poster

Den začíná

  • Francie

    Le Jour se lève

  • USA

    Daybreak

Drama / Thriller / Krimi

Francie, 1939, 93 min

  • Jellini
    ****

    Když už jste viděli nějakého Godarda, Resnaise, Tarkovského a jiné, může Vám Carného Den začíná připadat trochu nudný a možná i zbytečně roztahaný. Na mě to tak chvílemi působilo. Zároveň mi ale přijde, že v porovnání s dnešní kinematografií je zde dané téma výborně zpracované. Střídání časových linií je dosud svěží a málokdy vídané - těží se tu z toho maximum. Výborná je scéna, kdy Jean Gabin v detailu tváře přemýšlí, jak si vlastně představuje budoucnost - to ale v časové linii minulosti, kdy už divák ví, jaká je realita. To je ryzí kinematografie. A je zvláštní, že když se podívám na o šest let starší, několika-oscarový film Marty nebo třeba i na Na východ od ráje, filmařsky mi přijde Den začíná mnohem dál.(20.7.2011)

  • nascendi
    ***

    Žiadne nadšenie, skôr rozpaky charakterizujú moje druhé zhliadnutie klasického francúzskeho filmu. Gabin ma fascinuje predovšetkým v jeho neskorších filmoch. Zo zvyšku hercov stojí za zmienku slizká postava stvárnená Julesom Berrym. Aj na tomto filme som sa utvrdil v tom, že hodnotiť filmy iba podľa dávnych spomienok býva spravidla zradné.(18.5.2010)

  • liquido26
    ****

    Kdysi jsem viděl americký remake tohoto snímku, Long Night z roku 1947 s Henry Fondou v hlavní roli. Sice se mi líbil, ale originál je samozřejmě originál. Francouzi jsou v mnohých věcech otevřenější než Američani. Gabin je v hlavní roli samozřejmě fantiastický, délka je tak akorát, atmosféra taky super.(17.7.2013)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Mám veľmi rád túto periódu. Pevné herecké výkony, zastavenie časom a nezabudnuteľný poetický nádych, ktorý všednostiam dodáva nehorázneho lesku. Akoby jedna životná udalosť mala mať priestor na komplexné rozpovedanie francúzskej duše z nižších vrstiev, ktorá bojuje voči okoliu. Isteže nejde o širokorozsiahlu psychologickú anabázu, na to sa poetický realizmu nehrá a ani na obskulárnu melodramatickú kriminálku vytvárajúcu forsiráciu napätia. Možno nie je Le Jour se lève najdôležitejším snímkom francúzskej odnože realizmu, ale prekvapí nelineárnym rozprávaním a bohatou nádielkou emócií v strete cynizmu a oddanosti. Gabin je bohovský, tieto role mu maximálne sedia a som si všimol ako tuna pomerne schudol. Na jeho charizme to však nemá pochopiteľne žiaden zásadný vplyv.(21.6.2016)

  • Enšpígl
    ***

    Ten příběh je blbě odvyprávěn. Flashbacky do minulosti hlavního hrdiny se naprosto zbytečně střídaj se součaností. Podle mě bud jedno nebo druhý obojí je vždycky na hovno a málokdy to funguje neb to hrozně ubírá na souznění s dotyčným o kterým se ve finále zase až tak moc beztak nedovíme, Finálovej flasback je sice výbornej a krásně to všechno uzvaře a emočně vygraduje, ale stejně bych to udělal jinak, kdybych teda z filmařiny uměl víc než prásknout klapkou. Pokud jde o herce, tak Jean Gabin to samozřemě táhne a je tradičně výbornej, ale tady si myslím, že všichni ostatní až příliš na Gabina sázeli a podcenili zbytek.(19.1.2013)

  • - V roce 1947 vznikl americký remake Carného filmu s názvem The Long Night. Američtí producenti se pokusili zničit všechny kopie s původním snímkem. To se jim naštěstí nepodařilo a právě jejich film je dnes narozdíl od původního díla již téměř zapomenut (Zdroj: ČSFD.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace