se ptát, proč bruslení, proč vrah nechával obětem brusle na nohou a kde je na tom kluzišti asi mohl zabít, v čase, než by si brusle sundali (chápu, kdyby neměli brusle, tak jak by se přišlo na kluziště, že - jenže tahle obrácená, z prstu vycucaná konstrukce důvodů je nejhorší, dětinsky naivní prohřešek proti ústrojnému, přirozenému vyplývání dějů), nebudu se ptát, proč Zhang jako svědek nenechá zastavit vlak a kousky mrtvoly svého kolegy posbírat, nebudu se ptát, proč potřebovali zápletku okořenit tím, že budou hlavní hrdinku nutit, aby jim manžela vydala, když ho mají v hledáčku sami a vůbec ji k zátahu nepotřebují, nebudu se ptát, proč on musí nejprve jít kupovat cigarety, aby se za ním nakonec tak nepřipraveně z jednoho směru ulice vrhlo odnikud deset příslušníků a málem ho ještě nechali utéct volným koncem ulice, nebudu se ptát, proč si ona pět let schovávala usvědčující kabát i s vizitkou, aniž by se ho prostě zbavila, proč vůbec dřela celou dobu v prádelně, když ji muž finančně podporoval ze své loupežné činnosti, nebudu se ptát, proč on z toho nakonec vychází jako zamilovaný dobrák, jenž se kvůli ní dostal na zcestí, když vyprávění začíná jeho nepovedenou vražednou loupeží, po níž se trikem zbavil mrtvoly a začal žít "duchovou existencí", nebudu se ptát, jak je to s tím... ne, nebudu se ptát, protože logických lapsů a nedořešeností je tam tolik, že z nich emanuje neschopnost přirozeně vyprávět a důsledně sledovat odvíjenou nit, a naopak z nich prosvítá upachtěná snaha pokaždé ad hoc vymyslet libovolný důvod či podsunout umělou nápovědu (brusle na nohou obětí, vizitka v kabátě, vzkaz s SPZ v autě kolegy atd.), která děj mechanickým poskočením posune k následné scéně. Autor, s citem pro kompozici a atmosféru, který ty líbivé záběry umělecky ukřižuje na chatrně smontovaném lešení příběhu. Další, který se nesoudně mýlí ohedně toho, jak minuciózně dosebe musí zapadat střípky kriminálního dramatu a že tenhle žánr nelze beztrestně zneužít. (Je to právě naopak, kde jinde se musí klást takový důraz na bezchybnou, nemilosrdnou logiku, s níž se věci nakonec stanou a dostihnou iniciátory i aktéry? Nechala bych režiséra tři roky číst jenom existenciální detektivky Friedricha Dürrenmatta, dokud by případy komisaře Bärlacha neuměl se slzami v očích odvyprávět krok za krokem i vytažený o půlnoci z postele). Zkrátka ne, nestačí to, to všecko hezké špinavé padá dolů s vypachtěným, zflikovaným příběhem, kácí se to jako židle s podřezanýma nohama. *** Leda snad kdyby tomu někdo vymyslel nový žánr, v jehož rámci bychom pak mohli hodnotit specifické kouzlo toho snímku, například: kterak naivistické i pošetilé vyprávěcí postupy čínské kinetamografie rozrušují základy existenciálního detektivního dramatu, komizují noirovou poetiku a zesměšňují hard-boiled school tvrďáky - ale myslím, že bych se tomu nechtěla soustavněji věnovat a porovnávat, kdo v této kategorii dosáhne většího mistrovství. () (méně) (více)

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Realisticky poňatý thriller, ktorý bohužiaľ napriek solídnemu spracovaniu, vďaka skorému odhaleniu dovtedy skrytých kariet, stráca na tajuplnosti. Škoda, lebo film je to veru dobrý ... ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Tomuhle říkám novodobý noir. Jeden z těch filmů, kde je atmosféra mocnější než cokoliv. Zapadlá čistírna, neonové poutače v zasněžených ulicích, opuštěný lunapark s rozvrzaným ruským kolem - to všechno mě pohltilo až tak, že jsem málem nepostřehl, kdo všechno byl zabit a jak bylo naloženo s mrtvolami. ()

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

Solidní detektivka. Po přečtení komentářů jsem se obával předvídatelnosti, ale rozhodně to nebylo tak předvídatelné, jak jsem se obával, rozhodně ne v první části; některé zvraty mě překvapily. V čem ztrácí třeba na Vzpomínky na vraždu, je (absence) tíživá atmosféra, ke konci jsem si už nepřipadal tak zainteresovaný. Ohňostrojovou pointu jsem nepochopil, tedy pochopil jsem že ohňostroj ve dne, ale už ne kdo za tím stál a proč. Navíc mi to opět připadalo jako skončit film minutu před koncem. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Marigoldova paralela s Bongovým geniálnym opus magnum Salinui chueok je na mieste. Pod mrazivým režijným dotykom Yi'nan Diaoa dochádza k ďalšiemu prehodnocovaniu základných rysov žánru, v ktorom ide až na pôdu. Ohlodaná premrznutá kostra kriminálnej narácie predvádza pomalé opatrné kroky po klzkom tenkom ľade a špinavom čiernom uhlí, zatiaľ čo priamo mieri, pridŕžajúc sa hesla "od ničoho k niečomu", do jasného finále. Vzhľadom na tempo a krásne čisté snímanie akoby sa industriálne a malomestské prostredie stávalo ďalším aktérom príbehu, postavou, ktorá určuje vývoj deja a situácie. Strhujúca hra s vizuálnym a auditívnym obrazom (ktorý exceluje v tichých momentoch s ohlušujúcimi vstupmi diegetických ruchov často z priestoru mimo záberu kamery). Špinavosť a priamočiara nedramatická realistickosť (ktorá hraničí s nediváckosťou) vytvára prostý až vulgárny (často čierny) situačný humor v opozícii proti vážnemu tónu a úmornému pátraniu detektíva, ktorého v rukách čoraz mocnejšie zviera žena. Minimum akcie, absolútna koncentrácia. Zručne prevedený chirurgický rez medzi žánrovými tradíciami, kompaktne zvarený dramaturgickou istotou a jemnou špecifickou poetikou. Pokiaľ zahraničné kritiky upriamujú pozornosť na ďalšie ázijské filmy, prezentované tento rok na Berlinale a Bai ri yan huo označujú za spomedzi celkového výberu (protikladne k verdiktu poroty, ktorá ho ocenila Zlatým medveďom) slabší, môžem povedať jediné - už sa tých zvyšných neviem dočkať. 90% ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Nikomu neberiem jeho nadšenie pre film, svoje kvality po technickej stránke určite má, no mňa skoro unudil na smrť. Scenár snáď už menej záživnejší ani nemohol byť, dosť dlho trvalo kým som pochopil o čo tam vlastne ide (asi som si mal predtým radšej prečítať obsah). Strih tomu tiež moc nepomáhal - dosť chaotický, akoby ani nenadväzoval na dej. No ale je možné, že som si to len zle vyložil, úroveň otrávenia bola skrátka veľká, čoho dôsledkom bola nechuť nad filmom vôbec premýšľať. K tomu ešte to typické ázijské prehrávanie... Na Japoncoch mi to vadí menej. Dve hviezdy za formálnu stránku. 30/100 ()

sochoking 

všechny recenze uživatele

Z tohto filmu šla na mňa neuveriteľná kosa a z toho, ako škrípal sneh pod nohami, ma išiel trafiť šľak! Miestami kvalitné depka pripomínajúca mi opustené zimné nedele vonku na sídlisku, ked' všetci boli doma zalezení v teple svojich vyhriatych bytov a ja som nevedel, kde sa podejem... ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Noirová kriminálka nabízí krátce po začátku kolosálně nezvládnutý policejní zákrok, po kterém zbydou dva mrtví podezřelí, dva mrtví policisté a jeden postřelený. Ten je po pěti letech alkoholovou troskou, což není ideální stav na řešení případu s rozřezanými lidskými mrtvolami. Nechybí milostná linie s hlavní podezřelou, nějaká ta překvapení ani záblesky černého humoru. Výborný žánrový film připomíná ty lepší hongkongské nebo korejské kousky. ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Rok 1999. Promrzlá periferie, posypaná uhelným prachem. Černošedá tma, křupající sníh. Existence na kraji útěšnosti. Předstíraná normálnost, smutek. V tomto prostředí se začnou v továrnách na zpracování uhlí nacházet kusy lidského těla. Po následující bizarní události vyšetřující kriminalista opustí policii. O pět let později. Opět kusy zmrzlých těl, paprskovitě se logicky zbíhající u jedné osoby. Psychologicko-masochistická záležitost. ■ Co se mi nelíbilo: Úplný závěr. Některé logické konstrukce jsou trochu vycucané z prstu. Hlavní hrdina mohl být typově maličko jiný - nicméně pokud byla cílem co největší normálnost, pak je vše ok. ■ Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=P7iwTGvpdus ()

SLOTH 

všechny recenze uživatele

Trošku hloupé, nevím jeslti to bylo překladem , hereckymi výkony či něčím jiným. Věta " má brusle, to znamená že byl bruslit" je trošku usměvná. No každopádně na čínský film nezanevřu ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Diao sa v tomto prípade trošku hrá. Ako keby si skúšal rôzne postupy a rôzne spôsoby rozprávania. Film častokrát mení tempo, plynulosť a spôsob podávania informácií. Každá stopa má svoju postupnú gradáciu. Diao a jeho postavy sa ale nesnažia akúkoľvek stopu vysvetliť. Musíte si ju doplniť samy. Dáva vám na to priestor. Spôsob ako sú zábery vedľa seba postavené tomu nasvedčuje. A hoci formálne je ten film zaujímavý, príbehovo už tak nie. Hlúpy nie je, ale postavy v ňom v zásade idú z miesta na miesto. Pod kožu sa im nedostaneme a ich vzťahy sú rovnako chladné a bezútešné, ako mesto v ktorom sa nachádzajú. V rámci zámeru viac než dostačujúce. Ale ak vezmeme do úvahy pointu a invenčnosť, je to niekde na pol cesty. Najviac zarazí fakt, že Diao to ako keby nevedel v posledných minútach ukončiť. Taký zvláštny žánrový bizár, ktorý má v sebe podstatne viac ako ukazuje, ale je bohužiaľ robený tak, že nie každý bude mať chuť, to niečo viac, aj hľadať. ()

Davered 

všechny recenze uživatele

Skvely zanrovy film, ale bohuzel hrozne, hrozne predvidatelny, v dusledku cehoz se nekdy od pulky vytraci veskere napeti. Policajti v Cine jsou nejneschopnejsi poldove na svete. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Vynikající a strhující atmosféra čínské kriminálky. To uhlí, a v něm části těla na obrovském území, ten led i s půjčovnou bruslí a někdo, kdo umí zabít. Třeba dva kriminalisty. Potud super. Pak ovšem děj zjednodušil. Když jsem dvacet minut pozorovala hlavní ženskou hrdinku, která údajně dle vyšetřování byla do vražd zapletená, skoro se mi hrůzou začal odloupávat lak na nehtech. Žena? Anorektické bezkrevní látro, jakýkoliv humanoidní android by to sehrál s větším výrazem. A to mi zkazilo film. Víc jak tři to nebude. ()

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Reklama

Reklama